«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα Facebook Twitter
Ο κατηγορούμενος είναι κάποιος που, πιθανότατα, δεν θα ήθελες να συναναστραφείς ούτε για πέντε λεπτά, μα η δίκη δεν (θα έπρεπε να) αφορά τον χαρακτήρα του. Κι, όμως, όλοι μοιάζουν να εστιάζουν κυρίως σε αυτόν.
0


ΕΚΤΟΣ ΓΑΛΛΙΑΣ, η υπόθεση του Πιερ Γκολντμάν μάλλον είναι γνωστή κυρίως σε μεγάλες (πια) ηλικίες και σε μέλη της αριστερής διανόησης. Ο πολωνοεβραϊκής καταγωγής μαχόμενος αριστερός Πιερ Γκολντμάν κάποια στιγμή στη ζωή του μετατράπηκε σε κοινό ληστή, αποσπώντας με την απειλή όπλου χρήματα, καθ’ ομολογίαν του για να συνεχίσει να ζει ως μπουρζουάς. Σε πρώτο βαθμό δικάστηκε για τέσσερις ένοπλες ληστείες, αρνούμενος πεισματικά ότι διέπραξε την τέταρτη, που οδήγησε στον θάνατο δύο ανθρώπων. Μια καταδίκη σε ισόβια κάθειρξη το 1974, ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο, ένας ξεσηκωμός της γαλλικής αριστεράς και μια έφεση μετά, βρισκόμαστε στο σωτήριο έτος 1976 και στο Εφετείο, όπου η υπεράσπιση επιμένει στην αθωότητα του Γκολντμάν όσον αφορά την αιματηρή ληστεία, με κίνδυνο η ποινή του να μετατραπεί σε θανατική διά γκιλοτίνας – είτε το πιστεύετε είτε όχι, στη Γαλλία η θανατική ποινή καταργήθηκε μόλις το 1981, επί Μιτεράν

Πέραν μιας εισαγωγικής σκηνής, όπου προκύπτει η διαφορετική στάση του κατηγορούμενου και του δικηγόρου του απέναντι στην εβραϊκότητά τους, η δράση εξελίσσεται αποκλειστικά μέσα στην αίθουσα του Εφετείου. Αυτός ο περιορισμός δεν θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για το εγχώριο κοινό, αφενός επειδή, όπως γράφαμε με αφορμή την πρόσφατη επανέκδοση μιας μεγάλης δόξας του είδους, στη χώρα μας λατρεύουμε τα δικαστικά δράματα, αφετέρου επειδή η εναλλαγή προσώπων και η αντιστοίχιση διαλόγων και πλάνων αντίδρασης θα δώσει την εντύπωση αν όχι μιας κίνησης, έστω μιας κινητικότητας. 

Μέσα από αντίστοιχες λεπτομέρειες –που δεν είναι καθόλου τέτοιες– ο Καν παρεμβαίνει στο κείμενο σκηνοθετικά, δηλαδή το σενάριο σού λέει το ένα, αλλά εκείνος σου λέει το άλλο. Ιδιοφυώς, δε, κατά τη διάρκεια της δίκης θα δώσει σε όλους τους συμμετέχοντες ελκυστικές και απωθητικές στιγμές.

Οι φαν της λεπτομερούς ανάδειξης της διαδικασίας θα ενθουσιαστούν, καθώς η ταινία αποδεικνύεται σχολαστική ως προς το δικονομικό μέρος, σε βαθμό που κάποιοι θεατές μπορεί να τη λογαριάσουν για δραματοποιημένη εκδοχή των πρακτικών της δίκης – δεν είναι τέτοια, και όχι μόνο επειδή ο Σεντρίκ Καν και οι συνεργάτες του έλαβαν δημιουργικές ελευθερίες. Καθώς πρόκειται για δικαστικό δράμα και το σασπένς γύρω από την έκβαση της δίκης θα αγγίξει μέρος του κοινού που δεν γνωρίζει την υπόθεση, προτείνουμε να σταματήσετε να διαβάζετε εδώ, αν δεν θέλετε να μάθετε περισσότερα γι’ αυτή, και να επανέλθετε αφού δείτε την ταινία – αν και ο Καν στην πραγματικότητα δεν στέκεται εκεί.

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα Facebook Twitter
Μέσα στην αίθουσα ο Καν τοποθετεί τόσο το θεσμικό δικαστήριο όσο και το «λαϊκό», τον ρόλο του οποίου αναλαμβάνουν οι παριστάμενοι στο ακροατήριο.

Η ταινία του αφορά κάτι ευρύτερο από την ειδική περίσταση Γκολντμάν, σχετίζεται με την απονομή της δικαιοσύνης και την επιρροή σε αυτήν παραγόντων που, τουλάχιστον στην ποινική διαδικασία, θα έπρεπε να μην απασχολούν το δικαστήριο. Μέσα στην αίθουσα ο Καν τοποθετεί τόσο το θεσμικό δικαστήριο όσο και το «λαϊκό», τον ρόλο του οποίου αναλαμβάνουν οι παριστάμενοι στο ακροατήριο. Σε ένα στιγμιότυπο καίριας σημασίας, που μπορεί να περάσει απαρατήρητο, κάποια από το κοινό φωνάζει εκτός κάδρου σε μάρτυρα να μιλήσει πιο δυνατά, επειδή δεν μπορούν να ακούσουν καθαρά. Ο πρόεδρος του δικαστηρίου, εκτός κάδρου επίσης, καλεί τη μάρτυρα να αυξήσει την ένταση της φωνής της, παρά το γεγονός ότι αυτή είναι επαρκής για να ακούσουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Με αυτό τον (κινηματογραφικό) τρόπο ο Καν μας γνωστοποιεί ότι ο δικαστής έχει το βλέμμα του στραμμένο κατά ένα μέρος στην κοινή γνώμη, ότι έχει απολέσει την ουδετερότητα που όφειλε να έχει.

Μέσα από αντίστοιχες λεπτομέρειες –που δεν είναι καθόλου τέτοιες– ο Καν παρεμβαίνει στο κείμενο σκηνοθετικά, δηλαδή το σενάριο σού λέει το ένα, αλλά εκείνος σου λέει το άλλο. Ιδιοφυώς, δε, κατά τη διάρκεια της δίκης θα δώσει σε όλους τους συμμετέχοντες ελκυστικές και απωθητικές στιγμές. Θα σε κάνει να νιώσεις αποστροφή για τις μεθόδους όχι μόνο της εισαγγελίας αλλά και της υπεράσπισης. Ο δε κατηγορούμενος είναι κάποιος που, πιθανότατα, δεν θα ήθελες να συναναστραφείς ούτε για πέντε λεπτά, μα η δίκη δεν (θα έπρεπε να) αφορά τον χαρακτήρα του. Κι, όμως, όλοι μοιάζουν να εστιάζουν κυρίως σε αυτόν. Ακόμα και ο ίδιος ο Γκολντμάν, ενώ στην αρχική δήλωσή του δηλώνει την επιθυμία του να εστιάσουν στα αντικειμενικά στοιχεία και ότι δεν θα συμμετάσχει στην προσωπική του έκθεση, στη συνέχεια αυτοβούλως θα εκτεθεί προσωπικά, προκειμένου να χειραγωγήσει τους συγκεντρωμένους οπαδούς του.

Πολύ αργότερα στο φιλμ, ο δεύτερος εισαγγελέας θα ξεκινήσει την αγόρευσή του με τη φράση ότι η εισαγγελία δεν θέλει πάση θυσία να πετύχει την καταδίκη του κατηγορουμένου και ότι ενεργεί ως συλλειτουργός της Δικαιοσύνης, όταν αμέσως πριν ο συνάδελφός του τον έχει διαψεύσει εμφατικά. Η αφήγηση και το μοντάζ της ταινίας υπογραμμίζουν διαρκώς τέτοιες αντιφάσεις σε μια απόπειρα να καταδείξουν τις προκαταλήψεις και τις στρεβλώσεις που μολύνουν το σύστημα απονομής Δικαιοσύνης. 

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα Facebook Twitter
Ακόμα και ο ίδιος ο Γκολντμάν, ενώ στην αρχική δήλωσή του δηλώνει την επιθυμία του να εστιάσουν στα αντικειμενικά στοιχεία και ότι δεν θα συμμετάσχει στην προσωπική του έκθεση, στη συνέχεια αυτοβούλως θα εκτεθεί προσωπικά, προκειμένου να χειραγωγήσει τους συγκεντρωμένους οπαδούς του.

Από τα πραγματικά περιστατικά και τα αποδεικτικά στοιχεία προκύπτει ξεκάθαρα αν όχι η αθωότητα, τουλάχιστον η αμφιβολία για την ενοχή του κατηγορουμένου για την επίμαχη ληστεία και τον φόνο δύο ανθρώπων. Κι όμως, εισαγγελία και υπεράσπιση εστιάζουν στα χαρακτηριστικά του κατηγορουμένου και επιχειρούν επίκληση στο συναίσθημα. Κι όμως, ο δικηγόρος που αρνιόταν πεισματικά να επικαλεστεί το εβραϊκό τραύμα και να θέσει εαυτόν σε κοινή γραμμή με τον πελάτη του θα κλείσει την αγόρευσή του με αυτό. Και όταν στο φινάλε δικαστές και ένορκοι αθωώνουν τον Γκολντμάν για τη συγκεκριμένη ληστεία και τους φόνους, νιώθεις ότι η απόφαση ελήφθη επειδή στο ακροατήριο φώναζαν πολλοί «Γκολντμάν αθώος» και μόνο ένας «Γκολντμάν ένοχος». Και παρά τους πανηγυρισμούς και τα δάκρυα χαράς μερικών, κυριαρχεί μια αίσθηση ήττας, ίσως γιατί ο Καν αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο διαφορετικού αποτελέσματος αν το ρεύμα στο ακροατήριο είχε αντίθετη κατεύθυνση, αν η ταυτότητα του κατηγορουμένου ήταν άλλη. 

Στο τέλος ο κατηγορούμενος δικαιώνεται, αλλά για τους λάθος λόγους, κι εκείνος που «καταδικάζεται» είναι το σύστημα απονομής Δικαιοσύνης. Ιδιοφυώς, ο Καν θα βάλει μέσα στο κάδρο, μαζί με τους πανηγυρίζοντες, τους συγγενείς των θυμάτων που κλαίνε – ίσως γιατί γνωρίζουν ότι η μνήμη των αγαπημένων τους δεν θα δικαιωθεί ποτέ; Και η απούσα από το σύνολο του φιλμ μουσική δεν θα έρθει ούτε τώρα για να συντροφεύσει τις επευφημίες. Και ένα μαύρο καρέ θα διακόψει βάναυσα τις ιαχές και το χειροκρότημα. Μαζί με τα χαμόγελα και την ελπίδα.

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Υπόθεση Γκολντμάν» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου από τη Weird Wave.  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ