Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter
Μπορείτε να ευχαριστήσετε τον Λουδοβίκο το 15ο για τον άνετο καναπέ στον οποίο κάθεστε, καθώς παρακολουθείτε Netflix στην τηλεόραση για τις επόμενες εβδομάδες.
0

Έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα φαίνεται να εκτιμούμε εκ νέου αυτά που έως τώρα θεωρούσαμε δεδομένα. Ίσως τώρα που περνάμε περισσότερο χρόνο μέσα στα σπίτια μας είναι μια καλή ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, την ιστορία των οποίων ενδεχομένως αγνοούμε.

Το νέο βιβλίο της ιστορικού του ντιζάιν Amy Azzarito, «The Elements of a Home» («Τα στοιχεία ενός σπιτιού») που κυκλοφόρησε πρόσφατα περιέχει ένα σωρό συναρπαστικές ιστορίες όλων των ειδών οικιακής χρήσης: μπανιέρες, παπλώματα, τζάκια, μαξιλάρια, κουτάλια και ένα σωρό άλλα.


Η Azzarito έγραφε για την ιστορία των αντικειμένων στο δημοφιλές blog Sponge Design. «Αυτό που με ενδιέφερε πάντα ήταν να κοιτάω προσεκτικά ένα αντικείμενο και να προσπαθώ να καταλάβω τι μας λέει για την κοινωνία και τον πολιτισμό». Η Azzarito, που έχει κάνει και μεταπτυχιακό πάνω στη βιβλιοθηκονομία, χρησιμοποίησε και αυτή της τη δεξιότητα μελετώντας πάνω 500 βιβλία για την έρευνά της.

«Αυτό που με ενδιέφερε πάντα ήταν να κοιτάω προσεκτικά ένα αντικείμενο και να προσπαθώ να καταλάβω τι μας λέει για την κοινωνία και τον πολιτισμό».

  

Η Azzarito μιλάει εδώ για την ιστορία τεσσάρων από τα πιο αγαπημένα της οικιακά αντικείμενα:

Το πιρούνι

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

«Το πιρούνι ήταν σίγουρα ένα από τα αγαπημένα κατά την έρευνά μου» λέει η Azzarito. «Αυτό το αντικείμενο που χρησιμοποιούμε καθημερινά στη ζωή μας κάποτε θεωρήθηκε ανήθικο και ανθυγιεινό». Μάλλον δεν βοήθησε το γεγονός ότι το πρώιμο διχαλωτό ή τριχαλωτό πιρούνι έμοιαζε με τρίαινα διαβόλου.

Παρόλο που τα πρώτα πιρούνια χρησιμοποιήθηκαν στα μέσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, μεταξύ 330 και 1453, δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτά από τον υπόλοιπο κόσμο μέχρι που ήρθαν στην μόδα τα αποξηραμένα φρούτα που έσταζαν τους χυμούς τους στην Ιταλία της Αναγέννησης. Ήταν αδύνατο να τα φάει κανείς χωρίς να λερώσει τα χέρια και τα μανίκια του εκτός κι αν χρησιμοποιούσε ένα πιρούνι. Έτσι λοιπόν τα πιρούνια τα πιρούνια ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται ευρέως.

Το ρολόι

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Όταν τα ξυπνητήρια δεν ήταν ακόμα ευρέως διαδεδομένα όπως είναι σήμερα, οι εργάτες των εργοστασίων πλήρωναν έναν άνθρωπο που η δουλειά του ήταν να τους χτυπά τα παράθυρα το πρωί για να ξυπνήσουν και να πάνε στη δουλειά.

Η ιστορία των ρολογιών βέβαια ξεκινά πολύ παλαιότερα, με τα αρχαία ηλιοστάσια, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί το πρώτο μηχανικό ρολόι το έτος 723. Αργότερα, τον 14ο αιώνα, κάθε πόλη είχε ένα μεγάλο δημόσιο ρολόι που χτυπούσε σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να μπορούν οι πολίτες να κρατούν το χρονοδιάγραμμα τους.

Όταν τα ρολόγια τελικά έγιναν ένα αντικείμενο που ο καθένας μπορούσε να αποκτήσει, ο Ναπολέων εξασφάλισε ότι είχε 36 ρολόγια στο κάστρο του, αν και είναι να αναρωτιέται κανείς αν τελικά ήταν αρκετά για τα 1.500 δωμάτια του.

Το μπάνιο

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Μετά την άσκηση, οι άνδρες στην αρχαία Ελλάδα θα στέκονταν κάτω από το κρύο νερό που έριχναν υπηρέτες. Πίστευαν έντονα ότι ένα κρύο ντους ήταν ανώτερο από ένα χαλαρωτικό, ζεστό μπάνιο.

«Όσο περισσότερα αλλάζουν τα πράγματα, τόσο περισσότερο παραμένουν τα ίδια» λέει ο Azzarito, σημειώνοντας ότι τα κρύα ντους είναι πίσω στη μόδα, αφού πολλοί υποστηρίζουν ότι βοηθούν όχι μόνο στον καλύτερο ύπνο αλλά και στην παραγωγικότητα.

Από το 1500 έως το 1700, η δημοτικότητα του ντους ή του μπάνιου μειώθηκε επειδή γιατροί της εποχής πίστευαν ότι «το νερό ανοίγει τους πόρους και επιτρέπει στην ασθένεια να εισέλθει στο σώμα». Έπρεπε να περιμένουμε την έλευση του Διαφωτισμού, κατά την οποία η αντίληψη του τακτικού μπάνιου επέστρεψε πίσω στην καθημερινή ζωή.

Οι άνθρωποι άρχισαν να φτιάχνουν και πάλι λουτρά σε μεγαλύτερη κλίμακα κατά τη βικτοριανή εποχή, τότε που ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός θαυμάζονταν εκ νέου. Μόλις δημιουργήθηκε και ένα σύστημα ύδρευσης το οποίο μπορούσε να διασυνδέσει όλα τα μεταβυζαντινά σπίτια στη δεκαετία του 1950, τα υδραυλικά ανακατασκευάστηκαν παρέχοντας και ζεστό νερό.

  

Ο καναπές

Πιρούνι, ρολόι, μπάνιο, καναπές: Οι συναρπαστικές ιστορίες των πιο γνωστών οικιακών αντικειμένων Facebook Twitter

Μπορείτε να ευχαριστήσετε τον Λουδοβίκο το 15ο για τον άνετο καναπέ στον οποίο κάθεστε, καθώς παρακολουθείτε Netflix στην τηλεόραση για τις επόμενες εβδομάδες.

Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, οι βασιλιάδες, οι βασίλισσες και οι αυλικοί τους ταξίδευαν με τα έπιπλά τους από κάστρο σε κάστρο. Το να μπορούν να μεταφερθούν αυτά αντικείμενα ήταν πολύ σημαντικό. Ο δεκάχρονος Λουδοβίκος έπρεπε να εγκαταλείψει το Παρίσι στο Saint-Germain-en-Laye χωρίς τα έπιπλά του, λόγω εμφύλιου πολέμου το 1648, πράγμα που σήμαινε ότι όταν οι αυλικοί τον επισκέπτονταν εκεί, δεν είχαν πουθενά να καθίσουν. «Ένιωθε ταπεινωμένος που δεν μπορούσε να προσφέρει φιλοξενία» λέει η Azzarito. Έτσι, πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του δημιουργώντας τις περίφημες Βερσαλλίες με άνετα έπιπλα.

Πηγή: The Washington Post

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ