Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. Φωτογραφία: Ollie Murphy
1

Η έκθεση σου στην Αθήνα έχει τίτλο «Marzanna, Yours Again». Το έθιμο με τις κούκλες Marzanna που φτιάχνονται για να καούν στα νερά ποταμιών, εκτός από την αναγέννηση, έχει να κάνει και με την ικανότητα να αφήνεις πράγματα πίσω σου. Ποια είναι δική σου εμπειρία σχετικά με αυτό;

Όταν ασχολείσαι με τη ζωγραφική, αποδέχεσαι πως η αποτυχία και η διαγραφή είναι αναπόσπαστα κομμάτια της δημιουργίας και οι πινελιές που στην αρχή είναι περίεργες, στραβές, άσχημες, αλλά γενναίες είναι που κάνουν μια εικόνα να «ανθήσει» πραγματικά.

Η ζωή κατά καιρούς μπορεί να είναι εξαιρετικά σκληρή και στενόχωρη. Για πολύ καιρό ένιωθα μεγάλη αποστροφή για πράγματα που ήταν πέρα από τον έλεγχό μου. Όμως αυτά συμβαίνουν. Έμαθα να προσπαθώ πιο σκληρά, να κλαίω, να πίνω το κρασί μου και να αγαπάω την οικογένειά μου.

— Ποιος είναι ο αγαπημένος σου μύθος και γιατί;

Αν μου έμεινε ένα πράγμα από το σχολείο, είναι το Waste Land (Η Έρημη Χώρα) του T.S. Eliot. Εκεί συνάντησα πρώτη φορά τον μύθο του Fisher King. Από την αρχή γοητεύτηκα από αυτό το παράξενο παραμύθι. Ο Fisher King έχει ένα τραύμα που περιγράφεται συχνά ως μια πληγή μεταξύ των μηρών, ένα είδος ευνουχισμού και εκθήλυνσης, μια τιμωρία επειδή αναζήτησε την απαγορευμένη αγάπη… Για να απαλύνει τον πόνο, βυθίζει μια ματωμένη λόγχη στην πληγή του.

Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω. Το φίδι και το σπαθί, τα λουλούδια και οι ιππότες στους πίνακές μου προέρχονται από το ενδιαφέρον που μου προκαλούν αυτές οι ιστορίες και από την επιθυμία μου να σκαλίσω τους μύθους τους σχετικούς με το φύλο. 

Όταν τελείωσα το σχολείο, έφτιαξα κάτι για τον δάσκαλό μου. Ήταν ένα κουτάκι. Είχα φτιάξει έναν γοργόνο από πηλό κι έναν θρόνο από το σύρμα του μπουκαλιού της σαμπάνιας, αυτό που κρατάει τον φελλό. Σκάλισα ένα βουνό και πεδιάδες (η έρημη χώρα) στο ξύλο και μέσα στο κουτί με το κόκκινο βελούδο έβαλα διάφορα σύμβολα που σχετίζονταν με τα ποιήματα. Νομίζω πως ο δάσκαλός μου είχε χαρεί. Μου αρέσει πολύ να φτιάχνω αντικείμενα και να τα χαρίζω.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Two Lips, Faye Wei Wei (2017), λάδι σε καμβά, 1830 x 1370 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Anemones and Lovers, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

—Έχεις αναφέρει πως η δουλειά σου έχει σχολιαστεί αρνητικά ως «διακοσμητική» και «θηλυκή». Εσύ αμφισβήτησες ποτέ τον εαυτό σου;

Φυσικά, αμφιβάλλω συνεχώς και είναι πολύ κουραστικό. Όταν σπούδαζα ακόμα είχα την επιθυμία να παράγω μια δουλειά πιο σκοτεινή, πιο σκληρή, πιο αρρενωπή. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούσα να σταματήσω να φτιάχνω αυτούς τους «γλυκερούς» πίνακες με θέμα την αγάπη. Ήμουν ερωτευμένη με ένα αγόρι που είχε γεννηθεί την Hμέρα του Αγίου Βαλεντίνου και ήταν η έμπνευσή μου.

Πολλοί δυσκολεύονται να διαχωρίσουν την εικόνα που έχουν για μένα από τους πίνακές μου. Με βλέπουν ως ένα ρομαντικό νεραϊδοκόριτσο. Φαντάζομαι, δεν απέχω πολύ από αυτό. Αλλά πραγματικά θεωρώ πως αν η δουλειά σου έχει δύναμη και η εικόνα της γοητεία, εκεί βρίσκεται η μαγεία της.

Η κριτική θα έπρεπε να ασκείται για άλλα πράγματα και όχι για το φύλο μου. Στο τέλος όμως θα σε κρίνουν όπως και να έχει, οπότε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις αυτό και να κάνεις την «αδυναμία» σου το δυνατό σου σημείο.

— Στην Αθήνα τι έχεις σκοπό να κάνεις;

Να πιω κρασί, να φάω πολύ και να ξεκινήσω μια ταινία με το αγόρι που μου αρέσει. Χτες βράδυ πήγα με μια μεγάλη παρέα σε ένα φανταστικό εστιατόριο και καθίσαμε μέχρι πολύ αργά. Το συκώτι και η ψητή φέτα ήταν υπέροχα. Ήμασταν στα ζεστά και έξω είχε καταιγίδα. Τέτοιες στιγμές είναι που είμαι ευτυχισμένη.

Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Pony (The Stars Seemed To Get Wet in the Sky), Faye Wei Wei (2016), λάδι σε καμβά, 2500 x 2000 mm, Cob Gallery
Faye Wei Wei: Η δουλειά μου είναι να παίρνω ανδρικά σύμβολα και να τα εκθηλύνω Facebook Twitter
Lady, Three White Leopards Sat Under a Juniper Tree, Faye Wei Wei (2017), 1830 x 1370 mm, Cob Gallery

Info: Η καλλιτέχνις συμμετέχει στην έκθεση «Marzanna, Yours Again» στη Hot Wheels Projects (Πατησίων 41) από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου. Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο, 16:00-23:00 ή με ραντεβού.

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ