Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Σύμφωνα με τους συντηρητές, η Άφεση θεωρείται κορυφαίο δείγμα της καινοτόμου τέχνης του Ροντέν
0

Η Άφεση, ένα από τα πιο σπάνια και μυστηριώδη έργα του Ογκίστ Ροντέν, και από εκείνα τα γλυπτά, για τα οποία λίγα είναι γνωστά, εκτίθεται εδώ και λίγες ημέρες και για πρώτη φορά στο Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι. Πρόκειται για έργο, το οποίο φιλοτέχνησε ο σπουδαίος γλύπτης γύρω στα 1900, ενώ δεν υπάρχει κανένα ντοκουμέντο, κάποιο σχέδιο ή σημειώσεις του Ροντέν, που να αποδεικνύει ότι υπήρχε ένα προσχέδιο αυτού του αγάλματος σε μπρούντζο ή σε τερακότα.

Τόσο οι επιμελητές της έκθεσης, όσο και ιστορικοί τέχνης δηλώνουν εντυπωσιασμένοι με το συγκεκριμένο γλυπτό έργο, καθώς, όπως λένε, δεν μοιάζει με κανένα άλλο, της προηγούμενης ή της κατοπινής περιόδου του καλλιτέχνη. Επίσης, από τις πρώτες μελέτες πάνω στο έργο αποκαλύπτονται δύο σπουδαία στοιχεία: κατ' αρχάς ότι το έργο ενδέχεται να είναι ημιτελές και κατά δεύτερον ότι μάλλον άρεσε στον ίδιο τον Ροντέν. Αν δεν ήταν της αρεσκείας του, δεν θα το κρατούσε, ακόμη κι αν δεν είχε μπει στη διαδικασία να το ολοκληρώσει. 

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter

Ο λόγος για τον οποίο μέχρι σήμερα η Άφεση δεν είχε παρουσιαστεί στο πλαίσιο κάποιας έκθεσης οφείλεται κυρίως στον βαθμό ευθραυστότητας του συμπλέγματος αγαλμάτων. Ακόμη και το εγχείρημα συντήρησης του γλυπτού ήταν μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, καθώς ήταν σπασμένο σε τρία κομβικά σημεία που έθεταν σε κίνδυνο τη στατικότητα του, ενώ για τη μεταφορά του στην αίθουσα της έκθεσης επιστρατεύθηκε όλη η μαεστρία, η γνώση και η εξειδίκευση και οι λεπτότερες των κινήσεων από την πλευρά των συντηρητών. Στο βίντεο που παρατίθεται περιγράφονται και απεικονίζονται όλες οι τεχνικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι συντηρητές προκειμένου -και κατ' αρχάς- να σταθεροποιήσουν την Άφεση και κατά δεύτερον να την βάλουν σε έναν γυάλινο κλωβό, προκειμένου να την προστατεύσουν από οποιοδήποτε κραδασμό που θα μπορούσε να την καταστρέψει. 

 

Σύμφωνα με τους συντηρητές, η Άφεση θεωρείται κορυφαίο δείγμα της καινοτόμου τέχνης του Ροντέν, ο οποίος χωρίς κανέναν δισταγμό συνδύαζε διάφορα ετερόκλιτα υλικά για να επιτύχει την ένταση και την εκφραστικότητα των σωμάτων, στα οποία έδινε δεύτερη ζωή μέσω της σμίλης του: μάρμαρο, ξύλο και ύφασμα "παντρεύονται" μέσα από την Άφεση με τρόπο ιδανικό μεν, που ωστόσο, ταλαιπώρησε όσα λίγα εγχειρήματα αυτούς που εργάστηκαν για την αποκατάσταση των εκτεταμένων ζημιών στην επιφάνεια, αλλά και στον πυρήνα του γλυπτού. 

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Ο λόγος για τον οποίο μέχρι σήμερα η Άφεση δεν είχε παρουσιαστεί στο πλαίσιο κάποιας έκθεσης οφείλεται κυρίως στον βαθμό ευθραυστότητας του συμπλέγματος αγαλμάτων.

Όσο για τους πρωταγωνιστές αυτού του μοναδικού έργου; Ο Ροντέν οραματίστηκε τη φιγούρα ενός χαρακτήρα της δαντικής Θείας Κωμωδίας, του Ουγκολίνο ντε λα Γκεραρντέσκα, του ανθρώπου που πρόδωσε τον ευεργέτη του και τελικώς καταδικάστηκε στην πιο χαμηλή βαθμίδα της Κόλασης. Η γυναικεία φιγούρα του αγάλματος είναι η Γη, η οποία με τον ασπασμό της συγχωρεί, δίνει άφεση αμαρτιών με ένα φιλί της, στον προδότη. 

Ας σημειωθεί και κάτι ακόμη ωραίο για την... τωρινή ζωή του γλυπτού: ο προγραμματισμός του Μουσείου Ροντέν το ήθελε -μετά τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης- να ταξιδεύει μέχρι τη Φιλαδέλφεια και να εκτίθεται εκεί από τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους έως τον Μάρτιο του 2018. Ωστόσο, οι συντηρητές υπήρξαν κατηγορηματικοί αναφορικά με την οποιαδήποτε μετακίνηση του έργου τέχνης, όπως άλλωστε και οι επικεφαλής του Μουσείου Ροντέν στο Παρίσι. Ο παραμικρός κραδασμός επιβάλλει την παραμονή του εκεί, οπότε οι επισκέπτες που θέλουν να απολαύσουν αυτή τη σπάνια στιγμή του γλύπτη μπορούν να έχουν αυτή την ευκαιρία μόνο εκεί. Και βέβαια, αξίζει τον κόπο.   

Η Άφεση, ένα σπάνιο έργο του Ροντέν, εκτίθεται για πρώτη φορά στο Παρίσι Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ