Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μπίαρντ στην φάρμα του στην Κένυα το 1998
0

Μέχρι και πριν από μερικά χρόνια, παρότι βρισκόταν ήδη ηλικιακά στο λυκόφως μιας μοναδικά συναρπαστικής και κοσμοπολίτικης ζωής, η εξαφάνιση του Πίτερ Μπίαρντ, ο οποίος απεχθανόταν τα κινητά τηλέφωνα, δεν θα προκαλούσε τόσο έντονη ανησυχία, ακόμα κι αν είχαν συμπληρωθεί δύο εβδομάδες από την τελευταία φορά που τον είδε συγγενικό ή φιλικό πρόσωπο. Είχε περάσει προ πολλού τα 70 όταν συνέχιζε να κάνει τακτικές εμφανίσεις στα πιο ψαγμένα κλαμπ του Μανχάταν πάντα με τις πιο λαμπερές συνοδούς στο πλευρό του, ενώ ποτέ δεν έκρυψε την χρήση ναρκωτικών ουσιών ως μέσο αναψυχής.

Κατά καιρούς, ο στενός φιλικός του κύκλους περιλάμβανε προσωπικότητες όπως ο Φράνσις Μπέικον, ο Άντι Γουόρχολ και ο Τρούμαν Καπότε καθώς και η Τζάκι Κένεντι – Ωνάση, με την αδερφή της οποίας, την Λι Ράτζιβιλ είχε κάποτε δεσμό. Οι δύο πρώτες του σύζυγοι ήταν η επιφανής κληρονόμος Μίνι Κάσινγκ και το μοντέλο Σέριλ Τιγκς.

Τα είχε δει και τα είχε κάνει όλα σε νεαρή ήδη ηλικία - μια από τις αγαπημένες του εξορμήσεις ήταν να κολυμπά δίπλα σε κροκόδειλους – έφτασε όμως πολύ κοντά στον θάνατο το 1996 όταν κατά τη διάρκεια μιας φωτογραφικής λήψης στην Αφρική, τον έριξε κάτω ένας ελέφαντας που παρά τρίχα δεν τον ποδοπάτησε.

Το ρίσκο και η περιπέτεια υπήρξε πάντα δεύτερη φύση για τον σπουδαίο φωτογράφο και καλλιτέχνη Πίτερ Μπίαρντ, ο οποίος πέρασε πολλές δεκαετίες ζώντας και δουλεύοντας στην Κένυα, όπου κατέγραψε με τον ξεχωριστό και ιδιοσυγκρασιακό του τρόπο τη φυσική ομορφιά και την άγρια ζωή της Αφρικής, αλλά και την περιβαλοντική παρακμή του οικοσυστήματος της. Τα είχε δει και τα είχε κάνει όλα σε νεαρή ήδη ηλικία - μια από τις αγαπημένες του εξορμήσεις ήταν να κολυμπά δίπλα σε κροκόδειλους – έφτασε όμως πολύ κοντά στον θάνατο το 1996 όταν κατά τη διάρκεια μιας φωτογραφικής λήψης στην Αφρική, τον έριξε κάτω ένας ελέφαντας που παρά τρίχα δεν τον ποδοπάτησε.

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
To σπίτι του
Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Και ο ίδιος στην ακτή κάτω απ' το σπίτι του

Το βασικό εργαλείο του ήταν η φωτογραφία, το έργο του Μπίαρντ όμως στην τελική του μορφή συχνά αποτελούσε έναν εξαιρετικά εμπνευσμένο εικαστικό συνδυασμό ή κολάζ διαφορετικών μέσων που πλαισίωναν τις φωτογραφίες του: κείμενα, σχέδια, φυσικά αντικείμενα, με οδηγό τα ημερολόγια που κρατούσε από οκτώ ετών.


Μαγεμένος από την Αφρική όπου ταξίδεψε για πρώτη φορά το 1961 μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο Yale, αγόρασε ένα κτήμα κοντά στους λόφους Νγκονγκ έξω από το Ναϊρόμπι. Εκεί έστησε τον κόσμο του στον οποίο πηγαινοερχόταν για έξι δεκαετίες σχεδόν. Εκεί καλλιεργήθηκε και η στενή φιλία του με την διάσημη συγγραφέα Κάρεν Μπλίξεν κατά τον τελευταίο χρόνο της ζωής της.

Το πιο γνωστό από τα βιβλία του είναι το περίφημο - αλλά και περιβόητο για κάποιες ενστάσεις του δημιουργού του στην «συναισθηματική» προσέγγιση των περιβαλλοντιστών – λεύκωμα "The End of the Game" («Το τέλος του κυνηγιού» εν προκειμένω) για το περιεχόμενο του οποίου είχε προλάβει να γράψει η Κάρεν Μπλίξεν πριν εκδοθεί: «Ελάχιστα πράγματα με έχουν συγκινήσει τόσο βαθιά όσο αυτός ο επιτάφιος ή αυτό το μνημείο στην Παλιά Αφρική που τόσο αγάπησα».

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
H δεύτερη σύζυγός του, Σέριλ Τιγκς.
Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Εικόνα από το μνημειώδες βιβλίο του. "The End of the Game".

Όταν όμως εξαφανίστηκε πριν από δύο εβδομάδες από το σπίτι του στο Μόντοκ του Λονγκ Άιλαντ, δεν ήταν πλέον ο ατρόμητος περιηγητής ούτε ο εκλεκτικός μπον βιβέρ του παρελθόντος, αλλά ένας 82χρονος άντρας με κινητικά προβλήματα και άνοια.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, η αστυνομία σταμάτησε την (άκαρπη) αναζήτηση του (μέσω και ελικοπτέρων) στην γύρω περιοχή της κατοικίας του, συνεχίζει όμως την έρευνα καθώς το μυστήριο αλλά και η ανησυχία γύρω από την εξαφάνισή του εντείνονται.

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
1961: Απόφοιτoς του Yale, φτάνει στην Αφρική

Ο Πίτερ Μπίαρντ εθεάθη για τελευταία φορά από την σύζυγο του Νέιμα Μπίαρντ στις 31 Μαρτίου γύρω στις πέντε το απόγευμα στην αγροικία που διατηρούσε πάνω από την θάλασσα (και τον γκρεμό) στην άκρη του Λονγκ Άιλαντ, μέρος όπου ζούσε και εργαζόταν τον περισσότερο καιρό του τα τελευταία 45 χρόνια και όπου κάποτε πετάγονταν οι Rolling Stones για πολυήμερα πάρτι όταν βρίσκονταν στη Νέα Υόρκη. Από το βράδυ εκείνης της μέρας και για αρκετές μέρες, οι αρχές χτένισαν την γύρω περιοχή, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Πριν από ένα μήνα είχε φωτογραφηθεί μάλιστα έξω από το σπίτι να χαμογελά καθώς κρατούσε αγκαλιά το πρώτο του εγγόνι, ένα κοριτσάκι επτά μόλις εβδομάδων, μαμά του οποίου είναι η κόρη του Ζάρα, η οποία δήλωσε σε μια σύντομη δημόσια συνέντευξή της πριν από μερικές μέρες, ευχαριστώντας θερμά όσους συμμετείχαν στην αναζήτηση του πατέρα της:

«Εν τέλει, νομίζω ότι το πιο σημαντικό πράγμα που θα μπορούσα να διαμηνύσω είναι πόσο τον αγαπάμε. Τον αγαπάμε όπως μας αγαπούσε κι εκείνος, όπως δηλαδή αγαπούσε τη δουλειά του και όπως αγαπούσε τη ζωή: με πάθος και χωρίς όρους».

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Φωτογραφία που του τράβηξε η κόρη του, Ζάρα, το 2016 στο Μόντοκ
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ