Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας

0

Οι τέσσερις αιώνες των δυναστειών των Τσιν και των Χαν ήταν καθοριστικές για την μακρά ιστορία της Κίνας. Η βραχύβια δυναστεία των Τσιν (221-209 π.Χ.) και η μακραίωνη των Χαν (206 π.Χ.-AD 220) θεμελίωσαν τις πολιτικές και πνευματικές βάσεις που ακολούθησαν όλες οι επόμενες κινεζικές δυναστείες και οι επιπτώσεις της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής άνθησης που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου συνεχίζει να έχει απήχηση ακόμα και σήμερα. Το πιο σημαντικό επίτευγμα των δύο δυναστειών ίσως ήταν το γεγονός ότι μέσα σε έναν αχανή πολιτικό χώρο λειτούργησαν ενοποιητικά και άνθρωποι από διαφορετικές περιφέρειες και υπόβαθρα συγκεντρώθηκαν κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι μοιράζονται μία νέα κοινή ταυτότητα. 

Στις 3 Απριλίου στο The Metropolitan Museum of Art εγκαινιάστηκε η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), μια έκθεση ορόσημο που ιχνηλατεί αυτή την εποχή απαράμιλλου μετασχηματισμού της Κίνας από την άνοδο της δυναστείας των Τσιν στα τέλη του τρίτου αιώνα π.Χ.. Με πρωτοφανή δάνεια από μουσεία και ιδρύματα απ' όλη την Κίνα, εκτίθενται περισσότερα από 160 αρχαία κινέζικα έργα τέχνης συμπεριλαμβανομένων των διάσημων πολεμιστών από τερακότα. Συνθέτοντας τη νέα σε βάθος έρευνα με τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων 50 χρόνων, η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), εξερευνεί τον κυρίαρχο ρόλο της τέχνης στην δημιουργία μιας νέας κινεζικής πολιτιστικής ταυτότητας. Τα έργα της έκθεσης – πολύ σπάνια κεραμικά, υφάσματα, μεταλλικά αντικείμενα, γλυπτά, καλλιγραφίες και αρχιτεκτονικά μοντέλα – έχουν επιλεχθεί από 32 μουσεία και αρχαιολογικά ιδρύματα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, και η πλειοψηφία τους, δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ πριν στη Δύση. Η έκθεση εξετάζει επίσης την σχέση της αρχαίας Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Jason Sun, ο επιμελητής της έδρας Brooke Russell Astor της κινεζικής τέχνης στο τμήμα Ασιατικής τέχνης του MET, δήλωσε : «Η δυναστεία των Han, αντιπροσωπεύει την κλασική εποχή του κινεζικού πολιτισμού και συμπίπτει χρονικά αλλά και σε σημασία με τον Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό στη Δύση. Όπως και η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, η πολιτεία των Han, συγκέντρωσε ανθρώπους από διαφορετικά περιβάλλοντα κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και δημιούργησε μια νέα Κινεζική ταυτότητα. Ακόμα και σήμερα, οι περισσότεροι Κινέζοι αναφέρονται στον εαυτό τους σαν «οι άνθρωποι του Han» - η πολυπληθέστερη εθνική ομάδα του κόσμου. Χάρη στις νέες σπουδές αλλά και σε εξαιρετικά ευρήματα που είδαν το φως της ημέρας τα τελευταία 50 χρόνια, αυτή η έκθεση προσφέρει νέα καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και πολιτικά δεδομένα. Είμαι πανευτυχής που η έκθεση Age of Empires μπορεί να γνωρίσει αυτή την σε μεγάλο βαθμό άγνωστη εποχή του Κινεζικού πολιτισμού στο παγκόσμιο κοινό μας.» 

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του μουσείου πατώντας εδώ

—Μαρούσα Θωμά

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο 'Αμαξας (μοντέρνο αντίγραφο του αυθεντικού). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Χαλκός με χρωστικές ουσίες (150 cm). Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Επιγραφή από τη Στήλη του όρους Yi. Χρονολογία: Δυναστεία των Song (960-1279). Καλλιγραφία από τον Xu Xuan (916–991). Μελάνι σε χαρτί. The Metropolitan Museum of Art, New York, Seymour and Rogers Fund, 1977 (1977.375.7a, b). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
24. Δυνατός άντρας. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ζευγάρι διακοσμητικών με τη μορφή μυθικών τεράτων. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Επιχρυσωμένος χαλκός με ένθετο γυαλί (27 x 9 x 3 cm). Ήρθαν στο φως το 1972 στο βόρειο προάστειο της πόλης Xi’an, στην περιφέρεια Shaanxi.Φωτογραφία: Courtesy Xi’an Museum.
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό για το κεφάλι της περιόδου των Εμπόλεμων Κρατών (475–221 π.Χ.). Χρυσός, τιρκουάζ και κορνεόλης (0.3–0.6 cm). Ανασκάφηκε το 2008–9 από τάφο στο Majiayuan, Zhangjiachuan στην περιφέρεια Gansu. Φωτογραφία: Courtesy Gansu Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Lanzhou
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Έξι καμπάνες Niuzhong του 1ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περιόδο των Han. Ανασκάφηκαν το 2015 από τον τάφο του Μαρκησίου του Haihun (Liu He, πέθανε το 59 π.Χ.C.), στο Nanchang, στην περιφέρεια Jiangxi. Φωτογραφία: Courtesy Jiangxi Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Nanchang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο φαγητού με τρία πόδια (Ding) με ζωγραφιστά μοτίβα του 2ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Λακαρισμένο ξύλο (25.6 cm). Ήρθε στην επιφάνεια το 1972 σε τάφο (της Lady Dai, πέθανε περίπου το 168 π.Χ.) στη Mawangdui, Changsha, στην περιφέρεια Hunan. Φωτογραφία: Courtesy Hunan Provincial Museum, Changsha
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ρινόκερος του 2ου π.Χ. αιώνα από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Επιχρυσωμένος χαλκός (19.8 x 8.4 x 9.8 cm). Βρέθηκε το 2010 στον τάφο του Liu Fei, πρίγκπα το Jiangdu, (πέθανε το 129 π.Χ.), στο Dayunshan του Xuyi, στην περιφέρεια Jiangsu. Φωτογραφία: Courtesy Nanjing Museum
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Το νεκρικό κουστούμι του Dou Wan από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Νεφρίτης με χρυσό σύρμα (172 cm). Ήρθε στο φως το 1968, όταν ανακαλύφθηκε ο τάφος του Dou Wan, στο Mancheng, στην περιφέρεια Hebei. Φωτογραφία: Courtesy Hebei Provincial Museum, Shijiazhuang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο με ταύρους και έφιππο αναβάτη της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό με δύο χορευτές της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintongoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο πολυόρωφου σπιτιού. Model of a Multistory HouseEastern Han dynasty (A.D. 25–220)Earthenware with pigment, H. 68⅞ in. (175 cm), L. 34¼ in. (87 cm)Excavated in 1988, Jiaozuo, Henan ProvincePhoto: Courtesy Henan Museum, Zhengzhou
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ