Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
0
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC

Ένα ξύλινο καλύβι σε μια παραλία της Κυανής Ακτής σχεδιασμένο από τον Le Corbusier και ένα από τα καλοκαίρια που πέρασε εκεί ο διάσημος αρχιτέκτονας, όπως αυτό αποτυπώθηκε από τον φωτογραφικό φακό του σπουδαίου Lucien Hervé, είναι το θέμα της έκθεσης «Lucien Hervé, Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier», που μόλις ξεκίνησε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Αφορμή για την έκθεση, η οποία εντάσσεται σε μια σειρά εκδηλώσεων και άλλων δράσεων που οργανώνονται με πρωτοβουλία της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., είναι η συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατο του Le Corbusier, που «στο πρόσωπό του εκφράστηκε ιδανικά η νεωτερικότητα του εικοστού αιώνα, με όλες τις αντιφάσεις και τις αντιπαραθέσεις της». Ποιος όμως είναι ο λόγος να ασχοληθούμε με ένα καλύβι, όταν ο Le Corbusier πριν το φτιάξει είχε ήδη αλλάξει την πορεία της αρχιτεκτονικής και εξακολούθησε να χτίζει σημαντικά κτίρια σε τρεις ηπείρους; Τι είναι αυτό που το καθιστά ξεχωριστό;


Ο Le Corbusier θα βρεθεί για πρώτη φορά στα βράχια του Cap Martin στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ως επισκέπτης στην αινιγματική Villa E1027, που σχεδίασε και έχτισε μεταξύ 1926-1929 η στενή του φίλη Eillen Gray με τον Jean Badovici. Το καλοκαίρι του 1938 θα φιλοξενηθεί εκεί μαζί με τη σύζυγό του Yvonne και με την παρότρυνση του Badovici, ενώ η Gray έχει εγκαταλείψει το σπίτι, ζωγραφίζει γυμνός τις διάσημες ερωτικές του τοιχογραφίες, τις οποίες θα συνεχίσει και την επόμενη χρονιά. Δέκα χρόνια αργότερα θα επιστρέψει, θα επιδιορθώσει τις τοιχογραφίες που είχαν υποστεί ζημιές κατά τη διάρκεια του πολέμου και θα γνωρίσει τον Thomas Rebutato, έναν υδραυλικό ιταλικής καταγωγής που είχε μια ψαροταβέρνα με το όνομα «Αστερίας» πίσω από το Ε1027. Ακούγοντας ότι ο Rebutato σκοπεύει να χτίσει μερικά ενοικιαζόμενα δωμάτια ο Le Corbusier του κάνει μια ελκυστική πρόταση: θα σχεδιάσει εκείνος τα δωμάτια, με αντάλλαγμα το δικαίωμα να χτίσει ένα δωμάτιο 3.66 x 3.66 σε μεσοτοιχία με την ταβέρνα, την οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ως κουζίνα και τραπεζαρία.

Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.


Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952 και προσφέρεται σαν δώρο στην Yvonne, η οποία κατάγεται από το Μονακό. Έτσι υλοποιείται το όνειρο του Le Corbusier να αποκτήσει ένα μικρό σπίτι - στην πραγματικότητα ένα «αρχιτεκτονικό παράσιτο» - δίπλα στη θάλασσα, για να περνά εκεί τα καλοκαίρια. Στο μεσαιωνικό Roquebrune, το ορεινό χωριό πάνω από το cabanon, πέντε χρόνια αργότερα ο αρχιτέκτονας θα φτιάξει από χώμα, μπετόν και ίχνη αχιβάδας άλλο ένα «καλύβι», την αιώνια κατοικία που προορίζεται για εκείνον και τη σύζυγό του. Ο αρχιτέκτονας, αν και σχεδίασε το cabanon σύμφωνα με την ανθρωπομετρική κλίμακα του Modulor, ωστόσο άφησε τον αγαπημένο του Κορσικανό μαραγκό Charles Barberis να πάρει πρωτοβουλίες, με τον όρο να τηρήσει τις υποδεικνυόμενες διαστάσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η καλύβα να είναι ένα «έργο παράδοσης και ορθού λόγου ... που υλοποιεί τις πρωταρχικές αρχές του κατοικείν», τόσο πρωτόγονο όσο και μοντέρνο. Την τοποθέτηση των υδραυλικών αλλά και την επίβλεψη της κατασκευής είχε αναλάβει ο Thomas Rebutato, στον οποίο αναφέρονταν όχι μόνο οι τεχνίτες αλλά ακόμα και οι συνεργάτες του αρχιτέκτονα.


Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Ο Rebutato και η οικογένειά του -όπως μαρτυρούν οι επιστολές που αντάλλασε με τον Le Corbusier- γίνεται όχι μόνο φίλος αλλά και ο σύνδεσμός του στο Roquebrune. Ο διάσημος αρχιτέκτονας ζει μια ζωή απλή ανάμεσα σε απλούς ανθρώπους, ενώ ταυτόχρονα οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Ο Le Corbusier αγαπά την άγρια φύση, καθώς και τη θάλασσα και περνά ατελείωτες ώρες στο αλμυρό νερό, τον αέρα και τον ήλιο, ημίγυμνος και με τη συντροφιά άφθονου αλκοόλ, εικόνα που αντανακλά την «εφικτή ουτοπία» του μοντέρνου και της οποίας γινόμαστε μέτοχοι μέσω των φωτογραφιών του Lucien Hervé.

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Το Cabanon (μικρή καλύβα), που από το παράθυρό του φαίνεται το Μόντε Κάρλο, κατασκευάζεται το 1952. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Ο Le Corbusier θα ζωγραφίσει τους τοίχους και τα τραπέζια του «Αστερία», καθώς και την είσοδο και τα πατζούρια της καλύβας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα αδιάρρηκτο σύνολο με τη Villa E1027. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC


Ο Lucien Hervé «υπήρξε μια από τις σπάνιες περιπτώσεις φωτογράφων που συνδύαζαν την ανθρωπιστική φιλοσοφία και την αρχιτεκτονική σκέψη-προσέγγιση». Γνωρίστηκε με τον Le Corbusier τον Νοέμβριο του 1949, όταν οι φωτογραφίες του από το εργοτάξιο της Cite Radieuse στην Μασσαλία τράβηξαν την προσοχή του αρχιτέκτονα, που θα του γράψει: «Έχετε την ψυχή ενός αρχιτέκτονα και ξέρετε να βλέπετε την αρχιτεκτονική». Η συγκεκριμένη φράση θα αποτελέσει το έναυσμα για μια μακροχρόνια συνεργασία, που δε θα αργήσει να μετατραπεί σε φιλία. Αυτή ήταν που επέτρεψε στον φωτογράφο, εκτός από τα οικοδομήματα, να αποτυπώσει τις πιο ιδιωτικές στιγμές του Le Corbusier και τη ζωή του σε αυτό το «σύμπλοκο οικιστικό συγκρότημα που ήταν έργο τέχνης και έργο ζωής, πεδίο σκέψεων και απολαύσεων ταυτόχρονα». Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός» στο δικό του «Αβαείο του Θελήματος» μέχρι τις 27 Αυγούστου του 1965, όταν και κλείνοντας την πόρτα του αγαπημένου του καλυβιού θα μπει στην θάλασσα και θα κολυμπήσει για τελευταία φορά.


Στην έκθεση ο επισκέπτης δε θα δει μόνο τις 23 φωτογραφίες που διάλεξε και παραχώρησε η Judith Hervé, αλλά όλο το αρχείο των εκτυπώσεων επαφής (contact) που είχε χαρίσει ο Hervé στον Le Corbusier, όπως σώζεται στο αρχείο του Ιδρύματος Le Corbusier. Ταυτόχρονα θα εκτεθούν σχέδια και σκίτσα του αρχιτέκτονα, η αλληλογραφία του με συνεργάτες, κατασκευαστές και φίλους και το ίδιο το cabanon, μερικά ανακατασκευασμένο. Μέσα από όλο αυτό το υλικό θα γίνει κατανοητή η αντίληψη του Le Corbusier για την αρχιτεκτονική και τη ζωή, όπως αυτή συμπυκνώνεται στη φράση «Περνάω τόσο όμορφα στο καλύβι μου που, χωρίς αμφιβολία, θα τελειώσω τη ζωή μου εδώ».

Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Οι στιγμές απομόνωσης που του προσφέρει το «κοχύλι» του τον βοηθούν να γράφει και να σχεδιάζει. Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Μετά το θάνατο της Yvonne ο αρχιτέκτονας εξακολουθεί να ζει εκεί σαν «ευτυχισμένος μοναχός». Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
Φωτογραφία: Lucien Hervé. ©FLC
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter
©NTUA
Η παράξενη συμφωνία του κυρίου Le Corbusier με αντάλλαγμα την πρόσβαση σ' ένα ταβερνάκι Facebook Twitter

Info:

Lucien Hervé
Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier

12-29 Μαΐου


Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

Εισιτήρια
€ 2- 4

 

Διοργάνωση
Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Μουσείο Μπενάκη, Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, με τη στήριξη του Ιδρύματος Le Corbusier, του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, της Ελβετικής Πρεσβείας, του Ελληνικού Docomomo και της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων του Ιδρύματος Le Corbusier.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM