Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Julia Adnan, “You May Go” (2014) (photo courtesy the artist)
0

Η κεντρική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μία τεράστια βάση δεδομένων που θα «χωράει» την τέχνη ιρακινών καλλιτεχνών, κάτι σαν διαρκής έκθεσης σύγχρονης τέχνης online που θα μπορούσε να φέρει τα έργα των ανθρώπων αυτών σε επαφή με ένα ευρύτερο κοινό. Και η ιδέα, μέσα από τις προσπάθειες του Ιδρύματος Ruya –μίας μή κερδοσκοπικής, μη κυβερνητικής οργάνωσης που ιδρύθηκε το 2012, προκειμένου να αναδείξει την ιρακινή κουλτούρα – τέθηκε σε εφαρμογή.

Σε αυτό τον διαδικτυακό τόπο, ο επισκέπτης μπορεί να βρει περισσότερα από 400 portfolios Ιρακινών καλλιτεχνών, ένα πραγματικό διαδικτυακό ταξίδι, σε μια άλλη τέχνη, στα βιώματα και τις αναπαραστάσεις ανθρώπων, μακριά από τη Δύση, αλλά με κουλτούρα, που ειδικά σε κάποια σημεία εξηγεί γιατί η πανανθρώπινη γλώσσα της τέχνης είναι κοινή.

Αυτή η βάση δεδομένων είναι ένας τρόπος να υπερβούμε τους περιορισμούς και την απομόνωση και κυρίως να βγουν οι ιρακινοί καλλιτέχνες και η δημιουργικότητα τους στην αγορά των έργων τέχνης, κάτι το οποίο σίγουρα δεν υπάρχει εδώ.

«Η καλλιτεχνική σκηνή του Ιράκ εδώ και δεκαετίες και για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, βιώνει μία πρωτόγνωρη απομόνωση», εξηγεί η Tamara Chalabi και συνεχίζει: «Αυτή η βάση δεδομένων είναι ένας τρόπος να υπερβούμε τους περιορισμούς και την απομόνωση και κυρίως να βγουν οι ιρακινοί καλλιτέχνες και η δημιουργικότητα τους στην αγορά των έργων τέχνης, κάτι το οποίο σίγουρα δεν υπάρχει εδώ».

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Ayman al Amiri, “Night workers” (2014) (photo courtesy the artist)

Η Chalabi, όπως λέει, είναι σε θέση να γνωρίζει μόνο ακόμη μία αντίστοιχη προσπάθεια, ο λόγος για το Αρχείο Μοντέρνας Ιρακινής Τέχνης, χωρίς όμως την ευρύτητα πνεύματος που διακρίνει το εγχείρημα του ιδρύματος Ruya. Στο συγκεκριμένο διαδικτυακό project μπορεί ο επισκέπτης να αναζητήσει τον καλλιτέχνη με το όνομα, το φύλο και τη γενέτειρα του, να ενημερωθεί για το βιογραφικό και τις καλλιτεχνικές επιρροές, αλλά και σπουδές του και φυσικά να απολαύσει τα έργα του.

Φυσικά, αυτό σήμαινε πολύ τρέξιμο από την πλευρά του Ιδρύματος, προσωπικές συνεντεύξεις και συλλογή έργων και βιογραφικών στοιχείων για κάθε έναν από αυτούς, και φυσικά, συνεχή αναζήτηση. Άλλωστε, ο στόχος είναι η συγκεκριμένη βάση δεδομένων να εμπλουτιστεί όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να γίνει ο απόλυτος οδηγός για επιμελητές γκαλερί και μουσείων σύγχρονης τέχνης, προκειμένουν να μη μείνουν άλλο στο περιθώριο οι ζωγράφοι, γλύπτες, φωτογράφοι και λοιποί καλλιτέχνες του Ιράκ.

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Daafish, “Daafish responds to Islamic State’s destruction and looting of ancient Iraqi artifacts” (2015) (image courtesy the artists)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Ahmad Abdul Razzaq, “Untitled” (image courtesy the artist)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Hussein Shabeeb, “Still from iPass” (2015) (photo courtesy the artist)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Dilan Abidin, “Helmut” (2015) (photo courtesy the artist) (click to enlarge)
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ