Η Λίνα Θεοδώρου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
'Ενας καλλιτέχνης μπορεί να ζήσει παρασιτικά. Μονίμως. Δεν είναι κακή ιδέα τώρα που το σκέφτομαι, ταιριάζει άλλωστε με το αρχικό concept του «δεν θέλω να γίνω τίποτα».Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Η Λίνα Θεοδώρου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Όταν ήμουν μικρή, δεν ήθελα να γίνω τίποτα. Ενώ μου άρεσαν πολλά πράγματα, είχα απόλυτη έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού. Είχε να κάνει και με το γεγονός ότι δεν ήθελα να έχω ευθύνες. Πάντα ευχόμουνα να τη γλιτώσω από το σύστημα.

• Ήμουν πάρα πολύ δύσκολη έφηβη. Όταν πήγαινα στη Δευτέρα Λυκείου, για ένα διάστημα παράτησα το σχολείο, γιατί μου φαινόταν άχρηστο. Μετά ξαναπήγα, βέβαια. Ήμουν πάρα πολύ ατίθαση και οι γονείς μου δεν μπορούσαν να με ελέγξουν.

• Είναι εντελώς παλαβό. Φοβάσαι κάπως το χάος και νομίζεις ότι αν αγκιστρωθείς σε κάτι που έχει εφαρμογή, οι άλλοι θα το θεωρήσουν χρήσιμο. Αλλά δεν μπορείς να ξεφύγεις από τον εαυτό σου.

• Θυμάμαι είχα τελειώσει μόλις τη σχολή γραφιστικής και δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Όλοι οι φίλοι μου είχαν πάει να δουλέψουν σε διαφημιστικές και σκεφτόμουνα ότι είχε έρθει και η δικιά μου ώρα. Ήταν καλοκαίρι, καθόμουν σε ένα παγκάκι και κοίταζα τις αγγελίες για δουλειά σε μια εφημερίδα. Έλεγα, «Θεέ μου, ας γίνει κάτι». Ήταν η χρονιά που είδα ο Άγιο Πνεύμα!

• Είχα αποφασίσει να δώσω εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών. Δεν είχα προετοιμαστεί, όμως, και όλοι μου έλεγαν πως θα ήταν αδύνατον να περάσω - οι εξετάσεις είναι δύσκολες και θέλουν αυτό που λέμε καλού επιπέδου σχέδιο. Συνήθως κάνεις αρχαία κεφάλια, επειδή είναι πολύ καλά μετρημένα και λίγο να κάνεις ένα λάθος βγαίνουν τελείως παρανοημένα. Εγώ έκανα μόνο ένα κεφάλι, τον Αντίνοο, γιατί ήταν πάρα πολύ όμορφος.

Το «Εlephant Girl» το δουλεύω καιρό τώρα. Όταν σκέφτηκα τον χαρακτήρα έλεγα να τον κάνω αληθινό και είχα φτιάξει στολή και μάσκα. Βγήκα φορώντας τα στους δρόμους για να δω τι επίδραση μπορούσα να έχω στους ανθρώπους. Με είδανε κάτι παιδάκια και βάλανε τα κλάματα, αλλά οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν αντιδρούσαν. Στεκόμουν στη στάση του λεωφορείου με αυτή την αμφίεση και δεν γυρνούσαν ούτε καν να με κοιτάξουν. Πολύ κουλ οι Αθηναίοι, τι να πω! Αποφάσισα έτσι να κάνω την ηρωίδα χάρτινη.

• Όταν πήγα στις εξετάσεις, έβαλαν τον Αντίνοο! Και όχι μόνο αυτό, τη στιγμή που τον κοίταξα, είδα γύρω του ένα φως. Είχαμε θυμάμαι μια βδομάδα για να τελειώσουμε τα σχέδια, εγώ τελείωσα μέσα σε μιάμιση μέρα και μετά καθόμουν και κάπνιζα. Κατά κάποιον τρόπο, η επιθυμία που εξέφρασα στο παρκάκι είχε γίνει πραγματικότητα. Βέβαια, η μάνα μου πιστεύει ότι το οφείλω στη χρυσή παλέτα που είχε τάξει. Πήγα όλο περιέργεια στη εκκλησία και την είδα. Κρεμόταν εκεί, ανάμεσα στα υπόλοιπα τάματα.

• Μπαίνω σε διάφορες εμπειρίες μέσω των έργων. Κάθε έργο και πρότζεκτ είναι και ένα κεφάλαιο για μένα. Ένα από τα έργα μου ήταν το «Wonderpark» που έδειξα στην Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. Μένω κοντά στο Πεδίον του Άρεως και κάθε φορά που περνούσα από μέσα, κάποιος με ενοχλούσε.

Κάποια μέρα ένιωσα την ανάγκη να κάνω το αντίστροφο. Δηλαδή, να αρχίσω να γίνομαι εγώ η απειλή και η ενοχλητική. Κατασκόπευα άντρες που κατασκοπεύουν άλλους, άντρες και γυναίκες. Είχα μεταμορφωθεί σε ένα είδος ηδονοβλεψία. Πήγαινα, λοιπόν, με την κάμερά μου και χωνόμουν εκεί που ήταν χωμένοι οι άλλοι και, τσουπ, εμφανιζόμουνα και έσπαγα τα νεύρα όλου του κόσμου.

• Μου αρέσει να χρησιμοποιώ ευαίσθητα και τρομαχτικά πράγματα μαζί και να τα ανακατεύω.

• Μέσα στην τελευταία δεκαετία πάρα πολλά έχουν αλλάξει στον χώρο της τέχνης. Όταν εγώ ήμουν στη σχολή, η μόνη γκαλερί που έδειχνε σύγχρονη τέχνη ήταν της Ρεβέκκας Καμχή και το ΔΕΣΤΕ. Υπήρχε, δηλαδή, μια φοβερή έλλειψη ερεθισμάτων, εκθέσεων και δράσεις άλλων. Υπήρχε αυτό το χάσμα μεταξύ μάθησης και εκθέσεων.

• Όταν ξεκίνησα να εκθέτω, με προβλημάτιζε πάρα πολύ ότι υπήρχαν δύο κατευθύνσεις δουλειάς σε μένα. Υπάρχει μια δουλειά που κάνω με βίντεο που εμπεριέχει και μια βιωματική κατάσταση την οποία ζω και επεξεργάζομαι πολύ καιρό και μετά φτιάχνω ένα είδος σεναρίου που είναι μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, και υπάρχει και μια δουλειά η οποία είναι σχεδιαστική και συνήθως τη δείχνω σε μορφή εγκατάστασης. Τώρα πια έχω κάπως δεχτεί τον διχασμό μου και πιστεύω ότι μάλλον το ένα τροφοδοτεί το άλλο.

• Ένας καλλιτέχνης μπορεί να ζήσει παρασιτικά. Μονίμως. Δεν είναι κακή ιδέα τώρα που το σκέφτομαι, ταιριάζει άλλωστε με το αρχικό concept του «δεν θέλω να γίνω τίποτα».

• Μένω σε ένα σπίτι που έχω την εντύπωση ότι είναι στοιχειωμένο από μια θεία της γιαγιάς μου. Αυτή η θεία είχε έναν σατανικό ανιψιό που ήθελε να της πάρει το σπίτι και όταν αυτός το κατάφερε, εκείνη τον καταράστηκε. Κι όπως τον καταράστηκε, με τον ίδιο τρόπο πέθανε. Φτύνοντας αίμα. Αυτός ήταν ο λόγος που όλη μου η οικογένεια δεν πατούσε σε αυτό το σπίτι μέχρι τη στιγμή που πήγα να μείνω εγώ.

Στην αρχή, δεν συνέβαινε τίποτα. Το πολύ δυσάρεστο συνέβη όταν χώρισα με τον σύντροφό μου. Άρχισα να νιώθω ότι το σπίτι με σκότωνε. Ένιωθα συνέχεια στενοχωρημένη και όσο περνούσε ο καιρός τόσο έμοιαζε να έχει ενεργοποιηθεί ένα πνεύμα που ζούσε εκεί. Έβλεπα συνέχεια εφιάλτες, κάθε δύο μέρες χαλάγανε τα υδραυλικά, τα ηλεκτρικά, οι σωλήνες του καλοριφέρ.

Όταν άρχισα να μουρλαίνομαι και δεν ήξερα τι μου συμβαίνει, ένας φίλος μου μού είπε: «Γιατί έρχεσαι σε αντίθεση με το σπίτι, αφού το σπίτι κλαίει μαζί σου;». Με το που μου το είπε αυτό άρχισα να το βλέπω με συμπάθεια και κάθε μέρα με οδηγεί σε μια μεταφυσική σκέψη. Σκέφτομαι ότι τα υδραυλικά στάζουν όταν κλαίω.

• Μου αρέσουν πάρα πολύ τα κόμικ. Μου αρέσουν οι υπερήρωες. Ο Σούπερμαν είναι ο αγαπημένος μου. Αν μπορούσα να έχω κάποια υπερδύναμη, θα ήθελα να μπορούσα να γίνομαι αόρατη. Το έχω ευχηθεί πολλές φορές: να μπορούσα να είμαι το Invisible Girl!

• Το «Εlephant Girl» το δουλεύω καιρό τώρα. Όταν σκέφτηκα τον χαρακτήρα έλεγα να τον κάνω αληθινό και είχα φτιάξει στολή και μάσκα. Βγήκα φορώντας τα στους δρόμους για να δω τι επίδραση μπορούσα να έχω στους ανθρώπους. Τώρα που το σκέφτομαι ήμουν λίγο σαν τον χάρο. Με είδανε κάτι παιδάκια και βάλανε τα κλάματα, αλλά οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν αντιδρούσαν. Στεκόμουν στη στάση του λεωφορείου με αυτή την αμφίεση και δεν γυρνούσαν ούτε καν να με κοιτάξουν. Πολύ κουλ οι Αθηναίοι, τι να πω! Αποφάσισα έτσι να κάνω την ηρωίδα χάρτινη.

• Μου αρέσει πολύ να παρατηρώ τις εισόδους των πολυκατοικιών και να βυθίζομαι μέσα σε αυτές. Μου βγάζουν ένα πολύ νοσταλγικό συναίσθημα.

• Υπάρχει μια χαοτική κατάσταση και μια αναρχία με έναν τρόπο στην Αθήνα. Για μένα που αναζητώ ένα μη καταναλωμένο υλικό ως δημιουργός είναι πολύ χρήσιμο. Νιώθω καμιά φορά σαν εξερευνητής, ότι εγώ ανακαλύπτω πρώτη κάτι στην Αθήνα.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Culture / Όλα όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη μετά το καλοκαίρι

Σημαντικά έργα του Αλέξη Ακριθάκη, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλο και το Bauhaus, μια εισαγωγή στο έργο του Christian Zervos, ενός από τους μεγάλους «αγνοημένους» της Ιστορίας της Τέχνης, και πολλά άλλα που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε απ' τον Σεπτέμβριο.
THE LIFO TEAM
Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός»

Αποκλειστική συνέντευξη / Ο εγγονός του Πικάσο μιλά για την έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και Πηλός»

Ο νόμιμος κληρονόμος του Πάμπλο Πικάσο, Μπερνάρ Ρουίζ Πικάσο, αποκαλύπτει τα μυστικά του έργου του παππού του με αφορμή τη νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM