«Καλή μου, συναντιόμαστε ξανά»: Δίπτυχο ζευγαριού του 16ου αιώνα ενώνεται ξανά μετά από 150 χρόνια

«Καλή μου, συναντιόμαστε ξανά»: Δίπτυχο ζευγαριού του 16ου αιώνα ενώνεται ξανά μετά από 150 χρόνια Facebook Twitter
Jakob Omphalius και η Elisabeth Bellinghausen (1538-9) / Courtesy of Mauritshuis Museum
0



Ο ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΗΣ Jakob Omphalius και η μνηστή του, Elisabeth Bellinghausen, κοπέλα από καλή γενιά γύρω στα 1538 πόζαραν με σοβαρότητα και μια κάποια θλίψη, όχι όμως, χωρίς συναισθήματα, για τον κορυφαίο, εκ Κολωνίας, ζωγράφο, Bartholomäus Bruyn, τον πρεσβύτερο.


Το δίπτυχο που μαρτυρούσε την ένωσή τους, σε αντίθεση με τον αρμονικό τους γάμο, είχε τύχη κακή. Το ζευγάρι χωρίστηκε, το κάθε φύλλο του δίπτυχου βρέθηκε μακριά από το άλλο για σχεδόν 150 χρόνια και τώρα «συναντιούνται» ξανά στο μουσείο Mauritshuis στη Χάγη.


Το διπλό πορτρέτο τους, το είχε φιλοτεχνήσει ο προαναφερθείς Bruyn, πρώτος διδάξας στις λεπτομερείς προσωπογραφίες στην Κολωνία. Το ρεαλιστικό του στιλ, εμπνευσμένο από καλλιτέχνες Hans Holbein ο Νεότερος, εμπλουτιζόταν με την προσήλωση του στις λεπτομέρειες των πολυτελών ρούχων και των κοσμημάτων των διάσημων και πλουσίων της εποχής. Όσο για τα δίπτυχα αρραβώνων και ήδη παντρεμένων ζευγαριών, αυτή ήταν η ειδικότητά του.

Στην περίπτωση του Jakob και της Elizabeth, o Bruyn ακολούθησε το τυπικό των ζωγράφων της εποχής του για τέτοιου είδους παραγγελίες: μπλε φόντο, ο γαμπρός να κοιτάζει δεξιά, η νύφη προς τα αριστερά και κάτω και απ' ό,τι οι ειδικοί συμπεραίνουν το ζευγάρι δεν είχε παντρευτεί ακόμη, αφού η γυναίκα κρατά στο χέρι ένα ανθάκι, σύμβολο της αγνότητας της.


Το παράδοξο είναι ότι ο Bruyn δεν υπέγραφε το μεγαλύτερο μέρος αυτών των έργων του, ακόμη κι αν επρόκειτο για αληθινά αριστουργήματα. Οι ιστορικοί Τέχνης εικάζουν πια ότι ήταν ένας εργατικός καλλιτέχνης με πολλές δυνατότητες, που, όμως, αρνείτο να υπογράψει τη μαζική παραγωγή, αποτέλεσμα τόσο της ζήτησής του και της ανάγκης του για τα προς το ζην, αλλά και της φιλοσοφίας του ότι μόνο τα προϊόντα αληθινής καλλιτεχνικής έμπνευσης άξιζαν υπογραφής.


Εικάζεται επίσης ότι είναι ο «πατέρας» πολλών τέτοιων ανυπόγραφων προσωπογραφιών, συμπέρασμα που προκύπτει από τη σύγκριση με υπογεγραμμένα έργα του... Και γενικώς, εκείνη την εποχή, όπως και τώρα, άλλωστε, καλλιτέχνες που παρήγαν επιτυχίες - φασόν, μπορεί να έβγαζαν αρκετά χρήματα, να συνεργάζονταν με την αριστοκρατία, αλλά τον σεβασμό των ομότεχνών τους τον κέρδιζαν δύσκολα.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά, ο μέγας Βιβάλντι έπρεπε να υφίσταται το gossip και τις κακίες της εποχής του, που έλεγαν ότι ξεφουρνίζει τη μία επιτυχία μετά την άλλη, ακριβώς όπως τα ψωμιά από τον φούρνο του πατέρα του, κάτι, βέβαια που ιστορικά δεν επιβεβαιώνεται (σ.σ.: ο πατέρας του συνθέτη των "4 εποχών" ήταν κουρέας), αλλά, ο κακός λόγος για τη μαζική παραγωγή έργων έμεινε...


Στην περίπτωση του Jakob και της Elizabeth, o Bruyn ακολούθησε το τυπικό των ζωγράφων της εποχής του για τέτοιου είδους παραγγελίες: μπλε φόντο, ο γαμπρός να κοιτάζει δεξιά, η νύφη προς τα αριστερά και κάτω και απ' ό,τι οι ειδικοί συμπεραίνουν το ζευγάρι δεν είχε παντρευτεί ακόμη, αφού η γυναίκα κρατά στο χέρι ένα ανθάκι, σύμβολο της αγνότητας της.


Και μετά τα γεγονότα κύλησαν εναντίον του δίπτυχου. Το πορτρέτο της Elisabeth Bellinghausen δωρίστηκε στο Μουσείο Rijks το 1912.

Το 1951, το πορτρέτο της εμφανίστηκε στο Mauritshuis, ως δάνειο από το Rijksmuseum. Εκεί, οι παρατηρητικοί επιμελητές την αναγνώρισαν ως μία από τις κόρες του Peter Bellinghausen, καθηγητή νομικών του Πανεπιστημίου της Κολωνίας. Βοήθησε σ' αυτό και το οικόσημο στο πίσω μέρος του πάνελ, όμως ο σεβαστός καθηγητής είχε τέσσερις κόρες.

Ποια απ' όλες ήταν αυτή εδώ η νεαρή με την ευγενική μορφή; Δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το ποια από τις 4 αδελφές θα μπορούσε να είναι. Στο μεταξύ, η τύχη του πορτρέτου του Jakob ακόμη αγνοείτο...


Μόνο το 2004, όταν η επιμελήτρια Ariane van Suchtelen ανακάλυψε μια παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία του πορτραίτου ενός άνδρα, άρχισαν οι υποψίες ότι ίσως επρόκειτο για απίστευτη ομοιότητα με μία παρόμοια φωτογραφία που βρισκόταν στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Ιστορίας της Τέχνης (RKD) και σε έναν κατάλογο δημοπρασιών του 1896, στον οποίο καταγράφονταν και τα δύο πορτρέτα προς πώληση.


Μάλιστα, και τα δύο αποδίδονταν λάθος στον γάλλο ζωγράφο, Jan Gossaert.


Ευτυχώς, ο κατάλογος είχε χειρόγραφες σημειώσεις από τον ιστορικό Τέχνης, Hofstede de Groot που περιελάμβανε σκίτσα των οικόσημων στο πίσω μέρος των πορτρέτων. Οι επιμελητές μπόρεσαν να εντοπίσουν το οικόσημο και να ανακαλύψουν την ταυτότητα του άντρα: ο Jakob Omphalius, εξέχων δικηγόρος και λέκτορας νομικών στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας είχε παντρευτεί τελικά με την θυγατέρα του Peter Bellinghausen, Elisabeth και μαζί απέκτησαν 13 παιδιά (!), σε ένα γάμο που διήρκεσε ως το τέλος της ζωής τους.

Το ευτυχισμένο ζευγάρι είχε πλέον ονοματεπώνυμο, όμως, τώρα έπρεπε να αρχίσει η αγωνιώδης αναζήτηση του πορτρέτου του Jakob, που τα ίχνη του χάνονταν μετά από δημοπρασία του 1955.


Η έρευνα έδειξε ότι τον Μάιο του 2019, ένα «πορτρέτο αγνώστου ανδρός» είχε πωληθεί σε μια μικρή δημοπρασία στο Παρίσι και είχε καταλήξει σε γκαλερί τέχνης της Γενεύης. Ο επιμελητής ενός γερμανικού μουσείου παρατήρησε ότι τελικά επρόκειτο για τον «χαμένο» αρραβωνιαστικό και ενημέρωσε άμεσα το Rijksmuseum, που με τη σειρά του ενημέρωσε για τα χαρμόσυνα νέα το Mauritshuis.


Με την οικονομική υποστήριξη της εθνικής λαχειοφόρου αγοράς, των ιδρυμάτων και ενός ιδιώτη δωρητή, το Mauritshuis μπόρεσε να αγοράσει το πορτρέτο του Jakob Omphalius και να το τοποθετήσει και πάλι –μετά από 150 χρόνια χωρισμού- δίπλα σ' αυτό της αγαπημένης του συζύγου.


Όσο για την Elizabeth, το δικό της πορτρέτο είχε πριν από λίγο καιρό υποστεί εκτεταμένες εργασίες συντήρησης, το λέει κανείς και καλλωπισμό, λίγο πριν δεχθεί ξανά στο πλευρό της τον σύζυγο της.


Την επανένωση του ζεύγους –με όλες τις τιμές- οι θεατές θα μπορούν να την απολαύσουν στις 4 Οκτωβρίου του 2020 και προκειμένου αντίστοιχες εργασίες συντήρησης να έχουν γίνει και στο πορτρέτο του Jakob. Πλέον το δίπτυχο αποτελεί μέρος της Εθνικής Συλλογής Τέχνης της Ολλανδίας.

Με πληροφορίες από Mauritshuis.nl, codart.nl/ Επιμέλεια: Χ.Γ.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ