Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες

Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες Facebook Twitter
0

Περνώντας το μυστηριακό τοπίο των Δελφών, δεν μπορεί παρά να τραβήξει το βλέμμα σου ο περιτριγυρισμένος από τα φωκικά βουνά ελαιώνας. Στην άκρη του και ένα μόλις βήμα πιο ψηλά, θα συναντήσει κανείς την Άμφισσα, η οποία άλλοτε θαρρείς πως γαντζώνεται στις νότιες απολήξεις της Γκιώνας και άλλοτε πως στέκει ως φάρος να εποπτεύει τα περάσματα της περιοχής. Ωστόσο, ακόμα κι αν αυτή η διαδρομή είναι στην πραγματικότητα μια ανάβαση στην καρδιά της ηπειρωτικής Ελλάδας, αυτό το πέρασμα από τον δελφικό ελαιώνα δεν είναι παρά σαν εκείνη την τελευταία μεγάλη αναπνοή πριν βυθιστείς στον βυθό της θάλασσας και μαζί στον χωροχρόνο.


Σε αυτά τα μέρη είναι που βρίσκεις ξανά την (αληθινή) αρχιτεκτονική των περασμένων χρόνων και την ίδια στιγμή έρχεσαι αντιμέτωπος με το ερώτημα που δύσκολα μπορείς να απαντήσεις: άραγε είσαι εσύ ο ίδιος όταν σχεδιάζεις τις πρώτες εκείνες γραμμές στο λευκό χαρτί ή σε οδηγεί, με ένα υποδόριο νήμα, το πνεύμα του τόπου;


Επιστρέφοντας σ' εκείνη τη (λαϊκή) αρχιτεκτονική –την αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες–, δεν μπορείς παρά να δεις πως τίποτα δεν είναι τυχαία βαλμένο στη θέση όπου βρίσκεται. Τίποτα δεν περισσεύει και τίποτα δεν λείπει. Το κτίσμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον τόπο, το κλίμα, τις ανάγκες της λειτουργίας και τη ζωή που εμπεριέχει. Όλα έχουν λόγο. Τα υλικά είναι εκείνα που μπορεί να δώσει ο τόπος και το χτίσιμο είναι εκείνο που μπορεί να κάνει ο εργάτης με τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία δυνάμεων. Εδώ, σε κάθε λεπτομέρεια, μπορείς να αναγνώσεις τον ανθρώπινο κάματο.

Κοιτώντας αυτούς τους χωμάτινους τοίχους, σκέφτεται κανείς πως είναι σαν η ίδια η γη για λίγο, και κυρίως για τελευταία φορά, να (ανα)σηκώνεται, σε ένδειξη τιμής, για τόσο όσο το δέρμα του ζώου είναι ακόμα ζωντανό και σήπεται, μέχρις ότου να μπει στην αιώνια παύση του χρόνου.


Η Χάρμαινα είναι ένας οικισμός εργαστηρίων βυρσοδεψίας στην άκρη της Άμφισσας. Βρίσκεται λίγο πριν από την απόληξη της πόλης, στο ιστορικό κάστρο των Σαλώνων, εκεί απ' όπου ξεκινούν τα περιπατητικά μονοπάτια που εισχωρούν και αναρριχώνται στους ορεινούς όγκους. Το κέντρο του οικισμού είναι ένα πέτρινο κτίριο – στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα ανοιχτό υπόστεγο προς τον Νότο. Ονομάζεται «Τουλασίδι» και διόλου περιέργως βρίσκεται επίσης στην άκρη του οικισμού. Πρόκειται για την πηγή που τροφοδοτεί (όπως η καρδιά στο ανθρώπινο σώμα) με την άφθονη ροή της τα εργαστήρια. Την ίδια στιγμή, είναι αυτή η ροή της οποίας το ίχνος αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται και ο οικισμός στο σύνολό του.

Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες Facebook Twitter
Επιστρέφοντας σ' εκείνη τη (λαϊκή) αρχιτεκτονική –την αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες–, δεν μπορείς παρά να δεις πως τίποτα δεν είναι τυχαία βαλμένο στη θέση όπου βρίσκεται. Τίποτα δεν περισσεύει και τίποτα δεν λείπει.


Η μορφή είναι αποτέλεσμα της λειτουργίας του κτίσματος

Το ισόγειο είναι ένα πλήρες, κλειστό σχήμα, με ελάχιστα, αλλά σωστά τοποθετημένα ανοίγματα. Εκεί συμβαίνουν οι πρώτες και πιο δύσκολες φάσεις της επεξεργασίας των τομαριών, η προπαρασκευή της βύρσας και η δέψη. Μπορεί να πει κανείς πως η ίδια η κάτοψη είναι η σχηματοποίηση της αλληλουχίας των φάσεων της επεξεργασίας. Εκεί, μέσα στη γη, βρίσκονται οι λάκκοι με τον ασβέστη, εκεί είναι και οι χτιστές σκάφες για τις εναλλασσόμενες πλύσεις. Οι τοίχοι είναι καμωμένοι από χώμα. Χώμα το οποίο από χέρια ανθρώπινα παίρνει την καθαρή εκείνη γεωμετρική μορφή, ώστε κάθε πλίνθος να μπορεί να σταθεί δίπλα στον άλλο, κάτω και πάνω από τον προηγούμενο και τον επόμενο αντιστοίχως, έτσι ώστε να μπορέσει να υψωθεί σε μια ορισμένη τάξη. Τις χωμάτινες αυτές μάζες δένουν τα εμβόλιμα ξύλινα δοκάρια, οι «ξυλοδεσιές», που συναντιούνται πάντα μεταξύ τους στις γωνίες και συγκρατούν έτσι το κλειστό σχήμα των κυβιστικών αυτών κατασκευών.


Κοιτώντας αυτούς τους χωμάτινους τοίχους, σκέφτεται κανείς πως είναι σαν η ίδια η γη για λίγο, και κυρίως για τελευταία φορά, να (ανα)σηκώνεται, σε ένδειξη τιμής, για τόσο όσο το δέρμα του ζώου είναι ακόμα ζωντανό και σήπεται, μέχρις ότου να μπει στην αιώνια παύση του χρόνου.

Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες Facebook Twitter
Εδώ όπου η δομή αλλά και η κάθε μικρή λεπτομέρεια είναι αποτέλεσμα του πως ο ανθρώπος χτίζει –και άρα ζει– μέσα στον ρυθμό της φύσης.


Σε αντίθεση με τον κλειστό ισόγειο χώρο, ο επάνω όροφος των εργαστηρίων μπορεί να συνεχίζει καθ' ύψος, δημιουργώντας μια πλάτη στον βοριά, αλλά διαλύεται εντελώς προς τη μεσημβρία. Τους τοίχους του ισογείου συνεχίζουν μόνο τα απαραίτητα υποστυλώματα που σηκώνονται και βαστούν τη στέγη. Ανάμεσα σε αυτά τα υποστυλώματα το κενό πληρώνεται με ένα πλέγμα ξύλινων κορμών. Είναι τόσο πυκνό, για την ασφάλεια του εμπορεύματος αλλά και για το φιλτράρισμα του μεσημβρινού ήλιου, και τόσο αραιό, για να μπορεί να απελευθερώσει τη ροή του ζεστού αέρα που με φυσικό τρόπο θα ανέβει ψηλά και θα στεγνώσει τα έτοιμα, κρεμασμένα δέρματα.

Είναι όμως εκείνη η μικρή λεπτομέρεια που συγκινεί κάθε κτίστη και κάνει το μικροκλίμα κάπως πιο ανεκτό για τον χρήστη. Η στέγη, όπως παρατηρείται στα περισσότερα κτίσματα, σηκώνεται κατά τι από τους τοίχους, αφήνοντας ένα ελάχιστο, αλλά ικανό κενό. Είναι εκείνο το κενό που θα αφήσει το ρεύμα του αέρα να λειτουργήσει στο υψηλότερο σημείο με τη δροσιά του βορρά. Είναι εκείνο το κενό που θα κάνει τη στέγη να ίπταται πανάλαφρη, ώστε το κτίσμα να τελειώσει σε μια λεπτή ισορροπία, εκεί όπου σμίγει με τον ουρανό, παρά να πέσει πάνω του σαν τελειωτικό βάρος.


Τα κτίρια αυτά είναι μια εξαιρετική μηχανή που δουλεύει σε απόλυτη αρμονία με τις δυνάμεις της φύσης. Το νερό κυλάει πάνω στη γη τόσο για τις ανάγκες της χρήσης όσο και για τον εσωτερικό δροσισμό. Η φυσική μόνωση των πλίνθινων τοίχων θωρακίζει το μικροκλίμα, ενώ ο φυσικός αερισμός κατευθύνεται με μαεστρία, δημιουργώντας τα κατάλληλα ρεύματα σε όλο το κτίσμα. Ο προσανατολισμός, η θέση και η στροφή του κτιρίου χρησιμοποιούν τον μεσογειακό ήλιο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως εδώ μπορεί να αντιληφθεί την πραγματικότητα και την ουσία της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής με τον απλούστερο και συνάμα τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Κι αν γίνεται πολλή συζήτηση για τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής και για τις νέες ειδικότητες μηχανικής που μπορούν να τη διαχειριστούν, ίσως τελικά αρκεί ένα βήμα πίσω, μια προσεκτική παρατήρηση σε αυτές τις (λαϊκές) δίχως αρχιτέκτονες κατασκευές.

Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες Facebook Twitter


Εδώ όπου η δομή αλλά και η κάθε μικρή λεπτομέρεια είναι αποτέλεσμα του πως ο ανθρώπος χτίζει –και άρα ζει– μέσα στον ρυθμό της φύσης.

Υπόμνημα: Αναρωτιέται κανείς αν είναι τυχαίος ο εορτασμός του Στοιχειού της Χάρμαινας την τελευταία εβδομάδα της Αποκριάς στην Άμφισσα. Ο μύθος θέλει τον άντρα του ζευγαριού, τον Κωνσταντή, που προφανώς δεν έμελλε να ζήσει ευτυχισμένος, καθώς η Λενιώ σκοτώθηκε από κεραυνό κάτω από τα πελώρια πλατάνια της πηγής, να στοιχειώνει τη Χάρμαινα. Να περιπλανιέται στα σοκάκια της αλλά και να προστατεύει τους βυρσοδέψες. Ίσως πρόκειται για παγανιστικά κατάλοιπα, ίσως απλώς για έναν ακόμα τρόπο ο άνθρωπος να μπορέσει να (δια)χειριστεί τα στοιχεία της φύσης.

Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες Facebook Twitter
Οι τοίχοι είναι καμωμένοι από χώμα. Χώμα το οποίο από χέρια ανθρώπινα παίρνει την καθαρή εκείνη γεωμετρική μορφή, ώστε κάθε πλίνθος να μπορεί να σταθεί δίπλα στον άλλο, κάτω και πάνω από τον προηγούμενο και τον επόμενο αντιστοίχως, έτσι ώστε να μπορέσει να υψωθεί σε μια ορισμένη τάξη.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ