OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης

OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@beetroot
0

Το OPEN HOUSE Thessaloniki δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Το μόνο που απαιτείται για να απολαύσεις την πιο ιδιαίτερη αστική εμπειρία αρχιτεκτονικής της πόλης είναι να συμμετάσχεις σε αυτήν τη γιορτή με διάθεση να ανακαλύψεις τα μυστικά, το design και τη δημιουργικότητα που κρύβουν τα πιο ιδιαίτερα κτίριά της.

Αποτελεί μέρος ενός παγκόσμιου δικτύου που οργανώθηκε μετά από μια ιδέα που γεννήθηκε σχετικά με αυτήν τη δράση το 1992 στο Λονδίνο. Σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις πενήντα και πλέον πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο που διοργανώνουν δράσεις OPEN HOUSE για ένα Σαββατοκύριακο κάθε χρόνο. 

Η OPEN HOUSE Greece διοργάνωσε το πρώτο Open House στην Ελλάδα το 2012, συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη. Έκτοτε το ραντεβού με το κοινό ανανεώνεται κάθε φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα και κάθε άνοιξη στην Αθήνα. Οι διοργανώσεις στις δύο πόλεις συγκεντρώνουν ένα κοινό που παρακολουθεί σταθερά τις δράσεις τους. Κινητήρια δύναμη πίσω από την OPEN HOUSE Greece, πέρα από τα μέλη της, την Τατιάνα Αναγνωστάρα, τη Ρενάτα Δούμα και την Κατερίνα Δουδούμη, είναι και η εκάστοτε οργανωτική επιτροπή και μια τεράστια ομάδα εθελοντών που αριθμεί συνολικά 550 άτομα.

OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
Κατερίνα Δουδούμη, Ρενάτα Δούμα και Τατιάνα Αναγνωστάρα

Φέτος ο θεσμός γιορτάζει τα δέκα χρόνια του και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η απήχησή του πλέον είναι τόσο μεγάλη που έχει καταστήσει την εκδήλωση ετήσιο θεσμό, την πιο αγαπητή αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης. Από το 2012 έχουν πραγματοποιηθεί 270.000 επισκέψεις σε 267 κτίρια σε όλη την πόλη, δημόσια και ιδιωτικά, σύγχρονα και ιστορικά: από βίλες στη Συνοικία των Εξοχών μέχρι σύγχρονα διαμερίσματα στο κέντρο, από μονοκατοικίες στην Άνω Πόλη μέχρι κτίρια βιομηχανικής κληρονομιάς, από μνημεία της πόλης μέχρι σύγχρονους χώρους πολιτισμού. Στη διάρκεια αυτών των δέκα χρόνων χιλιάδες επισκέπτες ανακάλυψαν τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς της Θεσσαλονίκης και (επαν)εκτίμησαν την αξία της.

«Δέκα χρόνια πριν, όταν ξεκινούσαμε τη διοργάνωση του ΟΗT, κανείς μας δεν φανταζόταν πως το event μας θα είχε τόσο μεγάλη απήχηση στο ευρύ κοινό. Οι χορηγοί μας, οι δημόσιοι φορείς, ο απλός επισκέπτης, μας αγκάλιασαν όλοι μ’ έναν πρωτόγνωρο τρόπο και τους ευχαριστούμε από καρδιάς. Προχωράμε μπροστά, προγραμματίζουμε νέες, καινοτόμες δράσεις και υποσχόμαστε πως κάθε χρονιά θα προσπαθούμε να γινόμαστε καλύτεροι, ώστε ν’ ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες του κοινού μας», λένε οι τρεις επικεφαλής της οργανωτικής επιτροπής.

Το 11ο OHT προγραμματίζεται για το Σάββατο 26 και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022 και θα είναι πλαισιωμένο με πλήθος παράλληλων δράσεων. Εβδομήντα πέντε κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, σύγχρονα και ιστορικά, μνημεία, σχολεία, κατοικίες, ξενοδοχεία, γραφεία κ.ά. αναμένεται να ανοίξουν τις πόρτες στους. Οι ξεναγήσεις στο κοινό είναι δωρεάν και πραγματοποιούνται από τους εθελοντές της εκδήλωσης εντός του ωραρίου λειτουργίας κάθε κτιρίου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα τρία open walks, τρεις διαδρομές οι οποίες μας συστήνουν, μέσα από το πρίσμα της αρχιτεκτονικής, την ιστορία της μακραίωνης και άλλοτε πολυπολιτισμικής Θεσσαλονίκης. Στις 19 και 20 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί το MADE in Thessaloniki, το οποίο περιλαμβάνει ξεναγήσεις σε χώρους δημιουργίας και παραγωγής με στόχο να γνωρίσει το κοινό τη δημιουργική κοινότητα της πόλης καθώς και τις παραγωγικές διαδικασίες που κρύβει κάθε επάγγελμα. Από το πρόγραμμα δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι καθιερωμένοι διαγωνισμοί του OPEN HOUSE Thessaloniki( Open Photo, Open Vote, Open your map), ενώ υπάρχει και το διαδικτυακό κομμάτι της εκδήλωσης, όπως έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια, το Open Office, συνεντεύξεις με αρχιτεκτονικά γραφεία της πόλης. 

Κτίρια που συμμετέχουν στο φετινό πρόγραμμα

Όλυμπος Νάουσα - OΝ residence 

Αρχιτέκτων: Ζακ Μοσέ, 1927
Aποκατάσταση - Προσθήκη: Divercity Architects, Dimitris Thomopoulos Architects | 2022

Το εστιατόριο Όλυμπος Νάουσα υπήρξε ένα αναγνωρίσιμο τοπόσημο της Θεσσαλονίκης από τη στιγμή της έναρξης λειτουργίας του μέχρι και το οριστικό κλείσιμό του. Όλα αυτά τα χρόνια υπήρξε τόπος συνάντησης για σπουδαίες προσωπικότητες που πέρασαν ή ζούσαν στην πόλη, ενώ παράλληλα φιλοξένησε ιδιαίτερες στιγμές της κοινωνικής ζωής πολλών κατοίκων της. Η σχεδόν συμβολική διάσταση που απέκτησε το κτίριο μέσα από τη λειτουργία του από το 1920 έως το 1990 αποτελεί μέρος τόσο της υλικής όσο και της άυλης κληρονομιάς του τόπου και σήμερα πλέον έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο στο σύνολό του, συμπεριλαμβανομένου και του ισογείου, που πλέον λειτουργεί ως εστιατόριο.

Κύρια σχεδιαστική πρόθεση για την επαναλειτουργία του κτιρίου το 2022 ως ON Residence υπήρξε η ανάδειξη του υφιστάμενου διατηρητέου μνημείου καθώς και ο σεβασμός στον ιδιαίτερο χαρακτήρα του. Σε αυτό το πλαίσιο σημαντικό στοιχείο του νέου κελύφους, που προστέθηκε στο διατηρητέο κτίριο για να υποστηρίξει τις νέες χρήσεις, αποτέλεσε η επίλυση της όψης του. Η προσθήκη ύψους 5 ορόφων σχεδιάστηκε ώστε να οπισθοχωρεί σε σχέση με την κύρια όψη του διατηρητέου κτιρίου και επιλύθηκε ώστε να δημιουργεί ένα ουδέτερο φόντο στο οποίο προβάλλεται το υφιστάμενο μνημείο.

Συνολικά, η σχεδιαστική προσέγγιση και η μορφολογική επίλυση του νέου κτιριακού όγκου στοχεύει στη σύμπλεξη στοιχείων του παρελθοντικών και σύγχρονων υπό το πρίσμα μιας ιστορικής αφήγησης της Θεσσαλονίκης με αρχιτεκτονικούς όρους. 

OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@ HanzTrolls
OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@ HanzTrolls

BEETROOT STUDIO

Αρχιτέκτων: Leonardo Gennari | 1926
 

Το Χάνι Ισμαήλ Πασά στην καρδιά της Θεσσαλονίκης είναι χαρακτηρισμένο ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης από το ΥΠ.ΠΟ. Ο χαρακτηρισμός του από την πολιτεία και πρωτίστως η πολύτιμη για τη διάσωσή του απόφαση της Beetroot να δημιουργήσει στο κτίριο αυτό το νέο της «σπίτι» οφείλονται στη μέριμνά της για την πόλη αλλά και στην ενδιαφέρουσα τυπολογία του και στις περίτεχνες εκλεκτικιστικές όψεις του ‒ είναι έργο του αρχιτέκτονα Leonardo Gennari (1926). Η ανακαίνιση του κτιρίου ξεκίνησε το 2018 με τη μελέτη ενίσχυσης και κατασκευής του γραφείου Κετέν. 

Ταυτόχρονα, άρχισε, σε συνέργεια και κοινό βηματισμό με την Beetroot και την Ελευθερία Ντεκώ, ένα δημιουργικό πείραμα, η ανάδειξη των αξιών του κτιρίου, της υλικότητάς του και της γοητευτική χωρικής του ποιότητας, εντάσσοντας στον σχεδιασμό τη σύγχρονη εκφραστική ταυτότητα όλων των συντελεστών. Όπως είναι φυσικό, παρά τη φθορά του, η ομορφιά του κτιρίου μαγνήτισε όλους μας και η ενέργειά του μας οδήγησε σε ένα συναρπαστικό ταξίδι έκφρασης με συνοδοιπόρους τον χρόνο, την ύλη, το φως, τις υφές, τα χρώματα. Στόχος, η δημιουργία μιας χωρικής ατμόσφαιρας, όπου οι καινοτόμες δημιουργίες και δράσεις της Beetroot να φιλοξενούνται με απόλυτο σεβασμό στο μνημείο, στην παλιά του ύλη αλλά και στο νέο, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με τη μαεστρία έμπειρων τεχνιτών.

OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@beetroot

ΝΕΦΕΛΗ 1

Αρχιτέκτων: Μαρία Παπαγιάννη-Κώνστα + Απόστολος Θωμαΐδης | 1967
Aποκατάσταση: Makridis Associates|2022
Σχεδιασμός διαμερίσματος: Deda&Architects | 2022

Το ξενοδοχείο «Νεφέλη» ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1967 ως ξενοδοχείο 4 αστέρων. Λόγω της θέσης του συνδύαζε τη φυσική ομορφιά του τοπίου του Πανοράματος με την εντυπωσιακή θέα της Θεσσαλονίκης και του Θερμαϊκού Κόλπου. Από τα θεμέλια του ιστορικού αυτού ξενοδοχείου αναγεννήθηκε ένα πολυτελές κτίριο κατοικιών. 

Το κτίριο αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της δεκαετίας του 1960, με κυρίαρχα στοιχεία τον αφαιρετικό σχεδιασμό, τη συμμετρία, τους συνεχείς εξώστες στους ορόφους και τα κατακόρυφα υαλοστάσια. Τα χαρακτηριστικά αυτά διατηρήθηκαν στη νέα πρόταση και εμπλουτίστηκαν με νέα αρχιτεκτονικά στοιχεία με γνώμονα τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Στο πλαίσιο του ΟΗΤ 2022 τις πόρτες του θα ανοίξει ένα διαμέρισμα δύο υπνοδωματίων, με ενιαίο χώρο κουζίνας και καθιστικού και ένα αίθριο που καλωσορίζει τον επισκέπτη και τον εισάγει στους χώρους του. Ο ενδιάμεσος αυτός πράσινος χώρος, που λειτουργεί ως εντυπωσιακή είσοδος για το διαμέρισμα αλλά και ως λειτουργική επέκτασή του, συνεισφέρει ενεργά στον αερισμό και στον φωτισμό των χώρων του και αποτελεί ένα ευέλικτο μέρος διημέρευσης.

OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@dedaarchitects
OPEN HOUSE Thessaloniki - H μεγάλη αρχιτεκτονική γιορτή της πόλης Facebook Twitter
@makridisassociates

Πληροφορίες και συμμετοχές: openhousethessaloniki.gr

Από την ειδική έκδοση ADM/ LiFO x Design Ambassador/ Archisearch

Το νέο τεύχος της LiFO με το Architecture Design Map: Ειδική έκδοση Θεσσαλονίκη δωρεάν στο σπίτι σας με ένα κλικ.

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Άκου την επιστήμη / Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Τι χρειάζεται προκειμένου να δημιουργήσουμε χώρους ικανούς να προσφέρουν νέες εμπειρίες; Πως μπορεί η πόλη της Αθήνας να αποκτήσει περισσότερους ελεύθερους χώρους; Ποιες λύσεις απαιτούνται ώστε η πρωτεύουσα τα καλοκαίρια να μην είναι ένα καζάνι που βράζει; Και πόσο εφικτός είναι ο στόχος της πόλης των 15 λεπτών; Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Design / Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Το σπίτι της γλύπτριας Λυδίας Βενιέρη είναι στο Μαρούσι. Μιλάμε γι' αυτό, για τη γειτονιά όπου μεγάλωσε και τους διανοούμενους που πέρασαν από κει. Αλλά και για το πώς μπορείς, όταν χάνεις τα κλειδιά σου, να ζητάς από εκείνα να σε βρουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT