Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Ο Πίτερ Μπίαρντ στην φάρμα του στην Κένυα το 1998
0

Μέχρι και πριν από μερικά χρόνια, παρότι βρισκόταν ήδη ηλικιακά στο λυκόφως μιας μοναδικά συναρπαστικής και κοσμοπολίτικης ζωής, η εξαφάνιση του Πίτερ Μπίαρντ, ο οποίος απεχθανόταν τα κινητά τηλέφωνα, δεν θα προκαλούσε τόσο έντονη ανησυχία, ακόμα κι αν είχαν συμπληρωθεί δύο εβδομάδες από την τελευταία φορά που τον είδε συγγενικό ή φιλικό πρόσωπο. Είχε περάσει προ πολλού τα 70 όταν συνέχιζε να κάνει τακτικές εμφανίσεις στα πιο ψαγμένα κλαμπ του Μανχάταν πάντα με τις πιο λαμπερές συνοδούς στο πλευρό του, ενώ ποτέ δεν έκρυψε την χρήση ναρκωτικών ουσιών ως μέσο αναψυχής.

Κατά καιρούς, ο στενός φιλικός του κύκλους περιλάμβανε προσωπικότητες όπως ο Φράνσις Μπέικον, ο Άντι Γουόρχολ και ο Τρούμαν Καπότε καθώς και η Τζάκι Κένεντι – Ωνάση, με την αδερφή της οποίας, την Λι Ράτζιβιλ είχε κάποτε δεσμό. Οι δύο πρώτες του σύζυγοι ήταν η επιφανής κληρονόμος Μίνι Κάσινγκ και το μοντέλο Σέριλ Τιγκς.

Τα είχε δει και τα είχε κάνει όλα σε νεαρή ήδη ηλικία - μια από τις αγαπημένες του εξορμήσεις ήταν να κολυμπά δίπλα σε κροκόδειλους – έφτασε όμως πολύ κοντά στον θάνατο το 1996 όταν κατά τη διάρκεια μιας φωτογραφικής λήψης στην Αφρική, τον έριξε κάτω ένας ελέφαντας που παρά τρίχα δεν τον ποδοπάτησε.

Το ρίσκο και η περιπέτεια υπήρξε πάντα δεύτερη φύση για τον σπουδαίο φωτογράφο και καλλιτέχνη Πίτερ Μπίαρντ, ο οποίος πέρασε πολλές δεκαετίες ζώντας και δουλεύοντας στην Κένυα, όπου κατέγραψε με τον ξεχωριστό και ιδιοσυγκρασιακό του τρόπο τη φυσική ομορφιά και την άγρια ζωή της Αφρικής, αλλά και την περιβαλοντική παρακμή του οικοσυστήματος της. Τα είχε δει και τα είχε κάνει όλα σε νεαρή ήδη ηλικία - μια από τις αγαπημένες του εξορμήσεις ήταν να κολυμπά δίπλα σε κροκόδειλους – έφτασε όμως πολύ κοντά στον θάνατο το 1996 όταν κατά τη διάρκεια μιας φωτογραφικής λήψης στην Αφρική, τον έριξε κάτω ένας ελέφαντας που παρά τρίχα δεν τον ποδοπάτησε.

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
To σπίτι του
Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Και ο ίδιος στην ακτή κάτω απ' το σπίτι του

Το βασικό εργαλείο του ήταν η φωτογραφία, το έργο του Μπίαρντ όμως στην τελική του μορφή συχνά αποτελούσε έναν εξαιρετικά εμπνευσμένο εικαστικό συνδυασμό ή κολάζ διαφορετικών μέσων που πλαισίωναν τις φωτογραφίες του: κείμενα, σχέδια, φυσικά αντικείμενα, με οδηγό τα ημερολόγια που κρατούσε από οκτώ ετών.


Μαγεμένος από την Αφρική όπου ταξίδεψε για πρώτη φορά το 1961 μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο Yale, αγόρασε ένα κτήμα κοντά στους λόφους Νγκονγκ έξω από το Ναϊρόμπι. Εκεί έστησε τον κόσμο του στον οποίο πηγαινοερχόταν για έξι δεκαετίες σχεδόν. Εκεί καλλιεργήθηκε και η στενή φιλία του με την διάσημη συγγραφέα Κάρεν Μπλίξεν κατά τον τελευταίο χρόνο της ζωής της.

Το πιο γνωστό από τα βιβλία του είναι το περίφημο - αλλά και περιβόητο για κάποιες ενστάσεις του δημιουργού του στην «συναισθηματική» προσέγγιση των περιβαλλοντιστών – λεύκωμα "The End of the Game" («Το τέλος του κυνηγιού» εν προκειμένω) για το περιεχόμενο του οποίου είχε προλάβει να γράψει η Κάρεν Μπλίξεν πριν εκδοθεί: «Ελάχιστα πράγματα με έχουν συγκινήσει τόσο βαθιά όσο αυτός ο επιτάφιος ή αυτό το μνημείο στην Παλιά Αφρική που τόσο αγάπησα».

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
H δεύτερη σύζυγός του, Σέριλ Τιγκς.
Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Εικόνα από το μνημειώδες βιβλίο του. "The End of the Game".

Όταν όμως εξαφανίστηκε πριν από δύο εβδομάδες από το σπίτι του στο Μόντοκ του Λονγκ Άιλαντ, δεν ήταν πλέον ο ατρόμητος περιηγητής ούτε ο εκλεκτικός μπον βιβέρ του παρελθόντος, αλλά ένας 82χρονος άντρας με κινητικά προβλήματα και άνοια.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, η αστυνομία σταμάτησε την (άκαρπη) αναζήτηση του (μέσω και ελικοπτέρων) στην γύρω περιοχή της κατοικίας του, συνεχίζει όμως την έρευνα καθώς το μυστήριο αλλά και η ανησυχία γύρω από την εξαφάνισή του εντείνονται.

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
1961: Απόφοιτoς του Yale, φτάνει στην Αφρική

Ο Πίτερ Μπίαρντ εθεάθη για τελευταία φορά από την σύζυγο του Νέιμα Μπίαρντ στις 31 Μαρτίου γύρω στις πέντε το απόγευμα στην αγροικία που διατηρούσε πάνω από την θάλασσα (και τον γκρεμό) στην άκρη του Λονγκ Άιλαντ, μέρος όπου ζούσε και εργαζόταν τον περισσότερο καιρό του τα τελευταία 45 χρόνια και όπου κάποτε πετάγονταν οι Rolling Stones για πολυήμερα πάρτι όταν βρίσκονταν στη Νέα Υόρκη. Από το βράδυ εκείνης της μέρας και για αρκετές μέρες, οι αρχές χτένισαν την γύρω περιοχή, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Πριν από ένα μήνα είχε φωτογραφηθεί μάλιστα έξω από το σπίτι να χαμογελά καθώς κρατούσε αγκαλιά το πρώτο του εγγόνι, ένα κοριτσάκι επτά μόλις εβδομάδων, μαμά του οποίου είναι η κόρη του Ζάρα, η οποία δήλωσε σε μια σύντομη δημόσια συνέντευξή της πριν από μερικές μέρες, ευχαριστώντας θερμά όσους συμμετείχαν στην αναζήτηση του πατέρα της:

«Εν τέλει, νομίζω ότι το πιο σημαντικό πράγμα που θα μπορούσα να διαμηνύσω είναι πόσο τον αγαπάμε. Τον αγαπάμε όπως μας αγαπούσε κι εκείνος, όπως δηλαδή αγαπούσε τη δουλειά του και όπως αγαπούσε τη ζωή: με πάθος και χωρίς όρους».

Αγνοούνται εδώ και δύο εβδομάδες τα ίχνη του σπουδαίου εικαστικού, φωτογράφου (και μπον βιβέρ) Πίτερ Μπίαρντ Facebook Twitter
Φωτογραφία που του τράβηξε η κόρη του, Ζάρα, το 2016 στο Μόντοκ
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ