«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει μακρινό παρελθόν

«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει πολύ μακρινό παρελθόν… Facebook Twitter
To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της. Φωτ.: FilmNation/Bleecker Street/Annew Wilk
0

Ήταν από τις πρώτες που αντιλήφθηκαν την ευεργετική μεταδοτικότητα των social media, η νέα γυναίκα που έδωσε πρόσωπο στον φεμινισμό του 21ου αιώνα, εκείνη που κατάλαβε πως ανάμεσα στον φασιονίστικο υπερσεξουαλισμό του «Sex and the City» και τον teen ελιτισμό του «Gossip Girl» υπήρχε ζωτικός χώρος για κάτι εναλλακτικό: με το «Girls», η Λίνα Ντάναμ φάνηκε να εδραιώνεται στο τηλεοπτικό mainstream, αφού πρώτα είχε αποσπάσει το ενδιαφέρον του Τζαντ Άπατοου και του κυκλώματος του ανεξάρτητου σινεμά με το «Tiny Furniture», που έγραψε και σκηνοθέτησε η ίδια.

Μέσα σε λίγα χρόνια, η Νεοϋορκέζα συγγραφέας βρισκόταν παντού, υπογράφοντας κερδοφόρα συμβόλαια με το HBO, εκδίδοντας δύο βιβλία με τον υψηλού προφίλ οίκο Random House, παίζοντας σε μια ταινία της μητέρας της που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ενσαρκώνοντας τη Βάλερι Σολάνας στο «American Horror Story», και κυρίως επινοώντας ένα newsletter με τη σεναριογράφο και παραγωγό Τζένι Κόνερ, το περίφημο «Lenny Letter», με την υποστήριξη γιγάντων των media όπως η Hearst και στη συνέχεια η Conde Nast. Όχι εντελώς ξαφνικά, η επιδραστική αυτοκρατορία της Ντάναμ κατέρρευσε κάπου στο 2018, το «Girls» έκλεισε τον κύκλο του, η τακτική της επιστολογραφία κατέβασε ρολά ελλείψει συνδρομητών, η ταινία της, «Camping», έπεσε στο κενό, και το ίδιο συνέβη με μια παραγωγή που εξαφανίστηκε όταν ο Σπίλμπεργκ και ο Έιμπρααμς έχασαν τον ενθουσιασμό τους.

Δεν είναι μόνο ότι το ραντεβού της Ντάναμ με το κοινό της ματαιώθηκε, αλλά η περσόνα της αμφισβητήθηκε, με τον ίδιο τρόπο που λίγο καιρό πριν απογειώθηκε. Κατηγορήθηκε για απρεπή σχόλια και εκτεταμένο ρατσισμό, ακόμη και για σεξισμό, πράγματα για τα οποία αναγκάστηκε να απολογηθεί. Πάντα μαχητική, υπερασπίστηκε σθεναρά το δικαίωμά της στο λάθος και, με σταθερή πίστη στον ανοιχτό διάλογο, μοιράστηκε δημόσια το πρόβλημά της με την εξάρτηση από τα οπιοειδή, θέλοντας ίσως να δικαιολογήσει τη διαφορά της εικόνας της σε σχέση με το ξεκίνημα της καριέρας της.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της κι όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της.

Ειλικρινά είχαμε (ξε)χάσει την Ντάναμ και τη μετεωρική, σίγουρα θορυβώδη περίπτωσή της, μέχρι την ταινία «Treasure», που έκανε πρεμιέρα εκτός συναγωνισμού στο 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Τη σκηνοθέτησε με συγκρατημένο, σχεδόν τηλεοπτικό τόνο η Τζούλια φον Χάινζ, η δημιουργός που έχει εργαστεί στην τηλεόραση και μας είχε ξαφνιάσει ευχάριστα με ένα σαφώς πιο δυναμικό ντεμπούτο, στο «And Tomorrow the Entire World». Η Γερμανίδα σκηνοθέτιδα ήθελε από καιρό να μεταφέρει στην οθόνη το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Αυστραλής Λίλι Μπρετ, «Too Many Men».

To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της, επιχειρώντας να επισκεφθεί την Πολωνία το 1991, μαζί με τον πατέρα της, ο οποίος είχε να δει από κοντά την πατρίδα του από τον πόλεμο. Η σχέση ανάμεσα στον Έντεκ και τη Ρουθ, τη Ρούτι του, όπως την αποκαλεί, όταν δεν της απευθύνεται με ένα μπεμπεκίστικο υποκοριστικό που την τσαντίζει, δεν είναι εύκολη: από την αρχή, η νέα γυναίκα έχει καταστρώσει το ταξίδι με σφιχτό προϋπολογισμό και πνεύμα αντιλογίας σε έναν άνδρα που μοιάζει χαλαρός και bon vivant, άνετος με την επιστροφή σε έναν τόπο αποχωρισμού και θανάτου, γεγονός που απομακρύνει το συναίσθημα της κόρης του ακόμη περισσότερο.

Από την πρώτη τους συνάντηση στο αεροδρόμιο μέχρι την επίσκεψη στο Λοτζ και το Άουσβιτς, ο ζεστός και εγκάρδιος Έντεκ του Στίβεν Φράι (δοκιμάζει τα πολωνικά, αλλά παραμένει πάντα ο αξιαγάπητος Βρετανός που όλοι γνωρίζουμε πέρα από τις ερμηνείες του) κάνει τα πάντα για να πείσει τη Ρουθ πως μεγαλοποιεί ένα παρελθόν που έχει παρέλθει, και πως είναι μάταιο να εμμένει σε πληγές και χίμαιρες, αλλά και να διεκδικεί κειμήλια που δεν έχουν θέση στη ζωή τους πλέον. Αν και φαντάζει εντελώς περιττό ένα έργο για το Ολοκαύτωμα τη χρονιά της «Ζώνης Ενδιαφέροντος», το «Treasure» θα μπορούσε να καλύψει μια θέση στις κομεντί με το συγκεκριμένο δραματικό ντεκόρ, αλλά δεν είναι ούτε πρωτότυπα δραματική, ούτε και αρκούντως κωμική, παρά σε ελάχιστα χαμογελαστά σημεία αναλαμπής. Με την ανάπτυξη της πλοκής να στριφογυρίζει δεξιά κι αριστερά στα παρακμιακά ερείπια της, πρόθυμης να υποδεχθεί τους τουρίστες στα στρατόπεδα θανάτου, νωπής δημοκρατίας, ο «Θησαυρός» εξαντλείται σε μελό αντιπαραθέσεις που κλιμακώνονται σε μια αναμενόμενα τρυφερή συμφιλίωση.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της και όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της, με βαριά σκιά και βαρετή ζωή, καταπιεσμένα όνειρα και έναν αποτυχημένο γάμο, και κυρίως με έναν πατέρα που την αντιμετωπίζει με ανωριμότητα, τη φέρνει σε αμηχανία όταν υπερβάλλει για τα επιτεύγματά της και τη ρεζιλεύει όποτε δημοσιοποιεί, κυρίως σε αγνώστους, λεπτομέρειες για την προσωπική της ζωή, με τον ζήλο, τη φόρα και την αλαζονεία ενός αμετανόητου survivor.

Τη γενεακή διαφορά φάσης η Ντάναμ την εντοπίζει και την τοποθετεί σωστά στην εποχή που προηγήθηκε της δικής της, όπως επίσης εντοπίζει με διακριτικότητα και ενίοτε με συγκίνηση τη βουβή κακοποίηση που δέχεται μια σβησμένη γυναίκα των '90s, στριμωγμένη μεταξύ περιορισμένων δικαιωμάτων και μιας εξωτερικής εμφάνισης που δεν εμπνέει εμπιστοσύνη σε κανέναν, πόσο μάλλον στην ίδια. Αντί για το ετήσιο ραντεβού με το Holocaust film του φεστιβάλ, το «Treasure» κρύβει μέσα στην αληθινή ιστορία που πραγματεύεται το πορτρέτο μιας αργοπορημένης, επώδυνης ενηλικίωσης – και ίσως μια υπενθύμιση πως η Λίνα Ντάναμ, μακριά από τη συγκρουσιακή φούρια που εξαπέλυσε στα '00s, ψάχνει αλλού την ουσία.

Σκηνή από την ταινία «Treasure»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πολύτιμη παραμυθία του Μάρτιν Σκορσέζε

Ανταπόκριση από το Βερολίνο / Ο Μάρτιν Σκορσέζε μάς δίνει κουράγιο για το μέλλον του σινεμά

Ενθουσιώδης, ενεργητικός, πάντα επίκαιρος, ο Μάρτιν Σκορσέζε ενώνει την ιστορία της τέχνης που λατρεύει άνευ όρων με το πάθος του για το storytelling. Όποτε αναγγέλλει καινούργια ταινία ή μιλά για ό,τι αυτός θέλει, νιώθουμε σαν καλεσμένοι σε οικογενειακή γιορτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ