The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επέστρεψε (για λίγο) στο Ηνωμένο Βασίλειο

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Thomas Gainsborough, The Blue Boy, 1770. © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California
0

ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ έργα τέχνης που ζωγράφισε ποτέ ο Τόμας Γκένσμπορο, ένας αριστουργηματικός και από τους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου, το The Blue Boy, εκτίθεται στην  Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου έναν αιώνα μετά την αναχώρησή του έργου για την Καλιφόρνια.

Το The Blue Boy θεωρείται πορτρέτο του Τζόναθαν Μπατλ (1752-1805), του γιου ενός πλούσιου εμπόρου, αν και αυτό δεν έχει αποδειχθεί ποτέ. Το έργο είναι σαν ιστορική μελέτη κοστουμιού, αυτών που φορούσαν οι νέοι τον 17ο αιώνα και ένα πορτραίτο που θεωρείται αφιέρωμα του ζωγράφου στον Anthony van Dyck που είχε ζωγραφίσει ένα ανάλογο έργο, το πορτραίτο του Καρόλου Β΄ως αγόρι.

Κάτω από τον καμβά, ο Γκένσμπορο είχε ήδη σχεδιάσει κάτι πριν ξεκινήσει το The Blue Boy, το οποίο επιζωγράφισε. Ο πίνακας έχει μέγεθος 177.8 εκ. × 112.1 εκ.

Ο μύθος που περιβάλλει τον πίνακα λέει ότι ο Γκένσμπορο τον ζωγράφισε ως απάντηση στον αντίπαλό του σερ Τζόσουα Ρέινολντς, που του έδωσε συμβουλές για τη χρήση των χρωμάτων στα έργα του.

Ο διάσημος πίνακας εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Royal Academy του 1770 ως «Πορτρέτο ενός νεαρού κυρίου», μέχρι το 1798 που απέκτησε το ψευδώνυμο The Blue Boy.

Ο διάσημος πίνακας εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Royal Academy του 1770 ως «Πορτρέτο ενός νεαρού κυρίου», μέχρι το 1798 που απέκτησε το ψευδώνυμο The Blue Boy.

Ο πίνακας ανήκε στην κατοχή του Μπατλ μέχρι που υπέβαλε πτώχευση το 1796. Αγοράστηκε για πρώτη φορά από τον πολιτικό Τζον Νέσμπιτ και στη συνέχεια, το 1802, από τον ζωγράφο πορτραίτων Τζον Χόπνερ. Το 1809 περίπου, το Blue Boy μπήκε στη συλλογή του Δούκα του Γκρόσβενορ και παρέμεινε στους απογόνους του μέχρι την πώληση του από τον δεύτερο Δούκα του Γουέστμινστερ στον έμπορο Τζότζεφ Ντουβίν το 1921. Μέχρι τότε, είχε ήδη γίνει ένα πολύ δημοφιλές αγαπημένο έργο και είχε αναπαραχθεί και εκτυπωθεί πολλές φορές ενώ είχε εκτεθεί στο κοινό σε διάφορες εκθέσεις στο Βρετανικό Ίδρυμα, τη Βασιλική Ακαδημία και αλλού. Η δημοφιλία του έργου πέρασε στον κινηματογράφο με τον σκηνοθέτη Φρίντριχ Μουνράου, το 1919, να δημιουργεί την πρώτη του ταινία Knabe in Blau (The Boy in Blue).

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Πριν από την αναχώρησή του στην Καλιφόρνια το 1922, το Blue Boy παρουσιάστηκε για λίγο στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτο: © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California

Η πώληση του πίνακα στον Αμερικανό πρωτοπόρο σιδηροδρόμων Χένρι Έντουαρντς Χάντινγκτον για 728.800 δολάρια, προκάλεσε δημόσια κατακραυγή. Σύμφωνα με το φύλλο των The New York Times με ημερομηνία 11 Νοεμβρίου 1921, η τιμή αγοράς ήταν 640.000 δολάρια, που αντιστοιχούν σε 9,29 εκατομμύρια δολάρια το 2020.

Πριν από την αναχώρησή του στην Καλιφόρνια το 1922, το Blue Boy παρουσιάστηκε για λίγο στην Εθνική Πινακοθήκη, όπου το είδαν 90.000 άτομα. Σε σημείο στο πίσω μέρος του πίνακα ο διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Σερ Τσαρλς Χολμς έγραψε με μολύβι «Au revoir. C. Χ.»

Το έργο δανείζεται για πρώτη φορά από τη βιβλιοθήκη Χάντινγκτον, το Μουσείο Τέχνης και τους Βοτανικούς Κήπους στο Σαν Μαρίνο της Καλιφόρνια, όπου εκτίθεται από το 1928.

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο πίνακας φτάνει στην Καλιφόρνια το 1922. Δημοσίευση στο “International,” Los Angeles Bureau με τίτλο “Famous Painting Arrives". Φωτο: © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California

Από τις 25 Ιανουαρίου 2022, το The Blue Boy παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, ακριβώς έναν αιώνα από την ημέρα που έφυγε από το Ηνωμένο Βασίλειο. Θα παραμείνει στην Εθνική Πινακοθήκη για πέντε μήνες πριν επιστρέψει μόνιμα στις ΗΠΑ.

Η επίδραση του πίνακα στον κόσμο της τέχνης είναι απίστευτη. Το Blue Boy ενέπνευσε τον καλλιτέχνη Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ να γίνει ζωγράφος. Στην ταινία του Ταραντίνο Django Unchained, ο κύριος χαρακτήρας φορά ένα κοστούμι παρόμοιο με αυτό που φορά ο νεαρός άντρας στον πίνακα του Γκένσμπορο. Στον Μπάτμαν του 1989, ο πίνακας είναι κρεμασμένος στο μουσείο Γκόθαμ ενώ στον Τζόκερ του 2019, ο πίνακας είναι κρεμασμένος στο διαμέρισμά του. Όταν ο πίνακας έφυγε για τις ΗΠΑ, ο συνθέτης Cole Porter έγραψε το Blue Boy Blues, θρηνώντας την απώλεια του πίνακα.  

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο Τζάνγκο ο Τιμωρός, ο ήρωας του Ταραντίνο στην ομώνυμη ταινία φορά ένα κοστούμι παρόμοιο με αυτό που φορά ο νεαρός άντρας στον πίνακα του Γκένσμπορο

Ο Τόμας Γκένσμπορο γεννήθηκε το 1727 και έκανε σπουδές τέχνης από το 1740 στο Λονδίνο. Έζησε στο Μπαθ από το 1759 και άρχισε να εκθέτει έργα του στο Λονδίνο. Το 1769 έγινε ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Βασιλικής Ακαδημίας, αλλά οι σχέσεις του ήταν πάντα τεταμένες και απέσυρε πολλές φορές έργα από τις εκθέσεις της.

Το 1774 εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και ζωγράφισε πορτρέτα του βασιλιά και της βασίλισσας, αλλά ο βασιλιάς τελικά υποχρεώθηκε να ονομάσει "βασιλικό ζωγράφο" τον ανταγωνιστή του Τζόσουα Ρέινολντς. Κατά την ύστερη περίοδό της καριέρας του, ο Γκένσμπορο ζωγράφισε σχετικά απλά τοπία και θεωρήθηκε ο ιδρυτής της βρετανικής τοπιογραφικής σχολής του 18ου αιώνα. Πέθανε το 1788.

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο Τζόκερ με το Blue Boy στο δωμάτιό του
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ