Οι παραμυθένιοι κόσμοι του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, That night in Xanadu when the birds were set free, 2019-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.

Φαντασία, ρεαλισμός και μυθολογία στους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw

0

Η έκθεση του Raqib Shaw στην Pace της Γενεύης είναι από τα πιο πολύχρωμα σόου της πόλης, με τις αίθουσες της γκαλερί να μεταμορφώνονται σε πλούσιους και περίπλοκους κόσμους που θυμίζουν τους τόπους της καταγωγής του, την Ινδία και το Κασμίρ, με φανταστικούς παραδείσους στολισμένους με χρωματιστά κοσμήματα και σμάλτο.

Η έκθεσή του, το Reflections Upon the Look-Glass River συγκεντρώνει μια σειρά από πρόσφατα έργα ζωγραφικής που έγιναν στη διάρκεια της πανδημίας και μιλούν με τον πιο περίπλοκο εικαστικά τρόπο για τα πιο πιεστικά θέματα της σύγχρονης ζωής, την ομορφιά, την καλοσύνη, τη σκληρότητα, τη μοναξιά, την ικανοποίηση, την απώλεια.

Εμπνευσμένος από το τοπίο του Κασμίρ αλλά κλεισμένος στο σπίτι με τον σκύλο του στο νότιο Λονδίνο, έφτιαξε τα οπτικά του κεντήματα, τον ίδιο να διαβάζει κάτω από το φως του φεγγαριού με τον αγαπημένο του σκύλο, περίτεχνα αλπικά και βραχώδη τοπία μέσα σε συστάδες από λουλούδια, θάμνους και μικροσκοπικά δέντρα.

Πεινασμένα κοράκια σε ένα χειμερινό τοπίο και παπαγαλάκια που απελευθερώνονται από περίτεχνα κλουβιά, αυτός είναι ένας κόσμος ωμότητας που συναντά έναν κόσμο παράδοσης και μια εποχή με επιβλητική, όπως λέει, βραδύτητα που εφιστά την προσοχή στις ήσυχες στιγμές της ζωής.

Η μίξη φαντασίας, μυθολογίας, ρεαλισμού και βιογραφίας, με άμεσες αναφορές στην ινδική μικρογραφία και στην ιστορία της δυτικής τέχνης, με μια πλούσια αλλά και λεπτεπίλεπτη οπτική γλώσσα διαγράφει την ένταση μεταξύ της απόδρασης και του περιορισμού, της λαχτάρας και της συγκράτησης.

Οι πίνακές του είναι φτιαγμένοι μέσα στην πολυσύχναστη πόλη, με τρόπο στοχαστικό, με ειδυλλιακές εικόνες μεταξύ φύσης και παιδικής φαντασίας, με τον Τάμεση να κυλά σαν φίδι γύρω από τον εμβληματικό ορίζοντα της πόλης, μια έντονη υπενθύμιση της πραγματικότητας του εξωτερικού κόσμου, ενώ ο πρωταγωνιστής του πίνακα παραμένει εδραιωμένος στον ατομικό του κόσμο.

Η μίξη φαντασίας, μυθολογίας, ρεαλισμού και βιογραφίας, με άμεσες αναφορές στην ινδική μικρογραφία και στην ιστορία της δυτικής τέχνης, με μια πλούσια αλλά και λεπτεπίλεπτη οπτική γλώσσα διαγράφει την ένταση μεταξύ της απόδρασης και του περιορισμού, της λαχτάρας και της συγκράτησης. Οι αντανακλάσεις του νερού είναι ένα παιχνιδιάρικο σχόλιο για την εύθραυστη σχέση μεταξύ πραγματικότητας και μίμησης.

Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Reflection in the looking-glass river, 2020-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, That night in Xanadu when the birds were set free, 2019-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Tempesta (after Giorgione) in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Bloom Bleeder in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Reflection in the looking-glass river, 2020-2021.
Οι παραμυθένιοι κόσμοι του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Bloom Bleeder in the looking-glass river, 2020-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, High Summer in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Agony in the garden (after Tintoretto) I, 2020-2021
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Final Submission in the looking-glass river, 2021
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Winter Landscape with Daffodil (after Caspar David Friedrich), 2021
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ