Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
0
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC

Ένα ξύλινο καλύβι σε μια παραλία της Κυανής Ακτής σχεδιασμένο από τον Le Corbusier και ένα από τα καλοκαίρια που πέρασε εκεί ο διάσημος αρχιτέκτονας, όπως αυτό αποτυπώθηκε από τον φωτογραφικό φακό του σπουδαίου Lucien Hervé, είναι το θέμα της έκθεσης «Lucien Hervé, Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier», που μόλις ξεκίνησε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Αφορμή για την έκθεση, η οποία εντάσσεται σε μια σειρά εκδηλώσεων και άλλων δράσεων που οργανώνονται με πρωτοβουλία της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., είναι η συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατο του Le Corbusier, που «στο πρόσωπό του εκφράστηκε ιδανικά η νεωτερικότητα του εικοστού αιώνα, με όλες τις αντιφάσεις και τις αντιπαραθέσεις της». Ποιος όμως είναι ο λόγος να ασχοληθούμε με ένα καλύβι, όταν ο Le Corbusier πριν το φτιάξει είχε ήδη αλλάξει την πορεία της αρχιτεκτονικής και εξακολούθησε να χτίζει σημαντικά κτίρια σε τρεις ηπείρους; Τι είναι αυτό που το καθιστά ξεχωριστό;


Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027, που σχεδίασε και έχτισε μεταξύ 1926-1929 η στενή του φίλη Eillen Gray με τον Jean Badovici. Το καλοκαίρι του 1938 θα φιλοξενηθεί εκεί μαζί με τη σύζυγό του Yvonne και με την παρότρυνση του Badovici, ενώ η Gray έχει εγκαταλείψει το σπίτι, ζωγραφίζει γυμνός τις διάσημες ερωτικές του τοιχογραφίες, τις οποίες θα συνεχίσει και την επόμενη χρονιά. Δέκα χρόνια αργότερα θα επιστρέψει, θα επιδιορθώσει τις τοιχογραφίες που είχαν υποστεί ζημιές κατά τη διάρκεια του πολέμου και θα γνωρίσει τον Thomas Rebutato, έναν υδραυλικό ιταλικής καταγωγής που είχε μια ψαροταβέρνα με το όνομα «Αστερίας» πίσω από το Ε1027. Ακούγοντας ότι ο Rebutato σκοπεύει να χτίσει μερικά ενοικιαζόμενα δωμάτια ο Le Corbusier του κάνει μια ελκυστική πρόταση: θα σχεδιάσει εκείνος τα δωμάτια, με αντάλλαγμα το δικαίωμα να χτίσει ένα δωμάτιο 3.66 x 3.66 σε μεσοτοιχία με την ταβέρνα, την οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ως κουζίνα και τραπεζαρία.

Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.


Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952 και προσφέρεται σαν δώρο στην Yvonne, η οποία κατάγεται από το Μονακό. Έτσι υλοποιείται το όνειρο του Le Corbusier να αποκτήσει ένα μικρό σπίτι - στην πραγματικότητα ένα «αρχιτεκτονικό παράσιτο» - δίπλα στη θάλασσα, για να περνά εκεί τα καλοκαίρια. Στο μεσαιωνικό Roquebrune, το ορεινό χωριό πάνω από το cabanon, πέντε χρόνια αργότερα ο αρχιτέκτονας θα φτιάξει από χώμα, μπετόν και ίχνη αχιβάδας άλλο ένα «καλύβι», την αιώνια κατοικία που προορίζεται για εκείνον και τη σύζυγό του. Ο αρχιτέκτονας, αν και σχεδίασε το cabanon σύμφωνα με την ανθρωπομετρική κλίμακα του Modulor, ωστόσο άφησε τον αγαπημένο του Κορσικανό μαραγκό Charles Barberis να πάρει πρωτοβουλίες, με τον όρο να τηρήσει τις υποδεικνυόμενες διαστάσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η καλύβα να είναι ένα «έργο παράδοσης και ορθού λόγου ... που υλοποιεί τις πρωταρχικές αρχές του κατοικείν», τόσο πρωτόγονο όσο και μοντέρνο. Την τοποθέτηση των υδραυλικών αλλά και την επίβλεψη της κατασκευής είχε αναλάβει ο Thomas Rebutato, στον οποίο αναφέρονταν όχι μόνο οι τεχνίτες αλλά ακόμα και οι συνεργάτες του αρχιτέκτονα.


Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Ο Rebutato και η οικογένειά του -όπως μαρτυρούν οι επιστολές που αντάλλασε με τον Le Corbusier- γίνεται όχι μόνο φίλος αλλά και ο σύνδεσμός του στο Roquebrune. Ο διάσημος αρχιτέκτονας ζει μια ζωή απλή ανάμεσα σε απλούς ανθρώπους, ενώ ταυτόχρονα οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC


Ο Lucien Hervé «υπήρξε μια από τις σπάνιες περιπτώσεις φωτογράφων που συνδύαζαν την ανθρωπιστική φιλοσοφία και την αρχιτεκτονική σκέψη-προσέγγιση». Γνωρίστηκε με τον Le Corbusier τον Νοέμβριο του 1949, όταν οι φωτογραφίες του από το εργοτάξιο της Cite Radieuse στην Μασσαλία τράβηξαν την προσοχή του αρχιτέκτονα, που θα του γράψει: «Έχετε την ψυχή ενός αρχιτέκτονα και ξέρετε να βλέπετε την αρχιτεκτονική». Η συγκεκριμένη φράση θα αποτελέσει το έναυσμα για μια μακροχρόνια συνεργασία, που δε θα αργήσει να μετατραπεί σε φιλία. Αυτή ήταν που επέτρεψε στον φωτογράφο, εκτός από τα οικοδομήματα, να αποτυπώσει τις πιο ιδιωτικές στιγμές του Le Corbusier και τη ζωή του σε αυτό το «σύμπλοκο οικιστικό συγκρότημα που ήταν έργο τέχνης και έργο ζωής, πεδίο σκέψεων και απολαύσεων ταυτόχρονα». Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός» στο δικό του «Αβαείο του Θελήματος» μέχρι τις 27 Αυγούστου του 1965, όταν και κλείνοντας την πόρτα του αγαπημένου του καλυβιού θα μπει στην θάλασσα και θα κολυμπήσει για τελευταία φορά.


Στην έκθεση ο επισκέπτης δε θα δει μόνο τις 23 φωτογραφίες που διάλεξε και παραχώρησε η Judith Hervé, αλλά όλο το αρχείο των εκτυπώσεων επαφής (contact) που είχε χαρίσει ο Hervé στον Le Corbusier, όπως σώζεται στο αρχείο του Ιδρύματος Le Corbusier. Ταυτόχρονα θα εκτεθούν σχέδια και σκίτσα του αρχιτέκτονα, η αλληλογραφία του με συνεργάτες, κατασκευαστές και φίλους και το ίδιο το cabanon, μερικά ανακατασκευασμένο. Μέσα από όλο αυτό το υλικό θα γίνει κατανοητή η αντίληψη του Le Corbusier για την αρχιτεκτονική και τη ζωή, όπως αυτή συμπυκνώνεται στη φράση «Περνάω τόσο όμορφα στο καλύβι μου που, χωρίς αμφιβολία, θα τελειώσω τη ζωή μου εδώ».

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός». Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter

Info:

Lucien Hervé
Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier

12-29 Μαΐου


Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

Εισιτήρια
€ 2- 4

 

Διοργάνωση
Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Μουσείο Μπενάκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, με τη στήριξη του Ιδρύματος Le Corbusier, του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, της Ελβετικής Πρεσβείας, του Ελληνικού Docomomo και της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων του Ιδρύματος Le Corbusier.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ