Ο θρύλος του «Τσίου», λίγο πριν ανέβει στο θέατρο

«Τσίου»: Πώς γυρίστηκε η πιο cult ελληνική ταινία της τελευταίας εικοσαετίας; Facebook Twitter
Η παράσταση σίγουρα θα αποτελέσει για πολλούς θεατές μια επίκληση στο συναίσθημα της νοσταλγίας αλλά και μια αναδρομή στις «καλύτερες μέρες» που πολλοί φαίνεται να χρειαστήκαμε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Φωτ.: Χρήστος Τόλης
0

Ο Δεκαπενταύγουστος στην Αθήνα με δύο ταινίες έχει συνδεθεί στη σινεφίλ συλλογική συνείδηση: τα «Φτηνά Τσιγάρα» του Ρένου Χαραλαμπίδη και τον «Τσίου» του Μάκη Παπαπαδημητράτου.

Αν το πρώτο φέρει τον αέρα μιας κινηματογραφικής Αθήνας, μιας ρομαντικής (και ρομαντικοποιημένης) εκδοχής της άδειας πρωτεύουσας, πρόσφορης για συλλογή «στιγμών» κατά τον κεντρικό χαρακτήρα, αν δείχνει, εν ολίγοις, την Αθήνα ενός φιλότεχνου αστού, ο «Τσίου» του Μάκη Παπαδημητράτου στρέφει το βλέμμα του στην Αθήνα του περιθωρίου και κοιτάζει τους ανθρώπους του με έναν αγαπητικό τρόπο που, τουλάχιστον τον καιρό της κυκλοφορίας του, το ελληνικό σινεμά δεν μας είχε συνηθίσει.

Ένα άλλο κοινό στοιχείο των δύο ταινιών είναι ότι πέρασαν σχεδόν απαρατήρητες όταν βγήκαν στις αίθουσες, καθώς κυκλοφόρησαν σε μια εποχή που το εναλλακτικό ελληνικό σινεμά μόλις είχε αρχίσει να χτίζει τις γέφυρες με τους θεατές, τις οποίες είχαν γκρεμίσει οι παρεκβάσεις του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.

Στα επόμενα χρόνια, μέσα από το YouTube και την πειρατεία, που καμιά φορά μπορεί και να σώζει το σινεμά, απέκτησαν ένα κοινό που διογκώθηκε, έγιναν γνωστές από στόμα σε στόμα, για να καταλήξουν σήμερα να έχουν έναν μεγάλο αριθμό πιστών οπαδών που επιστρέφουν τακτικά σ’ αυτές, επαναλαμβάνουν τις ατάκες και συνεννοούνται μεταξύ τους σαν ισότιμα και ένδοξα μέλη μιας παθιασμένης φαντασιακής κοινότητας. 

Από τη στιγμή που πήραμε την απόφαση να παίξουμε αυτούσιο το σενάριο της ταινίας στην παράσταση, θα το παίξουμε ως έχει. Αν έγραφα τώρα κάτι καινούργιο, ενδεχομένως να το αντιμετώπιζα διαφορετικά, αλλά σε κείμενο που γράφτηκε πριν από είκοσι χρόνια δεν πρόκειται να παρέμβω, δεν αποδέχομαι τέτοια εμπόδια, τέτοια stop στη δημιουργία, δεν θα κωλώσω, για να σ' το πω ωμά. Από κει και πέρα, οι φίλοι μας θα αναγνωρίσουν τις καλές προθέσεις και οι εχθροί μας ας κάνουν ό,τι θέλουν.

Ο σκηνοθέτης του «Τσίου» Μάκης Παπαδημητράτος, με τον οποίο επικοινωνήσαμε για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου, αναγνωρίζει τη συνεισφορά της πειρατείας στη δημοφιλία του έργου.

«Ο “Τσίου” ήταν ίσως η πρώτη ελληνική ταινία για την οποία η πειρατεία λειτούργησε ευεργετικά. Η ταινία είχε κόψει μόλις λίγες χιλιάδες εισιτήρια στα σινεμά και κατέληξε να γίνει γνωστή μέσα από αυτήν. Μάλιστα κάποιοι έβγαλαν και χρήματα από αυτό. Είχα γνωρίσει έναν ιδιοκτήτη βιντεοκλάμπ στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος  μου είπε “έλα να σε κεράσω, σου χρωστάω πολλά”, και μου εξήγησε ότι είχε την ταινία να παίζει μέρα-νύχτα στην τηλεόραση του μαγαζιού και τον ρωτούσαν οι πελάτες τι είναι και τους έλεγε “α, ο “Τσίου”, φοβερή ελληνική ταινία, πάρε δες την” και τους την πουλούσε, χρεώνοντας πέντε ευρώ το δισκάκι. “Το τι χρήματα έχω βγάλει από σένα και από την Τζούλια (σ.σ. την Αλεξανδράτου) δεν περιγράφεται”, μου είπε. Συνεπώς, ναι μεν προσωπικά δεν έβγαλα ούτε ένα ευρώ από την πειρατική διακίνηση και εκμετάλλευση της ταινίας μου αλλά αναγνωρίζω ότι τη βοήθησε να γίνει αυτό που είναι σήμερα».

Τσίου Facebook Twitter
Μέσα από μια πολυπρόσωπη, κερματισμένη αφήγηση που στα '00s αποκαλούσαμε ταραντινική γνωρίζουμε τους χαρακτήρες με το μικρό τους όνομα και το παρατσούκλι τους. Φωτ.: Ρεγγίνα Μανδηλάρη

Το φιλμ αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα εγχώριου DIY σινεμά. Γυρισμένο εμφανώς για ένα κομμάτι ψωμί –«δεν πήρε κανείς από τους συμμετέχοντες φράγκο», μας ενημέρωσε ο Παπαδημητράτος–, ακολουθεί μια χούφτα ανθρώπους που έχουν ξεμείνει στην Αθήνα τον Δεκαπενταύγουστο και έχει ως κεντρικό ήρωα τον Τσίου, ένα σε γενικές γραμμές καλόψυχο πρεζάκι που ψάχνει απεγνωσμένα να βρει τη δόση του και δυσκολεύεται, καθώς όλοι οι dealers την έχουν κάνει για άλλες πολιτείες.

«Δεκαπενταύγουστο στην Αθήνα μένουν μόνο οι μπατίρηδες και όσοι δεν ξέρουν κόσμο να πάνε έξω», ακούγεται να λέει ο Τσίου, που εκτελεί  χρέη αφηγητή. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι βρισκόμαστε σε εποχές προ κρίσης, όπου η πραγμάτωση του καλοκαιρινού ιδανικού για τους κατοίκους της πρωτεύουσας ήταν συνυφασμένη με την έξοδο από το κλεινόν άστυ. Οριακά θα έλεγες πως αποτελούσε στίγμα να μένεις στην Αθήνα εκείνη την περίοδο, το έβλεπες σε εκείνο το μείγμα έκπληξης, τρόμου και οίκτου στην έκφραση όσων έπαιρναν τη λέξη «πουθενά» ως απάντηση στην ερώτηση «πού θα πας τον Δεκαπενταύγουστο;».

Μετά την κρίση άλλαξαν οι προτεραιότητες και οι ανάγκες, το ίδιο το ελληνικό καλοκαιρινό ιδανικό αναπροσαρμόστηκε, αν και επί της ουσίας δεν μεταβλήθηκε – «τα μπάνια του λαού» παραμένουν μια ιερή συμφωνία μεταξύ κράτους και κοινωνίας και όποια κυβέρνηση τη διαρρήξει θα υποστεί σοβαρές εκλογικές απώλειες. 

Μάκης Παπαδημητράτος
Μάκης Παπαδημητράτος. Φωτ: Ιωάννα Χατζηανδρέου

Σε κάθε περίπτωση, για μια νεότερη γενιά που δεν πρόλαβε την εποχή των «παχιών αγελάδων», αυτό το σκέλος της ταινίας ίσως να μην έχει ανάλογο αντίκτυπο, καθώς η παραμονή στην πόλη κατά τη συγκεκριμένη επέτειο όχι μόνο δεν συνιστά εναλλακτικό τουρισμό αλλά δεν συνδέεται καν με τη ματαίωση μιας (ψυχαναγκαστικής) ανάγκης απόδρασης.

Από την άλλη, αυτό της το στοιχείο την καθιστά και μια «φούσκα» της εποχής της, εν μέρει εξηγεί τόσο τον αμοραλισμό όσο και την ευφορική διάθεση – όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος ο δημιουργός της, αν την έγραφε και τη γύριζε μετά την κρίση, θα άλλαζε λίγο τον τόνο της και κάποια πράγματα.

«Επειδή και ο ίδιος είμαι πολιτικοποιημένος ως άνθρωπος, θα την έκανα σίγουρα πιο πολιτική και λιγότερο χαρούμενη», ανέφερε. «Μην ξεχνάτε ότι η ταινία προέκυψε έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, νιώθαμε όλοι πιο ανέμελοι τότε, πιστεύαμε ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου».

Μέσα από μια πολυπρόσωπη, κερματισμένη αφήγηση, που στα ‘00s αποκαλούσαμε ταραντινική, γνωρίζουμε τους χαρακτήρες με το μικρό τους όνομα και το παρατσούκλι τους –η Τζένη το κοκάκι, ο Νώντας το λαμόγιο κ.ο.κ.– και παρακολουθούμε τις ιστορίες τους να διαπλέκονται με αφετηρία μια κλασικού τύπου παρεξήγηση, όπου όλοι αναζητούν το ίδιο πράγμα χωρίς να το ξέρουν.

Κατά βάση πρόκειται για αφορμή ώστε ο Παπαδημητράτος και οι συνεργάτες του να στήσουν μια σειρά από σκηνές ανεκδοτολογικού χαρακτήρα ανάμεσα σε γραφικούς, κινηματογραφικά ενδιαφέροντες χαρακτήρες – αν θέλουμε να βρούμε ένα αγγλόφωνο ανάλογό της, θα λέγαμε ότι μάλλον είναι πιο κοντά στο «Clerks» του Κέβιν Σμιθ παρά στο «Trainspotting» του Ντάνι Μπόιλ, έναν παραλληλισμό που κάνουν μερικοί (αποκλειστικά) λόγω του εθισμού των χαρακτήρων στα ναρκωτικά. 

Τζένη Θεωνά Facebook Twitter
Φαντάζομαι ότι θα έχει δεινοπαθήσει και η Τζένη Θεωνά με την ατάκα «έχεις κόκα, έχεις Τζένη», ελπίζω να μην την ταλαιπωρούν όταν βγαίνει έξω.

Για το πώς γεννήθηκε η ταινία, ο δημιουργός της είχε να μας πει τα εξής. «Ο χαρακτήρας του Τσίου προϋπήρχε, ήταν μια περσόνα που είχε πλάσει ο Αλέξανδρος Παρίσης και μας έπαιζε καμιά φορά και γελούσαμε. Όταν ήμουν στη σχολή, για να πειραματιστώ με το μέσο, είπα στους φίλους μου να γράψουν μια σκηνή, ώστε μετά να τη γυρίσω και να τη μοντάρω, και προέκυψε αυτή η σκηνή μπροστά στον οίκο ανοχής με το “ρωσικό” και την πρέζα που βλέπετε και στην ταινία. Επειδή μας άρεσε το αποτέλεσμα, είπαμε με τον Αλέξανδρο να τα βάλουμε κάτω και να σκεφτούμε το πριν και το μετά.

Μη σας τα πολυλογώ, προέκυψε ένα μικρού μήκους 17 λεπτών, το οποίο είδε ο παραγωγός μας, ο κ. Μακρής, και μας είπε "εδώ υπάρχει υλικό για μια ταινία μεγάλου μήκους". Στη συνέχεια έκατσα και δούλεψα από την αρχή, γιατί είναι άλλο να κάνεις μια ταινία 17 λεπτών και άλλο 87».

Το αποτέλεσμα σίγουρα δικαίωσε τόσο τον Παρίση όσο και τον Παπαδημητράτο. Τον μεν πρώτο γιατί, τουλάχιστον για σινεφίλ στην ηλικία του υπογράφοντος, που βαδίζει στα δεύτερα –αντα του, ο Τσίου και ο ιδιοσυγκρασιακός τρόπος ομιλίας του είναι μία από τις συχνότερες κινηματογραφικές μιμήσεις, τον δε Παπαδημητράτο γιατί οι ατάκες της ταινίας έχουν αποκτήσει μια δική τους ζωή, πολλές φορές ανεξάρτητη από την ίδια την ταινία.

Σε ερώτηση για τις ατάκες, o σκηνοθέτης απάντησε ότι η αυτή που ακούει συχνότερα στον δρόμο είναι το «θα σου βάλω τον Ταΰγετο στον κώλο πέτρα πέτρα», η οποία, όπως αποκάλυψε, ανήκει στον ίδιο τον Ερρίκο Λίτση. «Δεν ήταν καν προϊόν αυτοσχεδιασμού στην πρόβα, o Ερρίκος ήρθε από το σπίτι του με την ατάκα έτοιμη. “Αυτός που μιλάω στο τηλέφωνο είναι Μανιάτης, έτσι;” με ρώτησε, εγώ του απάντησα καταφατικά και έπειτα μου είπε “ωραία, άκου τι θα του πω”. Αρχικά του επισήμανα ότι είναι πολύ σκληρή ατάκα, ότι μου φέρνει τον κόσμο του Οικονομίδη στην ταινία, αλλά, από την άλλη, ήταν εμπνευσμένη, με έπεισε ότι θα χωρέσει στον κόσμο του “Τσίου” και, όπως φάνηκε και εκ του αποτελέσματος, είχε δίκιο.

Το άλλο που μου επαναλαμβάνουν συχνά, ειδικά όταν με συναντούν έξω σε μπαρ,  είναι το “έχεις κόκα, έχεις Τζένη”. Φαντάζομαι ότι θα έχει δεινοπαθήσει και η Τζένη (σ.σ. η Τζένη Θεωνά, που υποδύεται τον χαρακτήρα στην ταινία) με αυτή την ατάκα, ελπίζω να μην την ταλαιπωρούν όταν βγαίνει έξω. Καταλαβαίνω ότι επειδή σε έχει δει στην ταινία κάποιος αποκτά μια οικειότητα και νομίζει ότι σε ξέρει, αλλά, ειλικρινά, για να κάνει κάτι τέτοιο, πρέπει να έχει έλλειψη τακτ.

Εδώ που τα λέμε, η κοινωνία μας σήμερα δεν θα έλεγες ότι ξεχειλίζει από πολιτισμό, μεγάλη συζήτηση αυτή. Αλλά, για να μην παρεξηγηθώ, νιώθω πολύ όμορφα που η ταινία έχει αγαπηθεί τόσο από τον κόσμο, μου αρέσει που τόσοι άνθρωποι βρήκαν στις ατάκες της κάτι δικό τους».

Τσίου Facebook Twitter
«Μην ξεχνάτε ότι η ταινία προέκυψε έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, νιώθαμε όλοι πιο ανέμελοι τότε, πιστεύαμε ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου». Φωτ.: Ρεγγίνα Μανδηλάρη

Στο σημείο αυτό δεν μπορούσα να αποφύγω τον πειρασμό να τον ρωτήσω αν πιστεύει ακόμα ότι μόνο οι μαλάκες βάζουν καλαμπόκι και ανανά στην πίτσα, όπως ακούγεται μέσα στην ταινία. «Είχα μια κοπέλα που έβαζε ανανά στην πίτσα και την κορόιδευα», απάντησε γελώντας. «Γι' αυτό μπήκε αυτή η ατάκα στην ταινία, σαν πείραγμα. Και συνειδητοποίησα ότι ταυτίζεται πολύς κόσμος μαζί της, ότι υπάρχουν κι άλλοι σαν εμένα. Είναι αυτό που σας έλεγα πριν, μιλάει για κάτι προσωπικό, κάτι δικό σου, ακόμα και κάτι εντελώς χαζό, και βλέπεις ότι φαίνεται οικείο σε αρκετούς ανθρώπους. Γενικά, για το σενάριο της ταινίας άντλησα λεπτομέρειες από ιστορίες που είχα ακούσει και από πράγματα που παρατηρούσα γύρω μου. Ίσως αυτό να έδωσε ζωή στο σύνολο και ίσως γι' αυτό τόσος κόσμος να βρίσκει σημεία ταύτισης με τα τεκταινόμενα στο έργο».

Το αθηναϊκό κοινό, πάντως, βρίσκει σημεία ταύτισης (και) επειδή η δράση της ταινίας εξελίσσεται στην πόλη όπου ζει. Ας μην ξεχνάμε ότι ο «Τσίου» είναι και μια «ταινία πόλης», μας το ξεκαθαρίζει με το «καλημέρα», μέσα από τη διαδρομή στο λεωφορείο των τίτλων αρχής, που δείχνει μια μεγαλούπολη άδεια από ανθρώπους – μια τόσο κινηματογραφική αντίφαση.

Παρακολουθώντας την ταινία σήμερα, σου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι κάποιες τοποθεσίες μοιάζουν να μην έχουν αλλάξει ιδιαίτερα, ειδικά η περιοχή των Πατησίων – «ακόμα και τα γκράφιτι είναι ίδια, ίσως μόνο κάποιο δέντρο να μεγάλωσε ή να μην υπάρχει πια, γιατί το ξήλωσε ο δήμαρχός μας», σχολίασε ο Παπαδημητράτος. 

Τον παλμό της πόλης αφουγκράζεται και η μουσική της ταινίας, ένα μπιτάτο, ηλεκτρονικό σάουντρακ καμωμένο από προϋπάρχοντα κομμάτια των Μάνου Ροβίθη, Κωνσταντίνου Βήτα και Vodkatini. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο σκηνοθέτης, έβαλε τελικά λιγότερες μελωδίες του Κωνσταντίνου Βήτα στην ταινία σε σχέση με το αρχικό του πλάνο, καθώς ο συνιδρυτής των Stereo Nova είναι μεν φανταστικός μουσικός αλλά η μουσική του είναι πιο μελαγχολική και θα ερχόταν σε σύγκρουση με τον τόνο της ταινίας. 

Τσίου Facebook Twitter
O σκηνοθέτης ελπίζει ότι οι νέοι θεατές θα περάσουν καλά με ένα δοκιμασμένο κείμενο. Φωτ.: Χρήστος Τόλης

Αυτή ακριβώς η  μουσική θα χρησιμοποιηθεί και στη θεατρική παράσταση που ανεβαίνει από 15 Ιουνίου ως 16 Ιουλίου στον Βοτανικό. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα ανέβασμα του σεναρίου της ταινίας στη σκηνή υπό τη μορφή θεατρικού, με το μεγαλύτερο μέρος του καστ να επιστρέφει μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες για να ενσαρκώσει τους ίδιους χαρακτήρες.

«Δεν ήθελα να αλλάξω λέξη από το σενάριο κι αυτό δίνει μια μελαγχολία στο εγχείρημα», λέει ο Παπαδημητράτος. «Όπως και να το κάνουμε, είναι διαφορετικό να βλέπεις έναν σαρανταπεντάρη να ψάχνει τη δόση του, από έναν εικοσιπεντάχρονο. Φοβάμαι, βέβαια, μήπως από εκεί που το έργο είχε μια ελαφρότητα, βαρύνει επικίνδυνα, αλλά θα κάνω ό,τι μπορώ για να μη συμβεί αυτό». 

Φυσικά, έχουν αλλάξει οι καιροί και τα sex politics, κάποια αστεία που τότε «περνούσαν» τώρα ίσως να έχουν διαφορετική αντιμετώπιση από μερίδα του κοινού – η προαναφερθείσα παρεξήγηση με το «ρωσικό» για παράδειγμα, που ο Τσίου αναφέρεται σε πρέζα και ο τύπος έξω από τον οίκο ανοχής μιλά για σεξεργάτρια, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

«Δεν με απασχολεί καθόλου αυτό», ξεκαθαρίζει ο Παπαδημητράτος, «από τη στιγμή που πήραμε την απόφαση να παίξουμε αυτούσιο το σενάριο της ταινίας στην παράσταση, θα το παίξουμε ως έχει. Αν έγραφα τώρα κάτι καινούργιο, ενδεχομένως να το αντιμετώπιζα διαφορετικά, αλλά σε κείμενο που γράφτηκε πριν από είκοσι χρόνια δεν πρόκειται να παρέμβω, δεν αποδέχομαι τέτοια εμπόδια, τέτοια stop στη δημιουργία, δεν θα κωλώσω, για να σ' το πω ωμά. Από κει και πέρα, οι φίλοι μας θα αναγνωρίσουν τις καλές προθέσεις και οι εχθροί μας ας κάνουν ό,τι θέλουν».

O σκηνοθέτης ελπίζει ότι οι νέοι θεατές θα περάσουν καλά με ένα δοκιμασμένο κείμενο. Όσον αφορά αυτούς που ξέρουν καλά την ταινία, υπόσχεται ότι τους περιμένουν κάποιες εκπλήξεις, σχετικές κυρίως με τα ευρήματα μέσω των οποίων θα αναπαραστήσουν κάποιες σκηνές της ταινίας, παραπέμποντας στον τρόπο που γυρίστηκε.

«Είναι κι ένας τρόπος για να πληρωθούν επιτέλους οι άνθρωποι που δούλεψαν τότε χωρίς να πάρουν χρήματα», δήλωσε μεταξύ σοβαρού κι αστείου για την παράσταση. Όταν του επισήμανα ότι κάποιοι θεατές ίσως θα προτιμούσαν να δουν ένα έργο που θα έβρισκε τους ίδιους χαρακτήρες είκοσι χρόνια μετά, εκείνος μου ξεκαθάρισε ότι δεν τον ενδιαφέρει ένα τέτοιο ενδεχόμενο – «δεν θέλω να πάθω και “Trainspotting”», είπε γελώντας, αναφερόμενος στο sequel της βρετανικής επιτυχίας που μάλλον έχει ξεχάσει ακόμα και ο ίδιος ο Ντάνι Μπόιλ ότι γύρισε. 

Τσίου Facebook Twitter
«Είναι κι ένας τρόπος για να πληρωθούν επιτέλους οι άνθρωποι που δούλεψαν τότε χωρίς να πάρουν χρήματα», δήλωσε μεταξύ σοβαρού κι αστείου για την παράσταση. Φωτ.: Χρήστος Τόλης

Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι η παράσταση δεν είναι μιούζικαλ. Αν και υπήρχαν κάποιες σκέψεις σε αρχικό στάδιο να ενταχθεί το στοιχείο του χιπ-χοπ στο έργο, όταν ο Παπαδημητράτος πληροφορήθηκε για την ετοιμασία ανάλογων εγχειρημάτων που είδαμε πρόσφατα στο σανίδι, εγκατέλειψε την ιδέα.

Μάλιστα, η παράσταση αρχικά είχε προγραμματιστεί να ανέβει πέρυσι τον Δεκαπενταύγουστο –κάποιοι θυμόμαστε και σχετικές αναρτήσεις στα social media–, μα τελικά ματαιώθηκε για μια σειρά από λόγους που ο δημιουργός θα αποκαλύψει σε ένα ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει, θυμίζοντας ακουσίως το «Lost in La Mancha», το κινηματογραφικό χρονικό της καταστροφικής πρώτης απόπειρας του Τέρι Γκίλιαμ να γυρίσει τον «Δον Κιχώτη» του.

Η παράσταση σίγουρα θα αποτελέσει για πολλούς θεατές μια επίκληση στο συναίσθημα της νοσταλγίας αλλά και μια αναδρομή στις «καλύτερες μέρες» που πολλοί φαίνεται να χρειαστήκαμε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας – για τον υπογράφοντα έτσι εξηγείται και η έκρηξη αυτοβιογραφικών δημιουργιών στη μεγάλη οθόνη εντός της τελευταίας διετίας.

Στο τέλος της μέρας, αυτό που θα πετύχει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είναι να επιβεβαιώσει και να ενισχύσει τον μύθο του «Τσίου», μιας ατόφια cult δημιουργίας, για την οποία μπορούμε πλέον να γράψουμε με σιγουριά ότι άντεξε στον χρόνο, ακόμα κι αν δεν μένουν πια στην Αθήνα τον Δεκαπενταύγουστο μόνο οι μπατίρηδες και όσοι δεν έχουν κόσμο να πάνε έξω.

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το θέατρο των ύβρεων- ένα απέραντο σπιρτόκουτο

Αργυρώ Μποζώνη / Το θέατρο των ύβρεων – ένα απέραντο σπιρτόκουτο

Με το συγκλονιστικό του «Σπιρτόκουτο» το 2002, ο Οικονομίδης, χωρίς να φταίει, δημιούργησε μια τάση στο ελληνικό θέατρο που μάλλον το τερμάτισε μέσα από την κατάχρηση και την εξωτικοποίηση του λούμπεν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Μαγουλιώτης

Portraits 2023 / Βασίλης Μαγουλιώτης: «Οι "Παίχτες" ήταν μια απάντηση στον εγκλεισμό και τη δυστοπία»

Χρειάστηκε μόνο μια χρονιά γεμάτη με εξαιρετικές ερμηνείες σε θέατρο, σινεμά και τηλεόραση για να πειστούμε πως ο Βασίλης Μαγουλιώτης είναι ο επόμενος μεγάλος Έλληνας πρωταγωνιστής.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ερρίκος Λίτσης: «Αν εγώ, ως ηθοποιός, ένιωθα κίνδυνο, ο καρδιοχειρούργος τι θα έπρεπε να νιώθει;»

Θέατρο / Ερρίκος Λίτσης: «Αν εγώ, ως ηθοποιός, ένιωθα κίνδυνο, ο καρδιοχειρούργος τι θα έπρεπε να νιώθει;»

Ο εξαιρετικός ηθοποιός επιστρέφει στη βία, αυτή τη φορά στην ταραντινική, με τη συμμετοχή του στην ελληνική θεατρική διασκευή του cult «Reservoir Dogs»
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Νικορέστης Χανιωτάκης

Θέατρο / Νικορέστης Χανιωτάκης: «Να γνωρίζουμε ανθρώπους και να ανταλλάσσουμε ιστορίες»

Ίσως ο πιο παραγωγικός σκηνοθέτης του ελληνικού θεάτρου αυτήν τη στιγμή, ο Νικορέστης Χανιωτάκης υπογράφει τη φετινή σεζόν έξι παραστάσεις και μας λύνει την απορία πώς τα καταφέρνει να είναι τόσο ενεργός και τόσο χαμηλών τόνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ