Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco

Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter
0

Η ημιτελής Διεθνής 'Εκθεση της Τρίπολης, αρχιτεκτόνημα του Όσκαρ Νιμάγιερ για την πρωτεύουσα του Λιβάνου, αναμένεται να ενταχθεί στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Είχε αρχίσει να σχεδιάζεται από τον κορυφαίο αρχιτέκτονα τη δεκαετία του 1960, κατόπιν αιτήματος του τότε προέδρου Fouad Chéhab και από τότε παρά το ημιτελές του κτίσματος παραμένει σύμβολο του περάσματος της χώρας στην εποχή της νεωτερικότητας. 

Ο στόχος, ωστόσο, δεν επιτεύχθηκε ποτέ. Το έργο, το οποίο είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 1966 -στη χειρότερη περίπτωση το 1967- έμεινε ημιτελές, μετά από μία σειρά αποτυχιών σε συνεννοήσεις και εργασίες: τεχνικά προβλήματα, καθυστερήσεις στις κατασκευές, διαφθορά στον κατασκευαστικό τομέα, μέχρι που ξέσπασε ο Εμφύλιος Πόλεμος στον Λίβανο το 1975 και αυτό σήμανε και το οριστικό τέλος των εργασιών. 

Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter

Πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο, το έργο συμβόλιζε την πολιτιστική και κοινωνική εξέλιξη στον Λίβανο, ωστόσο, στα χρόνια που ακολούθησαν χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτική βάση.

Το έργο, όμως, ακόμη και ημιτελές, είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, χάρη στη χαρακτηριστική αρχιτεκτονική υπογραφή του Νιμάγιερ. Άλλωστε, αυτό βρίσκεται σε έναν κήπο 10.000 εκταρίων, στο οποίο δεσπόζουν έργα ενός άλλου τεχνίτη του (βραζιλιάνικου) μοντερνισμού.

Ο λόγος για τον αρχιτέκτονα τοπίου Roberto Burle Marx. Την υπογραφή του φέρουν το υπαίθριο θέατρο, η αίθουσα συναυλιών και το ελικοδρόμιο που απαρτίζουν το αρχιτεκτονικό συγκρότημα στην καρδιά της Τρίπολης. 

Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter
Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter

Πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο, το έργο συμβόλιζε την πολιτιστική και κοινωνική εξέλιξη στον Λίβανο, ωστόσο, στα χρόνια που ακολούθησαν χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτική βάση.

Με το τέλος του πολέμου και την αποχώρηση του στρατού, το συγκρότημα εγκαταλείφθηκε και χωρίς καμία φύλαξη. Μπορούσε οποιοσδήποτε να κάνει κατάληψη στο σημείο... 

Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter

Η Έκθεση έχει συμπεριληφθεί στον Κατάλογο των 100 Μνημείων στον κόσμο που διατρέχουν κίνδυνο, ενώ στη συζήτηση, ώστε να συμπεριληφθεί στον κατάλογο με τα μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς, επανήλθε με αφορμή την έκθεση «Κύκλοι Προόδου σε κατάρρευση».

Η συγκεκριμένη έκθεση συνδιοργανώθηκε από το Μουσείο Τέχνης της Βηρυττού σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού του Λιβάνου και το πολιτιστικό ίδρυμα Mikati στην Τρίπολη. 

Με στοιχεία από το archdaily.com

 

Το κτίριο του Όσκαρ Νιμάγιερ στον Λίβανο στον κατάλογο μνημείων της Unesco Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ