Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzIgloo con albero, 1969-2002μεταλλική κατασκευή, γυαλί, στόκος, κλαδί 140 x 200 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fundación Proa, Μπουένος Άιρες Installation view©NataliaTsoukalaΚαιMario MerzUntitled, s.d.tempera, pencil, acrylic, pastel, ink on paper102 x 154 cmCourtesy Galleria Persano, TorinoInstallation view ©NataliaTsoukala
0

  

Ο Mario Merz (1925-2003) είναι ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κινήματος της Arte Povera. Στην δουλειά του παντρεύει την τέχνη με την επιστήμη, τα μαθηματικά, τους αριθμούς και τη φύση.

Από τις 22 Οκτωβρίου 2015 έως τις 31 Ιανουαρίου 2016, ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με το Fondazione Merz, παρουσιάζει την έκθεση έργων του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, στην Αθήνα. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται έκθεση του Ιταλού καλλιτέχνη σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα.

Την έκθεση επιμελείται ο Paolo Colombo, ο οποίος είχε συναντηθεί για ρπώτη φορά με τον καλλιτέχνη, στη δεκαετία του 70 στην Αθήνα. Η έκθεση-επισκόπηση φιλοδοξεί να φωτίσει την πολυπρόσωπη πρακτική του Mario Merz. Ο τίτλος της έκθεσης, “Numbers are prehistoric”, προέρχεται από το βιβλίο του Mario Merz “I Want to Make a Book Right Now” (1989) και εκφράζει την ανάγκη που τον παρακίνησε να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική, τη ζωή. Με αυτή τη φράση, ο καλλιτέχνης εννοεί ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της γης και του σύμπαντος. Η δουλειά του Merz εξερευνά την έννοια της φύσης ως μια ισχυρή, γενναιόδωρη και συνεχώς επεκτεινόμενη δύναμη, όπως εκφράζεται στις λογικές ακολουθίες του ιταλού μαθηματικού Leonardo Fibonacci (c.1175−c.1240).

 

Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.

Γεννημένος στην Πίζα, ο Merz σπούδασε, μεταξύ άλλων, τα μοτίβα ανάπτυξης στη φύση και έλυσε ένα πρόβλημα αύξησης του πληθυσμού κουνελιών χρησιμοποιώντας αυτό που είναι γνωστό στο δυτικό κόσμο ως η «ακολουθία Fibonacci» (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233), στην οποία ο κάθε αριθμός είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενών του. Η δουλειά του καλλιτέχνη επικεντρώνεται στην πεποίθησή του ότι η φύση είναι μια επιτακτική παρουσία και οι νόμοι της, ταυτόχρονα βίαιοι και μεγαλειώδεις, ορίζουν την ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα, από την ανάγκη επιβίωσης (όπως το ιγκλού) μέχρι τις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτική δράση.

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzIgloo con albero, 1969-2002μεταλλική κατασκευή, γυαλί, στόκος, κλαδί 140 x 200 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fundación Proa, Μπουένος Άιρες Installation view©NataliaTsoukalaΚαιMario MerzAcquarello in posa, 1978ακουαρέλα, σμάλτο και παστέλ σε χαρτί100 x 70 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view©NataliaTsoukala

Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.

Οι μεγάλες εκθέσεις του της δεκαετίας του 1980 (Palazzo delle Esposizioni di San Marino, 1983 και Guggenheim New York, 1989) χαρακτηρίστηκαν από μια εικονογραφική πρακτική που απέκτησε αυξάνουσα σημασία, εξελισσόμενη σε «μακρά και γρήγορη», ένας φυσικός βιότοπος για άγρια, «προϊστορικά» ζώα όπως ο ρινόκερος, ο κροκόδειλος, η τίγρης, ο βίσωνας, η κουκουβάγια, όλα εκ των οποίων είναι επίσης και φορείς σαφούς υπεροχής. Αυτή η εντατική περίοδος, κατά τη διάρκεια της οποίας ο καλλιτέχνης δημοσίευσε επίσης μια εκτενή συλλογή από κείμενα (Ich will Sofort ein Buch machen/Voglio fare subito un libro, Sauerländer, Aarau-Frankfurt and Hopefulmonster, Florence), συνεχίστηκε από μια φάση που χαρακτηρίστηκε από μια επιστροφή στην ουσιαστική φύση της ύλης και γραμμής (προσωπική έκθεση στο Fundaçâo de Serralves, Porto, 1999). Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στη ζωγραφική, που αναδείχθηκε στον πρωταγωνιστή για μια σειρά μεγάλων εγκαταστάσεων.

Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς δεξιάMario MerzForesta con video sul sentiero, 1995μεταλλική κατασκευή, γυαλί, κλαδιά, οθόνηβίντεο Lumaca, 1970 του Gerry Schumδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του GHMP Dum U Zvonu, Πράγα Installation view©NataliaTsoukalaΚαιΤέσσερα σχέδια:Mario MerzUntitled, s.d.μαρκαδόρος, μελάνι και μολύβι σε χαρτί33,5 x 23,8 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzForesta con video sul sentiero, 1995μεταλλική κατασκευή, γυαλί, κλαδιά, οθόνηβίντεο Lumaca, 1970 του Gerry Schumδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του GHMP Dum U Zvonu, Πράγα Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
A real sum is a sum of people (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 uomini hanno mangiato. La proliferazione degli uomini è legata alla proliferazione degli esseri da mangiare e questi alla proliferazione degli oggetti prodotti poiché questi uomini sono operai di una fabbrica di Napoli), 19718 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, νέονδιαστάσεις μεταβλητέςΙδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fondazione Merz, Τορίνο Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzPittore in Africa, 1983νεον490 x 15 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήΜε την ευγενική παραχώρηση του Fondazione Merz, Τορίνο Installation view©NataliaTsoukala
Μάριο Μέρτζ, ένας σημαντικός εκπρόσωπος της Arte Povera εκθέτει στην Αθήνα Facebook Twitter
Mario MerzLeone Rosso, 1981μικτή τεχνική σε κόκκινο καμβά 300 x 500 εκ.Ιδιωτική ΣυλλογήInstallation view ©NataliaTsoukala

Info:

Numbers are Prehistoric

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Μέγαρο Σταθάτου

Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 22 Οκτωβρίου 2015 – 31 Ιανουαρίου 2016

Εγκαίνια: 21 Οκτωβρίου 2015, 8μμ

Ωράριο λειτουργίας:

Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή – Σάββατο 10:00 – 17:00

Πέμπτη 10:00 – 20:00

Κυριακή 11:00 – 17:00

Τρίτη κλειστά

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ