ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
0
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter


Όταν το Βuzzfeed δημοσίευσε τη λίστα με τα «33 ομορφότερα απομονωμένα μέρη στον κόσμο» την τρίτη θέση, χωρίς να δίνονται πολλές λεπτομέρειες, κατέλαβε ένα αλλόκοσμο κτίσμα με τη λεζάντα "Abandoned dome houses in Southwest Florida". Την εντυπωσιακή εικόνα την βλέπετε παραπάνω. Το ποστ στο Buzzfeed κέρδισε 600.000 κοινοποιήσεις στο Facebook και πλέον το μυστικό της Φλόριντα γνωρίζει στιγμές δόξας.

Πίσω από αυτή την ιδιαίτερη και σπάνιας ομορφιάς έπαυλη κρύβεται μια ενδιαφέρουσα ιστορία την οποία αφηγείται η κόρη του ιδιοκτήτη στην ιστοσελίδα Coastal Breeze News. Το εκκεντρικό 'Cape Romano' που χτίστηκε το 1980 από τον Bob Lee αποτέλεσε από τα πρώτα χρόνια σχεδιασμού του, αντικείμενο θαυμασμού και συζητήσεων. Μάλιστα, πολλές ιστορίες φαντασίας και τρόμου περιτύλιγαν το σπίτι της οικογένειας, ενώ όπως θυμάται η κόρη του Lee, Janet Maples μια φορά που είχε πάει στο φαρμακείο άκουσε τους πελάτες πίσω της να συνομιλούν «έχεις πάει στο σπίτι αυτό με τους τρούλους; -Ναι αλλά έχω ακούσει ότι το φυλάνε οπλισμένοι φρουροί».

 

Ο Bob Lee το σχεδίασε έτσι ώστε όταν η βροχή έπεφτε στις οροφές, το νερό να καταλήγει μέσω της υδροροής   σε μια γιγάντια στέρνα κάτω από το κέντρο του τρούλου. Το νερό φιλτραριζόταν και χρησιμοποιούνταν για το μπάνιο, το πλύσιμο των πιάτων και τις δραστηριότητες του σπιτιού.

 

Με την πάροδο των χρόνων, οι τρούλοι κατέρρευσαν σε ορισμένα σημεία, θυμίζοντας πια ένα σκηνικό αποκάλυψης. Οι τρούλοι του σπιτιού που κάποτε ήταν λειτουργικό και πλήρως εξοπλισμένο, ακόμη και με καλωδιακή τηλεόραση, και υδρομασάζ άρχισαν να αποσαθρώνονται από τα νερά του κόλπου. «Ήταν τόσο διασκεδαστικό όταν το χτίζαμε με τον μπαμπά, ο οποίος ήθελε να ζει απομονωμένος στο νησί, ψαρεύοντας, και βλέποντας τον καιρό», δηλώνει η Janet Maples.

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter

Ο Βοb LeeO Bob Lee, ένας επιτυχημένος πετρελαιοπαραγωγός, αποσύρθηκε από τη δράση σε ηλικία 44 χρόνων και «άρχισε να κάνει αυτά που αγαπούσε, όπως το να εφευρίσκει πράγματα και να κάνει κατασκευές. Μάλιστα, είχε εφεύρει και ένα σύστημα θερμότητας για τα πατώματα στο σπίτι μας και έναν τρόπο ώστε τα ξύλα να πέφτουν στο τζάκι μέσα από τον τοίχο μας. Τα παιδιά τον λάτρευαν. Ήταν τόσο ευχάριστος στις παρέες. Ένας πραγματικά εκτός της εποχής του άνθρωπος που λατρευε την περιπέτεια», αναφέρει η κόρη του.


Το σπίτι ήταν μια σχεδιαστική καιονοτομία για το 1980 που χτίστηκε. Ο Lee ήθελε να δημιουργήσει ένα σπίτι που θα συντηρούνταν από μόνο του. Το 1978 και 1979 αγόρασε τέσσερα οικόπεδα στο Ακρωτήριο από τέσσερις  διαφορετικούς ιδιοκτήτες ώστε να τα ενώσει και να μπορέσει να κτίσει εκεί το σπίτι των ονείρων του. Προτού, ωστόσο, ξεκινήσει το σπίτι στο Cape Romano είχε δημιουργήσει ήδη ένα μοντέλο του στο Τενεσι. «Το σπίτι εκείνο υπάρχει ακόμη αλλά δεν κατοικήθηκε ποτέ γιατί είχε πρόβλημα υγρασίας. Για το Cape Romano ο Bob Lee χρησιμοποίησε μεταλλικές φόρμες που ενώθηκαν μεταξύ τους όπως μια μπάλα του μπάσκετ. Υπήρχε εξωτερικό και εσωτερικό στρώμα και χρησιμοποίησε μπετόν για τη σύνδεση των δύο στρωμάτων ώστε να δημιουργήσει τους τρούλους».

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter

Για να αποκτήσει εφόδια για το Cape Romano ο Lee χρησιμοποίησε φορτηγά τα οποία χώρεσαν δύο μεγάλες μπετονιέρες, τις μεταλλικές φόρμες για τους τρούλους, και το νερό για να το αναμείξει με το μπετόν.


Πήρε δείγμα της άμμου από το νησί και το μετέφερε σε ένα εργαστήριο ελέγχου τσιμέντου στο Skokie στο Ιλινόις και αποδείχθηκε πως είχε το καλύτερο δείγμα, και έτσι, ανέμειξε την άμμο με το μπετόν», προσθέτει η Maples.

Αλλά γιατί τρούλους;

Την απάντηση δίνει ο εγγονός του Lee, Mike Morgan. «Ο παππούς μου το σχεδίασε έτσι ώστε όταν η βροχή έπεφτε στις οροφές, το νερό να καταλήγει μέσω της υδροροής σε μια γιγάντια στέρνα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα 23.000 γαλόνια νερό να βρίσκονται σε μια δεξαμενή κάτω από το κέντρο του τρούλου. Το νερό περνούσε από φίλτρα και χρησιμοποιούνταν για το μπάνιο, το πλύσιμο των πιάτων και τις δραστηριότητες του σπιτιού. Το σπίτι είχε πλήρη αυτονομία. Διέθετε φωτοβολταϊκά συστήματα για ενέργεια, και γεννήτριες για τις μέρες που είχε συννεφιά». Τα φωτοβολταϊκά παρείχαν στο σπίτι, αλλά και σε ακτίνα 2,4 τ.μ γύρω από αυτό δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια. Το σπίτι περιελάμβανε air conditions, δύο υδρομασάζ, καλοριφέρ, ψυγείο, καλωδιακή τηλεόραση, μπάρμπεκιου με αέριο, δύο φωτεινούς ξύλινους διαδρόμους, που οδηγούσαν στη λίμνη και στον ωκεανό. Όλα αυτά απαιτούσαν μεγάλη ηλεκτρική ενέργεια.

Το 1982 ολοκληρώθηκε η κατασκευή του και η οικογένεια Lee απόλαυσε το σπίτι των ονείρων της για μόλις δύο χρόνια, αφού το 1984 προχώρησαν στην πώλησή του. Το 1987 το σπίτι πέρασε και πάλι στην ιδιοκτησία τους, όταν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες. Ο Bob και η σύζυγός του Margaret, ανακαίνισαν το σπίτι και παρέμειναν εκεί μέχρι το 1993, όταν και χτύπησε ο τυφώνας Αndrew. Ο Morgan που εκείνη την περίοδο βοήθησε τους παππούδες του να επανέλθουν από τη φυσική καταστροφή δηλώνει πως ο Andrew δεν προκάλεσε και καμία τεράστια ζημιά, στην πραγματικότητα. Η βασική κατασκευή του είχε μεγάλη αντοχή ενάντια στον αέρα, επειδή δεν υπάρχουν αιχμηρές άκρες ή επίπεδες επιφάνειες. Αυτός ήταν, ένας ακόμη λόγος ύπαρξης των τρούλων. Αλλά τα παράθυρα υπέστησαν τη μεγαλύτερη καταστροφή.

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter

Τόσο η Maples όσο και ο Morgan χρησιμοποιούσαν το σπίτι στο Cape Romano σαν κύρια κατοικία τους μέχρι και τη δεκαετία του 1990. «Η κόρη μου γιόρτασε τα πρώτα της γενέθλια ενώ μέναμε εκεί», δηλώνει η Maples. Τότε, «ήταν εντελώς διαφορετικά. Υπήρχαν δύο ακόμη σπίτια, ένα βασισμένο σε ξύλο, και ένα ακόμη σε σχήμα πυραμίδας. Είχαν άλογα, σκύλους, και γαλαπούλες. Βέβαια, πώς μετέφεραν άλογα εκεί δεν θα μάθουμε ποτέ!».

Μέσα στα χρόνια, η μορφολογία του νησιού άλλαξε, βυθίζοντας τα άλλα σπίτια κάτω από το νερό. Τώρα, όπως φαίνεται είναι η σειρά του σπιτιού αυτού. «Θυμάμαι ότι ήταν κουραστικό να φθάσουμε στην παραλία», ισχυρίζεται η Maples. «Όταν ο πατέρας μου συνειδητοποίησε ότι το νησί θα έχει το ''φαινόμενο των δακρύων'' όπως το αποκαλούσε, είπε στον άνθρωπο που αγόρασε το σπίτι ότι έπρεπε να χτίσουν ένα τείχος ανάμεσα στη θάλασσα και στο σπίτι. Τότε, ήταν εύκολο να γίνει αυτό. Τώρα, πιθανότατα να υπάρχουν πολλά προβλήματα σε μια τέτοια κατασκευή».

Οι τωρινοί ιδιοκτήτες είναι καλά ενημερωμένοι για αυτό το θέμα. H οικογένεια του John Tosto από τη Νάπολη αγόρασε το σπίτι το 2005, και τώρα σχεδιάζει να το ανακαινίσει, ώστε να είναι ξανά λειτουργικό. Το Τμήμα Προστασίας του Περιβάλλοντος και το Διοικητικό Συμβούλιο του Κώδικα Αναγκαστικής Εκτέλεσης, ισχυρίστηκαν ότι οι τρούλοι θα έπρεπε να αφαιρεθούν ήδη από το 2007. Δύο χρόνια αργότερα, η οικογένεια πλήρωσε πρόστιμα για τη μη συμμόρφωσή της στην επίπληξη αυτή. Όπως φαίνεται, όμως, τα φυσικά φαινόμενα ίσως δράσουν από μόνα τους για την αφαίρεση των τρούλων. «Ήταν μια πολύ όμορφη εποχή», αναπολεί η Maples. «Θα ήταν πολύ δύσκολο για αυτόν να το δει έτσι. Πάντα, όμως, έλεγε πριν πεθάνει ότι άξιζε ο χρόνος που ξόδεψε για να το κτίσει και για να μείνει εκεί».

Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Οι θρύλοι γύρω από το κτίριο έχουν ελκύσει πλήθος ταξιδιωτών που ψάχνονται αλλιώτικα
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Εσωτερικό τoυ σπιτιού
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Εσωτερικό τoυ σπιτιού
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Εσωτερικό τoυ σπιτιού
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Το εσωτερικό του σπιτιού μετά το πέρασμα του τυφώνα Andrew
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Η θολωτή έπαυλη του Cape Romano που έγινε ο θρύλος των ντιζάϊνερς διεθνώς Facebook Twitter
Οι ακτές του Cape Romano παραμένουν άδειες έως σήμερα, ιδανικές για camping
Design
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: The Urban Issue / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR