Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Κλειστή χάντρα από ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση

0

Το Μουσείο Τέχνης του Οντάριο σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και το Μουσείο του Rijksmuseum ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν μία έκθεση που βυθίζει τον επισκέπτη στη μυστηριακή ομορφιά του 16ου αιώνα και στην τέχνη της ξυλόγλυπτης μινιατούρας, που πλέον αποκαλύπτει τα μυστικά μιας ολόκληρης εποχής και των τεχνιτών της.

Στη συγκεκριμένη έκθεση ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει περίπου 12 ξυλόγλυπτες μινιατούρες - κουτιά με το σπάνιο, καλοδιατηρημένο περιεχόμενο τους, καθώς και άλλα αντικείμενα εκείνης της εποχής, φτιαγμένα με μαεστρία που για χρόνια απασχολούσε επιμελητές και ιστορικούς της τέχνης, αναφορικά με τις λεπτομέρειες που επέτρεπαν την κατασκευή τέτοιων αντικειμένων. 

Στην έκθεση με τίτλο Μικρά Θαύματα: Γοτθικές μινιατούρες, ο επισκέπτης θα μπορέσει να δει ένα 10% από τα σκαλιστά χειροποίητα θαύματα που σώζονται από εκείνη την εποχή, καθώς και 50 ακόμη εκθέματα που συμπλήρωσαν την έκθεση ως δάνειο από άλλα μουσεία του κόσμου και ιδιωτικές συλλογές.

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Αυτά τα μικροσκοπικά σκαλιστά έργα τέχνης κατασκευάστηκαν ανάμεσα στο 1500 και 1530, και παρά το ότι βρέθηκαν σε περιοχές που εκτείνονταν από τη Φλάνδρα έως την Ολλανδία, εικάζεται ότι όλα είναι κατασκευασμένα από ένα μοναδικό –το πολύ δύο – εργαστήρια. Είναι η εποχή που η άνοδος της εμπορικής τάξης επιτρέπει την αγορά περίτεχνων αντικειμένων, που μπορεί να μην έχουν χρηστική αξία, αποτελούν, όμως, μνημεία τέχνης και δωρίζονται σε ευγενείς και ιδίως κυρίες της εποχής. Είναι επίσης η εποχή της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου που πιέζει τους καθολικούς να αντιδράσουν: η καθολική Αντιμεταρρύθμιση είχε τα δικά της αξεσουάρ, περίτεχνα ροζάρια και κομπολόγια, σκαλιστά προσευχητάρια, που δωρίζονταν ως υπενθύμιση της πίστης και τελικώς πρόλαβαν για λίγο να γίνουν μόδα στη Βόρεια Ευρώπη.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο Chatsworth
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1490-1530, The Cleveland Museum of Art

Τα ροζάρια και τα κομπολόγια προσευχής, συνήθως τα φορούσαν οι κήρυκες και οι ιερείς, και κάθε μία μπίλια που αποτελούσε το σύνολο του ροζαρίου, ήταν σκαλιστή στο εσωτερικό της και το άνοιγμα της παρατήρηση και περισυλλογή, υποτίθεται ότι βοηθούσε τον πιστό στην προσήλωση και την ένταση της προσευχής του.

Ήταν, όμως, και μία πρώτης τάξης ευκαιρία για τον άγνωστο τεχνίτη του 16ου αιώνα να ξεδιπλώσει τη μαγεία της τέχνης του, σε όλη την αίγλη και τη λεπτομέρεια της, παράγοντας αντικείμενα μικροτεχνίας, που μέχρι τότε μόνο σε γκραβούρες και ζωγραφικούς πίνακες συναντούσε κανείς. Εκείνο που εντυπωσίασε τους σύγχρονους ερευνητές είναι ο μικρός χώρος, στο οποίο είχε να κινηθεί ο καλλιτέχνης και πάλι ωστόσο κατάφερε σε μικρογραφία να αναπαραστήσει λεπτομερώς ολόκληρες σκηνές από τη Βίβλο, με ακρίβεια στα σύμβολα και στην αναβίωση δαιμονικών και ουράνιων χωρίων από γεγονότα της Αγίας Γραφής: συνήθως 2 ίντσες ξύλου ήταν αρκετές για τον λεπτολόγο τεχνίτη, προκειμένου να αφηγηθεί το επεισόδιο που είχε επιλέξει…

Το πώς, όμως, το έκανε αυτό ήταν ένα μυστήριο για αιώνες που ούτε η τεχνολογία των ακτίνων – Χ δεν μπορούσε να αποκαλύψει και τελικώς το κατάφεραν οι επιστημονικοί συνεργάτες του Μουσείου Τέχνης του Οντάριο: με τη βοήθεια μικρο-αξονικής τομογραφίας, αποκαλύφθηκε η διαστρωμάτωση της λεπτομερούς αυτής δουλειάς. Ο τεχνίτης του 16ου αιώνα. Πρώτα σκάλιζε τη σκηνή σε πολλά μικρά κομμάτια ξύλου, τα οποία μετά συναρμολογούσε σε μία ενιαία σκηνή, συγκρατώντας το κάθε τμήμα με μικροσκοπικά καρφιά, για την ακρίβεια καρφίτσες, πιο μικρές κι από τον σπόρο ενός χόρτου…

Ας σημειωθεί ότι κάποια από αυτά τα μικροσκοπικά ξυλόγλυπτα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση. Ένα από τα ροζάρια ανήκε στον Βασιλιά Ερρίκο τον VIII και στην αφοσιωμένη σύζυγο του Κατερίνα της Αραγονίας, πιστή καθολική μέχρι το τέλος της ζωής της.

Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Μουσείο του Οντάριο έως τις 22 Ιανουαρίου του 2017, στη συνέχεια θα φιλοξενηθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έως τις 21 Φεβρουαρίου του ιδίου έτους και θα καταλήξει στο Rijksmuseum έως τις 15 Ιουνίου.

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530
Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Ροζάριο περ. 1500-1530

 

Ξυλόγλυπτες μινιατούρες του 16ου αιώνα αποκαλύπτονται σε όλη τους την αίγλη σε μία σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Το εσωτερικό μίας χάντρας από κομπολόι προσευχής

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ