Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Julia Adnan, “You May Go” (2014) (photo courtesy the artist)
0

Η κεντρική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μία τεράστια βάση δεδομένων που θα «χωράει» την τέχνη ιρακινών καλλιτεχνών, κάτι σαν διαρκής έκθεσης σύγχρονης τέχνης online που θα μπορούσε να φέρει τα έργα των ανθρώπων αυτών σε επαφή με ένα ευρύτερο κοινό. Και η ιδέα, μέσα από τις προσπάθειες του Ιδρύματος Ruya –μίας μή κερδοσκοπικής, μη κυβερνητικής οργάνωσης που ιδρύθηκε το 2012, προκειμένου να αναδείξει την ιρακινή κουλτούρα – τέθηκε σε εφαρμογή.

Σε αυτό τον διαδικτυακό τόπο, ο επισκέπτης μπορεί να βρει περισσότερα από 400 portfolios Ιρακινών καλλιτεχνών, ένα πραγματικό διαδικτυακό ταξίδι, σε μια άλλη τέχνη, στα βιώματα και τις αναπαραστάσεις ανθρώπων, μακριά από τη Δύση, αλλά με κουλτούρα, που ειδικά σε κάποια σημεία εξηγεί γιατί η πανανθρώπινη γλώσσα της τέχνης είναι κοινή.

Αυτή η βάση δεδομένων είναι ένας τρόπος να υπερβούμε τους περιορισμούς και την απομόνωση και κυρίως να βγουν οι ιρακινοί καλλιτέχνες και η δημιουργικότητα τους στην αγορά των έργων τέχνης, κάτι το οποίο σίγουρα δεν υπάρχει εδώ.

«Η καλλιτεχνική σκηνή του Ιράκ εδώ και δεκαετίες και για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, βιώνει μία πρωτόγνωρη απομόνωση», εξηγεί η Tamara Chalabi και συνεχίζει: «Αυτή η βάση δεδομένων είναι ένας τρόπος να υπερβούμε τους περιορισμούς και την απομόνωση και κυρίως να βγουν οι ιρακινοί καλλιτέχνες και η δημιουργικότητα τους στην αγορά των έργων τέχνης, κάτι το οποίο σίγουρα δεν υπάρχει εδώ».

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Ayman al Amiri, “Night workers” (2014) (photo courtesy the artist)

Η Chalabi, όπως λέει, είναι σε θέση να γνωρίζει μόνο ακόμη μία αντίστοιχη προσπάθεια, ο λόγος για το Αρχείο Μοντέρνας Ιρακινής Τέχνης, χωρίς όμως την ευρύτητα πνεύματος που διακρίνει το εγχείρημα του ιδρύματος Ruya. Στο συγκεκριμένο διαδικτυακό project μπορεί ο επισκέπτης να αναζητήσει τον καλλιτέχνη με το όνομα, το φύλο και τη γενέτειρα του, να ενημερωθεί για το βιογραφικό και τις καλλιτεχνικές επιρροές, αλλά και σπουδές του και φυσικά να απολαύσει τα έργα του.

Φυσικά, αυτό σήμαινε πολύ τρέξιμο από την πλευρά του Ιδρύματος, προσωπικές συνεντεύξεις και συλλογή έργων και βιογραφικών στοιχείων για κάθε έναν από αυτούς, και φυσικά, συνεχή αναζήτηση. Άλλωστε, ο στόχος είναι η συγκεκριμένη βάση δεδομένων να εμπλουτιστεί όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να γίνει ο απόλυτος οδηγός για επιμελητές γκαλερί και μουσείων σύγχρονης τέχνης, προκειμένουν να μη μείνουν άλλο στο περιθώριο οι ζωγράφοι, γλύπτες, φωτογράφοι και λοιποί καλλιτέχνες του Ιράκ.

Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Daafish, “Daafish responds to Islamic State’s destruction and looting of ancient Iraqi artifacts” (2015) (image courtesy the artists)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Ahmad Abdul Razzaq, “Untitled” (image courtesy the artist)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Hussein Shabeeb, “Still from iPass” (2015) (photo courtesy the artist)
Η ιρακινή τέχνη βγαίνει από το περιθώριο μέσα από ένα υπέροχο διαδικτυακό εγχείρημα Facebook Twitter
Dilan Abidin, “Helmut” (2015) (photo courtesy the artist) (click to enlarge)
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ