Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας

0

Οι τέσσερις αιώνες των δυναστειών των Τσιν και των Χαν ήταν καθοριστικές για την μακρά ιστορία της Κίνας. Η βραχύβια δυναστεία των Τσιν (221-209 π.Χ.) και η μακραίωνη των Χαν (206 π.Χ.-AD 220) θεμελίωσαν τις πολιτικές και πνευματικές βάσεις που ακολούθησαν όλες οι επόμενες κινεζικές δυναστείες και οι επιπτώσεις της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής άνθησης που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου συνεχίζει να έχει απήχηση ακόμα και σήμερα. Το πιο σημαντικό επίτευγμα των δύο δυναστειών ίσως ήταν το γεγονός ότι μέσα σε έναν αχανή πολιτικό χώρο λειτούργησαν ενοποιητικά και άνθρωποι από διαφορετικές περιφέρειες και υπόβαθρα συγκεντρώθηκαν κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι μοιράζονται μία νέα κοινή ταυτότητα. 

Στις 3 Απριλίου στο The Metropolitan Museum of Art εγκαινιάστηκε η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), μια έκθεση ορόσημο που ιχνηλατεί αυτή την εποχή απαράμιλλου μετασχηματισμού της Κίνας από την άνοδο της δυναστείας των Τσιν στα τέλη του τρίτου αιώνα π.Χ.. Με πρωτοφανή δάνεια από μουσεία και ιδρύματα απ' όλη την Κίνα, εκτίθενται περισσότερα από 160 αρχαία κινέζικα έργα τέχνης συμπεριλαμβανομένων των διάσημων πολεμιστών από τερακότα. Συνθέτοντας τη νέα σε βάθος έρευνα με τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων 50 χρόνων, η Age of Empires: Chinese Art of the Qin and Han Dynasties (221 B.C.– A.D. 220), εξερευνεί τον κυρίαρχο ρόλο της τέχνης στην δημιουργία μιας νέας κινεζικής πολιτιστικής ταυτότητας. Τα έργα της έκθεσης – πολύ σπάνια κεραμικά, υφάσματα, μεταλλικά αντικείμενα, γλυπτά, καλλιγραφίες και αρχιτεκτονικά μοντέλα – έχουν επιλεχθεί από 32 μουσεία και αρχαιολογικά ιδρύματα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, και η πλειοψηφία τους, δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ πριν στη Δύση. Η έκθεση εξετάζει επίσης την σχέση της αρχαίας Κίνας με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Jason Sun, ο επιμελητής της έδρας Brooke Russell Astor της κινεζικής τέχνης στο τμήμα Ασιατικής τέχνης του MET, δήλωσε : «Η δυναστεία των Han, αντιπροσωπεύει την κλασική εποχή του κινεζικού πολιτισμού και συμπίπτει χρονικά αλλά και σε σημασία με τον Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό στη Δύση. Όπως και η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, η πολιτεία των Han, συγκέντρωσε ανθρώπους από διαφορετικά περιβάλλοντα κάτω από μια κεντρική κυβέρνηση και δημιούργησε μια νέα Κινεζική ταυτότητα. Ακόμα και σήμερα, οι περισσότεροι Κινέζοι αναφέρονται στον εαυτό τους σαν «οι άνθρωποι του Han» - η πολυπληθέστερη εθνική ομάδα του κόσμου. Χάρη στις νέες σπουδές αλλά και σε εξαιρετικά ευρήματα που είδαν το φως της ημέρας τα τελευταία 50 χρόνια, αυτή η έκθεση προσφέρει νέα καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και πολιτικά δεδομένα. Είμαι πανευτυχής που η έκθεση Age of Empires μπορεί να γνωρίσει αυτή την σε μεγάλο βαθμό άγνωστη εποχή του Κινεζικού πολιτισμού στο παγκόσμιο κοινό μας.» 

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του μουσείου πατώντας εδώ

—Μαρούσα Θωμά

Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο 'Αμαξας (μοντέρνο αντίγραφο του αυθεντικού). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Χαλκός με χρωστικές ουσίες (150 cm). Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Επιγραφή από τη Στήλη του όρους Yi. Χρονολογία: Δυναστεία των Song (960-1279). Καλλιγραφία από τον Xu Xuan (916–991). Μελάνι σε χαρτί. The Metropolitan Museum of Art, New York, Seymour and Rogers Fund, 1977 (1977.375.7a, b). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
24. Δυνατός άντρας. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Φωτογραφία: Courtesy The Metropolitan Museum of Art
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ζευγάρι διακοσμητικών με τη μορφή μυθικών τεράτων. Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Επιχρυσωμένος χαλκός με ένθετο γυαλί (27 x 9 x 3 cm). Ήρθαν στο φως το 1972 στο βόρειο προάστειο της πόλης Xi’an, στην περιφέρεια Shaanxi.Φωτογραφία: Courtesy Xi’an Museum.
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό για το κεφάλι της περιόδου των Εμπόλεμων Κρατών (475–221 π.Χ.). Χρυσός, τιρκουάζ και κορνεόλης (0.3–0.6 cm). Ανασκάφηκε το 2008–9 από τάφο στο Majiayuan, Zhangjiachuan στην περιφέρεια Gansu. Φωτογραφία: Courtesy Gansu Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Lanzhou
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Έξι καμπάνες Niuzhong του 1ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περιόδο των Han. Ανασκάφηκαν το 2015 από τον τάφο του Μαρκησίου του Haihun (Liu He, πέθανε το 59 π.Χ.C.), στο Nanchang, στην περιφέρεια Jiangxi. Φωτογραφία: Courtesy Jiangxi Provincial Institute of Cultural Relics and Archaeology, Nanchang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο φαγητού με τρία πόδια (Ding) με ζωγραφιστά μοτίβα του 2ου αιώνα π.Χ. από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Λακαρισμένο ξύλο (25.6 cm). Ήρθε στην επιφάνεια το 1972 σε τάφο (της Lady Dai, πέθανε περίπου το 168 π.Χ.) στη Mawangdui, Changsha, στην περιφέρεια Hunan. Φωτογραφία: Courtesy Hunan Provincial Museum, Changsha
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Ρινόκερος του 2ου π.Χ. αιώνα από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Επιχρυσωμένος χαλκός (19.8 x 8.4 x 9.8 cm). Βρέθηκε το 2010 στον τάφο του Liu Fei, πρίγκπα το Jiangdu, (πέθανε το 129 π.Χ.), στο Dayunshan του Xuyi, στην περιφέρεια Jiangsu. Φωτογραφία: Courtesy Nanjing Museum
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Το νεκρικό κουστούμι του Dou Wan από την πρώιμη περίοδο της Δυναστείας των Χαν. Νεφρίτης με χρυσό σύρμα (172 cm). Ήρθε στο φως το 1968, όταν ανακαλύφθηκε ο τάφος του Dou Wan, στο Mancheng, στην περιφέρεια Hebei. Φωτογραφία: Courtesy Hebei Provincial Museum, Shijiazhuang
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Δοχείο με ταύρους και έφιππο αναβάτη της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Διακοσμητικό με δύο χορευτές της πρώιμης δυναστείας των Χαν. Ανακαλύφθηκε το 1956 σε τάφο στο Shizhaishan, Jinning της περιφέρειας Yunnan. Φωτογραφία: Courtesy Yunnan Provincial Museum, Kunming
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Γονατιστός Τοξότης (λεπτομέρεια). Δυναστεία των Qin (221–206 π.Χ.). Ανακαλύφθηκε το 1977 στο μαυσωλείο του Qin Shihuangdi (πέθανε το 210 π.Χ), στη Lintong, στη περιφέρεια Shaanxi. Φωτογραφία: Courtesy Qin Shihuangdi Mausoleum Site Museum, Lintongoleum Site Museum, Lintong
Η τέχνη που σφυρηλάτησε την πολιτιστική ταυτότητα της Κίνας Facebook Twitter
Μοντέλο πολυόρωφου σπιτιού. Model of a Multistory HouseEastern Han dynasty (A.D. 25–220)Earthenware with pigment, H. 68⅞ in. (175 cm), L. 34¼ in. (87 cm)Excavated in 1988, Jiaozuo, Henan ProvincePhoto: Courtesy Henan Museum, Zhengzhou
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ