Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
O Lemi Ponifasio. Φωτογραφία: Günter Karl Bose
0

Στις μέρες μας ο Λέμι Πονιφάζιο θεωρείται ως ένας από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους του χορού και του θεάτρου. Πρωτοπόρος στην ανάπτυξη του σύγχρονου θεάτρου του Ειρηνικού, είναι αυτός που μας έφερε σε επαφή με μια σχεδόν άγνωστη κουλτούρα και με νοήματα τα οποία μέσα από τους μετασχηματισμούς τους, αφορούν άμεσα το δυτικό κόσμο. Η καλλιτεχνική πλατφόρμα του λέγεται Μάου και έχει έδρα στο Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας. Εκεί συνεργάζονται καλλιτέχνες, επιστήμονες, ακτιβιστές, διανοούμενοι. Στόχος τους; Η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της δημιουργικότητας.

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Tempest

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Stones In Her Mouth

Η προσέγγιση του Πονιφάζιο στα θέματα του μόνο ριζοσπαστική μπορεί να χαρακτηρισθεί. Η τελετουργική οπτική των παραστάσεων που δημιουργεί τέμνεται με τις συμβατικές ιδέες του θεάτρου και συνδέονται με τον ακτιβισμό του πολίτη. Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση αντανακλά την ιδέα του για την εξουσία, τους περιορισμούς των ελευθεριών, την οικολογική ευαισθησία.

 


Ο κόσμος του Πονιφάζιο είναι φτιαγμένος από γη και αέρα, τη φωτιά και το νερό, που κατοικείται από θεούς και ανθρώπους. Ο ίδιος αντλεί  από τους γηγενείς πολιτισμούς του Ειρηνικού για να δημιουργήσει ένα σύγχρονο μείγμα θεάτρου και χορού και να μιλήσει πρωτίστως πολιτικά.Τα έργα του χαρακτηρίζονται ως "υπνωτικά, έντονα σκηνογραφικά, που χαρακτηρίζονται από τη δύναμη των εικόνων, με μια ισχυρή σχέση μεταξύ του σκότους, του φωτός και της κίνησης". Μέσα από μια ενστικτώδη, πρωτόγονη ενέργεια, τα όντα του δύσκολα χαρακτηρίζονται με τις παραμέτρους του χορού της Δύσης. Η πρωτοτυπία της γλώσσας του, η οποία παραπέμπει στην προγονική αξία του χορού, μπορούν να συνδεθούν στα μάτια κάθε θεατή με τα κλισέ του φολκλόρ, την μόδα και την ποπ κουλτούρα σε μια μοναδική μίξη.

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
I am

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Birds with skymirrors

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
Birds with skymirrors

Τον απασχολούν διαρκώς ως δημιουργό, τα προβλήματα της ανθρωπότητας. Στο The Crimson House θέτει ερωτήματα για την όλο και περισσότερο επιτηρούμενη ζωή μας, που έχει φτάσει να γίνει σαν μια περίοπτη φυλακή, σαν το Panopticon του Φουκώ: μια κοινωνία που δεν της έχει μείνει ίχνος ιδιωτικής ζωής, καθώς όλα ελέγχονται και παρακολουθούνται, όπου όμως η ίδια ξεχνά να στρέψει το βλέμμα στον εαυτό της και στη συνείδησή της. Ο Πονιφάζιο συνδέει αυτό το φαινόμενο με την πανταχού παρουσία του θείου στις παραδόσεις των θρησκειών και θίγει την ύβρη των ανθρώπων, που νομίζουν ότι μέσω της παρακολούθησης μπορούν να κατακτήσουν την απόλυτη γνώση.

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
I am
Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

  

Το The Crimson House, που θα δούμε στη Στέγη στις 7,8 και 9 Νοεμβρίου πρόκειται για ένα τελετουργικό. Μια πρόκληση να δώσει κανείς μια μάχη με το χρόνο του προκειμένου να μπει στο χρόνο του άλλου και να αφήσει στον εαυτό του περιθώρια να αναστοχαστεί. Ο Πονιφάζιο αναφέρεται στα ιερά πλάσματα που κατάγονταν από το αρχέγονο ζεύγος του Ουρανού (Rangi) και της Γης (Papa), που χωρίστηκαν βίαια από τα φυλακισμένα στην αγκαλιά τους παιδιά τους. Βλέπει σε αυτά τα παιδιά το σημερινό ανθρώπινο γένος, που έχει ξεφύγει από την αγκαλιά των θεών του και νομίζει ότι μπορεί να πάρει τη θέση τους – θεωρώντας, για παράδειγμα, ότι μπορεί να γίνει παντογνώστης και να έχει τον έλεγχο των πάντων μέσω της παρακολούθησής τους. Σχολιάζει την απομάκρυνσή μας από το αρχικό σημείο της δημιουργίας του κόσμου και κρίνει τη βία και την εξουσία που ασκείται, την αλαζονεία της παρακολούθησης του άλλου. Ερμηνεύει για άλλη μια φορά τους στόχους του που είναι η «αποκάλυψη της αλήθειας», η «μαρτυρία», το «ισχυρό όραμα», αλλά και « η επανάσταση, ως μια προσπάθεια για μεταμόρφωση».

 

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

Η γη, το νερό, ο αέρας, η φωτιά του Ειρηνικού -φέρνουν ένα μήνυμα Facebook Twitter
The Crimson House

Ο ίδιος έχει σπουδάσει φιλοσοφία και πολιτικές επιστήμες. Στον πολιτισμό που εκπροσωπεί, το τραγούδι, ο χορός και οι τελετουργίες αποτελούν μέρος της καθημερινότητας. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του είναι αυτοδίδακτοι. Η πολιτική διάσταση του έργου του είναι εμφανέστατη στις πρόσφατες παραστάσεις του: το Birds with Skymirrors, που είδαμε στη Στέγη το 2012, ήταν μια αντίδραση στον κίνδυνο εξαφάνισης των νησιών του Ειρηνικού, της πατρίδας του εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

 


 

Το Tempest: Without A Body αναφέρεται στη συλλογική παράλυση της κοινωνίας απέναντι στη διαρκώς αυξανόμενη κατάχρηση της εξουσίας μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου. Το  Le Savali: Berlin φέρνει αντιμέτωπη την αυτοκρατορική πόλη του Βερολίνου με τις ίδιες της τις κοινότητες, και κυρίως με της οικογένειες μιας νεότερης γενιάς μεταναστών σε αναζήτηση πατρίδας και υπό τη μόνιμη απειλή της απέλασης. Το τέλος, στο Stones In Her Mouth, δέκα γυναίκες Μαορί, μέσα από παραδοσιακά τραγούδια, χορικά και χορούς, μας μεταδίδουν τη δύναμη της ζωής, το θυμό τους απέναντι στην εξουσία και την καταστολή, αλλά και την απροθυμία τους να ακολουθήσουν το δυτικότροπο φεμινισμό.

 


 

Το καλοκαίρι που μας πέρασε παρουσίασε στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου το τελευταίο του έργο I am. Οι κριτικές του βρετανικού τύπου το χαρακτήρισαν ένα έργο-κόλαση. Το περιεχόμενο του έργου είχε αναφορές στις βιβλικές αφηγήσεις της θείας αποκάλυψης, συνώνυμες των στιγμών μεγάλης αμφιβολίας της ανθρωπότητας. Στρέφοντας το βλέμμα του στις μεγαλουπόλεις του σύγχρονου κόσμου, ο Πονιφάζιο διερευνά την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στη δημιουργία και την καταστροφή που ορίζει διαχρονικά τον ανθρώπινο πολιτισμό.

 

Lemi Ponifasio / MAU

The Crimson House (Το κόκκινο σπίτι)

7-9 Νοεμβρίου 2014

20:30

Κεντρική Σκηνή

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

www.sgt.gr

 

 

 

 

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ