Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας

0

Οι τέσσερις αιώνες των δυναστειών των Τσιν και των Χαν ήταν καθοριστικές για την μακρά ιστορία της Κίνας. Η βραχύβια δυναστεία των Τσιν (221-209 π.Χ.) και η μακραίωνη των Χαν (206 π.Χ.-AD 220) θεμελίωσαν τις πολιτικές και πνευματικές βάσεις που ακολούθησαν όλες οι επόμενες κινεζικές δυναστείες και οι επιπτώσεις της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής άνθησης που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου συνεχίζει να έχει απήχηση ακόμα και σήμερα. Το πιο σημαντικό επίτευγμα των δύο δυναστειών ίσως ήταν το γεγονός ότι μέσα σε έναν αχανή πολιτικό χώρο λειτούργησαν ενοποιητικά και άνθρωποι από διαφορετικές περιφέρειες και υπόβαθρα συγκεντρώθηκαν κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι μοιράζονται μία νέα κοινή ταυτότητα. 

Στις 3 Απριλίου στο The Metropolitan Museum of Art εγκαινιάστηκε η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), μια έκθεση ορόσημο που ιχνηλατεί αυτή την εποχή απαράμιλλου μετασχηματισμού της Κίνας από την άνοδο της δυναστείας των Τσιν στα τέλη του τρίτου αιώνα π.Χ.. Με πρωτοφανή δάνεια από μουσεία και ιδρύματα απ' όλη την Κίνα, εκτίθενται περισσότερα από 160 αρχαία κινέζικα έργα τέχνης συμπεριλαμβανομένων των διάσημων πολεμιστών από τερακότα. Συνθέτοντας τη νέα σε βάθος έρευνα με τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων 50 χρόνων, η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), εξερευνεί τον κυρίαρχο ρόλο της τέχνης στην δημιουργία μιας νέας κινεζικής πολιτιστικής ταυτότητας. Τα έργα της έκθεσης – πολύ σπάνια κεραμικά, υφάσματα, μεταλλικά αντικείμενα, γλυπτά, καλλιγραφίες και αρχιτεκτονικά μοντέλα – έχουν επιλεχθεί από 32 μουσεία και αρχαιολογικά ιδρύματα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, και η πλειοψηφία τους, δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ πριν στη Δύση. Η έκθεση εξετάζει επίσης την σχέση της αρχαίας Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Jason Sun, ο επιμελητής της έδρας Brooke Russell Astor της κινεζικής τέχνης στο τμήμα Ασιατικής τέχνης του MET, δήλωσε : «Η δυναστεία των Han, αντιπροσωπεύει την κλασική εποχή του κινεζικού πολιτισμού και συμπίπτει χρονικά αλλά και σε σημασία με τον Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό στη Δύση. Όπως και η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, η πολιτεία των Han, συγκέντρωσε ανθρώπους από διαφορετικά περιβάλλοντα κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και δημιούργησε μια νέα Κινεζική ταυτότητα. Ακόμα και σήμερα, οι περισσότεροι Κινέζοι αναφέρονται στον εαυτό τους σαν «οι άνθρωποι του Han» - η πολυπληθέστερη εθνική ομάδα του κόσμου. Χάρη στις νέες σπουδές αλλά και σε εξαιρετικά ευρήματα που είδαν το φως της ημέρας τα τελευταία 50 χρόνια, αυτή η έκθεση προσφέρει νέα καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και πολιτικά δεδομένα. Είμαι πανευτυχής που η έκθεση Age of Empires μπορεί να γνωρίσει αυτή την σε μεγάλο βαθμό άγνωστη εποχή του Κινεζικού πολιτισμού στο παγκόσμιο κοινό μας.» 

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του μουσείου πατώντας εδώ

—Μαρούσα Θωμά

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο 'Αμαξας (μοντέρνο αντίγραφο του αυθεντικού). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Χαλκός με χρωστικές ουσίες (150 cm). Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Επιγραφή από τη Στήλη του όρους Yi. Χρονολογία: Δυναστεία των Song (960-1279). Καλλιγραφία από τον Xu Xuan (916–991). Μελάνι σε χαρτί. The Metropolitan Museum of Art, New York, Seymour and Rogers Fund, 1977 (1977.375.7a, b). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
24. Δυνατός άντρας. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ζευγάρι διακοσμητικών με τη μορφή μυθικών τεράτων. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Επιχρυσωμένος χαλκός με ένθετο γυαλί (27 x 9 x 3 cm). Ήρθαν στο φως το 1972 στο βόρειο προάστειο της πόλης Xi’an, στην περιφέρεια Shaanxi.Φωτογραφία: Courtesy Xi’an Museum.
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό για το κεφάλι της περιόδου των Εμπόλεμων Κρατών (475–221 π.Χ.). Χρυσός, τιρκουάζ και κορνεόλης (0.3–0.6 cm). Ανασκάφηκε το 2008–9 από τάφο στο Majiayuan, Zhangjiachuan στην περιφέρεια Gansu. Φωτογραφία: Courtesy Gansu Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Lanzhou
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Έξι καμπάνες Niuzhong του 1ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περιόδο των Han. Ανασκάφηκαν το 2015 από τον τάφο του Μαρκησίου του Haihun (Liu He, πέθανε το 59 π.Χ.C.), στο Nanchang, στην περιφέρεια Jiangxi. Φωτογραφία: Courtesy Jiangxi Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Nanchang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο φαγητού με τρία πόδια (Ding) με ζωγραφιστά μοτίβα του 2ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Λακαρισμένο ξύλο (25.6 cm). Ήρθε στην επιφάνεια το 1972 σε τάφο (της Lady Dai, πέθανε περίπου το 168 π.Χ.) στη Mawangdui, Changsha, στην περιφέρεια Hunan. Φωτογραφία: Courtesy Hunan Provincial Museum, Changsha
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ρινόκερος του 2ου π.Χ. αιώνα από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Επιχρυσωμένος χαλκός (19.8 x 8.4 x 9.8 cm). Βρέθηκε το 2010 στον τάφο του Liu Fei, πρίγκπα το Jiangdu, (πέθανε το 129 π.Χ.), στο Dayunshan του Xuyi, στην περιφέρεια Jiangsu. Φωτογραφία: Courtesy Nanjing Museum
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Το νεκρικό κουστούμι του Dou Wan από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Νεφρίτης με χρυσό σύρμα (172 cm). Ήρθε στο φως το 1968, όταν ανακαλύφθηκε ο τάφος του Dou Wan, στο Mancheng, στην περιφέρεια Hebei. Φωτογραφία: Courtesy Hebei Provincial Museum, Shijiazhuang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο με ταύρους και έφιππο αναβάτη της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό με δύο χορευτές της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintongoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο πολυόρωφου σπιτιού. Model of a Multistory HouseEastern Han dynasty (A.D. 25–220)Earthenware with pigment, H. 68⅞ in. (175 cm), L. 34¼ in. (87 cm)Excavated in 1988, Jiaozuo, Henan ProvincePhoto: Courtesy Henan Museum, Zhengzhou
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ