«Καλή μου, συναντιόμαστε ξανά»: Δίπτυχο ζευγαριού του 16ου αιώνα ενώνεται ξανά μετά από 150 χρόνια

«Καλή μου, συναντιόμαστε ξανά»: Δίπτυχο ζευγαριού του 16ου αιώνα ενώνεται ξανά μετά από 150 χρόνια Facebook Twitter
Jakob Omphalius και η Elisabeth Bellinghausen (1538-9) / Courtesy of Mauritshuis Museum
0



Ο ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΗΣ Jakob Omphalius και η μνηστή του, Elisabeth Bellinghausen, κοπέλα από καλή γενιά γύρω στα 1538 πόζαραν με σοβαρότητα και μια κάποια θλίψη, όχι όμως, χωρίς συναισθήματα, για τον κορυφαίο, εκ Κολωνίας, ζωγράφο, Bartholomäus Bruyn, τον πρεσβύτερο.


Το δίπτυχο που μαρτυρούσε την ένωσή τους, σε αντίθεση με τον αρμονικό τους γάμο, είχε τύχη κακή. Το ζευγάρι χωρίστηκε, το κάθε φύλλο του δίπτυχου βρέθηκε μακριά από το άλλο για σχεδόν 150 χρόνια και τώρα «συναντιούνται» ξανά στο μουσείο Mauritshuis στη Χάγη.


Το διπλό πορτρέτο τους, το είχε φιλοτεχνήσει ο προαναφερθείς Bruyn, πρώτος διδάξας στις λεπτομερείς προσωπογραφίες στην Κολωνία. Το ρεαλιστικό του στιλ, εμπνευσμένο από καλλιτέχνες Hans Holbein ο Νεότερος, εμπλουτιζόταν με την προσήλωση του στις λεπτομέρειες των πολυτελών ρούχων και των κοσμημάτων των διάσημων και πλουσίων της εποχής. Όσο για τα δίπτυχα αρραβώνων και ήδη παντρεμένων ζευγαριών, αυτή ήταν η ειδικότητά του.

Στην περίπτωση του Jakob και της Elizabeth, o Bruyn ακολούθησε το τυπικό των ζωγράφων της εποχής του για τέτοιου είδους παραγγελίες: μπλε φόντο, ο γαμπρός να κοιτάζει δεξιά, η νύφη προς τα αριστερά και κάτω και απ' ό,τι οι ειδικοί συμπεραίνουν το ζευγάρι δεν είχε παντρευτεί ακόμη, αφού η γυναίκα κρατά στο χέρι ένα ανθάκι, σύμβολο της αγνότητας της.


Το παράδοξο είναι ότι ο Bruyn δεν υπέγραφε το μεγαλύτερο μέρος αυτών των έργων του, ακόμη κι αν επρόκειτο για αληθινά αριστουργήματα. Οι ιστορικοί Τέχνης εικάζουν πια ότι ήταν ένας εργατικός καλλιτέχνης με πολλές δυνατότητες, που, όμως, αρνείτο να υπογράψει τη μαζική παραγωγή, αποτέλεσμα τόσο της ζήτησής του και της ανάγκης του για τα προς το ζην, αλλά και της φιλοσοφίας του ότι μόνο τα προϊόντα αληθινής καλλιτεχνικής έμπνευσης άξιζαν υπογραφής.


Εικάζεται επίσης ότι είναι ο «πατέρας» πολλών τέτοιων ανυπόγραφων προσωπογραφιών, συμπέρασμα που προκύπτει από τη σύγκριση με υπογεγραμμένα έργα του... Και γενικώς, εκείνη την εποχή, όπως και τώρα, άλλωστε, καλλιτέχνες που παρήγαν επιτυχίες - φασόν, μπορεί να έβγαζαν αρκετά χρήματα, να συνεργάζονταν με την αριστοκρατία, αλλά τον σεβασμό των ομότεχνών τους τον κέρδιζαν δύσκολα.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά, ο μέγας Βιβάλντι έπρεπε να υφίσταται το gossip και τις κακίες της εποχής του, που έλεγαν ότι ξεφουρνίζει τη μία επιτυχία μετά την άλλη, ακριβώς όπως τα ψωμιά από τον φούρνο του πατέρα του, κάτι, βέβαια που ιστορικά δεν επιβεβαιώνεται (σ.σ.: ο πατέρας του συνθέτη των "4 εποχών" ήταν κουρέας), αλλά, ο κακός λόγος για τη μαζική παραγωγή έργων έμεινε...


Στην περίπτωση του Jakob και της Elizabeth, o Bruyn ακολούθησε το τυπικό των ζωγράφων της εποχής του για τέτοιου είδους παραγγελίες: μπλε φόντο, ο γαμπρός να κοιτάζει δεξιά, η νύφη προς τα αριστερά και κάτω και απ' ό,τι οι ειδικοί συμπεραίνουν το ζευγάρι δεν είχε παντρευτεί ακόμη, αφού η γυναίκα κρατά στο χέρι ένα ανθάκι, σύμβολο της αγνότητας της.


Και μετά τα γεγονότα κύλησαν εναντίον του δίπτυχου. Το πορτρέτο της Elisabeth Bellinghausen δωρίστηκε στο Μουσείο Rijks το 1912.

Το 1951, το πορτρέτο της εμφανίστηκε στο Mauritshuis, ως δάνειο από το Rijksmuseum. Εκεί, οι παρατηρητικοί επιμελητές την αναγνώρισαν ως μία από τις κόρες του Peter Bellinghausen, καθηγητή νομικών του Πανεπιστημίου της Κολωνίας. Βοήθησε σ' αυτό και το οικόσημο στο πίσω μέρος του πάνελ, όμως ο σεβαστός καθηγητής είχε τέσσερις κόρες.

Ποια απ' όλες ήταν αυτή εδώ η νεαρή με την ευγενική μορφή; Δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το ποια από τις 4 αδελφές θα μπορούσε να είναι. Στο μεταξύ, η τύχη του πορτρέτου του Jakob ακόμη αγνοείτο...


Μόνο το 2004, όταν η επιμελήτρια Ariane van Suchtelen ανακάλυψε μια παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία του πορτραίτου ενός άνδρα, άρχισαν οι υποψίες ότι ίσως επρόκειτο για απίστευτη ομοιότητα με μία παρόμοια φωτογραφία που βρισκόταν στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Ιστορίας της Τέχνης (RKD) και σε έναν κατάλογο δημοπρασιών του 1896, στον οποίο καταγράφονταν και τα δύο πορτρέτα προς πώληση.


Μάλιστα, και τα δύο αποδίδονταν λάθος στον γάλλο ζωγράφο, Jan Gossaert.


Ευτυχώς, ο κατάλογος είχε χειρόγραφες σημειώσεις από τον ιστορικό Τέχνης, Hofstede de Groot που περιελάμβανε σκίτσα των οικόσημων στο πίσω μέρος των πορτρέτων. Οι επιμελητές μπόρεσαν να εντοπίσουν το οικόσημο και να ανακαλύψουν την ταυτότητα του άντρα: ο Jakob Omphalius, εξέχων δικηγόρος και λέκτορας νομικών στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας είχε παντρευτεί τελικά με την θυγατέρα του Peter Bellinghausen, Elisabeth και μαζί απέκτησαν 13 παιδιά (!), σε ένα γάμο που διήρκεσε ως το τέλος της ζωής τους.

Το ευτυχισμένο ζευγάρι είχε πλέον ονοματεπώνυμο, όμως, τώρα έπρεπε να αρχίσει η αγωνιώδης αναζήτηση του πορτρέτου του Jakob, που τα ίχνη του χάνονταν μετά από δημοπρασία του 1955.


Η έρευνα έδειξε ότι τον Μάιο του 2019, ένα «πορτρέτο αγνώστου ανδρός» είχε πωληθεί σε μια μικρή δημοπρασία στο Παρίσι και είχε καταλήξει σε γκαλερί τέχνης της Γενεύης. Ο επιμελητής ενός γερμανικού μουσείου παρατήρησε ότι τελικά επρόκειτο για τον «χαμένο» αρραβωνιαστικό και ενημέρωσε άμεσα το Rijksmuseum, που με τη σειρά του ενημέρωσε για τα χαρμόσυνα νέα το Mauritshuis.


Με την οικονομική υποστήριξη της εθνικής λαχειοφόρου αγοράς, των ιδρυμάτων και ενός ιδιώτη δωρητή, το Mauritshuis μπόρεσε να αγοράσει το πορτρέτο του Jakob Omphalius και να το τοποθετήσει και πάλι –μετά από 150 χρόνια χωρισμού- δίπλα σ' αυτό της αγαπημένης του συζύγου.


Όσο για την Elizabeth, το δικό της πορτρέτο είχε πριν από λίγο καιρό υποστεί εκτεταμένες εργασίες συντήρησης, το λέει κανείς και καλλωπισμό, λίγο πριν δεχθεί ξανά στο πλευρό της τον σύζυγο της.


Την επανένωση του ζεύγους –με όλες τις τιμές- οι θεατές θα μπορούν να την απολαύσουν στις 4 Οκτωβρίου του 2020 και προκειμένου αντίστοιχες εργασίες συντήρησης να έχουν γίνει και στο πορτρέτο του Jakob. Πλέον το δίπτυχο αποτελεί μέρος της Εθνικής Συλλογής Τέχνης της Ολλανδίας.

Με πληροφορίες από Mauritshuis.nl, codart.nl/ Επιμέλεια: Χ.Γ.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT