Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
0

Έχουν περάσει 17 χρόνια από την πτώση των αδίστακτων Τσαουσέσκου, της Έλενα και του Νικολάε, του τρομερού δικτάτορα της κομμουνιστικής Ρουμανίας που είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα από τα πιο αμείλικτα καθεστώτα του 20ού αιώνα στην καρδιά της Ευρώπης. Όταν το 1989 ο ρουμανικός λαός εξεγέρθηκε και οδήγησε το ζεύγος με συνοπτικές διαδικασίες στο απόσπασμα, η χώρα βρισκόταν σε ένα από τα χαμηλότερα σημεία της οικονομικής ανάπτυξης ακόμα και για το πρώην ανατολικό μπλοκ και η κοινωνία ζούσε σε απόλυτη ένδεια.

Μια κοινωνική εξαθλίωση που όμως δεν ήταν ενιαία, καθώς υπήρχαν στρώματα που στελέχωναν το σύστημα τα οποία ζούσαν σαφώς καλύτερα και εις βάρος της πλειονότητας του λαού. Ήταν οι μανδαρίνοι ενός συστήματος δυσλειτουργικής γραφειοκρατίας, διαφθοράς και απόλυτης ανελευθερίας όσον αφορά τον δημόσιο λόγο και την καλλιτεχνική έκφραση, με μια ανελέητη μυστική αστυνομία να διαφεντεύει τις ιδέες και τη ζωή των ανθρώπων.


Ένα από τα χαρακτηριστικά του καθεστώτος ήταν η εδραίωση γιγαντιαίων και μαζικών βιομηχανιών σε ολόκληρη τη χώρα που επιδίωκε να δημιουργήσει νέες εργατικές κοινότητες. Το αποτέλεσμα ήταν να αλλοιωθούν τόσο η αγροτική κουλτούρα όσο και ο κοινωνικός ιστός, εφόσον ολόκληρες κοινωνικές ομάδες μεταφέρονταν από τις πόλεις σε αυτές τις βιομηχανικές ζώνες όπου αποτελούσαν το εργατικό δυναμικό. Επρόκειτο για αχανείς βιομηχανικές περιοχές με ορυχεία και διυλιστήρια πετρελαίου που άλλαζαν ολότελα το τοπίο.

Οι καλλιτέχνες υπήρξαν μάρτυρες του απολυταρχικού καθεστώτος και αναπόδραστα παρακολούθησαν ολόκληρη την ιστορική εξέλιξη και τις συνέπειες της πτώσης του.


Στην πρωτεύουσα, το Βουκουρέστι, μια περιοχή στο κέντρο, ο Τομέας 5, ένα από τα παλιότερα κατοικημένα σημεία της πόλης, απαλλοτριώθηκε εντελώς, 40.000 άνθρωποι μετακόμισαν, δεκάδες παραδοσιακά κτίρια κατεδαφίστηκαν, ανάμεσά τους εκκλησίες και συναγωγές, ώστε να αναγερθεί το νέο παλάτι του δικτάτορα. Το κτίριο, που σήμερα είναι τουριστικό αξιοθέατο, θεωρείται μεγαλύτερο από το πεντάγωνο στην Ουάσινγκτον, με άπειρες υπόγειες στοές στα έγκατά του, και έχει πάρει την ονομασία Παλάτι του Λαού. Ενός λαού που πείνασε για την ανέγερσή του, μιας χώρας που έφτασε στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης για να ικανοποιήσει την απίστευτη αλαζονεία και την ψυχοπαθολογική εξουσιομανία του πανίσχυρου τυράννου της.


Η γενιά της δεκαετίας του '70 και ιδίως η γενιά του '80 μεγάλωσαν σε μια Ρουμανία όπου σταδιακά οι φιλόδοξοι βιομηχανικοί κολοσσοί έπαψαν να λειτουργούν, αφήνοντας ολόκληρες κοινωνίες άνεργων εργατών και οικοδομικά συγκροτήματα σε εξωφρενική εγκατάλειψη, μετατρέποντας την ύπαιθρο σε ένα αχανές δυστοπικό σκηνικό. Οι καλλιτέχνες που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της κατάρρευσης είναι αυτοί που καλούνται να αποτυπώσουν και να σχολιάσουν την κατάσταση της χώρας τους σήμερα, τις συνέπειες της εποχής Τσαουσέσκου: όλα όσα ακολούθησαν, τους λανθασμένους πολιτικούς χειρισμούς, τις δυσκολίες της μετάβασης στην οικονομία της ελεύθερης αγοράς, το όραμα της δυτικοποίησης μιας χώρας που είχε παγώσει στο παρελθόν.

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Secret Memories ©Igu

Οι καλλιτέχνες και τα έργα τους

Τα Αιχύλεια 2016, το ετήσιο φεστιβάλ της Ελευσίνας, η οποία έχει επιλεγεί ανάμεσα στις τρεις τελευταίες υποψήφιες πόλεις για το χρίσμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021, επέλεξαν να παρουσιάσουν μια έκθεση με θέμα τη Ρουμανία, καθώς θα είναι η χώρα της οποίας μια πόλη επίσης θα φιλοξενήσει τον θεσμό κατά το ήμισυ. Η ομαδική έκθεση «Γεωγραφικά πλάτη/Ανθρώπινοι ορίζοντες», σε επιμέλεια του δρα Κώστα Πράπογλου, παρουσιάζει επτά καλλιτέχνες, φωτογράφους και κινηματογραφιστές οι οποίοι είτε γεννήθηκαν στη Ρουμανία είτε εγκαταστάθηκαν εκεί από επιλογή. Όσοι γεννήθηκαν τη δεκαετία του '70 υπήρξαν μάρτυρες του απολυταρχικού καθεστώτος και αναπόδραστα παρακολούθησαν ολόκληρη την ιστορική εξέλιξη και τις συνέπειες της πτώσης του. Όσοι απλώς μετακόμισαν ενήλικες ήρθαν αντιμέτωποι με έναν μετακομμουνιστικό ερειπιώνα.


Οι επτά καλλιτέχνες, όπως εξηγεί ο Πράπογλου σε διαφωτιστικό του κείμενο, «Διαχειρίζονται έννοιες πεπερασμένων στερεοτύπων και ιχνηλατούν τη μελαγχολία που βρίσκεται παγιδευμένη εντός ενός ελπιδοφόρου οράματος πως τα πράγματα θα αλλάξουν, μολονότι στην πραγματικότητα καθυστέρησαν πολύ». Το έργο τους στο σύνολό του αποτελεί τον απόηχο μιας δημιουργικότητας και μιας καταστροφής οι οποίες σχετίζονται τόσο με το παρελθόν όσο και με το παρόν και το μέλλον της χώρας τους. Αποκαλύπτει την καθημερινή πεζότητα του δημόσιου αλλά και του ιδιωτικού χώρου, ποικιλόμορφων κοινοτήτων και κοινωνικών ομάδων της αστικής ζωής αλλά και απομακρυσμένων περιοχών της υπαίθρου. Ένα ταξίδι των ιστορικών συγκυριών που ο λαός της Ρουμανίας χρειάστηκε να υποστεί και που τώρα αισιοδοξεί προς ένα αβέβαιο μέλλον. Παρ' όλα αυτά, η δύναμη της θέλησης και της επιβίωσης εξισορροπεί όλα όσα πέρασε τότε και αντιμετωπίζει σήμερα.

Ο Ιταλός Michele Bressan, γεννημένος το 1980, που από το 1993 ζει στο Βουκουρέστι, στο βίντεό του Fifth, sixth and seventh floor (2011) κινηματογραφεί τις καθημερινές απλές συνήθειες των ενοίκων της γειτονικής του πολυκατοικίας. Με σχεδόν ηδονοβλεπτική ματιά «κλέβει» και παρουσιάζει προσωπικές στιγμές ανθρώπων μιας μικρο-αστικής πραγματικότητας: επαναλαμβανόμενες κινήσεις, μυστικές κουβέντες, έκφραση συναισθημάτων μεταξύ ζευγαριών όπου φυσικά τα λεγόμενά τους δεν ακούγονται, αλλά ο ήχος της πόλης αντικαθιστά τους ίδιους. Οι πρωταγωνιστές μιας «μικρής» ζωής περιορισμένης σε μια ανώνυμη πολυκατοικία.


Ο David Leventi, γεννημένος στην πολιτεία της Νέας Υόρκης το 1978, επιστρέφει στη Ρουμανία και επισκέπτεται μέρη στα οποία έζησαν οι πρόγονοί του. Καταγράφει με την κάμερά του κτίρια λαμπρότητας της προκομμουνιστικής εποχής, όπως το θέατρο Αθήναιον, και το αντιπαραβάλλει με εικόνες σοσιαλιστικής αρχιτεκτονικής που εισήγαγαν στη χώρα την έννοια του μοντερνισμού κατά τη δεκαετία του '70, μέσα από γιγαντιαία οικοδομήματα όπως το κτίριο πολλαπλών χρήσεων ALMO. Σήμερα ταμπέλες εταιρειών υψηλής κεφαλαιοποίησης και διαφήμισης κυριαρχούν σε πολλές προσόψεις σημαντικών κτιρίων της πρωτεύουσας. Ο καλλιτέχνης κάνει νύξεις στις περιπέτειες των συμπατριωτών του καθώς, στο φόντο μιας από τις φωτογραφίες του, αντιπαραθέτει μια ρημαγμένη παιδική χαρά με το επιβλητικό και ογκώδες Παλάτι του Λαού. Σε μια ακόμα φωτογραφία το κάστρο Hunedoara στην Τρανσιλβανία «μολύνεται» αισθητικά από μια ρυπογόνα βιομηχανία η οποία καταστρέφει συγχρόνως και το ειδυλλιακό αγροτικό τοπίο.

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Ο David Leventi κάνει νύξεις στις περιπέτειες των συμπατριωτών του καθώς, στο φόντο μιας από τις φωτογραφίες του, αντιπαραθέτει μια ρημαγμένη παιδική χαρά με το επιβλητικό και ογκώδες Παλάτι του Λαού.


Η Ioana Cirlig, που γεννήθηκε το 1987, αποτυπώνει σε φωτογραφίες πορτρέτα και ζωές ανθρώπων οι οποίες κατακερματίστηκαν από τις δυσάρεστες εξελίξεις. Απομεινάρια μιας άλλης εποχής, επιβιώσαντες πρώην βιομηχανικών περιοχών της υπαίθρου σήμερα βιώνουν τον αντίκτυπο της κατάρρευσης της βαριάς βιομηχανίας.

Ο πολυβραβευμένος Ιταλός Carlo Gianferro (γεννημένος το 1970) πέρασε πέντε χρόνια στη Ρουμανία, μέχρι να ολοκληρώσει τα δύο πρότζεκτ του σχετικά με τους Ρομά. Στο βίντεο Gypsy interiors, Contemporary Roma Portraits (2008-2009) πρωταγωνιστούν οι Ρομά του μικρού χωριού Buzescu, νοτιοδυτικά του Βουκουρεστίου, και του Ivesti της νοτιοανατολικής Ρουμανίας. Απροσδιόριστου αρχιτεκτονικού στιλ νεόπλουτες επαύλεις και τα εσωτερικά τους με τους ιδιοκτήτες τους που ποζάρουν περήφανοι για το περιβάλλον τους, σουρεαλιστικές εικόνες απίθανου κιτς που στα μάτια τους δεν είναι παρά επίδειξη υπεροχής και πλούτου που έχει παραχθεί από την εκμετάλλευση χαλκού, αργύρου και σιδήρου, υλικών που αφαιρέθηκαν από εγκαταλελειμμένα εργοστάσια μετά την πτώση του κομμουνισμού. Το οπτικό αυτό υλικό αναδεικνύει και την παράμετρο των σχέσεων μεταξύ των φύλων, ενώ το σύνολο εμπεριέχει αναπόφευκτα και πολύ χιούμορ.


Στο ντοκιμαντέρ του Pride and Concrete (2010-2013) ο γεννημένος το 1976 Petrut Calinescu, που εργάζεται για διεθνή ΜΜΕ και μη κυβερνητικές οργανώσεις, επίσης με αρκετό χιούμορ παρουσιάζει μέσα από σύντομες συνεντεύξεις τους Ρουμάνους «γκασταρμπάιτερ». Νέοι σε ηλικία συνήθως, που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό, επενδύουν τα χρήματα που βγάζουν στο να χτίζουν όσο γίνεται πιο εντυπωσιακά σπίτια κατοχυρώνοντας την αναγνώριση της κοινωνικής καταξίωσης. Συγχρόνως καταγράφεται η ανάγκη των Ρουμάνων της διασποράς να επιστρέψουν στην πατρίδα καθώς και το πώς βιώνουν αυτή την επιστροφή, αφού διατηρούν μεν τη σχέση τους με την καταγωγή τους, αλλά ταυτόχρονα έχουν υιοθετήσει τον καπιταλιστικό τρόπο ζωής.


Ο Andrei Nacu, του 1984, ζει και εργάζεται μεταξύ Ρουμανίας και Βρετανίας. Στο έργο In the Forsaken Garden Time is a Thief μέσα από το οικογενειακό άλμπουμ εξιστορεί την ιστορία των γονιών του κατά τη διάρκεια πενήντα ετών. Μέσα από τις εικόνες αυτές περιγράφεται η κοινωνική σύσταση της πραγματικότητας, ένας διάλογος του παρελθόντος-παρόντος και εντέλει η σύγχρονη πολιτική και κοινωνική ιστορία της Ρουμανίας. Παρουσιάζεται η συλλογική μνήμη ενός λαού μέσα από τα προσωπικά τεκμήρια μιας παλιότερης γενιάς που δεν προλαβαίνει να γευτεί την πρόοδο και την οικονομική ανάπτυξη.

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Mια από τις 44 φωτογραφίες του έργου In the Forsaken Garden Time is a Thief του Andrei Nacu.


Ο Αμερικανός Davin Ellicson, γεννημένος το 1978 και εγκατεστημένος στο Βουκουρέστι, μέσα από ιδιαίτερα λυρικές φωτογραφίες μεταφέρει την προσωπική αφήγηση της «πύλη της Ανατολής» που υπήρξε γι' αυτόν η Ρουμανία. Μια ωδή στην επαρχία που η νέα τάξη πραγμάτων θα τη σαρώσει σύντομα, στη χώρα η οποία αποτελεί για τον φωτογράφο ένας από τους τελευταίους συναισθηματικούς παραδείσους. Στιγμιότυπα μιας ζωής πριν από την εμφάνιση των καπιταλιστικών κοινωνιών και της παγκοσμιοποίησης.


Η έκθεση παρουσιάζεται στους χώρους του Πολιτιστικού Κέντρου Λ. Κανελλόπουλος.

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
To Βουκουρέστι μέσα από τα μάτια του Davin Ellicson

Το έργο FEED ME στην αυλή του Κέντρου

Παράλληλα, στην αυλή του Κέντρου μπορεί να δει κανείς την εγκατάσταση FEED ME. Ένα δημιούργημα της Noper & Saint Machine, δηλαδή των Radu Pop και Marilena Oprescu Singer, σε μουσική του Mitos Micleusanu και animation των Tudor Calnegru και Sergiu Negulici. Πρόκειται για μια υπερμεγέθη κάψουλα στο σχήμα του κουκουλιού, τη «Μήτρα TRA», η οποία αποτελείται από 699 τμήματα που μοντάρονται στην εκάστοτε παρουσίαση του έργου και στο εσωτερικό του οποίου περιλαμβάνονται περισσότερα έργα: ένα γιγαντιαίο αυγό, «Το ιερό αυγό της Saint Machine και η ανάσταση του νεκρού εμβρύου», το οποίο αν κάποιος τοποθετήσει το κεφάλι του σε ένα του άνοιγμα εκπέμπει την ενέργειά του ως προβολή στην εσωτερική του επιφάνεια· μια σειρά από 7 οθόνες-μαγικούς καθρέπτες όπου παρουσιάζονται βιντεοπροβολές με ιστορίες βασισμένες στα χαρτιά ταρό, πλαστικοί σωλήνες που πάλλονται –πως άλλωστε ό,τι βρίσκεται μέσα στη Μήτρα– και που εκπέμπουν ήχους, ενώ ένας από αυτούς λειτουργεί ως ενδοεπικοινωνία.

Το έργο είναι ένα διαδραστικό πείραμα που διερευνά τη σχέση μεταξύ επισκεπτών και έργου τέχνης. Υπάρχει το έργο τέχνης αν δεν ενεργοποιηθεί από τον θεατή-επισκέπτη του; Μια «αυτοσαρκαστική προσέγγιση όπου το έργο καλεί τα θύματα της τερατώδους και αενάως ακόρεστης Μήτρας στο διατροφικό τελετουργικό της» διατείνονται γι' αυτό οι δημιουργοί της, εφόσον όλα τα έργα τέχνης από τα οποία αποτελείται είναι ζωντανοί οργανισμοί που τρέφονται από την ενέργεια που παράγουν οι κινήσεις του κοινού.

Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Feed Me ©Christian Vasile
Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Secret Memories. Φωτο: Γιάννης Στάθης.
Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Sacred Egg of Saint Machine ©Vali Petridean
Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
Secret Memories. Φωτο: Γιάννης Στάθης
Αισχύλεια 2016: Η Ρουμανία μέσα από τα μάτια 7 καλλιτεχνών που μεγάλωσαν υπό τη σκιά του καθεστώτος Τσαουσέσκου Facebook Twitter
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ