Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Η πρόσκληση έγινε σε καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τις τεχνικές του wheatpasting και του stencil, καθώς αυτές είναι κατάλληλες για εξωτερικούς χώρους και αντέχουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Σίγουρα κατά τις διαδρομές σας στην πόλη θα έχετε πέσει πάνω σ' εκείνα τα γκρίζα κουβούκλια του ΟΤΕ με τα χιλιάδες καλώδια, τα οποία βρίσκονται σε κάθε γειτονιά της Αθήνας. Ονομάζονται ΚΑΦΑΟ και ουσιαστικά αποτελούν την ελληνοποιημένη προφορά του γερμανικού αρκτικόλεξου KV (Κα-Φάου) που προέρχεται από τη λέξη «Kabelverzweiger» και σημαίνει «καλωδιοκατανεμητής».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Το κάλεσμα αφορούσε περίπου 100 κουτιά του ΟΤΕ στο εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, στο Σύνταγμα, στην Ομόνοια και στο Μοναστηράκι, στο πλαίσιο της δράσης καθαρισμού όψεων του «This Is Athens – Polis».

Σκοπός τους είναι να συγκεντρώνουν σε ένα σημείο τα τηλεφωνικά καλώδια όλων των κατοικιών μιας περιφέρεια που συνήθως καλύπτει 2-3 οικοδομικά τετράγωνα. Μέχρι την περασμένη άνοιξη τα περισσότερα από αυτά περνούσαν απαρατήρητα. Όλα άλλαξαν τον Φεβρουάριο, όταν ο δήμος Αθηναίων αποφάσισε να τα ζωγραφίσουν καλλιτέχνες.

Εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Αφού καθαρίστηκαν οι επιφάνειες, οι δημιουργοί άρχισαν να τις ζωγραφίζουν. Άλλοι επέλεξαν αστικά τοπία, άλλοι πρόσωπα, ενώ βρέθηκαν και κάποιοι που δημιούργησαν μερικά πολύ ευφάνταστα έργα, όπως αυτό στο ΚΑΦΑΟ της οδού Αθηνάς 24, που, χάρη στον εικαστικό Δημήτρη Κρέτση, μετατράπηκε σε βαλίτσα.

Η πρόσκληση έγινε σε καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν τις τεχνικές του wheatpasting και του stencil, καθώς αυτές είναι κατάλληλες για εξωτερικούς χώρους και αντέχουν σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος, ενώ, για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging, η οποία δεν επιτρέπει καμία απολύτως μουτζούρα. Πρόκειται, ουσιαστικά, για την ίδια ουσία που χρησιμοποιεί ο δήμος Αθηναίων στους τοίχους της πόλης τον τελευταίο χρόνο για να σβήνει τα παράνομα γκράφιτι.

Το κίτρινο, το μπλε και το κόκκινο αντικατέστησαν το γκρίζο και τα ΚΑΦΑΟ έχουν μετατραπεί πια σε μερικά από τα πιο Ιnstagram friendly σημεία της Αθήνας, ενώ υπάρχουν ακόμα και επαρχιακές πόλεις, όπως η Καλαμάτα, που έχουν αποφασίσει να κάνουν το ίδιο και στα δικά τους κουτιά του ΟΤΕ.

Ένας από τους street artists που συμμετείχε στη δράση ήταν ο b., ο οποίος σχεδίασε 5 ΚΑΦΑΟ από την Ομόνοια μέχρι το Σύνταγμα, στη Σταδίου και στην πλατεία Καρύτση. Για εκείνον ήταν κάτι πρωτόγνωρο, καθώς τις περισσότερες φορές ζωγραφίζει πάνω σε τοίχους. «Το πλεονέκτημά τους είναι πως μπορείς να τα παρατηρήσεις από πολλές πλευρές. Πρόκειται, ουσιαστικά, για κάτι ανάμεσα σε τοιχογραφία και γλυπτό» επισημαίνει. Ο ίδιος αποφάσισε να σχεδιάσει πάνω στα ΚΑΦΑΟ πέντε έντονα πρόσωπα. «Ήθελα να είναι φάνκι για να ξεχωρίζουν από το γύρω αστικό περιβάλλον. Ήθελα να φαίνεται σαν να πετιέται ένα πρόσωπο από το πεζοδρόμιο».

Για τον b. τέτοιες δράσεις μόνο αισιόδοξες μπορεί να είναι.

Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Συνολικά συμμετείχαν 83 καλλιτέχνες με 128 προτάσεις. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Το κόστος των υλικών, τα οποία οι καλλιτέχνες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μόνοι τους, ανέλαβε ο δήμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Για να προφυλαχτούν τα σχέδια από τους βανδαλισμούς, τα κουτιά των κατανεμητών τηλεφωνίας προστατεύτηκαν με ειδική υδροφοβική επίστρωση anti-tagging. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Κάποιοι καλλιτέχνες επέλεξαν αστικά τοπία, κάποιοι άλλοι πρόσωπα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Η πολύχρωμη street art των ΚΑΦΑΟ της Αθήνας Facebook Twitter
Η δράση είναι εμπνευσμένη από το επιτυχημένο πρόγραμμα «Outside the box» που ξεκίνησε στο Τορόντο το 2013. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ