39' με μια γυναίκα-πειρατή

39' με μια γυναίκα-πειρατή Facebook Twitter
0

39' με μια γυναίκα-πειρατή Facebook Twitter
#quote#

Η Kristin Ekefolt ντύνει με ήχους την καινούργια ομαδική έκθεση που επιμελείται ο Hope αυτό το διάστημα στην γκαλερί Breeder με τίτλο NOTEMPLE. Ο Hope αντιμετωπίζει την έκθεση ως μια πλατφόρμα εξερεύνησης εναλλακτικών λατρευτικών πράξεων, ως έναν αντι-ναό. Μία σκηνή από το avant-garde θρίλερ Santa Sangre του Alejandro Jodorowsky ήταν το σημείο εκκίνησης για την έκθεση. Οι καλλιτέχνες που ο Ηope έχει καλέσει να συμμετάσχουν στην έκθεση ξεχωρίζουν για τον αντι-κομφορμιστικό χαρακτήρα της δουλειάς τους, η οποία ταυτόχρονα προτάσσει νέους πνευματικούς ορίζοντες. Η Kristin ανήκει σε αυτούς.

Μαζί με τους εικαστικούς Palle Torsson και Tobias Bernstrup (που επίσης συμμετέχουν στο NOTEMPLE) ίδρυσαν την Πρεσβεία της Πειρατείας στη Σουηδία το 2003, ένα από τα πιο σημαντικά καλλιτεχνικά και πολιτικά κινήματα που έχουν βγει τα τελευταία χρόνια στη Βόρεια Ευρώπη.

Συναντιόμαστε ένα σαββατιάτικο πρωινό στον εκθεσιακό χώρο της Breeder. Φτάνουμε και οι δυο μας κάπως καθυστερημένα στο ραντεβού. Αφού κάνουμε μία βόλτα από την έκθεση, καταλήγουμε στο καφενεδάκι που βρίσκεται απέναντι από την γκαλερί. Η Kristin μου μιλάει για την πειρατική πρεσβεία.

«Ξεκίνησε από μία δεξαμενή σκέψης, ένα think tank. Στο Pirate Bureau συζητούσαμε για θέματα όπως η κουλτούρα των remixes, η ψηφιακή επανάσταση, οι μελλοντικές τεχνολογίες και οι αλλαγές στους νόμους στη Σουηδία που έσπρωχναν τότε οι μεγάλες επιχειρήσεις. Η μουσική και η κινηματογραφική βιομηχανία ασκούσαν πιέσεις για αλλαγή στη νομοθεσία, έτσι ώστε να αποτρέψουν τη χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογιών που μοίραζαν ελεύθερα γνώση και πληροφορία. Βλέπαμε ότι η αλλαγή στους νόμους θα δυσκόλευε τη δημιουργία της τέχνης και της έκφρασης. Ζούμε σε μια remix κουλτούρα, όπου τα πάντα χτίζονται πάνω σε πράγματα που έχουν γίνει από πριν. Δεν είμαστε μία μοναδική και ουδέτερη μονάδα, είμαστε ενωμένοι ο ένας με τον άλλον, με την ιστορία και το παρελθόν μας. Δεν κάνουμε κάτι ξαφνικά, από το πουθενά. Υπάρχει κάτι στο βάθος, μία γνώση η οποία καλλιεργείται σε όλη την ανθρώπινη ιστορία».

Η Kristin γεννήθηκε στη Σουηδία και ήταν από αυτά τα παιδιά που δεν ήξεραν τι ήθελαν να γίνουν όταν μεγαλώσουν. Είχε μια πιο ερευνητική φύση και της άρεσε να δοκιμάζει νέα, διαφορετικά πράγματα. Γελάμε δυνατά όταν μου διηγείται μια αστεία ιστορία από την παιδική της ηλικία, όταν την τσάκωσε η αδερφή της να φτιάχνει μια αυτοσχέδια βόμβα από καλώδια. «Νόμισε ότι ήταν βόμβα, αλλά στην πραγματικότητα ήταν πυροτέχνημα», μου λέει, «και ήμουν μόνο τεσσάρων χρόνων!».

Όταν σπούδαζε Τέχνη και Παραγωγή στα media, μπήκαν στη ζωή της οι Πειρατές. Από εκεί ξεκίνησε να ασχολείται και πιο ενεργά με το sound art.

«Η δεξαμενή ήταν ένα αρκετά δημιουργικό περιβάλλον. Τότε αισθανόμασταν όλοι ότι κάναμε κάτι πολύ σημαντικό. Έπαιρναν μέρος στις συζητήσεις μας καλλιτέχνες, μουσικοί, φοιτητές, φιλόσοφοι, χάκερ, πολιτικοί, ακόμα και επιχειρηματίες. Συζητούσαμε ο καθένας από τη δική του σκοπιά. Υπήρχαν άνθρωποι που ήταν ακραία φιλελεύθεροι, υπήρχαν και κομμουνιστές. Αυτό ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα. Από εκεί ξεκινήσαμε να οργανώνουμε διάφορα πρότζεκτ στα εικαστικά, στο θέατρο, στην κουλτούρα και στο Διαδίκτυο. Τώρα όλοι έχουν ξεκινήσει να κάνουν νέα πρότζεκτ. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Ορισμένοι έφτιαξαν χώρους για χάκερ. Κάποιοι έφτιαξαν εταιρείες. Άλλοι κάνουν τέχνη. Τώρα βρισκόμαστε στη φάση που όλοι δημιουργούν. Αυτό που συνέβη με το Κίνημα των Πειρατών είναι ότι για ένα χρονικό διάστημα δεν γινόταν τίποτα και ξαφνικά πολλά πράγματα γινόντουσαν ταυτοχρόνως. Θα μπορούσες να πεις ότι τώρα έχει σωπάσει για λίγο. Στην αρχή ήμασταν πιο πολιτικοί και επικριτικοί με την κοινωνία. Νομίζω ότι ήταν πιο πολύ μια αντίδραση στο τι γινόταν τριγύρω μας σε σχέση με την πολιτική. Αναρωτιόμασταν αν θα υπήρχε κάποια αλλαγή και αν αυτή είχε σχέση με τη νέα τεχνολογία. Έτσι δημιουργήθηκε η δεξαμενή σκέψης και η συζήτηση συνεχίζεται από τότε που έγινε δυνατό να αντιγράφεις πράγματα. Ξεκίνησε από τις αρχές του 19ου αιώνα με τα αυτόματα πιάνα που έπαιζαν μόνα τους. Τότε ισχυρίζονταν ότι θα ερχόταν το τέλος για τους ζωντανούς πιανίστες και αυτό συνεχίστηκε με τις δημόσιες βιβλιοθήκες, που υποτίθεται θα απέτρεπαν τον κόσμο από το να αγοράζει βιβλία. Το ίδιο συνέβη με τις κασέτες».

«Τι σχέση είχαν, όμως, με το Pirate Bay και το Κόμμα των Πειρατών;»

«Στη δεξαμενή συμμετείχε και ένας από τους ιδρυτές του Pirate Bay, o Peter Sunde Kolmisoppi. Ορισμένοι, μάλιστα, θεωρούσαν ότι το Pirate Bay ήταν ένα έργο τέχνης, και μάλιστα είχε προσκληθεί να εκτεθεί ως έργο τέχνης στο Manifesta 7. Μία φορά, βέβαια, η Αστυνομία εισέβαλε στην έκθεσή μας στην Μπιενάλε της Βενετίας, επειδή νόμισαν ότι κρύβαμε μαζί μας τους σέρβερ του Pirate Bay. Ήταν πολύ αστείο. Το μόνο που βρήκαν ήταν χαρτιά και μπαλόνια με το λόγκο μας».

Με το Κόμμα των Πειρατών δεν είχαν ποτέ άμεση σύνδεση. «Ερχόντουσαν στις συναντήσεις της δεξαμενής, αλλά είχαν διαφορετική προσέγγιση από την αρχή. Το Ρirate Bureau πίστευε ότι έπρεπε να συμμετέχουν στο κίνημα άτομα με διαφορετικό πολιτικό υπόβαθρο, γενικά διαφορετικής προέλευσης, και δεν θέλαμε να αλλάξουμε αυτό το πιστεύω με κανέναν τρόπο. Στο Κόμμα των Πειρατών είχαν πιο παραδοσιακές ιδέες. Πίστευαν ότι η αλλαγή θα συμβεί μόνο μέσω του δημοκρατικού συστήματος και ότι μπορούσαν να αλλάξουν την κοινωνία με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας – που όντως έγινε με κάποιον τρόπο σε χώρες όπως η Αίγυπτος και η Τυνησία. Στο τέλος, όμως, κέρδισαν τον σεβασμό, ακόμα και από άτομα που ψήφιζαν κάτι εντελώς διαφορετικό».

Η Kristin τον τελευταίο ένα χρόνο ζει στην Αθήνα. Ήρθε από έρωτα, αλλά μου ζητάει να μη μιλήσουμε καθόλου γι' αυτό. Της αρέσει ο ήλιος και η θάλασσα που είναι τόσο κοντά στην πόλη. Από τη Σουηδία της λείπουν οι φίλοι της και το χιόνι τον χειμώνα. Βρίσκει την πολιτική κατάσταση απογοητευτική. «Είμαι σε μια κατάσταση που προσπαθώ να καταλάβω το σύστημα, το τι λειτουργεί ή, μάλλον, τι δεν λειτουργεί. Πιστεύω ότι χρειάζεται να γίνουν πολλά πράγματα για να δουλέψουν τα πάντα όπως πρέπει. Το πρόβλημα είναι οι πολιτικοί. Στη Σουηδία, αν είσαι πολιτικός και αγοράσεις έστω και μία σοκολάτα με τα χρήματα του κράτους, αμέσως είσαι εκτός της πολιτικής σκηνής».

Με τον Hope συνεργάστηκαν για πρώτη φορά μαζί σε ένα ηχητικό πρότζεκτ που ονόμασαν «Sosoon». Για τo NOTEMPLE έχει δημιουργήσει ένα επιβλητικό σάουντρακ, γεμάτο επικούς ήχους που ακροβατούν από το χάος μέχρι τη νοσταλγία.

«Το sound art είναι για μένα σαν να δημιουργείς εικόνες στο μυαλό των ανθρώπων. Ο ήχος είναι κάτι τελείως ελεύθερο, όχι κάτι άμεσο, που μπορείς να δεις. Ζητάει κάτι από το άτομο που τον ακούει, να φέρει τις δικές του εικόνες, και νομίζω πως αυτό προσπαθώ να κάνω με τον ήχο, να δημιουργήσω έναν ιδεατό κόσμο που ζει μόνο στο μυαλό μας. Έχουμε αυτή την ιδέα της ουτοπίας που είναι πολύ δύσκολο να τη δημιουργήσεις στον πραγματικό κόσμο».

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM