Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
0
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Αν το περιεχόμενο των βιβλίων αποτυπώνει την ανθρώπινη σκέψη, το εξώφυλλο, η εξωτερική μορφή του βιβλίου, κατορθώνει, ως τέχνη, να συνδέσει σε ένα αρμονικό σύμπαν τις λέξεις με τις χειροποίητες γραμματοσειρές, τα σχέδια και τις ακροστιχίδες, δίνοντας έμφαση στο ίδιο το περιεχόμενο, υπογραμμίζοντας την ποιότητα της έκδοσης. Στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στην Αθήνα, παρουσιάζεται η έκθεση "Γιάννης Βαλαβανίδης, Η Τέχνη του εξωφύλλου".

Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Ο δημιουργός πίσω από τα βιβλία των ιστορικών σειρών των εκδόσεων Θεμέλιο, της λογοτεχνικής σειράς των εκδόσεων Πλέθρον, τα εξώφυλλα των βιβλίων του Δημήτρη Χατζή από τις εκδόσεις «Kείμενα».

Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου

Όπως αναφέρει ο ίδιος σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Είχε ξεκινήσει το 1970, μέσα στη δικτατορία, όταν ο Φίλιππος Βλάχος του είχε προτείνει να συνεργαστούν στις εκδόσεις «Κείμενα». Την εποχή εκείνη έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής, και τον απασχολούσαν ερωτήματα σχετικά με τον κοινωνικό και πολιτικό ρόλο της τέχνης. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, θεώρησε ότι οι γραφικές τέχνες προσφέρουν ένα πεδίο ευρύτερης λειτουργίας της εικαστικής έκφρασης. Αυτό ήταν ένα από τα αρχικά του κίνητρα, για να ασχοληθεί με τα εξώφυλλα ως ζωγράφος. Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σπούδασε χαρακτική και ψηφιδωτό στη ΑΣΚΤ, τα οποία και δίδαξε στην ίδια σχολή κατά την περίοδο 1982-2006.

«Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου», μας λέει ο κ. Βαλαβανίδης.

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

«Καταρχήν ακόμα και όταν είναι σκέτη η γραμματοσειρά σε ένα εξώφυλλο έπρεπε να αποτυπώσω σε κάποιο βαθμό ένα πνεύμα του βιβλίου αλλά και να το εντάξω αν υπήρχε κάτι τέτοιο σε μια σειρά, ή να συμβαδίσω με το πνεύμα του συγγραφέα. Εκείνη την εποχή ο περιορισμός που είχαμε ήταν η ποσότητα των χρωμάτων, γιατί τα χρώματα τυπωνόντουσαν ένα- ένα και πολλοί εκδότες δε μπορούσαν να αντέξουν αυτό το έξοδο. Το δεύτερο είναι ότι σήμερα βρίσκουμε μια εικόνα πλουμιστή και φανταχτερή και τη βάζουμε στο εξώφυλλο. Τότε το εξώφυλλο έπρεπε να συμβαδίζει περισσότερο».

— Τα διαβάζατε τα βιβλία πριν τα εικονογραφήσετε;

Μερικές φορές, όπως τα βιβλία του Χατζή, ναι. Άλλα δεν τα είχα διαβάσει αλλά ο εκδότης, ο επιμελητής η ο μεταφραστής, μου εξηγούσαν το κλίμα.

— Σήμερα πώς είναι αυτή η δουλειά;

Είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχει ένας ανταγωνισμός πολύ μεγάλος και θα πρέπει και το βιβλίο και η διαφήμιση να τραβήξει το μάτι. Βέβαια παραμένουν κάποια βιβλία σε ένα διαφορετικό στιλ, αλλά η εικόνα για να τραβήξει το μάτι πρέπει να είναι πρωτεύουσα.

— Ποιά βιβλία από αυτά που υπάρχουν στην έκθεση θα ξεχωρίζατε;

Βλέποντας σήμερα εκ των υστέρων τα εξώφυλλα, είναι μερικά που μου αρέσουν ακόμα. Εκτός από κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις βιβλίων, θα ξεχώριζα τρεις σειρές που επιμελήθηκα, την ποιητική σειρά στα «Κείμενα», την ιστορική σειρά στο «Θεμέλιο» και τη σειρά Θεωρία-Λογοτεχνία στο «Πλέθρον». 

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Info:

Η τέχνη του εξωφύλλου

11 Ιουνίου 2015 - 19 Σεπτεμβρίου 2015

Καλλιτέχνες: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ

Διάρκεια έκθεσης: 11 Ιουνίου έως 19 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:30 π.μ. – 8 μ.μ.

Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 9:30 π.μ. – 3:30 μ.μ.

Πληροφορίες: τηλ. 210 3614143

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM