Κάτι φανταστικό θα συμβεί αύριο στο Γαλάζιο Αγόρι του Γκένσμπορο

Κάτι φανταστικό θα συμβεί αύριο στο Γαλάζιο Αγόρι του Γκένσμπορο Facebook Twitter
0

To Πορτρέτο ενός Νεαρού Κυρίου είναι ένα από τα εμβληματικότερα και πιο δημοφιλή έργα του Τόμας Γκένσμπορο, ένας πίνακας που έγινε παγκοσμίως γνωστός ως το "Γαλάζιο Αγόρι". Αυτός ο πίνακας που δημιουργήθηκε το 1770, αύριο αναμένεται για πρώτη φορά να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο και συντήρηση από τους ειδικούς της Βιβλιοθήκης του Huntington, πράγμα που σημαίνει ότι ο πίνακας για πρώτη φορά θα αποκαθηλωθεί από την αίθουσα που βρίσκεται εδώ και 100 χρόνια στην ονομαστή βιβλιοθήκη του Σαν Μαρίνο στην Καλιφόρνια.

Η πρώτη φάση των εργαστηριακών ελέγχων θα ολοκληρωθεί την 1η Νοεμβρίου του 2017 και στη συνέχεια, βάσει των αποτελεσμάτων που θα συλλέξουν οι ειδικοί θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της συντήρησης του πίνακα που αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 2 χρόνια, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2019. Ωστόσο, το θεαματικό στο όλο εγχείρημα συντήρησης του πίνακα είναι ότι αυτή δεν θα πραγματοποιηθεί μακριά από τα μάτια του κοινού: οι επισκέπτες της πινακοθήκης του Thornton, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης θα έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν από κοντά τους επιστήμονες και τους συντηρητές να δίνουν δεύτερη ζωή στο "στέμμα" των πολύτιμων αντικειμένων της Βιβλιοθήκης του Huntington.

Γι' αυτό το αγόρι με το εκθαμβωτικό μπλε κοστούμι έχουν σημειωθεί μάχες μεταξύ των ιστορικών τέχνης, καθώς η ταυτότητα του παιδιού για χρόνια έμενε άγνωστη, με τη μία σχολή ιστορικών να υποθέτει ότι επρόκειτο για το πορτρέτο κάποιου ευγενούς γόνου και την άλλη να επιμένει ότι επρόκειτο για τον νεαρό Jonathan Buttal, γιο ενός ισχυρού εμπόρου της εποχής που διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον Τόμας Γκένσμπορο.

Σύμφωνα με την Christina O'Connell, καλλιτέχνι και κορυφαία στο είδος της συντηρήτρια έργων τέχνης και επικεφαλής του εγχειρήματος για λογαριασμό της Βιβλιοθήκης του Huntington, αισθητικοί, αλλά και ουσιαστικοί λόγοι επιβάλλουν τη συντήρηση του πίνακα στην παρούσα χρονική στιγμή. "Μέχρι πρότινος, αρκούμασταν σε πρόχειρες θεραπείες: μερικές στρώσεις βερνικιού, που αποκαθιστούσαν τις φθορές που έχει προκαλέσει ο χρόνος και ο αέρας στο ζωγραφικό έργο. Πλέον, όμως, το γεγονός ότι τα άλλοτε ολοζώντανα χρώματα του πίνακα έχουν αποκτήσει μία μουντάδα που σχεδόν αποσιωπά τις πολύτιμες λεπτομέρειες του έργου, καθιστά αναγκαία τη σοβαρή μελέτη της διάρθρωσης του πίνακα και εν συνεχεία της αποκατάστασης του", εξηγεί η ίδια με ενθουσιασμό.

Επίσης, όπως εξηγεί, σε αρκετά σημεία, ο πίνακας έχει αρχίσει να ξεφλουδίζει και να αποχρωματίζεται, γεγονός που κινητοποίησε επιμελητές και συντηρητές έργων τέχνης σε μία πιο σοβαρή αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτού του ανεκτίμητου ζωγραφικού έργου, που ναι μεν άντεξε, αλλά πλέον δίνει μάχη με τις φθορές που ο χρόνος του έχει προξενήσει. Και φυσικά, ας σημειωθεί, ότι η πρώτη φάση των εργαστηριακών αναλύσεων αναμένεται να δώσει απαντήσεις και στους ιστορικούς τέχνης για την τεχνοτροπία του Γκένσμπορο που χάριζε τόση ζωντάνια και αληθοφάνεια στα πορτρέτα που δημιουργούσε.

Ας σημειωθεί, ότι γι' αυτό το αγόρι με το εκθαμβωτικό μπλε κοστούμι έχουν σημειωθεί μάχες μεταξύ των ιστορικών τέχνης, καθώς η ταυτότητα του παιδιού για χρόνια έμενε άγνωστη, με τη μία σχολή ιστορικών να υποθέτει ότι επρόκειτο για το πορτρέτο κάποιου ευγενούς γόνου και την άλλη να επιμένει ότι επρόκειτο για τον νεαρό Jonathan Buttal, γιο ενός ισχυρού εμπόρου της εποχής που διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον Τόμας Γκένσμπορο. Ο καλλιτέχνης ήθελε να ενθουσιάσει τους φιλότεχνους και τη Βασιλική Ακαδημία του 1770 με τον συγκεκριμένο πίνακα -και φυσικά τα κατάφερε, κυρίως λόγω της έκφρασης και του ολοζώντανου χρώματος του κοστουμιού του παιδιού- όμως και πάλι υπήρχε ένα μυστήριο. Γιατί πορτρέτο;

Ο Γκένσμπορο ήταν γνωστός για τα υπέροχα τοπία και τις νεκρές φύσεις του, αυτή ήταν η θεματολογία που λάτρευε. Ιστορικοί αναφέρουν ότι πορτρέτα αναλάμβανε να δημιουργήσει, όταν είχε ανάγκη από χρήματα. Γιατί, λοιπόν, να θέλει να εντυπωσιάσει με τέτοια δημιουργία; Πλέον, οι ειδικοί αναμένουν απαντήσεις και σ' αυτά τα ερωτήματα, μέσα από τη μελέτη και τις αναλύσεις που θα ξεκινήσουν πάνω σ' αυτό το έργο τέχνης από αυτόν τον Αύγουστο.

Με στοιχεία από το Ηuntington.org

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Τι είμαι για τον περισσότερο κόσμο; Μια μηδαμινότητα ή ένας αλλόκοτος αντιπαθητικός άνθρωπος"

Εικαστικά / «Τι είμαι για τον περισσότερο κόσμο; Μια μηδαμινότητα ή ένας αλλόκοτος αντιπαθητικός άνθρωπος»

Σαν σήμερα, πεθαίνει ο Βίνσεντ βαν Γκογκ. Aυτά είναι μερικά αποσπάσματα από τα σπαρακτικά γράμματα που έγραφε σε όλη του τη ζωή στον αδελφό του Τεό
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ