ΑΘΗΝΑ

Η Λίνα Θεοδώρου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
'Ενας καλλιτέχνης μπορεί να ζήσει παρασιτικά. Μονίμως. Δεν είναι κακή ιδέα τώρα που το σκέφτομαι, ταιριάζει άλλωστε με το αρχικό concept του «δεν θέλω να γίνω τίποτα».Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Η Λίνα Θεοδώρου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Όταν ήμουν μικρή, δεν ήθελα να γίνω τίποτα. Ενώ μου άρεσαν πολλά πράγματα, είχα απόλυτη έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού. Είχε να κάνει και με το γεγονός ότι δεν ήθελα να έχω ευθύνες. Πάντα ευχόμουνα να τη γλιτώσω από το σύστημα.

• Ήμουν πάρα πολύ δύσκολη έφηβη. Όταν πήγαινα στη Δευτέρα Λυκείου, για ένα διάστημα παράτησα το σχολείο, γιατί μου φαινόταν άχρηστο. Μετά ξαναπήγα, βέβαια. Ήμουν πάρα πολύ ατίθαση και οι γονείς μου δεν μπορούσαν να με ελέγξουν.

• Είναι εντελώς παλαβό. Φοβάσαι κάπως το χάος και νομίζεις ότι αν αγκιστρωθείς σε κάτι που έχει εφαρμογή, οι άλλοι θα το θεωρήσουν χρήσιμο. Αλλά δεν μπορείς να ξεφύγεις από τον εαυτό σου.

• Θυμάμαι είχα τελειώσει μόλις τη σχολή γραφιστικής και δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Όλοι οι φίλοι μου είχαν πάει να δουλέψουν σε διαφημιστικές και σκεφτόμουνα ότι είχε έρθει και η δικιά μου ώρα. Ήταν καλοκαίρι, καθόμουν σε ένα παγκάκι και κοίταζα τις αγγελίες για δουλειά σε μια εφημερίδα. Έλεγα, «Θεέ μου, ας γίνει κάτι». Ήταν η χρονιά που είδα ο Άγιο Πνεύμα!

• Είχα αποφασίσει να δώσω εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών. Δεν είχα προετοιμαστεί, όμως, και όλοι μου έλεγαν πως θα ήταν αδύνατον να περάσω - οι εξετάσεις είναι δύσκολες και θέλουν αυτό που λέμε καλού επιπέδου σχέδιο. Συνήθως κάνεις αρχαία κεφάλια, επειδή είναι πολύ καλά μετρημένα και λίγο να κάνεις ένα λάθος βγαίνουν τελείως παρανοημένα. Εγώ έκανα μόνο ένα κεφάλι, τον Αντίνοο, γιατί ήταν πάρα πολύ όμορφος.

Το «Εlephant Girl» το δουλεύω καιρό τώρα. Όταν σκέφτηκα τον χαρακτήρα έλεγα να τον κάνω αληθινό και είχα φτιάξει στολή και μάσκα. Βγήκα φορώντας τα στους δρόμους για να δω τι επίδραση μπορούσα να έχω στους ανθρώπους. Με είδανε κάτι παιδάκια και βάλανε τα κλάματα, αλλά οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν αντιδρούσαν. Στεκόμουν στη στάση του λεωφορείου με αυτή την αμφίεση και δεν γυρνούσαν ούτε καν να με κοιτάξουν. Πολύ κουλ οι Αθηναίοι, τι να πω! Αποφάσισα έτσι να κάνω την ηρωίδα χάρτινη.

• Όταν πήγα στις εξετάσεις, έβαλαν τον Αντίνοο! Και όχι μόνο αυτό, τη στιγμή που τον κοίταξα, είδα γύρω του ένα φως. Είχαμε θυμάμαι μια βδομάδα για να τελειώσουμε τα σχέδια, εγώ τελείωσα μέσα σε μιάμιση μέρα και μετά καθόμουν και κάπνιζα. Κατά κάποιον τρόπο, η επιθυμία που εξέφρασα στο παρκάκι είχε γίνει πραγματικότητα. Βέβαια, η μάνα μου πιστεύει ότι το οφείλω στη χρυσή παλέτα που είχε τάξει. Πήγα όλο περιέργεια στη εκκλησία και την είδα. Κρεμόταν εκεί, ανάμεσα στα υπόλοιπα τάματα.

• Μπαίνω σε διάφορες εμπειρίες μέσω των έργων. Κάθε έργο και πρότζεκτ είναι και ένα κεφάλαιο για μένα. Ένα από τα έργα μου ήταν το «Wonderpark» που έδειξα στην Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. Μένω κοντά στο Πεδίον του Άρεως και κάθε φορά που περνούσα από μέσα, κάποιος με ενοχλούσε.

Κάποια μέρα ένιωσα την ανάγκη να κάνω το αντίστροφο. Δηλαδή, να αρχίσω να γίνομαι εγώ η απειλή και η ενοχλητική. Κατασκόπευα άντρες που κατασκοπεύουν άλλους, άντρες και γυναίκες. Είχα μεταμορφωθεί σε ένα είδος ηδονοβλεψία. Πήγαινα, λοιπόν, με την κάμερά μου και χωνόμουν εκεί που ήταν χωμένοι οι άλλοι και, τσουπ, εμφανιζόμουνα και έσπαγα τα νεύρα όλου του κόσμου.

• Μου αρέσει να χρησιμοποιώ ευαίσθητα και τρομαχτικά πράγματα μαζί και να τα ανακατεύω.

• Μέσα στην τελευταία δεκαετία πάρα πολλά έχουν αλλάξει στον χώρο της τέχνης. Όταν εγώ ήμουν στη σχολή, η μόνη γκαλερί που έδειχνε σύγχρονη τέχνη ήταν της Ρεβέκκας Καμχή και το ΔΕΣΤΕ. Υπήρχε, δηλαδή, μια φοβερή έλλειψη ερεθισμάτων, εκθέσεων και δράσεις άλλων. Υπήρχε αυτό το χάσμα μεταξύ μάθησης και εκθέσεων.

• Όταν ξεκίνησα να εκθέτω, με προβλημάτιζε πάρα πολύ ότι υπήρχαν δύο κατευθύνσεις δουλειάς σε μένα. Υπάρχει μια δουλειά που κάνω με βίντεο που εμπεριέχει και μια βιωματική κατάσταση την οποία ζω και επεξεργάζομαι πολύ καιρό και μετά φτιάχνω ένα είδος σεναρίου που είναι μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, και υπάρχει και μια δουλειά η οποία είναι σχεδιαστική και συνήθως τη δείχνω σε μορφή εγκατάστασης. Τώρα πια έχω κάπως δεχτεί τον διχασμό μου και πιστεύω ότι μάλλον το ένα τροφοδοτεί το άλλο.

• Ένας καλλιτέχνης μπορεί να ζήσει παρασιτικά. Μονίμως. Δεν είναι κακή ιδέα τώρα που το σκέφτομαι, ταιριάζει άλλωστε με το αρχικό concept του «δεν θέλω να γίνω τίποτα».

• Μένω σε ένα σπίτι που έχω την εντύπωση ότι είναι στοιχειωμένο από μια θεία της γιαγιάς μου. Αυτή η θεία είχε έναν σατανικό ανιψιό που ήθελε να της πάρει το σπίτι και όταν αυτός το κατάφερε, εκείνη τον καταράστηκε. Κι όπως τον καταράστηκε, με τον ίδιο τρόπο πέθανε. Φτύνοντας αίμα. Αυτός ήταν ο λόγος που όλη μου η οικογένεια δεν πατούσε σε αυτό το σπίτι μέχρι τη στιγμή που πήγα να μείνω εγώ.

Στην αρχή, δεν συνέβαινε τίποτα. Το πολύ δυσάρεστο συνέβη όταν χώρισα με τον σύντροφό μου. Άρχισα να νιώθω ότι το σπίτι με σκότωνε. Ένιωθα συνέχεια στενοχωρημένη και όσο περνούσε ο καιρός τόσο έμοιαζε να έχει ενεργοποιηθεί ένα πνεύμα που ζούσε εκεί. Έβλεπα συνέχεια εφιάλτες, κάθε δύο μέρες χαλάγανε τα υδραυλικά, τα ηλεκτρικά, οι σωλήνες του καλοριφέρ.

Όταν άρχισα να μουρλαίνομαι και δεν ήξερα τι μου συμβαίνει, ένας φίλος μου μού είπε: «Γιατί έρχεσαι σε αντίθεση με το σπίτι, αφού το σπίτι κλαίει μαζί σου;». Με το που μου το είπε αυτό άρχισα να το βλέπω με συμπάθεια και κάθε μέρα με οδηγεί σε μια μεταφυσική σκέψη. Σκέφτομαι ότι τα υδραυλικά στάζουν όταν κλαίω.

• Μου αρέσουν πάρα πολύ τα κόμικ. Μου αρέσουν οι υπερήρωες. Ο Σούπερμαν είναι ο αγαπημένος μου. Αν μπορούσα να έχω κάποια υπερδύναμη, θα ήθελα να μπορούσα να γίνομαι αόρατη. Το έχω ευχηθεί πολλές φορές: να μπορούσα να είμαι το Invisible Girl!

• Το «Εlephant Girl» το δουλεύω καιρό τώρα. Όταν σκέφτηκα τον χαρακτήρα έλεγα να τον κάνω αληθινό και είχα φτιάξει στολή και μάσκα. Βγήκα φορώντας τα στους δρόμους για να δω τι επίδραση μπορούσα να έχω στους ανθρώπους. Τώρα που το σκέφτομαι ήμουν λίγο σαν τον χάρο. Με είδανε κάτι παιδάκια και βάλανε τα κλάματα, αλλά οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν αντιδρούσαν. Στεκόμουν στη στάση του λεωφορείου με αυτή την αμφίεση και δεν γυρνούσαν ούτε καν να με κοιτάξουν. Πολύ κουλ οι Αθηναίοι, τι να πω! Αποφάσισα έτσι να κάνω την ηρωίδα χάρτινη.

• Μου αρέσει πολύ να παρατηρώ τις εισόδους των πολυκατοικιών και να βυθίζομαι μέσα σε αυτές. Μου βγάζουν ένα πολύ νοσταλγικό συναίσθημα.

• Υπάρχει μια χαοτική κατάσταση και μια αναρχία με έναν τρόπο στην Αθήνα. Για μένα που αναζητώ ένα μη καταναλωμένο υλικό ως δημιουργός είναι πολύ χρήσιμο. Νιώθω καμιά φορά σαν εξερευνητής, ότι εγώ ανακαλύπτω πρώτη κάτι στην Αθήνα.

Εικαστικά
0

ΑΘΗΝΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Culture / Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Σημαντικά έργα του Αλέξη Ακριθάκη, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλο και το Bauhaus, μια εισαγωγή στο έργο του Christian Zervos, ενός από τους μεγάλους «αγνοημένους» της Ιστορίας της Τέχνης, και πολλά άλλα που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε απ' τον Σεπτέμβριο.
THE LIFO TEAM
Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός»

Αποκλειστική συνέντευξη / Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός»

Ο νόμιμος κληρονόμος του Πάμπλο Πικάσο, Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο, αποκαλύπτει τα μυστικά του έργου του παππού του με αφορμή τη νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ