«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά»

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
«Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0


 

Τον περασμένο Αύγουστο ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο μεγάλος διαγωνισμός του Athens Fringe Live. O ελληνικός καφές Bravo, ως χορηγός έμπνευσης, και η LiFO έδωσαν την ευκαιρία σε έντεκα εξαιρετικούς καλλιτέχνες που καταπιάνονται με διάφορες πτυχές της τέχνης, όπως τα εικαστικά, η μουσική, η υποκριτική, ο χορός κ.ά., να παρουσιάσουν τη δουλειά τους μέσα από ισάριθμα βίντεο που φιλοξενήθηκαν στο LiFO.gr. Το κοινό κλήθηκε να ψηφίσει την καλύτερη συμμετοχή, κάνοντας share το αγαπημένο τους βίντεο. Νικητής του διαγωνισμού αναδείχθηκε ο εικαστικός Λυκούργος Πορφύρης με περισσότερα από 5.900 shares.


Ο Λυκούργος γεννήθηκε το 1988 στο Ψυχικό και μεγάλωσε στην Αθήνα. Άρχισε να ζωγραφίζει από μικρός χωρίς να νιώθει ποτέ ότι έχει κάποια ιδιαίτερη κλίση προς αυτό. Πιο σοβαρά ξεκίνησε να ασχολείται από το 2006, οπότε και άφησε το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας για να δώσει εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. «Στο ΤΕΙ δεν την πολυπάλεψα, δεν ήταν για μένα. Τότε αποφάσισα να κάνω κάτι πιο παραγωγικό. Πιο παραγωγικό για μένα, όχι για τους άλλους» λέει κρυμμένος πίσω από κάτι μαύρα γυαλιά ηλίου και από τις πρώτες κουβέντες μαζί του καταλαβαίνεις ότι προσπαθεί να αποφεύγει τα τσιτάτα και τις βαρύγδουπες εκφράσεις που δίνουν συνήθως τον τόνο στις περισσότερες συνεντεύξεις.

Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations


Η δουλειά του Λυκούργου περιλαμβάνει γλυπτά, ζωγραφικά έργα, sound performances και stop motion animations. Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες. Στο Athens Fringe Live συμμετείχε με ένα animation βίντεο και διάφορα ζωγραφικά έργα. To animation αφηγείται τρεις (στην ουσία τέσσερις) ιστορίες συντηρητικών ανθρώπων που καταλήγουν να φέρνουν τα πάθη τους σε αντίθεση με τη συντηρητική τους φύση. Από τα ζωγραφικά έργα που εξέθεσε, το ένα αφορούσε ένα τυπικό Σαββατοκύριακο (πάρτι, βραδινές έξοδοι κ.ά.), το άλλο είχε να κάνει με τις Απόκριες και το τρίτο με ένα καινούργιο πρότζεκτ που ονομάζεται «Βαλκανική Οικειότητα» και πραγματεύεται τον θεσμό της οικογένειας καθώς και το πώς ανταποκρίνονται οι άνθρωποι των Βαλκανίων στα δυτικά πρότυπα. Λόγω της θεματολογίας που επιλέγει, η κουβέντα πηγαίνει στο θέμα των στερεοτύπων. «Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας» λέει και του θυμίζω πως υπάρχουν άνθρωποι που επιλέγουν ή, τουλάχιστον, ισχυρίζονται πως πάνε κόντρα σε όλα. Η απάντησή του είναι σχεδόν αυτόματη, μηχανική: «Πόσοι μπορούν να πάνε κόντρα και μέχρι ποιο σημείο μπορούν να φτάσουν; Άσε που όσοι πάνε ενάντια σε όλα καταλήγουν να αναπαράγουν και άλλα στερεότυπα. Ας πάρουμε για παράδειγμα κάποιον που λέει ότι έχει ξεπεράσει το στερεότυπο της μονογαμίας και δηλώνει πολυγαμικός. Ε, κι αυτό στερεότυπο μιας καπιταλιστικής κοινωνίας είναι, αναφορικά με την κατανάλωση».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Δεν μπορώ να πω ότι αποστρέφομαι τα στερεότυπα. Είναι μέσα στη ζωή μου, ζω με αυτά. Είναι τροφή για το έργο μου, οπότε, ξέρεις, μπορώ να πω ότι πολλές φορές τα απολαμβάνω κιόλας...


Στα άμεσα σχέδια του Λυκούργου είναι να φύγει στο εξωτερικό για κάποιο Μάστερ, αλλά στην κλισέ ερώτησή μου για το αν το εξωτερικό αποτελεί μια διέξοδο γι' αυτόν, αντιδρά: «Με ρωτάνε πολλοί. Όχι δεν είναι διέξοδος, από παλιά ήθελα να φύγω έξω. Δεν μου αρέσει να λέω ότι η νοοτροπία που υπάρχει στην Ελλάδα είναι πιο συντηρητική, γιατί δεν είναι. Αρχίζουν και γίνονται πράγματα. Απλώς –πώς να το πω–, δεν θέλω να απευθυνθώ μόνο στο ελληνικό κοινό. Η δουλειά μου έχει να κάνει και με την πολυπολιτισμικότητα».


Οι απαντήσεις του δίνουν την αίσθηση ενός συνειδητοποιημένου ανθρώπου και παρότι ανήκουμε στην ίδια γενιά, του ζητάω να μου πει την άποψή του για τους συνομηλίκους μας και τoν τρόπο που αντιμετωπίζουν τα πράγματα. «Η γενιά μας, οι ηλικίες μεταξύ 25-30, είναι λίγο άτυχη αλλά και λίγο αδρανής. Νομίζω ότι γενικότερα η αδράνεια έχει εξελιχθεί σε ένα είδος κουλτούρας στην Ελλάδα».

«Δεν αποστρέφομαι τα στερεότυπα, ζω με αυτά» Facebook Twitter
Τα έργα του αναφέρονται κυρίως σε πρότυπα και αντιπρότυπα, αποτυπώνοντας τη μάχη μεταξύ κανονιστικών προτύπων και των «λαθών» στη μίμηση των προτύπων αυτών. Κατά βάση πρόκειται για έναν σχολιασμό πάνω στις πατριαρχικές κοινωνίες...


Στο υπόλοιπο διάστημα της συνέντευξης προσπαθώ να μάθω περισσότερα για τον τρόπο που σκέφτεται, ρωτώντας για πράγματα που τον ενοχλούν και τον εκνευρίζουν, αλλά προσκρούω συνεχώς σε μία χαλαρή, αμετακίνητη θέση για τα πράγματα και ένα ανεπαίσθητο χαμόγελο: «Πράγματα τα οποία με ενοχλούνε προσπαθώ να τα απολαμβάνω, να τα προσαρμόζω, να τα κάνω μέρος του παιχνιδιού για να μη χαλιέμαι. Άμυνα είναι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ