ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση

ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση Facebook Twitter
0

‘Εξι διεθνείς καλλιτέχνες συμμετέχουν στην έκθεση Men(t)al, προσπαθώντας να λύσουν χρόνια πρόβληματα: «Όλη η έκθεση έχει να κάνει με την έννοια του πλέγματος, του δικτύου, κάτω από τη σκοπιά ότι είμαστε όλοι νέοι καλλιτέχνες σε κάποιο μητροπολιτικό δίκτυο, το οποίο μας αφήνει μικρό περιθώριο ελευθερίας όχι μόνο ως προς την έκφραση αλλά και ως προς τις κινήσεις μας - είτε είναι κοινωνικές είτε πολιτικές. Πάνω σε αυτή την ιδέα του πλέγματος έστησα τις δουλειές αυτές των συναδέλφων μου» εξηγεί ο επιμελητής και συνεχίζει, «όταν ο Mondrian προσπαθούσε να αποπερατώσει το τελευταίο του έργο "Victory Boogie Woogie" επιζωγραφίζοντάς το ασταμάτητα, συνειδητοποίησε ότι ναι μεν ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωνε, ο δικός του πόλεμος όμως με τη γεωμετρική αφαίρεση θα συνεχιζόταν το ίδιο δριμύς. Η αγωνία και η σύγχυση που απέρρεε από το πολιτικό πλαίσιο του 1944 ήταν τέτοια που ο ζωγράφος δεν κατάφερε να τελειώσει το έργο ή να δώσει λύση στο θέμα της καννάβου, μεταθέτοντας την έκβαση της μάχης στους καλλιτέχνες της επόμενης γενιάς».

Μπαίνοντας στο χώρο της γκαλερί το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι η εγκατάσταση της Ισλανδής στην καταγωγή (εγκατεστημένης στη Νέα Υόρκη) καλλιτέχνιδας που υπογράφει με το όνομα «Shoplifter». Πρόκειται για μια εξάμετρη εγκατάσταση από ανθρώπινες τρίχες βαμμένες σε έντονα χρώματα, η οποία αναπαριστά την έννοια του πλέγματος. Κατά την ίδια την καλλιτέχνιδα, το έργο αναφέρεται «στη γλυκόπικρη παγίδα της ματαιότητας και ματαιοδοξίας». Το γεγονός ότι η Shoplifter κατάγεται από τη μόλις χρεοκοπημένη Ισλανδία προσδίδει ένα διαφορετικό, ειδικό βάρος στο έργο αυτό.

«Στρατολογώντας μαχητές για την έκθεση, θεώρησα ότι θα έπρεπε να προέρχονται από τόπους όπου το πολιτικο-οικονομικό πλέγμα να έχει κλονιστεί για τα καλά, ώστε η στρατηγική do-or-die να τους είναι οικεία. Τότε μόνο θα ήταν άξιοι επίλεκτοι. Βέβαια, η ειρωνεία του εγχειρήματος είναι ότι ακριβώς αυτοί οι εικαστικοί έχουν γαλουχηθεί από την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα (μέσα δηλαδή που βασίζονται στην έννοια του δικτύου), έστω και αν αυτό δεν είναι εμφανές στην απεικόνιση των (συν-)πλεγματικών τους (συν-)θέσεων. Η ψευδαίσθηση ότι είμαστε ελεύθεροι και ανεξάρτητοι έχει λήξει και για τους πιο ονειροπόλους από το 1930, όταν το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο εφευρέθηκε αποδεικνύοντας ότι ως και ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελείται από ένα υπερδίκτυο νευρώνων και συνάψεων, που ονομάστηκε (με πολύ χιούμορ) "αυτόνομο νευρικό σύστημα"».

Πώς να ξεμπλέξει κανείς ως καλλιτέχνης; Έξι διεθνείς καλλιτέχνες προσπαθούν να λύσουν χρόνια προβλήματα: Ο Torben Giehler παρουσιάζει πρόσφατη δουλειά, συνεχίζοντας την αναζήτησή του στην έννοια του τοπίου. Ο Michael Bevilacqua αποστάζει στους πίνακές του σύμβολα της pop κουλτούρας. Ο πολυμήχανος Daniel Subkoff συνδέει διαφορετικές προτάσεις ζωγραφικής και γλυπτικής στις εικαστικές εγκαταστάσεις του.O Doug Melini δημιουργεί όμορφες, αλλά αγχώδεις συνθέσεις. Η Mika Tajima, ένα από τα αστέρια της φετινής Bienale του Whitney, δημιουργεί συνήθως καταστρέφοντας χώρους με τρόπο τόσο ξεχωριστό, που θα ζήλευαν ο Mondrian ή o Sol Le Witt. Η Shoplifter επιχειρεί μια αναφορά στη ματαιότητα και στη ματαιοδοξία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ