Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier

Fondation Suisse: Πώς είναι να ζει κανείς στο αρχιτεκτονικό στολίδι που σχεδίασε ο Le Corbusier Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
0

Η Erieta Attali έφτασε εκεί το καλοκαίρι του 2023 για να περάσει έναν μήνα ως ερευνήτρια σε ένα κτίριο που στεγάζει Ελβετούς φοιτητές, πανεπιστημιακούς, ερευνητές και εν γένει προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο για ορισμένο διάστημα. Η φωτογράφος αρχιτεκτονικής αποφάσισε να ζήσει τον τελευταίο μήνα της διετούς διαμονής της στη Cité Internationale Universitaire de Paris (CIUP) στο Pavilion Le Corbusier με αφορμή την ερευνητική της εργασία με θέμα «Transforming Paris - Following the Seine» έχοντας ως στόχο τη δημιουργία ενός φωτογραφικού ημερολογίου. Σκοπός της ήταν να εκφράσει την προσωπική της εμπειρία σχετικά με το πώς είναι να ζει κανείς σε ένα κτίριο μοντέρνας αρχιτεκτονικής.

H Attali, ενώ παρακολουθούσε τη ζωή στο Παρίσι και στη Cité, φωτογράφιζε με το ιδιαίτερο βλέμμα της τους χαρακτηριστικούς χώρους του κτιρίου νύχτα και μέρα, αποτυπώνοντας στοιχεία που αντανακλούν το μανιφέστο των Le Corbusier και Pierre Jeanneret για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, το οποίο βασίζεται σε τέσσερις αρχές-πυλώνες: κήπος στην οροφή, ελεύθερος σχεδιασμός της κάτοψης, οριζόντιο παράθυρο, ελεύθερος σχεδιασμός της πρόσοψης. Το Ελβετικό Περίπτερο αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα, ένα αρχιτεκτονικό στολίδι που καταχωρίσθηκε ως ιστορικό μνημείο τον Δεκέμβριο του 1986.

Το κτίριο μπορεί να θεωρηθεί ως αφετηρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του Le Corbusier ως καλλιτέχνη και για τον «νέο μπρουταλισμό» της δεκαετίας του 1950.

Ο χώρος μέσα στον οποίο βρίσκεται το Περίπτερο είναι η Διεθνής Πανεπιστημιούπολη του Παρισιού (CIUP), ένα αρχιτεκτονικό συγκρότημα γνωστό για τον χαρακτήρα και την ποικιλία των κτιρίων του, τα οποία αντικατοπτρίζουν το ταλέντο και την πολιτιστική ποικιλομορφία των δημιουργών τους. Οι 37 κατοικίες και τα κοινόχρηστα κτίρια αποτελούν μια πραγματική βιτρίνα της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα. 

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Η κατασκευή αυτού του Περιπτέρου ανατέθηκε, χωρίς διαγωνισμό, από την Επιτροπή των Ελβετικών Πανεπιστημίων στους Le Corbusier και Pierre Jeanneret. Ο Le Corbusier δέχτηκε, πεπεισμένος ότι «ήταν σημαντικό η Ελβετία να εμφανιστεί στο Παρίσι με άλλη μορφή από αυτήν της αγροτικής εικόνας των σαλέ και των αγελάδων».

Το κτίριο εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 1933 και ξεχώριζε ως το μοναδικό στο CIUP με ρητά μοντέρνα ταυτότητα, μακριά από κάθε λαϊκό ύφος ή ακαδημαϊκή παράδοση – μια μοντέρνα εικόνα που η Ελβετία προσπαθούσε σταθερά να δοθεί μέσα από τα διεθνή γεγονότα εκείνης της εποχής. Πάνω από τους ογκώδεις πυλώνες από οπλισμένο σκυρόδεμα οι όροφοι κατασκευάστηκαν με έναν ελαφρύ, χαλύβδινο σκελετό, επενδυμένο με τούβλα, τεχνητή πέτρα και πολλά παράθυρα. 

Οι δημιουργοί του, ο Le Corbusier και ο εξάδελφός του Pierre Jeanneret, έκαναν το Ελβετικό Περίπτερο το πεδίο δοκιμής του οράματός τους για τη συλλογική στέγαση και των θεωριών τους για τη σύγχρονη κατασκευή: αντοχή της κατώτερης δομής από οπλισμένο σκυρόδεμα, βιομηχανική προκατασκευή των ορόφων, προσεκτικά μελετημένη ηχομόνωση και μια εξαιρετικά λειτουργική διάταξη των χώρων σε συνεργασία με τη σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Charlotte Perriand.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Σήμερα υπάρχουν δωμάτια για τους σπουδαστές, ένα σαλόνι, ένα χολ εισόδου, ένα γραφείο και ένα διαμέρισμα για τον διευθυντή. Τα δωμάτια είναι μικρά και πανομοιότυπα και η δύναμη του σχεδιασμού τους έγκειται στη διάταξή τους, στα έπιπλα και στο φυσικό φως που μπαίνει από τα οριζόντια παράθυρα με νότιο προσανατολισμό.

Αναγνωρισμένο ως «μία από τις πιο ελεύθερες και ευφάνταστες δημιουργίες του Le Corbusier», το κτίριο συνδυάζει τρεις προσεγγίσεις: η μία αγκαλιάζει το σύγχρονο στυλ της πολυκατοικίας-μπλοκ, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε σχέση με το σχήμα του οικοπέδου· η δεύτερη αντιμετωπίζει αυτό το μπλοκ με διαφορετικούς, εξειδικευμένους όγκους, συνδυάζει επίπεδους και κοίλους τοίχους και αντιπαραθέτει βιομηχανικά και φυσικά υλικά· η τρίτη έγκειται στην πρωτότυπη ερμηνεία δύο από τα πέντε σημεία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής: του προσβάσιμου, αλλά κρυμμένου κήπου στην ταράτσα και των πυλώνων από εμφανές σκυρόδεμα. Ως εκ τούτου, το κτίριο μπορεί να θεωρηθεί ως αφετηρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του Le Corbusier ως καλλιτέχνη και για τον νέο μπρουταλισμό της δεκαετίας του 1950.

Ο Le Corbusier επέστρεψε αρκετές φορές για πρόσθετες εργασίες, έτσι το 1948 δημιούργησε μια τοιχογραφία με τίτλο «Η ζωγραφική της σιωπής» που έγινε για να αντικαταστήσει την προηγούμενη η οποία καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1957 μια σειρά από εμαγιέ πάγκους προστέθηκε στις αίθουσες, δημιουργώντας πολυχρωμία.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO

Αν και πολλοί το βλέπουν πλέον ως μουσείο, το Fondation Suisse είναι πάνω απ' όλα ένα μέρος για να ζει κανείς. Από την αρχή η αρχιτεκτονική του και οι ένοικοί του το κατέστησαν τόπο διανόησης, πολιτισμού και καθημερινής ζωής, έναν χώρο που ορίζει το art de vivre που ήθελε ο Le Corbusier. Το Salon Courbe αποτελεί παράδειγμα της πανταχού παρούσας εικαστικής και λογοτεχνικής ποιητικής στο κτίριο αυτό. Καμπύλοι τοίχοι, τοιχογραφίες, πολύχρωμες οροφές και ακατέργαστο σκυρόδεμα, η αλληλεπίδραση των υλικών και των χρωμάτων και οι πρωτοποριακές και πάντα ενδιαφέρουσες και μοντέρνες συνδέσεις τους προσδίδουν στον χώρο μια γλυπτική διάσταση.

Σε αυτό το μέρος, που αποτελεί έναν τόπο συνεργασίας και άμιλλας μεταξύ φοιτητών και ερευνητών από όλο τον κόσμο, όταν κάθεται κάποιος σε μια καρέκλα που σχεδίασε η Charlotte Perriand, ενώ κατακλύζεται από το χρώμα και το σκυρόδεμα και την αρμονία των υλικών, δεν μπορεί παρά να αντιληφθεί ότι ο Le Corbusier, εκτός από σημαντικός αρχιτέκτονας, ήταν επίσης ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ένας συνθέτης της έγχρωμης μορφής, ένας ποιητής και ένας θεωρητικός της ευημερίας.

Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Le Corbusier Attali Facebook Twitter
Photography ©Erieta Attali. Fondation Le Corbusier ©FLC / ADAGP | Ευγενική παραχώρηση στη LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Erieta Attali

Φωτογραφία / Ένας φωτογραφικός διάλογος της Erieta Attali με την αρχιτεκτονική του Kengo Kuma

Η νέα φωτογραφική έκθεση «Woodscapes» στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο εστιάζει στην ισχυρή σύνδεση της Ελληνοϊσραηλινής φωτογράφου με το έργο του διάσημου Ιάπωνα αρχιτέκτονα.
THE LIFO TEAM
Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Βιβλίο / Μια έκδοση-ωδή στην αθηναϊκή πολυκατοικία

Ένας Γερμανός αρχιτέκτονας και ένας Έλληνα φωτογράφος, ο Kilian Schmitz-Hübsch και ο Δημήτρης Κλεάνθης, ερεύνησαν για πέντε χρόνια την αθηναϊκή πολυκατοικία, κτίρια που χτίστηκαν από τη δεκαετία του '30 μέχρι το 1975, και την έκαναν βιβλίο, αναδεικνύοντας μερικά από τα πιο λαμπρά της παραδείγματα και την κληρονομιά του μοντερνισμού, απενοχοποιώντας την ως τυπολογία κατοίκησης.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Erieta Attali

Φωτογραφία / Η Erieta Attali φωτογραφίζει τα ατμοσφαιρικά τοπία της Δήλου

Το έργο της κορυφαίας φωτογράφου τοπίου και αρχιτεκτονικής θα παρουσιαστεί σε μια έκθεση στη Σιγκαπούρη στις αρχές του 2024, με τίτλο «Afloat| The shifting landscapes of Delos» σε συνεργασία με την εκεί ελληνική πρεσβεία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Design / Μια μπουχάρα μπορεί να σου κάνει το σπίτι μαντάρα

Ο εικαστικός καλλιτέχνης Ευάγγελος Μιχέλης ασχολείται με τo interior design πάνω από είκοσι χρόνια. Μας ξεναγεί στο διαμέρισμά του στου Ψυρρή και αρνείται να δώσει συμβουλές διακόσμησης γιατί πιστεύει ότι είναι όλες άχρηστες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR