Η προσωπική στιγμή του μπάνιου, ιδωμένη μέσα από το πρίσμα του αστικού τοπίου

Η προσωπική στιγμή του μπάνιου, ιδωμένη μέσα από το πρίσμα του αστικού τοπίου Facebook Twitter
0

Η Μαρία Μιτζάλη, δημιουργός της οπτικοακουστικής εγκατάστασης «Η Εξιλέωση της Σκιάς» και ο Σπύρος Μοσχούτης, συνθέτης της πρωτότυπης μουσικής που τη συνοδεύει, μίλησαν στο LiFO.gr για το ενδιαφέρον πρότζεκτ που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην ταράτσα του καφενείου «η Ωραία Ελλάς» [έως τις 16 Ιουνίου, δείτε εδώ αναλυτικές λεπτομέρειες].

Πώς προέκυψε η ιδέα της «Εξιλέωσης»; Υπήρξε κάποιο προσωπικό βίωμα που να σας έδωσε το έναυσμα;

Μαρία Μιτζάλη: Σε στιγμές μεγάλης απογοήτευσης.... Όταν νιώθω ότι κάνω κάποιο μεγάλο λάθος, ή σε στιγμές αμφιβολίας και στεναχώριας αυτό που με κάνει να νιώθω καλύτερα είναι ένα ζεστό μπάνιο - είναι τόσο απλό και τόσο ουσιαστικό. Ο χώρος του μπάνιου θεωρώ ότι είναι ο πιο σημαντικός προσωπικός χώρος μέσα στο σπίτι.
Η ιδέα, λοιπόν, της «εξιλέωσης» προέκυψε από τη μεγέθυνση αυτής της ιδιαίτερης προσωπικής στιγμής μέσα στο πλαίσιο του έργου «Εξιλέωσης της Σκιάς», μέσα από εικόνες-βίντεο και ήχους που φέρνουν σε διάλογο αυτές τις ιδιαίτερες προσωπικές στιγμές με το θεατή-παρατηρητή και ανάλογα με τον τόπο παρουσίασης και με το αστικό τοπίο (μια ταράτσα στην Αθήνα) ή με πιο παραδοσιακά συνδεδεμένους με το μπάνιο και το νερό χώρους, όπως το Μπέη Χαμάμ πέρυσι στη Θεσσαλονίκη.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια γενικότερη τάση σε πολλές μορφές της σύγχρονης τέχνης της απεικόνισης του γυμνού με έναν τρόπο μη κολακευτικό, θα λέγαμε ωμό και ρεαλιστικό. Εντάσσεται η εγκατάσταση σε αυτό το πλαίσιο προσπάθειας απενοχοποίησης του;

Μ.Μ.: Η εγκατάσταση εντάσσεται στο πλαίσιο απενοχοποίησης του σώματος, αλλά η ωμότητα δεν ήταν ούτε και είναι σκοπός του έργου αυτού. «Η Εξιλέωση της Σκιάς» έχει να κάνει περισσότερο με την αποδοχή του σώματος, παρά με την επιθυμία να παρουσιάσει κάτι μη κολακευτικό ή αρνητικό, αλλά είναι και ρεαλιστική.

Θα δοκιμάζατε κάτι ανάλογο με ζωντανές «προσωπικές» σκηνές των εκτιθέμενων ατόμων, αντί με βίντεο-προβολές;

Μ.Μ.: Όχι. Δεν μου αρέσει ή, καλύτερα ειπωμένα, δεν με εκφράζει η αμεσότητα του «περφόρμανς», της ζωντανής παρουσίασης. Μου φαίνεται πιο αληθινό και πιο μαγευτικό το μέσο της εικόνας, του σινεμά, της φωτογραφίας. Διακρίνω την αληθοφάνεια πιο εύκολα μέσα από τα συναισθήματα της αποστασιοποίησης. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής παρουσίασης νιώθω σαν να συμβαίνει κάτι ψεύτικο μπροστά μου... Δεν είναι το μέσο μου.

Μπορεί το έργο αυτό να μην είναι «ντοκουμενταρίστικο» όμως είναι όσο πιο φυσικό γίνεται.
Με την αναφορά στην αληθοφάνεια, μου έρχεται μια σημαντική τεχνική πτυχή του έργου: Αυτή ειδικά η οπτικο-ακουστική εγκατάσταση όταν πρωτοδημιουργήθηκε, σκοπός της ήταν να είναι μια in situ εγκατάσταση και να γίνει όσο το δυνατό περισσότερο ένα με το κτίριο. Με το «mapping» που έγινε, περισσότερο στην πρώτη της παρουσίαση από τους 2monochannel στο Μπέη Χαμάμ, αλλά και με την πιο συμβατική προβολή της Αθήνας στην ταράτσα του καφενείου η Ωραία Ελλάς, θεωρώ ότι επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό ένας ιδιαίτερος σκοπός. Οι εικόνες ήταν και είναι σαν βγαίνουν από τον τοίχο αντί να προβάλλονται επάνω σε μια οποιαδήποτε επιφάνεια.


Η μουσική υπόκρουση της εγκατάστασης με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε και συντέθηκε;

Σπύρος Μοσχούτης: Το κριτήριο στην σύνθεση της μουσικής είναι να προσδώσει ένα τελετουργικό χαρακτήρα στο έργο. Επιλέχτηκαν μουσικά όργανα με έντονο το γήινο στοιχείο (κρουστά, ιδιόφωνα, samples) και άλλα (contacs mics, synthesizers) χρησιμοποιήθηκαν με διάθεση ονειρική με σκοπό την ισορροπία μεταξύ του μεταφυσικού και του υλικού κόσμου.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ