Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter
Μπορείτε να ευχαριστήσετε τον Λουδοβίκο το 15ο για τον άνετο καναπέ στον οποίο κάθεστε, καθώς παρακολουθείτε Netflix στην τηλεόραση για τις επόμενες εβδομάδες.
0

Έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα φαίνεται να εκτιμούμε εκ νέου αυτά που έως τώρα θεωρούσαμε δεδομένα. Ίσως τώρα που περνάμε περισσότερο χρόνο μέσα στα σπίτια μας είναι μια καλή ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, την ιστορία των οποίων ενδεχομένως αγνοούμε.

Το νέο βιβλίο της ιστορικού του ντιζάιν Amy Azzarito, «The Elements of a Home» («Τα στοιχεία ενός σπιτιού») που κυκλοφόρησε πρόσφατα περιέχει ένα σωρό συναρπαστικές ιστορίες όλων των ειδών οικιακής χρήσης: μπανιέρες, παπλώματα, τζάκια, μαξιλάρια, κουτάλια και ένα σωρό άλλα.


Η Azzarito έγραφε για την ιστορία των αντικειμένων στο δημοφιλές blog Sponge Design. «Αυτό που με ενδιέφερε πάντα ήταν να κοιτάω προσεκτικά ένα αντικείμενο και να προσπαθώ να καταλάβω τι μας λέει για την κοινωνία και τον πολιτισμό». Η Azzarito, που έχει κάνει και μεταπτυχιακό πάνω στη βιβλιοθηκονομία, χρησιμοποίησε και αυτή της τη δεξιότητα μελετώντας πάνω 500 βιβλία για την έρευνά της.

«Αυτό που με ενδιέφερε πάντα ήταν να κοιτάω προσεκτικά ένα αντικείμενο και να προσπαθώ να καταλάβω τι μας λέει για την κοινωνία και τον πολιτισμό».

  

Η Azzarito μιλάει εδώ για την ιστορία τεσσάρων από τα πιο αγαπημένα της οικιακά αντικείμενα:

Το πιρούνι

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

«Το πιρούνι ήταν σίγουρα ένα από τα αγαπημένα κατά την έρευνά μου» λέει η Azzarito. «Αυτό το αντικείμενο που χρησιμοποιούμε καθημερινά στη ζωή μας κάποτε θεωρήθηκε ανήθικο και ανθυγιεινό». Μάλλον δεν βοήθησε το γεγονός ότι το πρώιμο διχαλωτό ή τριχαλωτό πιρούνι έμοιαζε με τρίαινα διαβόλου.

Παρόλο που τα πρώτα πιρούνια χρησιμοποιήθηκαν στα μέσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, μεταξύ 330 και 1453, δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτά από τον υπόλοιπο κόσμο μέχρι που ήρθαν στην μόδα τα αποξηραμένα φρούτα που έσταζαν τους χυμούς τους στην Ιταλία της Αναγέννησης. Ήταν αδύνατο να τα φάει κανείς χωρίς να λερώσει τα χέρια και τα μανίκια του εκτός κι αν χρησιμοποιούσε ένα πιρούνι. Έτσι λοιπόν τα πιρούνια τα πιρούνια ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται ευρέως.

Το ρολόι

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Όταν τα ξυπνητήρια δεν ήταν ακόμα ευρέως διαδεδομένα όπως είναι σήμερα, οι εργάτες των εργοστασίων πλήρωναν έναν άνθρωπο που η δουλειά του ήταν να τους χτυπά τα παράθυρα το πρωί για να ξυπνήσουν και να πάνε στη δουλειά.

Η ιστορία των ρολογιών βέβαια ξεκινά πολύ παλαιότερα, με τα αρχαία ηλιοστάσια, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί το πρώτο μηχανικό ρολόι το έτος 723. Αργότερα, τον 14ο αιώνα, κάθε πόλη είχε ένα μεγάλο δημόσιο ρολόι που χτυπούσε σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να μπορούν οι πολίτες να κρατούν το χρονοδιάγραμμα τους.

Όταν τα ρολόγια τελικά έγιναν ένα αντικείμενο που ο καθένας μπορούσε να αποκτήσει, ο Ναπολέων εξασφάλισε ότι είχε 36 ρολόγια στο κάστρο του, αν και είναι να αναρωτιέται κανείς αν τελικά ήταν αρκετά για τα 1.500 δωμάτια του.

Το μπάνιο

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Μετά την άσκηση, οι άνδρες στην αρχαία Ελλάδα θα στέκονταν κάτω από το κρύο νερό που έριχναν υπηρέτες. Πίστευαν έντονα ότι ένα κρύο ντους ήταν ανώτερο από ένα χαλαρωτικό, ζεστό μπάνιο.

«Όσο περισσότερα αλλάζουν τα πράγματα, τόσο περισσότερο παραμένουν τα ίδια» λέει ο Azzarito, σημειώνοντας ότι τα κρύα ντους είναι πίσω στη μόδα, αφού πολλοί υποστηρίζουν ότι βοηθούν όχι μόνο στον καλύτερο ύπνο αλλά και στην παραγωγικότητα.

Από το 1500 έως το 1700, η δημοτικότητα του ντους ή του μπάνιου μειώθηκε επειδή γιατροί της εποχής πίστευαν ότι «το νερό ανοίγει τους πόρους και επιτρέπει στην ασθένεια να εισέλθει στο σώμα». Έπρεπε να περιμένουμε την έλευση του Διαφωτισμού, κατά την οποία η αντίληψη του τακτικού μπάνιου επέστρεψε πίσω στην καθημερινή ζωή.

Οι άνθρωποι άρχισαν να φτιάχνουν και πάλι λουτρά σε μεγαλύτερη κλίμακα κατά τη βικτοριανή εποχή, τότε που ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός θαυμάζονταν εκ νέου. Μόλις δημιουργήθηκε και ένα σύστημα ύδρευσης το οποίο μπορούσε να διασυνδέσει όλα τα μεταβυζαντινά σπίτια στη δεκαετία του 1950, τα υδραυλικά ανακατασκευάστηκαν παρέχοντας και ζεστό νερό.

  

Ο καναπές

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Μπορείτε να ευχαριστήσετε τον Λουδοβίκο το 15ο για τον άνετο καναπέ στον οποίο κάθεστε, καθώς παρακολουθείτε Netflix στην τηλεόραση για τις επόμενες εβδομάδες.

Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, οι βασιλιάδες, οι βασίλισσες και οι αυλικοί τους ταξίδευαν με τα έπιπλά τους από κάστρο σε κάστρο. Το να μπορούν να μεταφερθούν αυτά αντικείμενα ήταν πολύ σημαντικό. Ο δεκάχρονος Λουδοβίκος έπρεπε να εγκαταλείψει το Παρίσι στο Saint-Germain-en-Laye χωρίς τα έπιπλά του, λόγω εμφύλιου πολέμου το 1648, πράγμα που σήμαινε ότι όταν οι αυλικοί τον επισκέπτονταν εκεί, δεν είχαν πουθενά να καθίσουν. «Ένιωθε ταπεινωμένος που δεν μπορούσε να προσφέρει φιλοξενία» λέει η Azzarito. Έτσι, πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του δημιουργώντας τις περίφημες Βερσαλλίες με άνετα έπιπλα.

Πηγή: The Washington Post

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Design / Dexamenes: Ο Νίκος Καραφλός μετέτρεψε ένα οινοποιείο του Μεσοπολέμου σε πολυτελές θέρετρο

Ο δημιουργός και ιδιοκτήτης του Dexamenes Seaside Hotel αξιοποίησε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο κρασιών, εστιάζοντας στην εμπειρία της φιλοξενίας μέσα από την τέχνη, το κρασί, τη φύση και τον τοπικό πολιτισμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Green Block of Flats: Η πρώτη παθητική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας είναι ένα πρότυπο βιώσιμης αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Green Block of Flats: Η πρώτη παθητική πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας είναι ένα πρότυπο βιώσιμης αρχιτεκτονικής

Το έργο που υλοποίησαν η Hellenic Residences και το αρχιτεκτονικό γραφείο του Αριστείδη Ντάλα συνδυάζει πρωτοποριακή τεχνολογία και σύγχρονη αισθητική.
THE LIFO TEAM
«A Future for the Past» μια έκθεση στο μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Design / Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου εξερευνούν τη μαγεία του μαρμάρου, συνδέοντας το παρελθόν και το παρόν ενός πολύτιμου υλικού με έργα σύγχρονου design και Τηνιακών μαρμαρογλυπτών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημιουργώντας σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

ADM 2024: The New Vision / Σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

Έχοντας σε προτεραιότητα τη βιώσιμη και αρχιτεκτονική μετεξέλιξη των έργων της, η Hellenic Properties συνεχίζει να επενδύει με προσήλωση και αφοσίωση στον πράσινο χαρακτήρα των έργων της, κάτι που αποδεικνύεται από τις πιστοποιήσεις με το διεθνές πρότυπο LEED.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

ADM 2024: The New Vision / Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

Με έργα σε απροσδόκητα μέρη του πλανήτη, οι Minas Kosmidis Architects δημιουργούν, με επίκεντρο τις καθαρές γραμμές, τις εκάστοτε πολιτιστικές επιρροές και τα εκλεκτικά στοιχεία, με στόχο μια πολυαισθητηριακή εμπειρία κατοίκησης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ