Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
0
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Αν το περιεχόμενο των βιβλίων αποτυπώνει την ανθρώπινη σκέψη, το εξώφυλλο, η εξωτερική μορφή του βιβλίου, κατορθώνει, ως τέχνη, να συνδέσει σε ένα αρμονικό σύμπαν τις λέξεις με τις χειροποίητες γραμματοσειρές, τα σχέδια και τις ακροστιχίδες, δίνοντας έμφαση στο ίδιο το περιεχόμενο, υπογραμμίζοντας την ποιότητα της έκδοσης. Στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στην Αθήνα, παρουσιάζεται η έκθεση "Γιάννης Βαλαβανίδης, Η Τέχνη του εξωφύλλου".

Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Ο δημιουργός πίσω από τα βιβλία των ιστορικών σειρών των εκδόσεων Θεμέλιο, της λογοτεχνικής σειράς των εκδόσεων Πλέθρον, τα εξώφυλλα των βιβλίων του Δημήτρη Χατζή από τις εκδόσεις «Kείμενα».

Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου

Όπως αναφέρει ο ίδιος σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Είχε ξεκινήσει το 1970, μέσα στη δικτατορία, όταν ο Φίλιππος Βλάχος του είχε προτείνει να συνεργαστούν στις εκδόσεις «Κείμενα». Την εποχή εκείνη έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής, και τον απασχολούσαν ερωτήματα σχετικά με τον κοινωνικό και πολιτικό ρόλο της τέχνης. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, θεώρησε ότι οι γραφικές τέχνες προσφέρουν ένα πεδίο ευρύτερης λειτουργίας της εικαστικής έκφρασης. Αυτό ήταν ένα από τα αρχικά του κίνητρα, για να ασχοληθεί με τα εξώφυλλα ως ζωγράφος. Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σπούδασε χαρακτική και ψηφιδωτό στη ΑΣΚΤ, τα οποία και δίδαξε στην ίδια σχολή κατά την περίοδο 1982-2006.

«Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου», μας λέει ο κ. Βαλαβανίδης.

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

«Καταρχήν ακόμα και όταν είναι σκέτη η γραμματοσειρά σε ένα εξώφυλλο έπρεπε να αποτυπώσω σε κάποιο βαθμό ένα πνεύμα του βιβλίου αλλά και να το εντάξω αν υπήρχε κάτι τέτοιο σε μια σειρά, ή να συμβαδίσω με το πνεύμα του συγγραφέα. Εκείνη την εποχή ο περιορισμός που είχαμε ήταν η ποσότητα των χρωμάτων, γιατί τα χρώματα τυπωνόντουσαν ένα- ένα και πολλοί εκδότες δε μπορούσαν να αντέξουν αυτό το έξοδο. Το δεύτερο είναι ότι σήμερα βρίσκουμε μια εικόνα πλουμιστή και φανταχτερή και τη βάζουμε στο εξώφυλλο. Τότε το εξώφυλλο έπρεπε να συμβαδίζει περισσότερο».

— Τα διαβάζατε τα βιβλία πριν τα εικονογραφήσετε;

Μερικές φορές, όπως τα βιβλία του Χατζή, ναι. Άλλα δεν τα είχα διαβάσει αλλά ο εκδότης, ο επιμελητής η ο μεταφραστής, μου εξηγούσαν το κλίμα.

— Σήμερα πώς είναι αυτή η δουλειά;

Είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχει ένας ανταγωνισμός πολύ μεγάλος και θα πρέπει και το βιβλίο και η διαφήμιση να τραβήξει το μάτι. Βέβαια παραμένουν κάποια βιβλία σε ένα διαφορετικό στιλ, αλλά η εικόνα για να τραβήξει το μάτι πρέπει να είναι πρωτεύουσα.

— Ποιά βιβλία από αυτά που υπάρχουν στην έκθεση θα ξεχωρίζατε;

Βλέποντας σήμερα εκ των υστέρων τα εξώφυλλα, είναι μερικά που μου αρέσουν ακόμα. Εκτός από κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις βιβλίων, θα ξεχώριζα τρεις σειρές που επιμελήθηκα, την ποιητική σειρά στα «Κείμενα», την ιστορική σειρά στο «Θεμέλιο» και τη σειρά Θεωρία-Λογοτεχνία στο «Πλέθρον». 

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Info:

Η τέχνη του εξωφύλλου

11 Ιουνίου 2015 - 19 Σεπτεμβρίου 2015

Καλλιτέχνες: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ

Διάρκεια έκθεσης: 11 Ιουνίου έως 19 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:30 π.μ. – 8 μ.μ.

Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 9:30 π.μ. – 3:30 μ.μ.

Πληροφορίες: τηλ. 210 3614143

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ