LIVE!

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Η πραγματική πρόκληση του 21ου αι. είναι η κρίση ταυτότητας του δυτικού πολιτισμού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Ο επιστημονικός διευθυντής της μετα-Δεληβορριά εποχής στο Μουσείο Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης, εξηγεί πώς βλέπει το μέλλον του σημαντικού πολυσυλλεκτικού μουσείου, που από ένα ένδοξο και λαμπερό παρελθόν, και έχοντας αποφύγει τους σκοπέλους, οικονομικούς και άλλους, οδηγείται στο μέλλον και στους στόχους του 21ου αιώνα.


— Πόσο έτοιμοι ήσασταν για το επόμενο βήμα μετά την απότομη απώλεια του Άγγελου Δεληβορριά;

Ο Άγγελος Δεληβορριάς ήταν μια προσωπικότητα «μεγαλύτερη από τη ζωή». Ένας άνθρωπος με εκπληκτικό χάρισμα και εύρος αξιοθαύμαστο, με όραμα. Το «όραμα» είναι μια πολυχρησιμοποιημένη έκφραση, αλλά, όταν πραγματοποιείται, καταλαβαίνεις ότι υπάρχει. Ο Δεληβορριάς ήταν δημοκρατικός: ναι μεν η θέση του τον οδήγησε στο πηδάλιο του οργανισμού, αλλά είχε παράλληλα απόλυτη εκτίμηση και συναίσθηση της προσφοράς καθενός, όχι μόνο των εργαζομένων αλλά και του κοινού, στην πορεία του οργανισμού και στην ταυτότητά του.

Εμείς πάλι αναγνωρίζουμε ότι με τον Δεληβορριά στο πηδάλιό του το Μουσείο Μπενάκη έγινε το πλέον σύγχρονο μουσείο της Ελλάδας και πρόσφερε κάποιες υπηρεσίες για πρώτη φορά σε αυτήν τη χώρα, ταυτόχρονα με τα μεγάλα διεθνή μουσεία. Σίγουρα η απώλεια ήταν απότομη, κανείς μας δεν το περίμενε.

Από την άλλη, ο Δεληβορριάς έφυγε λάμποντας, δεν έσβησε ποτέ το άστρο του. Και είχε φροντίσει ήδη από το 2014 που αποχώρησε, αλλά και λίγο πριν, όταν άρχισε να σκέφτεται τη διαδοχή του, για την εύρυθμη λειτουργία του μουσείου. Προετοίμασε τον μηχανισμό του ώστε να συνεχίσει και μετά από αυτόν, δημιούργησε ασφαλιστικές δικλείδες, πλαισιώθηκε από σημαντικούς συνεργάτες. Και ήταν μια σοφή επιλογή αυτή. Βέβαια, εξακολούθησε να έρχεται στο μουσείο κάθε μέρα από τις 6 το πρωί, ακόμα και τις Κυριακές.

Το Μουσείο Μπενάκη, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μουσείο στην Ελλάδα, έχει κοσμοπολιτικές συλλογές που καλύπτουν σχεδόν όλη την υφήλιο. Αυτές το εντάσσουν σε μια μικρή, αλλά σημαντική ομάδα μουσείων διεθνώς, τα οποία, μέσα από τις συλλογές τους, μπορούν να ενταχθούν την πορεία του παγκόσμιου πολιτισμού. 


— Όλα αυτά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης μαθαίναμε για προβλήματα που απειλούσαν το μουσείο.

Το μουσείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που χτυπήθηκε πολύ τα χρόνια της κρίσης, και μάλιστα πάνω στην ανάπτυξή του. Παρά ταύτα, κατάφερε να επιβιώσει, να ξεπεράσει τα χειρότερα και να συνεχίσει την πορεία του.


— Πάντως, ακούσαμε επανειλημμένως την ανάγκη εξεύρεσης πόρων. Εν τέλει, πώς επιβίωσε;

Πρόκειται για ένα ίδρυμα, επικεφαλής του οποίου είναι η διοικητική επιτροπή του. Παράλληλα, ως εθνική συλλογή αναπαλλοτρίωτη και ανήκουσα στον ελληνικό λαό, επιδοτείται από το κράτος και εποπτεύεται από το υπουργείο Πολιτισμού. Χάρη σε αυτή την ιδιαίτερη δομή έχει μια μοναδική ευελιξία στον χειρισμό της καθημερινότητάς του, τόσο στη λήψη αποφάσεων όσο και σε ζητήματα προσωπικού.

Το ελληνικό κράτος έχει συμβάλει στη μεγάλη ανάπτυξη που έχει σημειωθεί από τη δεκαετία του '90: στα πολλαπλά παραρτήματα, στη δράση, στις εκθέσεις και στην εκδοτική του δραστηριότητα. Παράλληλα, το Μπενάκη είχε πάντα ιδιώτες και εταιρικούς υποστηρικτές. Είναι το μουσείο με τους περισσότερους δωρητές στη χώρα, περί τους 12.000!

Με τον ερχομό της κρίσης έγιναν περικοπές στην τακτική κρατική επιδότηση και μειώθηκαν οι ιδιωτικές χορηγίες, οπότε αναγκάστηκε να κάνει μετατροπές. Μειώθηκε το ανθρώπινο δυναμικό του δραστικά, μειώθηκαν οι μέρες λειτουργίας, άλλαξαν τα εισιτήρια. Όμως, όχι μόνο στάθηκε στα πόδια του, αλλά συνεχίζει να βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης προς τα έξω αλλά και εσωτερικά, σε μία συνεχή αναδιάρθρωση για να προσαρμοστεί στους νέους καιρούς. Γι' αυτό δεν είναι η οικονομική κρίση που με προβληματίζει. Το έχω ξαναπεί, εξάλλου: το ελληνικό δαιμόνιο και οι συλλογές, τα αρχεία, οι άνθρωποι, η «προίκα» ενός τέτοιου οργανισμού, θα την αντιπαρέλθουν.


— Γίνετε λίγο πιο σαφής: το ελληνικό κράτος στάθηκε στο ύψος του απέναντι στο μουσείο;

Το ελληνικό κράτος εξακολουθεί να στηρίζει το Μουσείο Μπενάκη. Όχι όσο παλιότερα βέβαια, γιατί δεν μπορεί, αλλά παραμένει κύριος υποστηρικτής του.

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Θα θέλαμε κάποτε όλες οι πολυπολιτισμικές συλλογές μας να εκτίθενται, ακόμα και όσες δεν έχουν βρει ακόμα ένα «σπίτι». Σίγουρα είναι κάτι που οφείλουμε στους υποστηρικτές και στους δωρητές μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Η αλήθεια είναι ότι η μετεξέλιξη ενός μουσείου του Κολωνακίου σε μεγάλο μουσείο ευρύτερης αποδοχής μέσα σε 20 χρόνια υπήρξε εντυπωσιακή.

Πρέπει να δούμε πώς ήταν τα μουσεία παλιότερα. Τη δεκαετία του '90 απευθύνονταν ακόμα μόνο στους αρχαιολόγους. Η χωροταξία, η οργάνωση ανά υλικό (τα γλυπτά από δω, τα κεραμικά από κει), οι λεζάντες, ήταν για τους ειδικούς, όχι για το ευρύ κοινό. Δεν σκέφτονται έτσι όμως οι άνθρωποι, ούτε ήταν έτσι η ζωή στο παρελθόν. Το Μουσείο Μπενάκη έχει συνδυασμένα τα τεκμήρια, αναδεικνύοντας μια πολιτιστική πορεία. Παρουσιάζει τον υλικό πολιτισμό κάθε εποχής. Αυτό είναι κάτι που δημιούργησε ο Άγγελος Δεληβορριάς.


— Θα λέγαμε πως αυτή ήταν η δική του σφραγίδα στην πορεία ετών ενός πολυσυλλεκτικού μουσείου;

Το μουσείο ξεκίνησε τη δεκαετία του '30 ως ένα υπέροχο «κουτί θησαυρών», όπου υπήρχε μια πολυεπίπεδη έκθεση πολλών πολιτισμών. Εξέθετε παράλληλα μια ελληνική, μια ισλαμική αλλά και μια κινεζική συλλογή – η μία συμπλήρωνε την άλλη. Ο μέχρι το 1973 διευθυντής του Μανόλης Χατζηδάκης εμπλούτισε τις συλλογές, χωρίς να αλλάξει το σχήμα του ιδρυτή Αντώνη Μπενάκη. Ο Δεληβορριάς οραματίστηκε τη δημιουργία ανεξάρτητων εκθέσεων, ξεμπλέκοντας αυτό το κουβάρι των συλλογών. Έτσι, το αρχικό Μουσείο Μπενάκη κλείνει στα τέλη της δεκαετίας του '80 και επανεκκινεί τον Ιούνιο του 2000 ως Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού, μόνο με την ελληνική συλλογή. Οι άλλες συλλογές αποθηκεύτηκαν με προοπτική να εκτεθούν σε άλλα κτίρια του μουσείου που έχουν αποκτηθεί χάρη σε μια σειρά από κληροδοτήματα και αγορές.


— Κι όλα αυτά σε μια εποχή κατά την οποία οι Έλληνες γίνονται έρμαια της ευζωίας και του lifestyle.

Το μουσείο προσαρμόστηκε στην εποχή – ο Δεληβορριάς δέχτηκε κριτική επειδή δημιούργησε εστιατόριο μέσα σε αυτό. Παράλληλα, αναπτύχθηκε σημαντικά το πωλητήριο. Το 2004 ανοίγουν η Πειραιώς 138 και το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης. Τη συλλογή του ισλαμικού κόσμου την ήξερε το κοινό, απλώς από εκείνη τη στιγμή την έβλεπε σε μια συνεκτική έκθεση. Η Πειραιώς 138 όμως ήταν μια επανάσταση. Ένας τεράστιος χώρος χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, αφιερωμένος σε περιοδικές εκθέσεις και εκδηλώσεις.


— Να σταθούμε σε αυτό. Με δεδομένη τη μεγάλη οικονομική κρίση, προς τι η επέκταση των τελευταίων ετών; Δεν είναι υπερβολικό να υπάρχουν εννέα διαφορετικοί χώροι, όταν έχετε τόσο περιορισμένους πόρους; Όλα αυτά δεν είναι επιπρόσθετα βάρη;

Μην τα βλέπετε ως βάρη αλλά ως ευκαιρίες και καθήκοντα που έχει το μουσείο. Ας μην κρίνουμε το πολιτιστικό τοπίο της Αθήνας βασισμένοι σε όλα όσα συμβαίνουν σήμερα και στους οργανισμούς που τόσα προσφέρουν το 2018. Το 2000, όταν ξεκινούσε το Μουσείο Μπενάκη την αναδιοργάνωσή του, ήταν σχεδόν μόνο του. Πέρα από την Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης δεν υπήρχε άλλο μουσείο που να προβάλλει τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Αυτή ήταν, λοιπόν, η κατεύθυνση προς την οποία αναπτύχθηκε. Έπρεπε να σώσει τη ζωντανή κληρονομιά του 20ού αιώνα πριν σβήσει. Πείτε μου εσείς τι θα έπρεπε να θυσιάσουμε;

Ας δει κανείς την ανάπτυξη του Μουσείου τα τελευταία χρόνια και σε παραρτήματα και σε συλλογές: τα φωτογραφικά αρχεία που κάνουν πολυάριθμες εκθέσεις κάθε χρόνο, τα ιστορικά αρχεία που ξεκίνησε ο ίδιος ο Αντώνης Μπενάκης, τα αρχεία νεοελληνικής αρχιτεκτονικής, την Κλωστοϋφαντουργία Μέντη, την τελευταία που δημιουργούσε τεχνουργήματα από μετάξι στην Ελλάδα, η οποία σώθηκε την τελευταία στιγμή και εξακολουθεί να παράγει και να εκτελεί παραγγελίες όχι μόνο για το πωλητήριό μας αλλά και για οίκους μόδας στην Ελλάδα και διεθνώς. Το Μουσείο Μπενάκη με αγωνία έσπευσε να σώσει όλα αυτά, κυριολεκτικά. Κορυφαίο παράδειγμα αυτής της αγωνίας είναι η Πινακοθήκη Γκίκα, δημιούργημα του Δεληβορριά, όπου τεκμηριώθηκε χωρίς προκαταλήψεις ο ελληνικός πολιτισμός του 20ού αιώνα. Πολλές από τις 200 προσωπικότητες της Πινακοθήκης Γκίκα θα ήταν απλές υποσημειώσεις στην Ιστορία εάν το έργο τους δεν είχε περιέλθει σε αυτήν.

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter


— Μια κιβωτός!

Ακριβώς αυτό. Αυτή την αποστολή το Μουσείο Μπενάκη την πήρε πάρα πολύ σοβαρά. Έχει προσπαθήσει να αποτελέσει μια κιβωτό σε μια χώρα ήδη απ' όταν δεν είχε ακόμα βασικές δομές, τις οποίες σιγά-σιγά αποκτά. Στη Βρετανία, όπου έχω ζήσει κάποια χρόνια, ακόμα και το ελάχιστο αρχειακό τεκμήριο γίνεται θέμα ντοκιμαντέρ στο BBC. Στην Ελλάδα δεν υπήρχε η αίσθηση της νεότερης Ιστορίας.


— Οπότε, το μουσείο αυτήν τη στιγμή είναι οικονομικά εύρωστο;

Εύρωστο δεν θα το έλεγα. Έχουμε διαγράψει μια πορεία. Υπήρξαν εποχές που ήταν πολύ δύσκολες. Χάρη στις αποφάσεις της διοικητικής επιτροπής, χάρη στη συμβολή νέων ανθρώπων που προστέθηκαν στο δυναμικό του αλλά και ολόκληρου του προσωπικού και των υποστηρικτών του και, πάνω απ' όλα, χάρη στο κοινό, βγάζει κάθε μήνα τον βγάζει! Με το βλέμμα στο μέλλον, υπάρχει μόνο αισιοδοξία.

Ζούμε μια εποχή βαθιάς ηθικής κρίσης και αυτήν καλούνται να αντιμετωπίσουν οι πολιτιστικοί οργανισμοί. Το Μουσείο Μπενάκη πρέπει να συνεχίσει να προτείνει, με ευαισθησία απέναντι στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, έναν δρόμο βασισμένο στις αξίες και τον κοσμοπολιτισμό που το χαρακτηρίζουν από την ίδρυσή του.


— Το ελληνικό κοινό έχει ωριμάσει;

Το κοινό ωριμάζει, οι Έλληνες επιστρέφουν στον πολιτισμό και αυτήν τη στιγμή η έκθεση «Γιάννης Μόραλης» έχει απίστευτη προσέλευση.


— Η έκθεση Μόραλη έχει επικριθεί από κάποιους κύκλους τόσο σε ό,τι αφορά την αισθητική του στησίματος, που θυμίζει άλλες δεκαετίες, όσο και του «στριμώγματος» ανομοιογενών έργων του καλλιτέχνη. Λέγεται ότι δόθηκε μεγάλη έκταση στις παραγγελίες-πορτρέτα ας πούμε...

Μα, για να ζήσει έκανε πολλά πορτρέτα που του τα παρήγγελλε μια τάξη ανθρώπων που μπορούσε να τα πληρώσει. Γι' αυτό ήταν διάσημος μια εποχή, και για τις αρχιτεκτονικές του εφαρμογές βεβαίως. Το ότι το έργο του έχει επαναπροσδιοριστεί κι έχει τοποθετηθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο έχει να κάνει με την υστεροφημία του.

Οι τέσσερις θεσμικοί συνδιοργανωτές της έκθεσης προσπαθήσαμε ώστε ετούτη να είναι μια έκθεση αντιπροσωπευτική του έργου του Μόραλη. Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στη βιογραφία του καλλιτέχνη, στη σύνδεση του έργου του με την προσωπική του πορεία, γι' αυτό η έκθεση είναι χρονολογικά οργανωμένη με παρένθετες ενότητες. Η ποιότητά της έχει εκτιμηθεί πολύ από το κοινό – η επισκεψιμότητα είναι αξιοσημείωτη.


— Ποιες είναι οι νέες προσεγγίσεις του μελλοντικού μουσείου; Σε τι διαφέρει από το παλιού τύπου μουσείο και πώς ατενίζει το Μπενάκη τη νέα εποχή;

Πρέπει να διαχωρίσουμε τις μόνιμες από τις περιοδικές εκθέσεις. Μια μόνιμη έκθεση είναι κάτι πολύ ακριβό, πρέπει να παραμείνει δεκαετίες και γι' αυτό ο σχεδιασμός της τείνει να είναι κλασικός. Ακολουθεί περισσότερο την πεπατημένη οδό και απευθύνεται στο κατά το δυνατόν ευρύτερο κοινό. Οι περιοδικές εκθέσεις ποικίλλουν, από τις πιο κλασικές μέχρι τις πλέον «ψαγμένες» και προωθημένες. Σε ένα πολυσυλλεκτικό μουσείο έχουν θέση όλες οι απόψεις εφόσον συνάδουν με το ήθος και τη συνέπεια, επιστημονική ή κοινωνική, που οφείλει να χαρακτηρίζει έναν τέτοιο οργανισμό. Το Μουσείο Μπενάκη, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μουσείο στην Ελλάδα, έχει κοσμοπολιτικές συλλογές που καλύπτουν σχεδόν όλη την υφήλιο. Αυτές το εντάσσουν σε μια μικρή, αλλά σημαντική ομάδα μουσείων διεθνώς, τα οποία, μέσα από τις συλλογές τους, μπορούν να ενταχθούν την πορεία του παγκόσμιου πολιτισμού. Η συμμετοχή με τις δικές του πολυπολιτισμικές συλλογές σε ένα παγκόσμιο γίγνεσθαι είναι μια δυνατότητα που δεν έχει άλλο μουσείο στη χώρα μας και αυτό πιστεύω ότι είναι το μέλλον του.

Έτσι θα είναι η νέα εποχή του Μουσείου Μπενάκη Facebook Twitter
Το κοινό ωριμάζει, οι Έλληνες επιστρέφουν στον πολιτισμό και αυτήν τη στιγμή η έκθεση «Γιάννης Μόραλης» έχει απίστευτη προσέλευση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Επομένως, ποιο είναι το ζητούμενο;

Όλα αλλάζουν. Αλλάζει ο τρόπος προσέγγισης του κοινού, που γίνεται κυρίως διαδικτυακά αλλά και με εκπαιδευτικά προγράμματα και εκδόσεις, αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο εξωτερικεύουμε τις συλλογές μας μέσω διαδικτυακών καταλόγων ή δανείων σε εκθέσεις του εξωτερικού – περισσότερων απ' ό,τι παλιότερα ή ευρύτερων, όπως η συνεργασία με την Αυστραλία. Στείλαμε στο Ελληνικό Μουσείο (Hellenic Museum) στη Μελβούρνη, με όρους μακροχρόνιου δανεισμού, μια μικρογραφική συλλογή του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού. Θέλαμε με μια κίνηση πολιτιστικής διπλωματίας να προβληθεί ο ελληνικός πολιτισμός σε μια πόλη με χιλιάδες ομογενείς.


— Σε τι προσβλέπετε;

Θα θέλαμε κάποτε όλες οι πολυπολιτισμικές συλλογές μας να εκτίθενται, ακόμα και όσες δεν έχουν βρει ακόμα ένα «σπίτι». Σίγουρα είναι κάτι που οφείλουμε στους υποστηρικτές και στους δωρητές μας. Άλλος ένας στόχος είναι να παραμείνουμε ένα ερευνητικό μουσείο με εκπαιδευτικό χαρακτήρα.


— Αν είχατε σήμερα την απόλυτη δυνατότητα, ποιο είδος μουσείου θα είχατε ως πρότυπο;

Αυτό το πρότυπο μουσείο δεν υπάρχει. Κάθε μουσείο ξεκινάει από αυτό που θα παρουσιαστεί εντός του και αλλάζει ανάλογα με το μήνυμα που πρέπει να μεταφερθεί και ανάλογα με το κοινό του.


— Ποιο θα λέγαμε ότι είναι το μεγάλο σας στοίχημα ως μουσείου από δω και πέρα; Ο μεγάλος στόχος, η πρόκληση;

Η πραγματική πρόκληση του 21ου αι. είναι η κρίση ταυτότητας του δυτικού πολιτισμού. Παρατηρείται όλο και συχνότερα στις δυτικές δημοκρατίες, όπου η τάξη πραγμάτων που δημιουργήθηκε μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου καταλύεται. Ζούμε μια εποχή βαθιάς ηθικής κρίσης και αυτήν καλούνται να αντιμετωπίσουν οι πολιτιστικοί οργανισμοί. Το Μουσείο Μπενάκη πρέπει να συνεχίσει να προτείνει, με ευαισθησία απέναντι στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, έναν δρόμο βασισμένο στις αξίες και τον κοσμοπολιτισμό που το χαρακτηρίζουν από την ίδρυσή του.

Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπιενάλε, Μόραλης και πολλές ακόμα εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε στην Αθήνα τους επόμενους μήνες

Εικαστικά / Μπιενάλε, Μόραλης και πολλές ακόμα εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε στην Αθήνα τους επόμενους μήνες

Δεν ξέρεις τι να επιλέξεις. Κι ακόμα χειρότερα: θέλεις να τα δεις όλα. Γι' αυτό και καταστρώθηκε το ακόλουθο πλάνο επιλογών με κριτήριο τι εξάπτει την περιέργεια
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δύο Έλληνες φωτογράφοι οργώνουν την ελληνική επαρχία καταγράφοντας τα έθιμα και τα πανηγύρια της

Φωτογραφία / Δύο Έλληνες φωτογράφοι οργώνουν την ελληνική επαρχία καταγράφοντας τα έθιμα και τα πανηγύρια της

Ο Γιώργος Τατάκης και ο Μιχάλης Παππάς εκθέτουν στο Μουσείο Μπενάκη ένα μέρος του μεγάλου υλικού που έχουν συγκεντρώσει από τα ταξίδια τους
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Με μια ετήσια διάλεξη που φέρει το όνομά του το Μουσείο Μπενάκη τιμά τον Άγγελο Δεληβορριά

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Με μια ετήσια διάλεξη που φέρει το όνομά του το Μουσείο Μπενάκη τιμά τον Άγγελο Δεληβορριά

Το μουσείο προχωρά στην υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων, ώστε η προσφορά του Δεληβορριά στον πολιτισμό να παραμείνει ζωντανή και στις επόμενες γενιές
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT