Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη

Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Η πρωτότυπη ιδέα ήταν του υπεύθυνου του μουσείου, Φοίβου Κυπραίου, ο οποίος έχει αναλάβει και την επιμέλεια της έκθεσης.... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


 

Ο Γιώργος Μπουζιάνης έχει χαρακτηριστεί ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού. Γεννήθηκε το 1885 στην Αθήνα, όπου παρακολούθησε στοιχειωδώς τη μέση εκπαίδευση. Τελικά, άφησε το Γυμνάσιο για να φοιτήσει στη Σχολή Γραφικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Είχε καθηγητές τον Ροϊλό, τον Νικηφόρο Λύτρα, τον Βολανάκη και τον Γερανιώτη. Στα τελευταία χρόνια της φοίτησής του είχε συμμαθητή του τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Η καλλιτεχνική του πορεία ξεκινάει το 1906, όταν με ιδιωτική υποτροφία από τον γιατρό Χαραμή μεταβαίνει στο Μόναχο. Το Μόναχο θα γίνει για τον Μπουζιάνη το κέντρο των ενδιαφερόντων του και θα αποτελέσει ορόσημο των καλλιτεχνικών του αναζητήσεων. Μετά τα παραγωγικά, αν και δύσκολα χρόνια στη Γερμανία, αποφασίζει, το 1934, να επιστρέψει στην Ελλάδα. Οι παγκόσμιες εξελίξεις και οι οικονομικές συνέπειες αυτών τον αφήνουν σχεδόν χωρίς πόρους. Εγκατεστημένος στο σπίτι του στη Δάφνη, ζωγραφίζει ασταμάτητα μέχρι τον θάνατό του, το 1959, σε πείσμα όλων των δυσκολιών και της μεγάλης πικρίας που του προξένησε η αθέτηση της κρατικής υπόσχεσης για μια θέση στο διδακτικό προσωπικό της Σχολής Καλών Τεχνών. Μετά τον θάνατο του ζωγράφου, ο Δήμος Δάφνης αγόρασε το σπίτι του, που για χρόνια έμεινε ανεκμετάλλευτο. Το 2010, ο δήμαρχος Δάφνης-Υμηττού, Μιχαήλ Σταυριανουδάκης εγκαινίασε το «Μουσείο Γ. Μπουζιάνη» στο σπίτι του ζωγράφου και το γειτονικό Πνευματικό Κέντρο «Γιώργος Μπουζιάνης» ως φόρο τιμής στον καλλιτέχνη. Πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο κτίριο, έργο των αρχιτεκτόνων του Studio 75.

Ο συνδυασμός ενός τόσο μεγάλου ζωγράφου με μερικούς από τους καλύτερους street artists βγάζει ένα πολύ ωραίο και φρέσκο αποτέλεσμα....


Σε λίγες μέρες, εκεί θα γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης «Ιερή Γνωριμία», στο πλαίσιο της οποίας δέκα καταξιωμένοι Έλληνες street artists «συνομιλούν» με το έργο του Γιώργου Μπουζιάνη και δημιουργούν τα δικά τους, πρωτότυπα έργα. Οι δημιουργίες των καλλιτεχνών θα παρουσιαστούν στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Μπουζιάνη, εκεί όπου ο ζωγράφος δημιουργούσε τα δικά του έργα. Η ξεχωριστή ιδέα ήταν του υπεύθυνου του μουσείου, Φοίβου Κυπραίου, ο οποίος έχει αναλάβει και την επιμέλεια της έκθεσης. «Σχεδόν κανένας από τους καλλιτέχνες δεν γνώριζε λεπτομέρειες για το έργο του Μπουζιάνη» μας ενημερώνει ο κ. Κυπραίος όσο μας ξεναγεί στους χώρους του μουσείου. «Μελέτησαν το έργο του, διάβασαν πολλά κείμενα από την αλληλογραφία του, πολύ γρήγορα πωρώθηκαν με το έργο και τη ζωή του και ξεκίνησαν τη δημιουργία».

Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Ο Zie δεν επέλεξε ένα έργο ζωγραφικής αλλά μια φωτογραφία του καλλιτέχνη... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Ο Pupet εμπνεύστηκε από μια πολύ μικρή αυτοπροσωπογραφία του Μπουζιάνη από μελάνι και μολύβι... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο κάθε καλλιτέχνης επέλεξε τον δικό του τρόπο για να δημιουργήσει. Ο Cacao Rocks χρησιμοποίησε προτζέκτορα. Πρόβαλε το αρχικό έργο, μια νεκρή φύση του Μπουζιάνη, στον καμβά και πάνω στην προβολή δούλεψε το δικό του. Ο Zie δεν επέλεξε ένα έργο ζωγραφικής αλλά μια φωτογραφία του καλλιτέχνη. Ο Kez έκανε σχεδόν πιστή αντιγραφή έργου του Μπουζιάνη, όχι στην τεχνική αλλά στη θεματολογία, κάνοντας γκράφιτι. Οι Billy Gee, Alex Martinez και Lune82 έφτιαξαν το Μπουζιανοχωριό, ένα installation που καλύπτει τους τοίχους ενός ολόκληρου δωματίου, στο οποίο έχουν συμπεριλάβει διάφορα έργα του εξπρεσιονιστή ζωγράφου. Ο Μπουζιάνης εμφανίζεται να βάφει τα ονόματα του crew στον τοίχο. Ο Exit είναι ο μόνος που δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη το έργο του. Ο Pupet εμπνεύστηκε από μια πολύ μικρή αυτοπροσωπογραφία του Μπουζιάνη από μελάνι και μολύβι. Ο Μανώλης Αναστασάκος «έπιασε» την τεχνική του ζωγράφου και δημιούργησε ένα εξπρεσιονιστικό έργο, με μια γυναικεία μορφή, που ήταν αγαπημένη θεματολογία του Μπουζιάνη. Ο Yiakou προσπάθησε να ζωγραφίσει τη νεκρή φύση του Μπουζιάνη, με τα χαρακτηριστικά, έντονα χρώματά του. Τα χρώματα που χρησιμοποίησε δεν υπήρχαν παλιά, όμως ο εξπρεσιονιστικός χαρακτήρας των έργων του Μπουζιάνη αποτυπώθηκε στο έργο του street artist.

Η street art στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει μπει δυναμικά σε χώρους τέχνης. Η τάση ξεκίνησε αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν ο εικαστικός Στέλιος Φαϊτάκης έφτιαξε ένα συγκλονιστικό έργο στον προαύλιο χώρο της Σχολής Καλών Τεχνών. Έδωσε την ώθηση σε πολλούς καλλιτέχνες να δοκιμάσουν τη street αισθητική και σε πολλούς γκραφιτάδες την πιο καλλιτεχνική. Σκοπός της έκθεσης «Ιερή Γνωριμία» είναι να προσελκύσει στο μουσείο τον κόσμο που δεν το επισκέπτεται και ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 20-45 χρόνων. «Δεν ξέρουν πολλοί το μουσείο και είναι πραγματικά κρίμα γιατί πρόκειται για ένα κουκλί» λέει ο κ. Κυπραίος. «Το γκράφιτι και η street art είναι πολύ δημοφιλή και προσιτά στον πολύ κόσμο είδη. Είναι, ως επί το πλείστον, μια εικονική και όχι conceptual τέχνη. Το πάντρεμα ενός τόσο μεγάλου ζωγράφου με μερικούς από τους καλύτερους street artists βγάζει ένα πολύ ωραίο και φρέσκο αποτέλεσμα. Κάνει το έργο του Μπουζιάνη πιο ανθρώπινο και πιο σύγχρονο από ποτέ. Χαρακτηριστική στο έργο του καλλιτέχνη είναι η συναισθηματική αγωνία που αφορά όλο τον κόσμο. Η εποχή μας δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτήν του Μπουζιάνη όσον αφορά τις δυσκολίες, αλλά, αν το σκεφτείς, οι καλλιτέχνες σήμερα και πάλι προσπαθούν πολύ, έχουν δεύτερες δουλειές, πολλές φορές δεν πληρώνονται, όμως αυτό δεν τους πτοεί».

Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Ο Μανώλης Αναστασάκος «έπιασε» την τεχνική του Μπουζιάνη και δημιούργησε ένα εξπρεσιονιστικό έργο, μια γυναικεία μορφή, που ήταν αγαπημένη θεματολογία του Μπουζιάνη... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Μπουζιάνης ήταν ένας καλλιτέχνης που δεν υπολόγισε ποτέ τα χρήματα. Στις δύσκολες εποχές που ζούσε, υπάρχουν πολλές αναφορές στην αλληλογραφία του με ανθρώπους της τέχνης για εμπόρους που δεν συμπαθούσε και αρνιόταν να τους πουλήσει τα έργα του. Εκτιμούσε πολύ τους νέους, γι' αυτόν ήταν ιερή η στιγμή κατά την οποία ερχόταν σε επαφή με το έργο ενός νέου καλλιτέχνη που του άρεσε. «Ήταν για μένα μια χαρά και μια ιερή στιγμή από τις σπάνιες που μπορούμε να συμπεριλάβουμε στην πορεία μας, εμείς οι διψασμένοι για ανείπωτες συνομιλίες με πράγματα που τόσο μας αφορούν, που όλο και περισσότερο κάτι μας σπρώχνει και θα μας σπρώχνει σε μια γωνιά της σιωπής. Πόση ομορφιά, όταν τέτοιες ωραίες στιγμές οδηγούν σε μια ιερή γνωριμία που μπορεί πάντοτε να σημαίνει έναν σταθμό στο ταξίδι της ζωής» είχε γράψει σε μια επιστολή στον γκαλερίστα του. «Πιστεύω ότι θα συμπαθούσε πολύ τα παιδιά που συμμετέχουν στην έκθεση» λέει ο κ. Κυπραίος.

Λίγο πριν φύγουμε από το μουσείο και ενώ διασχίζουμε την όμορφη, περιποιημένη αυλή, που ήταν στην ουσία η αυλή του Γιώργου Μπουζιάνη, ο κ. Κυπραίος μας διηγείται μια ενδιαφέρουσα ιστορία. «Παλιά, υπήρχε εδώ ένας μεγάλος πλάτανος. Ο Μπουζιάνης τον αγαπούσε πολύ και ήταν ο λόγος που είχε αγοράσει το συγκεκριμένο σπίτι. Μια περίοδο ταξίδευε συχνά στην Άνδρο. Ζωγράφιζε το πορτρέτο της Ελίζας Γουλανδρή, γνωστού μαικήνα της εποχής. Οι ρίζες του πλάτανου άρχισαν να εξαπλώνονται στη γύρω περιοχή και να σπάνε τις πήλινες αποχετεύσεις των φτωχόσπιτων. Η γειτονιά ήταν πολύ φτωχή και βρομούσε παντού, εκτός από το σπίτι του Μπουζιάνη. Όσο έλειπε στην Άνδρο, οι γείτονες μαζεύτηκαν κι έκοψαν τον πλάτανο. Όταν ο ζωγράφος γύρισε και είδε τον κομμένο πλάτανο, έκλεισε τα παράθυρα του σπιτιού του που έβλεπαν στην αυλή και δεν ξαναβγήκε ποτέ να κάτσει εκεί. Ήταν τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του».

Στο τέλος του χρόνου, το Μουσείο Μπουζιάνη περιμένει μια γενναιόδωρη προσφορά από την οικογένεια του Θάνου Κωνσταντινίδη, που ήταν πολύ καλός του φίλος, θαυμαστής και συλλέκτης της τέχνης του Γιώργου Μπουζιάνη.

Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Ο Yiakou προσπάθησε να ζωγραφίσει τη νεκρή φύση του Μπουζιάνη, με τα χαρακτηριστικά, έντονα χρώματά του... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Αριστερά: Kez, Δεξιά: Cacao Rocks. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Η ιερή γνωριμία: 10 street artists «συνομιλούν» με τον κορυφαίο Έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη Facebook Twitter
Ο Exit είναι ο μόνος που δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη το έργο του..... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Info:

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Ιερή Γνωριμία» θα γίνουν στις 7 Απριλίου, στις 19:30, στο Μουσείο Μπουζιάνη (Γεωργίου Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη). Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 07/06.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM