NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Η Κατερίνα Ινεπολόγλου και η Νάντια Στάμου είναι οι NOMEN.

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα

0

Στη Θεσσαλονίκη συναντά κανείς διάσπαρτα πολλά έργα με τη δική τους σχεδιαστική σφραγίδα, από κατοικίες και καταστήματα μέχρι χώρους φιλοξενίας και εστίασης. Αλλά το χαρτοφυλάκιο των ΝΟΜΕΝ είναι εμπλουτισμένο και με πρότζεκτ σε όλη την Ελλάδα και σε πρωτεύουσες του εξωτερικού, όπως το Λονδίνο και το Παρίσι.

Η Κατερίνα Ινεπολόγλου και η Νάντια Στάμου φοίτησαν στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, και το 2012 επανενώθηκαν μετά από χρόνια χωριστής επαγγελματικής πορείας για να δημιουργήσουν το δικό τους γραφείο. Δυναμικές, με ξεκάθαρες αρχές αισθητικής και σύγχρονη, φρέσκια ταυτότητα, πιστεύουν πως η αρχιτεκτονική έχει να κάνει με την καθημερινότητα, με την ικανοποίηση αναγκών, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων. Αυτή θεωρούν πως είναι η κινητήριος δύναμη της καθημερινότητάς τους. «Προσθέτοντας την πείρα του υπάρχοντος σε μια νέα μετάφραση, καταλήγεις πάντα σε μια μοναδική σχεδιαστική λύση, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του έργου», λένε χαρακτηριστικά.

Μέσα σε μια δεκαετία πέτυχαν να είναι όχι απλά παραγωγικές και δημιουργικές, αλλά και να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Το γραφείο NOMEN δεν γνωρίζει όρια, ούτε στη δημιουργία αλλά ούτε και γεωγραφικά: αρχιτεκτονικός σχεδιασμός από την κλίμακα ενός αντικειμένου έως το κτίριο ή το συγκρότημα κτιρίων, ξενοδοχεία, επαγγελματικοί χώροι αλλά και αστικός σχεδιασμός σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Για το δίδυμο των ΝΟΜΕΝ, η αρχιτεκτονική «είναι μια συνεχής συλλογή εμπειριών ζωής» και η έμπνευση μπορεί να έρθει ακόμη και στο διάλειμμα, στο ενάμισι τετραγωνικό μπαλκονάκι του γραφείου που συνδέει τη ρουτίνα στον χώρο εργασίας με τον πεζόδρομο και την καθημερινότητά του.

Ακολουθώντας τις τάσεις και αξιοποιώντας κάθε σύγχρονο εργαλείο, οι NOMEN αναγνωρίζουν πως καθοριστικό ρόλο στο έργο τους διαδραματίζουν τα ψηφιακά μέσα σχεδιασμού, αναπαράστασης και επικοινωνίας τα οποία αναβαθμίζουν την παροχή της υπηρεσίας του αρχιτέκτονα και ταυτόχρονα διευρύνουν το γεωγραφικό πεδίο δραστηριότητας πέρα από τα σύνορα της πόλης ή της χώρας. Για το δίδυμο των ΝΟΜΕΝ, η αρχιτεκτονική «είναι μια συνεχής συλλογή εμπειριών ζωής» και η έμπνευση μπορεί να έρθει ακόμη και στο διάλειμμα, στο ενάμισι τετραγωνικό μπαλκονάκι του γραφείου που συνδέει τη ρουτίνα στον χώρο εργασίας με τον πεζόδρομο και την καθημερινότητά του, τους περαστικούς, τους ρυθμούς της πόλης, τις λεπτομέρειες που παρατηρεί κανείς, όπου υπάρχει ζωή. Αυτά είναι τέσσερα από τα έργα που ξεχώρισαν για την έκδοση ΑDM Θεσσαλονίκη:

Εξοχική κατοικία στη Χαλκιδική

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση από την εξοχική κατοικία στη Χαλκιδική.

Αυτή η εξοχική κατοικία αποτελεί ένα παράδειγμα του νέου μοντέλου διαβίωσης που προέκυψε από την ανακατανομή του πληθυσμού λόγω της πανδημίας, όπου συνδυάζονται η διαβίωση και η υβριδική εργασία σε μικρά αστικά κέντρα ή σε αγροτικές περιοχές. Σχεδιάστηκε για να προσφέρει σε μια οικογένεια με έδρα το Λονδίνο ένα καλοκαιρινό καταφύγιο. Βρίσκεται στην Κασσάνδρα, στην περιοχή Βίγλα, σε γεωτεμάχιο που χαρακτηρίζεται από έντονο ανάγλυφο και πυκνή βλάστηση περιμετρικά.

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter

Η απρόσκοπτη θέα στο Αιγαίο Πέλαγος εξασφαλίζεται από την τοποθέτησή της στο ψηλότερο σημείο του φυσικού εδάφους. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται και η απομάκρυνση από το όριο του αγροτικού δρόμου, ενισχύοντας την ιδιωτικότητα. Εναρμονισμένη πλήρως με το περιβάλλον, εδράζεται πάνω σε μια πλατφόρμα και διαρθρώνεται σε ένα μόνο επίπεδο, αναιρώντας έτσι το όριο μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού. Το παιχνίδι της ογκοπλασίας μαρτυρά τη λειτουργία της κάτοψης. Ο κεντρικός χαμηλός όγκος, στον οποίο βρίσκεται η είσοδος, αποτελεί το συνδετικό κομμάτι των κοινόχρηστων και ιδιωτικών χώρων. Όλοι οι κύριοι χώροι με την αλληλουχία των ανοιγμάτων τους στη νότια όψη της κατοικίας προσφέρουν μια εμπειρία εκτεταμένης θέασης προς τη θάλασσα αλλά και την πισίνα, που αποτελεί νοητή προέκταση της πρώτης. Οι ξύλινες πέργκολες και ο ημιυπαίθριος χώρος συνδιαλέγονται με το φυσικό φως. Μια παλέτα παραδοσιακών υλικών συνδέει την αρχιτεκτονική σύνθεση με την ευρύτερη περιοχή.

Πολυτελής κατοικία στη Σκύδρα

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση από την πολυτελή κατοικία στη Σκύδρα.

Στα πεδινά του γεωγραφικού διαμερίσματος της Μακεδονίας οι ΝΟΜΕΝ αρχιτέκτονες σχεδίασαν και κατασκευάζουν μια διώροφη πολυτελή κατοικία 400 τ.μ. Καθώς η περιοχή δεν υπόκειται σε ιδιαίτερες μορφολογικές ή άλλες περιοριστικές διατάξεις, πέρα από την ύπαρξη στέγης –εγκιβωτισμένης στην περίπτωσή μας–, οι γραμμές του κτιρίου παραμένουν λιτές.

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση από την πολυκατοικία με ισόγειο κάταστημα στο Βόλο.

Ο όγκος του σχηματίζεται με ένα παιχνίδι διαίρεσης σε τέσσερις όγκους στον επιμήκη του άξονα. Παράλληλα με αυτόν αναπτύσσεται η πισίνα. Η σύγχρονη μορφή του κτιρίου αποδίδεται κατά βάση με την πέτρα, ένα τοπικό παραδοσιακό υλικό χτισίματος. Μπετόν, πέτρα, οξειδωμένος σίδηρος και τιρκουάζ αντανακλάσεις εναλλάσσονται στην τελική σύνθεση. Οι υπαίθριοι χώροι χαλάρωσης κάτω από την εκτεταμένη πέργκολα και δίπλα από την πισίνα βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο της λειτουργίας της μεσογειακής κατοικίας.

Πολυκατοικία με ισόγειο κατάστημα στον Βόλο

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση από τον επανασχεδιασμό bungalows σε resort στη Χαλκιδική.

Το νέο κτίριο κατοικιών με ισόγειο κατάστημα βρίσκεται στην οδό Λαρίσης, στην είσοδο του Βόλου. Πρόκειται για δρόμο με αυξημένη κυκλοφορία, εμπορικές χρήσεις και αναπτυσσόμενο ρυθμό ανάπτυξης. Στην περιοχή υπάρχουν κυρίως εγκαταλελειμμένα βιομηχανικά κτίρια, πέτρινες παλιές κατοικίες και λίγα καταστήματα της τελευταίας εικοσαετίας. Δεν θα λέγαμε πως διαθέτει μια αρχιτεκτονική ταυτότητα, γίνονται όμως προσπάθειες να προσδοθεί κάποια. Από τον όγκο του κτιρίου αφαιρείται ένας σημαντικού μεγέθους κύβος στον όροφο, του οποίου παραμένει ο σκελετός για να δώσει τη θέση του σε έναν αστικό κήπο. Η κίνηση είναι κατά βάση πρακτική αλλά και συμβολική. Αφαιρείται δόμηση από το συμπαγές συνήθως αστικό μέτωπο για να μπει πράσινο, το οποίο θα συνεισφέρει δραστικά στον δροσισμό και τη σκίαση του κτιρίου. Υπενθυμίζει όμως ταυτόχρονα τη σοβαρή ανάγκη των πόλεων να γίνουν πιο φιλικές προς τον χρήστη και πιο υγιείς. Στο ισόγειο υπάρχει εμπορικό κατάστημα το οποίο διαθέτει εσωτερικό εξώστη και άμεση πρόσβαση στον πίσω ακάλυπτο, όπου και αναπτύσσεται μια ασκεπής πέργκολα πάνω σε φύτευση. Η επιλογή των υλικών έχει να κάνει με την ανθεκτικότητά τους και την ευκολία της συντήρησης των όψεων του κτιρίου, καθώς οι ρύποι και οι θερμοκρασίες σε έναν κεντρικό δρόμο χωρίς πράσινο είναι ιδιαιτέρως επιβαρυντικοί παράγοντες.

Επανασχεδιασμός συγκροτήματος bungalows σε resort στη Χαλκιδική

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση από την πολυτελή κατοικία στη Σκύδρα.

Ζητούμενο της μελέτης ήταν η αναβίωση του συγκροτήματος bungalows γνωστής ξενοδοχειακής μονάδας στην Καλλιθέα Χαλκιδικής. Τα bungalows βρίσκονται παράλληλα με το θαλάσσιο ειδυλλιακό μέτωπο, μπροστά σε μια αμμώδη παραλία. Αυτά συνενώνονται ανά δύο προκειμένου να καλύψουν τη φιλοξενία μιας οικογένειας ή ενός ζευγαριού με περισσότερες παροχές. Μια ημιπροστατευμένη βεράντα λειτουργεί ως κατώφλι ανάμεσα στο μέσα και στο έξω, ενισχύοντας την υπαίθρια διημέρευση. Το στοίχημα ήταν να σχεδιαστούν σύγχρονοι, τεχνολογικά εξοπλισμένοι χώροι που να προσφέρουν παράλληλα μια εμπειρία χλιδής και πρωτόγονης ανεμελιάς. Δάπεδα από πέτρα και βότσαλο, τοίχοι από κουρασάνι, πέργκολες από καστανιά και καλάμια, έπιπλα χειροποίητα, υφάσματα από βαμβάκι και λινό, διακοσμητικά από τερακότα προσφέρουν ένα αισθητηριακό καταφύγιο με τεχνολογικές εκπλήξεις.

NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
NOMEN: Η αρχιτεκτονική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινότητα Facebook Twitter
Ψηφιακή απεικόνιση υπόσκαφης κατοικίας στο Μεγανήσι

nomenarchitects.gr

Από την ειδική έκδοση ADM/ LiFO x Design Ambassador/ Archisearch

Το νέο τεύχος της LiFO με το Architecture Design Map: Ειδική έκδοση Θεσσαλονίκη δωρεάν στο σπίτι σας με ένα κλικ.

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT