Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου

Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
0
Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
Το Bymeli Hub στεγάζεται σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούνταν το 1968 ως μαγαζί που τροφοδοτούσε με εξοπλισμό τα 30 σπογγαλιευτικά που έδρευαν τότε στο λιμανάκι της Νέας Κούταλης.

— Πώς αποφάσισες να αφήσεις το κέντρο της Αθήνας και να μετακομίσεις στη Λήμνο;

Έπειτα από τρία χρόνια εκτός Αθηνών, αναρωτιέμαι πώς και δεν το είχα πάρει απόφαση νωρίτερα! Όταν ζήσεις εκτός πόλης, αντιλαμβάνεσαι πόσο ανθυγιεινή είναι η ζωή σου εκεί. Η ευκαιρία να φύγω μου δόθηκε όταν μου πρότειναν, το 2012, να δουλέψω για τρεις μήνες ως συντηρήτρια έργων τέχνης σε έναν ναό του 19ου αιώνα στο Ρεπανίδι. Οι τρεις μήνες γίναν χρόνος. Έπειτα με βρήκε ο σύζυγός μου και λίγο καιρό μετά ήρθε η κόρη μου!


— Πώς ήταν η πρώτη περίοδος εκεί, το μετάνιωσες ποτέ;

Όπου και να πας, η μετάβαση στη νέα πραγματικότητα είναι δύσκολη. Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που συνέχιζα να βλέπω τον ελληνικό ουρανό και όχι κάποιον ξένο. Όταν αισθάνθηκα ότι εδώ σαν να σταμάτησα να γερνάω, οι αμφιβολίες για το αν κάνω το σωστό η όχι διακτινίστηκαν στο υπερπέραν!


— Πώς είναι η καθημερινότητά σου; Τι σου λείπει από την Αθήνα;

Ίδια με οποιασδήποτε γυναίκας που έχει καριέρα, οικογένεια και παιδί. Απλώς, εγώ έχω λίγο περισσότερο χρόνο για να σκέφτομαι και να απολαμβάνω τις ομορφιές που προσφέρει ένα νησί. Δεν είναι λίγο να είσαι σε 5 λεπτά στη δουλειά σου και στον δρόμο να συναντάς στάχυα, θάλασσα και πουλιά να τιτιβίζουν! Το μόνο που μου λείπει πολύ είναι σίγουρα οι φιλενάδες μου.

Η πρώτη έκθεση ονομάζεται «Σπορά». Ο τίτλος αφορμάται από την προσωπική μου φιλοδοξία αυτή η ενέργεια να ευδοκιμήσει. Να γίνει το Βymeli, τελικά, μια ανοιχτή δομή δημιουργικής αναζήτησης, μέσα από την οποία θα προβάλλεται η σύγχρονη κουλτούρα και ο πολιτισμός του νησιού.


— Πάμε, λοιπόν, στο επόμενο κεφάλαιο. Πολυχώρος τέχνης σε χωριό;

Η Νέα Κούταλη δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα χωριά του νησιού. Χτίστηκε το 1926 για να εγκατασταθούν οι πρόσφυγες, κατά τις ανταλλαγές πληθυσμών, από την Παλιά Κούταλη της Προποντίδας στη Μικρά Ασία. Οι 350, σήμερα, μόνιμοι κάτοικοι συνεχίζουν να ασχολούνται με αυτό που ασχολούνταν οι πρόγονοί τους στην παλιά τους πατρίδα, τη θάλασσα. Ψαράδες, ναυτικοί, πλοίαρχοι και, προπάντων, σφουγγαράδες. Το Bymeli Hub στεγάζεται σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούνταν το 1968 ως μαγαζί που τροφοδοτούσε με εξοπλισμό τα 30 σπογγαλιευτικά που έδρευαν τότε στο λιμανάκι της Νέας Κούταλης. Ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους φυσικών σφουγγαριών στην Ελλάδα. Γιατί αποφάσισα να δημιουργήσω εδώ τον πολυχώρο; Γιατί όχι;


— Mίλησέ μας για την πρώτη έκθεση που θα φιλοξενηθεί στον χώρο.

Η πρώτη έκθεση ονομάζεται «Σπορά». Ο τίτλος αφορμάται από την προσωπική μου φιλοδοξία αυτή η ενέργεια να ευδοκιμήσει. Να γίνει το Βymeli, τελικά, μια ανοιχτή δομή δημιουργικής αναζήτησης, μέσα από την οποία θα προβάλλεται η σύγχρονη κουλτούρα και ο πολιτισμός του νησιού. Είμαι αισιόδοξη γιατί έχω συνοδοιπόρους μου στο ξεκίνημά μου τους καλύτερους φίλους καλλιτέχνες που, είτε μένουν μόνιμα στο νησί είτε κατάγονται από αυτό, όπως οι Κατερίνα Βερούτσου, Μαίρη Κανταρτζοπούλου-Ζαρίφη, Ανδρέας Κοντέλλης, Γιώργος Κοντέλλης, Γιώτα Κότικα, Κοσμάς Κουμιανός, Μαρία Κουμιανού, Στρατής Λιαδέλλης, Λουντμίλα Παπαγιαννίδη, Παντελής Πραβλής, Μάνος Σπαρής, Θωμάς Σφούνης.


— Ποια είναι τα σχέδιά σου γι' αυτόν στο μέλλον;

Στόχος μου είναι το Bymeli να εμπλουτίζεται με νέες δραστηριότητες συνεχώς. Ξεκίνησε ως εργαστήριο μεταποίησης παλιών χειροποίητων αντικειμένων και επίπλων το 2014. Το 2016 ανοίγει ως εκθεσιακός χώρος και τόπος διεξαγωγής workshops, ομιλιών κ.ά. Ίσως το 2018 να γίνει ένα κέντρο φιλοξενίας καλλιτεχνών απ' όλο τον κόσμο. Ίδωμεν!

Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter
Η Νέα Κούταλη δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα χωριά του νησιού. Χτίστηκε το 1926 για να εγκατασταθούν οι πρόσφυγες, κατά τις ανταλλαγές πληθυσμών, από την Παλιά Κούταλη της Προποντίδας στη Μικρά Ασία.
Η Μαρία Κουμιανού, πρώην παιδί της πόλης, τολμά τον πρώτο πολυχώρο τέχνης σ' ένα χωριό της Λήμνου Facebook Twitter

www.facebook.com/bymelicreativestudio

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ