ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

To InMute '14 ξανά στη Στέγη

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
0
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Το ελληνικό ντουέτο Acte Vide

Το InMute '14 συνεχίζει για δεύτερη χρονιά από τη Μικρή Σκηνή της Στέγης την εξερεύνησή του σχετικά με τον σύγχρονο ήχο, την κινούμενη εικόνα και το σημείο έκφρασης στο οποίο συγκλίνουν αυτά τα δύο. Μουσικοί που πειραματίζονται με τον ήχο σε όλες του τις εκφάνσεις καλούνται να γράψουν σάουντρακ για μία σειρά από ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Φέτος, γίνεται μεγαλύτερο. Διαρκεί 3 ημέρες αντί για 2 κι έχει 10 ταινίες αντί για 4 που είχε πέρσι, ενώ δεν μένει μόνο στα φιλμ της δεκαετίας του '20 αλλά περνάει και στον 21ο αιώνα.

«Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

Ξεκινάει με πειραματικό κινηματογράφο και τις ταινίες των Σταν Μπρέκχατζ, Μαν Ρέι, Χάρι Έβερετ Σμιθ, Γουάλας Μπέρμαν και Χανς Ρίχτερ που συνοδεύονται από τους ηλεκτρονικούς και ακουστικούς ήχους των Μάικ Κούπερ, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσανού. Τη δεύτερη μέρα θα προβληθούν το Cowards bend the knee του Γκάι Μάρτιν, με τον Philip Jeck να αναλαμβάνει τη μουσική υπόκρουση, αλλά και το Notations της Βίκι Μπένετ, που ντύνει μουσικά το ελληνικό ντουέτο Acte Vide. Η τρίτη ημέρα έχει περισσότερο κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα, με τους Voltnoi & Quetempo να ετοιμάζουν μια οπτικοακουστική περφόρμανς πάνω στην ταινία του 1932 του Στέλιου Τατασόπουλου Κοινωνική Σαπίλα. Την ίδια μέρα η αυλαία πέφτει με το κορυφαίο φιλμ του Καρλ Ντράιερ, The passion of Joan of Arc. Ο Δανός Jacob Kirkegaard συνέθεσε νέα μουσική για την ταινία, ειδικά για το φεστιβάλ.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
The passion of Joan of Arc
To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Jacob Kirkegaard. Φωτο: Katinka Fogh Vindelev

Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, η παράλληλη δράση στις 25 Οκτωβρίου, με την προβολή του Consequences (One thing leads to another) της Βίκι Μπένετ. «Μια σημαντική ταινία», σύμφωνα με τον Μιχάλη Μοσχούτη, επιμελητή του φεστιβάλ, «που βασίζεται σε υλικό που παίρνει από άλλες ταινίες και το επανατοποθετεί σε ένα άλλο πλαίσιο, αλλάζοντας τελείως το νόημα και την αφήγηση της ταινίας. Η Μπένετ ασχολείται πολύ με το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων και προβληματίζεται για την αυθεντικότητα του κάθε έργου».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Bίκι Μπένετ

Οι Balinese Beast και ο Γιώργης Σακελαρίου μιλούν για τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ:
Οι Balinese Beast είναι ο Γιώργος Αξιώτης και ο Ιλάν Μανουάχ και συνηθίζουν να αυτοσχεδιάζουν πάνω στη σκηνή με free jazz σαξόφωνα, σπιτικά electronics, effects και samples, με αποτέλεσμα οι συναυλίες τους να αποκτούν έντονο πανκ χαρακτήρα. Στο InMute θα παίξουν μουσική πάνω στην πειραματική ταινία Emak-Bakia του εικαστικού Mαν Ρέι που έφτιαξε το 1927. Μια μουσική που βγήκε μετά από «αρκετές πρόβες και επαναλαμβανόμενο συγχρονισμένο παίξιμο με την ταινία» όπως λένε. «Στο τέλος, κάναμε επιλογή του ηχητικού υλικού που μας ταίριαζε καλύτερα. Στην ταινία μάς τράβηξε περισσότερο η διάθεση πειραματισμού, η ατμόσφαιρά της και η οικειότητα που αποκτήσαμε βλέποντάς την. Ο κάθε θεατής φτιάχνει το δικό του σάουντρακ για τις βωβές ταινίες. Οι Balinese Beast θα παίξουν τη μουσική τους ως θεατές. Δεν ξέρουμε αν είναι γοητευτικές σήμερα, αλλά η έλλειψη διαλόγων στον βωβό κινηματογράφο επιβάλλει μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αφήγηση της εικόνας. Η διαλεκτική υπάρχει μέσα στην ίδια την εικόνα ίσως πιο έντονα και ο σύγχρονος θεατής μπορεί να βρίσκει ενδιαφέρουσα μια τέτοια συνθήκη. Όμως, αυτή η γοητεία μπορεί να είναι απλώς και ένα φαινόμενο νοσταλγίας. Σε αυτές τις ταινίες το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι το προφανές: ότι δεν είναι φτιαγμένες για οποιουδήποτε τύπου μουσική επένδυση. Υπό αυτή την έννοια, κάτι μη μουσικό και διακεκομμένο αποτελεί για εμάς επιλογή, μια και θα μπορούσε να ταυτιστεί με μια εσωτερική διαδικασία όπως αυτή της θέασης μιας βωβής ταινίας, κατά τη διάρκεια της οποίας παντός είδους συνειρμικές διαδικασίες είναι παρούσες. Είναι απαιτητικές ταινίες, απαιτούν τη συμμετοχή του θεατή. Το ίδιο κι εμείς, απαιτούμε τη συμμετοχή του ακροατή».

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργος Κατσανός

Ο Γιώργης Σακελλαρίου είναι συνθέτης πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής. Χρησιμοποιεί περιβαλλοντολογικές ηχογραφήσεις που τις επεξεργάζεται μέσα από ένα laptop. Είναι η δεύτερη φορά που συνθέτει μουσική για βωβή ταινία. Στη Στέγη θα παρουσιάσει τη δική του ηχητική απόδοση της ταινία του Σταν Μπρέκχατζ, Dog Star Man, που προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1962.

«Ο Μιχάλης Μοσχούτης θεώρησε πως θα μπορούσα να επενδύσω ηχητικά το υποβλητικό φιλμ του Μπρέκχατζ, καθώς ήξερε το ενδιαφέρον μου για τη χρήση της σιωπής στη μουσική σύνθεση. Ο σκηνοθέτης πολύ συνειδητά δεν είχε προσθέσει ήχο σε κανένα από τα έργα του και η πρόκληση ήταν να συνθέσω μια μουσική που θα διατηρούσε αυτή την προσέγγιση. Σε πρώτη φάση θέλησα να διαβάσω και να μάθω περισσότερα πράγματα για τον ίδιο τον Μπρέκχατζ και το έργο του συνολικά. Ήθελα να καταλάβω τα κίνητρά του, το πλαίσιο στο οποίο δούλεψε και τι εξέφραζε μέσα από την τέχνη του. Στην πορεία ανακάλυψα πολλά στοιχεία και γεγονότα σχετικά με τη ζωή και τον θάνατό του, που, κατά κάποιον τρόπο, με καθοδήγησαν συνθετικά και με βοήθησαν να πάρω αποφάσεις που δεν θα τις είχα πάρει διαφορετικά. Επομένως, η μουσική δομή και το ηχητικό υλικό βασίζεται φυσικά στις εικόνες, αλλά αντλεί έμπνευση και από εξω-μουσικά στοιχεία.

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Γιώργης Σακελλαρίου

Δεν με ενδιέφερε να προσεγγίσω το φιλμ ως ένα ημίωρο βιντεοκλίπ, ακολουθώντας πιστά τη ροή του, και δεν ήθελα να το χρησιμοποιήσω απλώς ως "ατμόσφαιρα" ή καμβά όπου θα άπλωνα τα ηχοχρώματα της παλέτας μου. Κινήθηκα ουσιαστικά σε δύο επίπεδα. Το πρώτο δίνει την αίσθηση του τοπίου όπως το βλέπουμε στην οθόνη, χωρίς ωστόσο να μιμείται αναγκαστικά τη λογική του foley ήχου, και το δεύτερο ακολουθεί μια πιο αυτόνομη συνθετική λογική, πάντα όμως σε σχέση με την εικόνα και τον συνολικό ρυθμό της ταινίας. Θεωρώ πως ο συνδυασμός προσεγγίζει το όραμα που είχε ο ίδιος ο Μπρέκχατζ για το Dog Star Man: "Γέννηση, σεξ, θάνατος και η αναζήτηση του Θεού".

To InMute '14 ξανά στη Στέγη Facebook Twitter
Μike Cooper. Φωτο: Greg Weight

Ο ρυθμός της είναι αξιοσημείωτος. Αυτό που ίσως μοιάζει "τυχαίο" μοντάζ, που φυσικά μόνο τυχαίο δεν μπορεί να είναι, ουσιαστικά αποτελεί ένα είδος παράξενης αφήγησης, αφαιρετικής μεν αλλά με αισθητική συνοχή και σαφές όραμα. Επίσης, βρήκα πολύ ελκυστικό το άγριο τοπίο του βουνού.

Αν είναι δύσκολες ταινίες; Εξαρτάται από τον θεατή και τις εκάστοτε αναζητήσεις του. Προφανώς, το λεγόμενο ευρύ κοινό δεν θα ασχοληθεί ή θα αγνοήσει το Dog Star Man, αλλά δεν θεωρώ πως αυτό καθιστά την ταινία δύσκολη, και δεν νομίζω πως έχει σημασία κιόλας».

InMute '14, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Παρασκευή 24, Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Οκτωβρίου, με είσοδο 18 ευρώ (εισιτήριο μιας μέρας)-40 ευρώ (τριημέρου).

0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ