Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Κλειστή χάντρα από ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση

0

Το Μουσείο Τέχνης του Οντάριο σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και το Μουσείο του Rijksmuseum ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν μία έκθεση που βυθίζει τον επισκέπτη στη μυστηριακή ομορφιά του 16ου αιώνα και στην τέχνη της ξυλόγλυπτης μινιατούρας, που πλέον αποκαλύπτει τα μυστικά μιας ολόκληρης εποχής και των τεχνιτών της.

Στη συγκεκριμένη έκθεση ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει περίπου 12 ξυλόγλυπτες μινιατούρες - κουτιά με το σπάνιο, καλοδιατηρημένο περιεχόμενο τους, καθώς και άλλα αντικείμενα εκείνης της εποχής, φτιαγμένα με μαεστρία που για χρόνια απασχολούσε επιμελητές και ιστορικούς της τέχνης, αναφορικά με τις λεπτομέρειες που επέτρεπαν την κατασκευή τέτοιων αντικειμένων. 

Στην έκθεση με τίτλο Μικρά Θαύματα: Γοτθικές μινιατούρες, ο επισκέπτης θα μπορέσει να δει ένα 10% από τα σκαλιστά χειροποίητα θαύματα που σώζονται από εκείνη την εποχή, καθώς και 50 ακόμη εκθέματα που συμπλήρωσαν την έκθεση ως δάνειο από άλλα μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές.

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Αυτά τα μικροσκοπικά σκαλιστά έργα τέχνης κατασκευάστηκαν ανάμεσα στο 1500 και 1530, και παρά το ότι βρέθηκαν σε περιοχές που εκτείνονταν από τη Φλάνδρα έως την Ολλανδία, εικάζεται ότι όλα είναι κατασκευασμένα από ένα μοναδικό –το πολύ δύο – εργαστήρια. Είναι η εποχή που η άνοδος της εμπορικής τάξης επιτρέπει την αγορά περίτεχνων αντικειμένων, που μπορεί να μην έχουν χρηστική αξία, αποτελούν, όμως, μνημεία τέχνης και δωρίζονται σε ευγενείς και ιδίως κυρίες της εποχής. Είναι επίσης η εποχή της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου που πιέζει τους καθολικούς να αντιδράσουν: η καθολική Αντιμεταρρύθμιση είχε τα δικά της αξεσουάρ, περίτεχνα ροζάρια και κομπολόγια, σκαλιστά προσευχητάρια, που δωρίζονταν ως υπενθύμιση της πίστης και τελικώς πρόλαβαν για λίγο να γίνουν μόδα στη Βόρεια Ευρώπη.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο Chatsworth
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Τα ροζάρια και τα κομπολόγια προσευχής, συνήθως τα φορούσαν οι κήρυκες και οι ιερείς, και κάθε μία μπίλια που αποτελούσε το σύνολο του ροζαρίου, ήταν σκαλιστή στο εσωτερικό της και το άνοιγμα της παρατήρηση και περισυλλογή, υποτίθεται ότι βοηθούσε τον πιστό στην προσήλωση και την ένταση της προσευχής του.

Ήταν, όμως, και μία πρώτης τάξης ευκαιρία για τον άγνωστο τεχνίτη του 16ου αιώνα να ξεδιπλώσει τη μαγεία της τέχνης του, σε όλη την αίγλη και τη λεπτομέρεια της, παράγοντας αντικείμενα μικροτεχνίας, που μέχρι τότε μόνο σε γκραβούρες και ζωγραφικούς πίνακες συναντούσε κανείς. Εκείνο που εντυπωσίασε τους σύγχρονους ερευνητές είναι ο μικρός χώρος, στο οποίο είχε να κινηθεί ο καλλιτέχνης και πάλι ωστόσο κατάφερε σε μικρογραφία να αναπαραστήσει λεπτομερώς ολόκληρες σκηνές από τη Βίβλο, με ακρίβεια στα σύμβολα και στην αναβίωση δαιμονικών και ουράνιων χωρίων από γεγονότα της Αγίας Γραφής: συνήθως 2 ίντσες ξύλου ήταν αρκετές για τον λεπτολόγο τεχνίτη, προκειμένου να αφηγηθεί το επεισόδιο που είχε επιλέξει…

Το πώς, όμως, το έκανε αυτό ήταν ένα μυστήριο για αιώνες που ούτε η τεχνολογία των ακτίνων – Χ δεν μπορούσε να αποκαλύψει και τελικώς το κατάφεραν οι επιστημονικοί συνεργάτες του Μουσείου Τέχνης του Οντάριο: με τη βοήθεια μικρο-αξονικής τομογραφίας, αποκαλύφθηκε η διαστρωμάτωση της λεπτομερούς αυτής δουλειάς. Ο τεχνίτης του 16ου αιώνα. Πρώτα σκάλιζε τη σκηνή σε πολλά μικρά κομμάτια ξύλου, τα οποία μετά συναρμολογούσε σε μία ενιαία σκηνή, συγκρατώντας το κάθε τμήμα με μικροσκοπικά καρφιά, για την ακρίβεια καρφίτσες, πιο μικρές κι από τον σπόρο ενός χόρτου…

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Μουσείο του Οντάριο έως τις 22 Ιανουαρίου του 2017, στη συνέχεια θα φιλοξενηθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έως τις 21 Φεβρουαρίου του ιδίου έτους και θα καταλήξει στο Rijksmuseum έως τις 15 Ιουνίου.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530

 

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Το εσωτερικό μίας χάντρας από κομπολόι προσευχής

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ