Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
0
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC

Ένα ξύλινο καλύβι σε μια παραλία της Κυανής Ακτής σχεδιασμένο από τον Le Corbusier και ένα από τα καλοκαίρια που πέρασε εκεί ο διάσημος αρχιτέκτονας, όπως αυτό αποτυπώθηκε από τον φωτογραφικό φακό του σπουδαίου Lucien Hervé, είναι το θέμα της έκθεσης «Lucien Hervé, Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier», που μόλις ξεκίνησε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Αφορμή για την έκθεση, η οποία εντάσσεται σε μια σειρά εκδηλώσεων και άλλων δράσεων που οργανώνονται με πρωτοβουλία της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., είναι η συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατο του Le Corbusier, που «στο πρόσωπό του εκφράστηκε ιδανικά η νεωτερικότητα του εικοστού αιώνα, με όλες τις αντιφάσεις και τις αντιπαραθέσεις της». Ποιος όμως είναι ο λόγος να ασχοληθούμε με ένα καλύβι, όταν ο Le Corbusier πριν το φτιάξει είχε ήδη αλλάξει την πορεία της αρχιτεκτονικής και εξακολούθησε να χτίζει σημαντικά κτίρια σε τρεις ηπείρους; Τι είναι αυτό που το καθιστά ξεχωριστό;


Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027, που σχεδίασε και έχτισε μεταξύ 1926-1929 η στενή του φίλη Eillen Gray με τον Jean Badovici. Το καλοκαίρι του 1938 θα φιλοξενηθεί εκεί μαζί με τη σύζυγό του Yvonne και με την παρότρυνση του Badovici, ενώ η Gray έχει εγκαταλείψει το σπίτι, ζωγραφίζει γυμνός τις διάσημες ερωτικές του τοιχογραφίες, τις οποίες θα συνεχίσει και την επόμενη χρονιά. Δέκα χρόνια αργότερα θα επιστρέψει, θα επιδιορθώσει τις τοιχογραφίες που είχαν υποστεί ζημιές κατά τη διάρκεια του πολέμου και θα γνωρίσει τον Thomas Rebutato, έναν υδραυλικό ιταλικής καταγωγής που είχε μια ψαροταβέρνα με το όνομα «Αστερίας» πίσω από το Ε1027. Ακούγοντας ότι ο Rebutato σκοπεύει να χτίσει μερικά ενοικιαζόμενα δωμάτια ο Le Corbusier του κάνει μια ελκυστική πρόταση: θα σχεδιάσει εκείνος τα δωμάτια, με αντάλλαγμα το δικαίωμα να χτίσει ένα δωμάτιο 3.66 x 3.66 σε μεσοτοιχία με την ταβέρνα, την οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ως κουζίνα και τραπεζαρία.

Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.


Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952 και προσφέρεται σαν δώρο στην Yvonne, η οποία κατάγεται από το Μονακό. Έτσι υλοποιείται το όνειρο του Le Corbusier να αποκτήσει ένα μικρό σπίτι - στην πραγματικότητα ένα «αρχιτεκτονικό παράσιτο» - δίπλα στη θάλασσα, για να περνά εκεί τα καλοκαίρια. Στο μεσαιωνικό Roquebrune, το ορεινό χωριό πάνω από το cabanon, πέντε χρόνια αργότερα ο αρχιτέκτονας θα φτιάξει από χώμα, μπετόν και ίχνη αχιβάδας άλλο ένα «καλύβι», την αιώνια κατοικία που προορίζεται για εκείνον και τη σύζυγό του. Ο αρχιτέκτονας, αν και σχεδίασε το cabanon σύμφωνα με την ανθρωπομετρική κλίμακα του Modulor, ωστόσο άφησε τον αγαπημένο του Κορσικανό μαραγκό Charles Barberis να πάρει πρωτοβουλίες, με τον όρο να τηρήσει τις υποδεικνυόμενες διαστάσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η καλύβα να είναι ένα «έργο παράδοσης και ορθού λόγου ... που υλοποιεί τις πρωταρχικές αρχές του κατοικείν», τόσο πρωτόγονο όσο και μοντέρνο. Την τοποθέτηση των υδραυλικών αλλά και την επίβλεψη της κατασκευής είχε αναλάβει ο Thomas Rebutato, στον οποίο αναφέρονταν όχι μόνο οι τεχνίτες αλλά ακόμα και οι συνεργάτες του αρχιτέκτονα.


Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Ο Rebutato και η οικογένειά του -όπως μαρτυρούν οι επιστολές που αντάλλασε με τον Le Corbusier- γίνεται όχι μόνο φίλος αλλά και ο σύνδεσμός του στο Roquebrune. Ο διάσημος αρχιτέκτονας ζει μια ζωή απλή ανάμεσα σε απλούς ανθρώπους, ενώ ταυτόχρονα οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC


Ο Lucien Hervé «υπήρξε μια από τις σπάνιες περιπτώσεις φωτογράφων που συνδύαζαν την ανθρωπιστική φιλοσοφία και την αρχιτεκτονική σκέψη-προσέγγιση». Γνωρίστηκε με τον Le Corbusier τον Νοέμβριο του 1949, όταν οι φωτογραφίες του από το εργοτάξιο της Cite Radieuse στην Μασσαλία τράβηξαν την προσοχή του αρχιτέκτονα, που θα του γράψει: «Έχετε την ψυχή ενός αρχιτέκτονα και ξέρετε να βλέπετε την αρχιτεκτονική». Η συγκεκριμένη φράση θα αποτελέσει το έναυσμα για μια μακροχρόνια συνεργασία, που δε θα αργήσει να μετατραπεί σε φιλία. Αυτή ήταν που επέτρεψε στον φωτογράφο, εκτός από τα οικοδομήματα, να αποτυπώσει τις πιο ιδιωτικές στιγμές του Le Corbusier και τη ζωή του σε αυτό το «σύμπλοκο οικιστικό συγκρότημα που ήταν έργο τέχνης και έργο ζωής, πεδίο σκέψεων και απολαύσεων ταυτόχρονα». Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός» στο δικό του «Αβαείο του Θελήματος» μέχρι τις 27 Αυγούστου του 1965, όταν και κλείνοντας την πόρτα του αγαπημένου του καλυβιού θα μπει στην θάλασσα και θα κολυμπήσει για τελευταία φορά.


Στην έκθεση ο επισκέπτης δε θα δει μόνο τις 23 φωτογραφίες που διάλεξε και παραχώρησε η Judith Hervé, αλλά όλο το αρχείο των εκτυπώσεων επαφής (contact) που είχε χαρίσει ο Hervé στον Le Corbusier, όπως σώζεται στο αρχείο του Ιδρύματος Le Corbusier. Ταυτόχρονα θα εκτεθούν σχέδια και σκίτσα του αρχιτέκτονα, η αλληλογραφία του με συνεργάτες, κατασκευαστές και φίλους και το ίδιο το cabanon, μερικά ανακατασκευασμένο. Μέσα από όλο αυτό το υλικό θα γίνει κατανοητή η αντίληψη του Le Corbusier για την αρχιτεκτονική και τη ζωή, όπως αυτή συμπυκνώνεται στη φράση «Περνάω τόσο όμορφα στο καλύβι μου που, χωρίς αμφιβολία, θα τελειώσω τη ζωή μου εδώ».

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός». Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter

Info:

Lucien Hervé
Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier

12-29 Μαΐου


Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

Εισιτήρια
€ 2- 4

 

Διοργάνωση
Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Μουσείο Μπενάκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, με τη στήριξη του Ιδρύματος Le Corbusier, του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, της Ελβετικής Πρεσβείας, του Ελληνικού Docomomo και της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων του Ιδρύματος Le Corbusier.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ