NEO VIDCAST

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ Facebook Twitter
Το «καμάρι της Νορβηγίας» και το μεγαλύτερο εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν της χώρας θα είναι και το κεντρικό έργο που θα κοσμήσει το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας.

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ

0

Η «Κραυγή» δημιουργήθηκε το 1893, κατά τη διάρκεια μιας μεταβατικής περιόδου, μοναδικής στην ιστορία της τέχνης. Ο Έντβαρντ Μουνκ δημιούργησε με το τέλος του 19ου αιώνα, με φωτεινά χρώματα, απλοϊκές μορφές και σχήματα, δίνοντας μεγαλύτερη σημασία στο νόημα παρά στην τεχνική δεξιότητα ή την «ομορφιά», που είναι ο παραδοσιακός στόχος της τέχνης, ένα από τα διάσημα έργα τέχνης στον κόσμο.

Το «καμάρι της Νορβηγίας» και το μεγαλύτερο εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν της χώρας θα είναι και το κεντρικό έργο που θα κοσμήσει το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας, που εκτιμάται ότι έχει κοστίσει σχεδόν τριακόσια εκατομμύρια ευρώ και πρόκειται να ανοίξει στην όχθη του Όσλο το 2022, μετά από πολλές καθυστερήσεις εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο Μουνκ θεωρείται από τους ζωγράφους που εξαιτίας της πανδημίας ήρθαν ξανά με το έργο τους σε πρώτο πλάνο και μια νέα ανακάλυψη εντείνει τη συζήτηση γύρω από το έργο και την ψυχική κατάσταση του Μουνκ, που σε όλη τη διάρκεια της ζωής του έδινε μάχη με την παράνοια.

Πριν από λίγες ημέρες οι ειδικοί του Εθνικού Μουσείου της Νορβηγίας, που κατέχει την παλαιότερη εκδοχή του έργου, αυτήν του 1893, επιβεβαίωσαν μετά από χρόνια εικασιών και υποθέσεων ότι η αόρατη σχεδόν πρόταση που υπάρχει στον πίνακα γράφτηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Η ανακάλυψη προέκυψε στο πλαίσιο της συντήρησης του πίνακα και μετά από αλλεπάλληλες σαρώσεις υπέρυθρης ακτινοβολίας στις οποίες έχει υποβληθεί ο πίνακας, κατά την προετοιμασία για την εγκατάστασή του στο νέο Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας.

Δεν θα τελειώσουμε ποτέ με την τέχνη του Μουνκ. Κάθε φορά που θέτουμε ένα ερώτημα σχετικά με τα έργα του, εμφανίζονται νέες απαντήσεις και προοπτικές.

Γραμμένη με μολύβι στην επάνω αριστερή γωνία του πίνακα, η επιγραφή αναφέρει «μπορεί να έχει ζωγραφιστεί μόνο από έναν τρελό». Η επιγραφή προστέθηκε μετά την ολοκλήρωση του πίνακα, προσθέτοντας στο μυστήριο του και οδηγώντας τους επιμελητές να αναρωτιούνται για πολύ καιρό αν ήταν πράξη βανδαλισμού ή γράφτηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

Στην ανάλυση, συγκρίθηκε η γραφή με σημειώσεις και τον γραφικό χαρακτήρα του Μουνκ και οι ειδικοί κατέληξαν ότι το μυστικό μήνυμα γράφτηκε από τον ζωγράφο.

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ Facebook Twitter
Γραμμένη με μολύβι στην επάνω αριστερή γωνία του πίνακα, η επιγραφή αναφέρει «μπορεί να έχει ζωγραφιστεί μόνο από έναν τρελό». Φωτ.: Νational Μuseum of Νorway

«Ο γραφικός χαρακτήρας είναι αναμφίβολα δικός του» είπε η Mai Britt Guleng, επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου του Όσλο. «Το ίδιο το χειρόγραφο, καθώς και τα γεγονότα που συνέβησαν το 1895, όταν ο Μουνκ έδειξε για πρώτη φορά το έργο του στη Νορβηγία, δείχνουν προς την ίδια κατεύθυνση».

Σύμφωνα με τον ίδιο, εμπνεύστηκε το έργο όταν περπατούσε έξω στο ηλιοβασίλεμα και «άκουσε την τεράστια, άπειρη κραυγή της φύσης». Το αγωνιώδες πρόσωπο του πίνακα ταυτίζεται ευρέως με το «angst», την αγωνία, τον φόβο και το άγχος του σύγχρονου ατόμου.

Οι επιμελητές πιστεύουν ότι η επιγραφή προστέθηκε όταν το έργο παρουσιάστηκε, προκαλώντας έντονες συζητήσεις δημοσίως σχετικά με την ψυχική κατάσταση του Μουνκ, ο οποίος, σύμφωνα με τα ημερολόγιά του, τραυματίστηκε βαθιά από αυτή την αντίδραση και πιστεύεται ότι πρόσθεσε με το μολύβι του την επιγραφή στον πίνακα ως απάντηση στην κριτική για το έργο του.

«Δεν θα τελειώσουμε ποτέ με την τέχνη του Μουνκ. Κάθε φορά που θέτουμε ένα ερώτημα σχετικά με τα έργα του, εμφανίζονται νέες απαντήσεις και προοπτικές» είπε η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Κarin Ηindsbo.

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ Facebook Twitter
Οι επιμελητές πιστεύουν ότι η επιγραφή προστέθηκε όταν το έργο παρουσιάστηκε, προκαλώντας έντονες συζητήσεις δημοσίως σχετικά με την ψυχική κατάσταση του Μουνκ. Φωτ.: Νational Μuseum of Νorway

Εν μέσω ενός νέου ενδιαφέροντος που έχει αναδειχθεί μέσα στην τρέχουσα πανδημία για τον καλλιτέχνη και το έργο του, καθώς μας ωθεί πίσω στα ζητήματα που ήταν σημαντικά γι' αυτόν και προσελκύει τους ανθρώπους σε μια μεγαλύτερη κατανόηση και εκτίμηση του έργου του, ο οίκος Σόθμπις ετοιμάζεται να δημοπρατήσει στις 25 Μαρτίου μια αυτοπροσωπογραφία του, ζωγραφισμένη το 1926, το πρώτο επίσημο πορτρέτο του Μουνκ που παρουσιάζεται σε δημοπρασία τα τελευταία 15 χρόνια, και το Embrace on the Beach, ένα έργο που έφτιαξε το 1904 για το παιδικό δωμάτιο στο σπίτι του γιατρού Μαξ Λίντε στο Λίμπεκ. Τα έργα πωλούνται από τη συλλογή του Νορβηγού συλλέκτη Τόμας Όλσεν, που κατέχει και μια εκδοχή της «Κραυγής».

Η αυτοπροσωπογραφία, που αγοράστηκε από το Mannheim Kunsthalle το 1926, αποσύρθηκε –επίσημα αφαιρέθηκε από τη συλλογή– τον Αύγουστο του 1937. Το Embrace on the Beach, το οποίο αποκτήθηκε από το Nationalgalerie του Βερολίνου το 1931, αφαιρέθηκε από τη συλλογή δύο μήνες αργότερα.

Ο Μουνκ ήταν ανάμεσα σε 112 καλλιτέχνες των οποίων τα έργα ονομάστηκαν entartete kunst ή εκφυλισμένα. Από τα περισσότερα από 16.000 έργα που εκτοπίστηκαν από δημόσιες συλλογές στη Γερμανία το 1933, 83 ήταν του Μουνκ.

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ Facebook Twitter
Λεπτομέρεια του πίνακα «Embrace on the Beach». Το έργο αναμένεται να πιάσει στη δημοπρασία τιμή μεταξύ 9 και 12 εκατομμυρίων λιρών. Φωτ.: Sotheby's

Και τα δυο έργα που παρουσιάζονται στη δημοπρασία και ταξινομήθηκαν από τους Ναζί σαν έργα της «εκφυλισμένης τέχνης» αναμένεται να σπάσουν κάθε ρεκόρ, αφού το έργο του σύμφωνα με τους εκτιμητές έχει αποκτήσει «ένα εντελώς νέο νόημα», σε μια εποχή που το ενδιαφέρον για τον Νορβηγό καλλιτέχνη δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερο.

Το ότι η επιρροή του Μουνκ και της σκανδιναβικής μελαγχολίας δεν ήταν ποτέ τόσο αισθητή όσο σήμερα απέδειξε και η έκθεση που εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, Tracey Emin / Edvard Munch: The Loneliness of the Soul, με τα έργα του Μουνκ να εμφανίζονται μαζί με τα έργα της Τρέισι Έμιν, του τρομερού παιδιού των Βρετανών νέων καλλιτεχνών της δεκαετίας του 80, και την ίδια να έχει επιλέξει αριστουργήματα του πρόδρομου του εξπρεσιονισμού για να συνομιλήσουν με δικά της πρόσφατα έργα.

Ένα ακόμα μυστήριο αποκαλύφθηκε στην «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ Facebook Twitter
Η αυτοπροσωπογραφία του Μουνκ ζωγραφισμένη το 1926. Εκτιμώμενη τιμή: 4,5-6,5 εκατομμύρια λίρες.
Εικαστικά
0

NEO VIDCAST

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ