Φωτ.: Museo Botero Facebook Twitter
Πορτρέτο: Μαρούσα Θωμά/LiFO 

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Φερνάντο Μποτέρο, γλύπτης και ζωγράφος της παχουλής ευδαιμονίας

0

Tακτικός επισκέπτης της χώρας, ο γνωστός Λατινοαμερικανός καλλιτέχνης που γεννήθηκε σαν σήμερα είχε έρθει στην Αθήνα το 2006 για μια μεγάλη έκθεση των έργων του στην Εθνική Πινακοθήκη και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Με την αφορμή αυτή είχε μιλήσει στο Νο. 24 της έντυπης LiFO, στις Πατρίτσια Γιαννοπούλου και Αντιγόνη Λιάκου. 


― Οι ογκώδεις, πληθωρικές φιγούρες σας είναι άμεσα αναγνωρίσιμες. Θεωρείτε σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να δημιουργεί χαρακτηριστικό ύφος και ταυτότητα;
Είναι το πιο σημαντικό στην ουσία. Τα έργα των μεγάλων καλλιτεχνών που θαυμάζουμε είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Όταν βλέπεις Μποτιτσέλι, ξέρεις ότι είναι Μποτιτσέλι, δε χρειάζεται να μπει το όνομά του δίπλα από τον πίνακα. Κάθε άνθρωπος έχει τις πεποιθήσεις του και αυτές ακριβώς είναι που στιγματίζουν το έργο του. Στα εικαστικά η εμμονή σε κάποιο στοιχείο αποτυπώνεται στη δουλειά του καλλιτέχνη και αυτό είναι που δημιουργεί το ύφος του. Το να δημιουργείς κάτι που είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, ακόμα και από μια μικρή λεπτομέρειά του, είναι πολύ σημαντικό στην τέχνη.

Φερνάντο Μποτέρο Facebook Twitter
Φωτ.: Museo Botero

― Μοιάζει να έχετε δημιουργήσει τον προσωπικό σας κόσμο. Πώς καταλήξατε να δημιουργείτε αυτές τις μορφές;
Στις ακουαρέλες που έκανα όταν ήμουν πολύ νέος υπήρχε μία τάση προς τις γεμάτες μορφές. Στα είκοσι μου, όταν είδα την τέχνη των μεγάλων δασκάλων, όπως του Μαζάτσιο, του Πιέρο ντε λα Φραντσέσκα, του Ουτσέλο, του Τζιόττο, σαγηνεύτηκα από τον αισθησιασμό των μορφών τους και τη βάση που έδιναν στον όγκο. Μέσα από σκληρή δουλειά συνειδητοποίησα τη σημασία του όγκου στην τέχνη και έτσι αυτό με οδήγησε να βρω το προσωπικό ύφος έκφρασης που με ικανοποιούσε. Με κάποιο τρόπο η αγάπη που έχεις για συγκεκριμένους καλλιτέχνες, σημαδεύει το δρόμο σου.

― Είστε αφοσιωμένος σε δύο μέσα: τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Ποιες είναι οι διαφορετικές δυνατότητες που σας προσφέρει το καθένα από αυτά;
Πρόκειται για δύο διαφορετικούς τρόπους έκφρασης. Στη ζωγραφική μπορείς να δώσεις μια ιδιαιτερότητα, επινοώντας περίεργα αντικείμενα ή θέματα στο φόντο. Στη γλυπτική το κύριο θέμα είναι πάντα περιορισμένο, γιατί έχεις να κάνεις μόνο με τη φιγούρα και δεν υπάρχει φόντο. Με κάποιο τρόπο αυτό είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, γιατί σε ωθεί να ανακαλύψεις πώς θα παρουσιάσεις το ίδιο πράγμα με διαφορετικό τρόπο. Για παράδειγμα βλέπουμε τα άλογα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, της Αναγέννησης, του Καραβάτζιο, του Πικάσο και είναι τα ίδια άλογα, αλλά δοσμένα με διαφορετικό τρόπο. Αυτό είναι κάτι που με γοητεύει στην τέχνη. Πάντως βρίσκω και τα δύο μέσα συναρπαστικά, γιατί πάντα υπάρχει ο ίδιος ζήλος να πεις κάτι πρωτότυπο και φρέσκο.

Φερνάντο Μποτέρο Facebook Twitter
Φωτ.: Museo Botero

― Κατά τη γνώμη σας η τέχνη έχει να κάνει κυρίως με την ομορφιά και την αισθητική;
Ναι, βέβαια. Αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός της ή τουλάχιστον ήταν. Πάντα η τέχνη στόχευε στο ιδανικό, στην απόλαυση, στο να προσφέρει μια στιγμή αισθανπκότητας. Πιστεύω ότι αυτό συνέβαινε μέχρι πολύ πρόσφατα. Σήμερα φαίνεται ότι οι καλλιτέχνες θέλουν να προβάλλουν περισσότερο τη βιαιότητα. Η τέρψη και η ηδονή που ενέπνεαν τα έργα του Τισιάνο, του Βελάσκεθ και του Ματίς δε συναντώνται στη σημερινή καλλιτεχνική δημιουργία.

― Πιστεύετε ότι η τέχνη απευθύνεται σε περιορισμένο κοινό;
Όχι. Είναι όμως αλήθεια ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν την ευκαιρία να δουν τέχνη, αλλά, όταν βλέπουν, σίγουρα την απολαμβάνουν. Φυσικά ο καθένας αντλεί με διαφορετικό τρόπο ευχαρίστηση από ένα έργο. Όταν ξέρεις πολλά πράγματα γύρω από αυτό που εκτίθεται, τότε υπάρχει και πνευματική, θα λέγαμε, απόλαυση. To πιο σημαντικό όμως είναι η πρώτη εντύπωση, ο πίνακας που θα τραβήξει την προσοχή σου σε μια αίθουσα, πριν καλά-καλά σκεφτείς το γιατί. Αυτή είναι για μένα η πιο καθαρή μορφή ευχαρίστησης. Να συγκινηθείς, να ταρακουνηθείς συναισθηματικά από την αρμονία των χρωμάτων, από το τοπίο, την ατμόσφαιρα, την ποίηση που κρύβεται πίσω από αυτό που βλέπεις. Να σε συνεπάρουν τα νούφαρα του Μονέ. Σε ένα δεύτερο επίπεδο έρχεται η απόλαυση της εμπεριστατωμένης ανάγνωσης, της διάκρισης της φόρμας, της κατανόησης των σταδίων δημιουργίας ενός έργου. Δε χρειάζεται λοιπόν να είναι κανείς διανοούμενος για να απολαύσει αισθητικά ένα γλυπτό ή ένα πίνακα.

― Θεωρείτε σημαντικό να προωθείται η τέχνη στον δημόσιο χώρο;
Μα και βέβαια. Για παράδειγμα, στη Βιέννη ή στο Παρίσι περπατάς και βλέπεις τριγύρω σου υπέροχα γλυπτά. Είναι σαν όνειρο. Η τέχνη στους δημόσιους χώρους είναι για μένα κάτι το ιδανικό. Στην πλειοψηφία τους όμως τα κράτη έχουν να λύσουν πιο σημαντικά προβλήματα από το να στηρίξουν οικονομικά τη δημόσια τέχνη. Σας μέρες μας τέτοιου είδους πρωτοβουλίες τις αναλαμβάνει ο ιδιωτικός τομέας.

Φερνάντο Μποτέρο Facebook Twitter
Φωτ.: Museo Botero

― Πέρα από την Αναγέννηση, που ήδη αναφέρατε, από ποιους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα αισθάνεστε ότι έχετε επηρεαστεί περισσότερο;
Κατά κάποιο τρόπο αισθάνομαι ότι όλοι οι καλλιτέχνες έχουν επηρεαστεί από τον Πικάσο και από τον Ματίς. Δεν είναι κακό να επηρεάζεσαι από έναν καλλιτέχνη, είναι σαν να αναβιώνεις το πνεύμα του. Όσο περισσότερες επιρροές έχεις τόσο πλουσιότερος γίνεσαι πνευματικά. Πρέπει όμως όλα τα στοιχεία σταδιακά να αφομοιώνονται, έτσι ώστε κάποιος που στέκεται μπροστά από έναν πίνακα να έχει στο μυαλό του μόνο το όνομα του δημιουργού του έργου. Αργότερα μπορεί να διακριθούν και να επισημανθούν οι επιρροές που δέχτηκε. Θέλω επίσης να επισημάνω και ένα άλλο θέμα. Θεωρώ ότι ένας δημιουργός με ταλέντο διακρίνει το μεγαλείο της υψηλής τέχνης του παρελθόντος και αντλεί την έμπνευσή του από αυτήν. Αυτό είναι σημαντικό και δεν είναι αυτονόητο, γιατί πολλοί καλλιτέχνες επηρεάζονται από ασήμαντα έως και χυδαία πράγματα.

― Θα τοποθετούσατε τη δουλειά σας σε κάποιο κίνημα του 20ού αιώνα;
Για να είμαι ειλικρινής, όχι. Η ζωγραφική μου έρχεται σε αντίθεση με όσα γίνονταν τον 20ό αιώνα, αφού εγώ έκανα αναπαραστατική τέχνη, όταν το κίνημα της αφηρημένης τέχνης ήταν στο προσκήνιο. Με απασχολούσαν θέματα τεχνοτροπίας, όταν αυτά δεν ενδιέφεραν κανέναν. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν είμαι ζωγράφος αλλά αναπαραστατικός καλλιτέχνης, γιατί το έργο μου αναπαριστά την πραγματικότητα. Δεν είναι αφηρημένο, ούτε κυβιστικό, ούτε σουρεαλιστικό. Δεν είμαι καλλιτέχνης της ποπ αρτ (ούτε ποπ). Στην τέχνη υπάρχουν παραδείγματα ανθρώπων που ξεχώρισαν χωρίς να ανήκουν σε κάποιο κίνημα. Ο Μπέικον και ο Μπαλτίς ήταν ο Μπέικον και ο Μπαλτίς. Δεν ανήκαν σε κάποια σχολή. Μπορείς να είσαι σημαντικός καλλιτέχνης χωρίς να συνδέεσαι με κάποιο κίνημα.

― Ποια είναι η γνώμη σας για τη σύγχρονη τέχνη;
Είναι πολύ φτωχή. Αν σκεφτείς το τι έχει γίνει στην τέχνη ανά τους αιώνες, είναι δραματικό το πόσο φτωχή είναι στις μέρες μας. Αν απομακρυνθείς από τον σκοπό της τέχνης που ανέφερα πριν, το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό. Αυτό ακριβώς έχει συμβεί με τα νέα κινήματα. Όταν τα συγκρίνεις με αυτή των περασμένων αιώνων, τα σύγχρονα κινήματα μοιάζουν πολύ φτωχά και κενά νοήματος. Οι άνθρωποι φοβούνται να πουν ότι η σύγχρονη τέχνη είναι φτωχή, αλλά είναι τόσο πολύ τελικά...

― Και όσον αφορά στην Ελλάδα, υπάρχουν Έλληνες καλλιτέχνες που θαυμάζετε;
Όλους τους σπουδαίους καλλιτέχνες του παρελθόντος φυσικά! Βασικά η Ελλάδα γνώρισε εξαιρετικές περιόδους καλλιτεχνικής δημιουργίας και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Η Ιταλία, για παράδειγμα, είναι μια χώρα που παρουσίασε εξαιρετικά ποιοτική και ποσοτική παραγωγή έργων τέχνης για αιώνες. Ξαφνικά όμως, το 19ο αιώνα δεν υπήρχε ούτε ένας σημαντικός καλλιτέχνης στην Ιταλία. Αυτό είναι πολύ περίεργο. Και μετά, στον 20ό αιώνα εμφανίστηκε ο Μοντιλιάνι ή ο Ντε Κίρικο. Μπορεί να μην ήταν μεγάλοι δάσκαλοι, αλλά ήταν πολύ καλοί καλλιτέχνες. Λογαριάζοντας όμως την πολύ μεγάλη παράδοση της χώρας, θα έλεγα ότι η καλλιτεχνική της παραγωγή σήμερα είναι σχετικά φτωχή. Δεν ξέρω πολλά πράγματα για την τέχνη στην Ελλάδα σήμερα, έχω δει βέβαια κάποιες δουλειές, αλλά το μόνο για το οποίο είμαι σίγουρος είναι ότι η καλλιτεχνική παραγωγή δεν είναι όσο μεγάλη και σημαντική όσο ήταν στο παρελθόν.

― Θα θέλαμε να μας περιγράψετε το χώρο δουλειάς σας. Έχετε έργα άλλων καλλιτεχνών στο στούντιο σας; Τι μουσική προτιμάτε να ακούτε όταν δουλεύετε;
Δεν ακούω μουσική όταν εργάζομαι. Προτιμώ να δουλεύω με ησυχία.Όσον αφορά στα έργα άλλων καλλιτεχνών, είχα μια μεγάλη συλλογή, την οποία δώρισα στην Κολομβία. Δεν είμαι πια συλλέκτης, οπότε δεν έχω πια πίνακες στο στούντιο μου. Απλά δουλεύω όλη μέρα στο χώρο μου και αυτό είναι όλο.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ