ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση

ME[N]TAL Γεωμετρία σε κρίση Facebook Twitter
0

‘Εξι διεθνείς καλλιτέχνες συμμετέχουν στην έκθεση Men(t)al, προσπαθώντας να λύσουν χρόνια πρόβληματα: «Όλη η έκθεση έχει να κάνει με την έννοια του πλέγματος, του δικτύου, κάτω από τη σκοπιά ότι είμαστε όλοι νέοι καλλιτέχνες σε κάποιο μητροπολιτικό δίκτυο, το οποίο μας αφήνει μικρό περιθώριο ελευθερίας όχι μόνο ως προς την έκφραση αλλά και ως προς τις κινήσεις μας - είτε είναι κοινωνικές είτε πολιτικές. Πάνω σε αυτή την ιδέα του πλέγματος έστησα τις δουλειές αυτές των συναδέλφων μου» εξηγεί ο επιμελητής και συνεχίζει, «όταν ο Mondrian προσπαθούσε να αποπερατώσει το τελευταίο του έργο "Victory Boogie Woogie" επιζωγραφίζοντάς το ασταμάτητα, συνειδητοποίησε ότι ναι μεν ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωνε, ο δικός του πόλεμος όμως με τη γεωμετρική αφαίρεση θα συνεχιζόταν το ίδιο δριμύς. Η αγωνία και η σύγχυση που απέρρεε από το πολιτικό πλαίσιο του 1944 ήταν τέτοια που ο ζωγράφος δεν κατάφερε να τελειώσει το έργο ή να δώσει λύση στο θέμα της καννάβου, μεταθέτοντας την έκβαση της μάχης στους καλλιτέχνες της επόμενης γενιάς».

Μπαίνοντας στο χώρο της γκαλερί το πρώτο πράγμα που βλέπεις είναι η εγκατάσταση της Ισλανδής στην καταγωγή (εγκατεστημένης στη Νέα Υόρκη) καλλιτέχνιδας που υπογράφει με το όνομα «Shoplifter». Πρόκειται για μια εξάμετρη εγκατάσταση από ανθρώπινες τρίχες βαμμένες σε έντονα χρώματα, η οποία αναπαριστά την έννοια του πλέγματος. Κατά την ίδια την καλλιτέχνιδα, το έργο αναφέρεται «στη γλυκόπικρη παγίδα της ματαιότητας και ματαιοδοξίας». Το γεγονός ότι η Shoplifter κατάγεται από τη μόλις χρεοκοπημένη Ισλανδία προσδίδει ένα διαφορετικό, ειδικό βάρος στο έργο αυτό.

«Στρατολογώντας μαχητές για την έκθεση, θεώρησα ότι θα έπρεπε να προέρχονται από τόπους όπου το πολιτικο-οικονομικό πλέγμα να έχει κλονιστεί για τα καλά, ώστε η στρατηγική do-or-die να τους είναι οικεία. Τότε μόνο θα ήταν άξιοι επίλεκτοι. Βέβαια, η ειρωνεία του εγχειρήματος είναι ότι ακριβώς αυτοί οι εικαστικοί έχουν γαλουχηθεί από την τεχνολογία και τα ψηφιακά μέσα (μέσα δηλαδή που βασίζονται στην έννοια του δικτύου), έστω και αν αυτό δεν είναι εμφανές στην απεικόνιση των (συν-)πλεγματικών τους (συν-)θέσεων. Η ψευδαίσθηση ότι είμαστε ελεύθεροι και ανεξάρτητοι έχει λήξει και για τους πιο ονειροπόλους από το 1930, όταν το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο εφευρέθηκε αποδεικνύοντας ότι ως και ο ανθρώπινος εγκέφαλος αποτελείται από ένα υπερδίκτυο νευρώνων και συνάψεων, που ονομάστηκε (με πολύ χιούμορ) "αυτόνομο νευρικό σύστημα"».

Πώς να ξεμπλέξει κανείς ως καλλιτέχνης; Έξι διεθνείς καλλιτέχνες προσπαθούν να λύσουν χρόνια προβλήματα: Ο Torben Giehler παρουσιάζει πρόσφατη δουλειά, συνεχίζοντας την αναζήτησή του στην έννοια του τοπίου. Ο Michael Bevilacqua αποστάζει στους πίνακές του σύμβολα της pop κουλτούρας. Ο πολυμήχανος Daniel Subkoff συνδέει διαφορετικές προτάσεις ζωγραφικής και γλυπτικής στις εικαστικές εγκαταστάσεις του.O Doug Melini δημιουργεί όμορφες, αλλά αγχώδεις συνθέσεις. Η Mika Tajima, ένα από τα αστέρια της φετινής Bienale του Whitney, δημιουργεί συνήθως καταστρέφοντας χώρους με τρόπο τόσο ξεχωριστό, που θα ζήλευαν ο Mondrian ή o Sol Le Witt. Η Shoplifter επιχειρεί μια αναφορά στη ματαιότητα και στη ματαιοδοξία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ