Ο Κίλιαν Μέρφι επιστρέφει, η ντροπή της Ιρλανδίας ξαναζωντανεύει

74th Berlinale: «Small Things Like These» Facebook Twitter
Στο «Small Things Like These», ο Κίλιαν Μέρφι παίζει τον Μπιλ Φέρλονγκ, έναν προμηθευτή καυσόξυλων που ζει τίμια και ήσυχα σε μια εργατική κωμόπολη της Ιρλανδίας το 1985.
0

Στην έρημο της Σάντα Φε, οι συντελεστές του Οπενχάιμερ δεν είχαν πολλές εναλλακτικές ψυχαγωγίας μετά τα γυρίσματα. Ο Ματ Ντέιμον είχε συμπαθήσει πολύ τον Κίλιαν Μέρφι, αν και δεν είχε πολλές ευκαιρίες να διαπιστώσει το χιούμορ που τόσο του είχε διαφημίσει η Έμιλι Μπλαντ, όταν δούλευαν μαζί, στο sequel του «A Quiet Place». Παρότι λοιπόν δεν συνέφαγαν ποτέ στο μοναδικό εστιατόριο της περιοχής, διότι ο Μέρφι παρέμεινε απαρέγκλιτα συγκεντρωμένος, δεν πολυμιλούσε στον κόσμο, πήγαινε στον προσωπικό του χώρο, με το ζόρι κατάπινε μερικά αμύγδαλα και κοιμόταν, πιο αδύνατος και πιο… Οπενχάιμερ όσο οι μέρες περνούσαν, ο Ντέιμον κατάφερε να τον ξεμοναχιάσει για να μιλήσουν για τα θέματα που τους ενδιέφεραν.

Ο Μέρφι ανέφερε το «Small Things Like These», ένα μυθιστόρημα της Κλερ Κίγκαν που σκόπευε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη, με πρωταγωνιστή τον ίδιο, το περιέγραψε στον Ματ, εκείνος σκέφτηκε πως, πρώτον, ήταν καλή ιδέα, δεύτερον, ήταν «γελοιωδώς εύκολο» project, όπως ομολόγησε αργότερα, για την εταιρεία παραγωγής που μοιράζεται με τον διόσκουρό του, Μπεν Άφλεκ, την Artists Equity, και τρίτον, γιατί όχι; Ο Ιρλανδός ηθοποιός είχε ήδη συζητήσει με τον Τιμ Μιέλαντς, τον Βέλγο σκηνοθέτη του από το τηλεοπτικό «Peaky Blinders», ιδέες και λεπτομέρειες στην προσέγγιση ενός θέματος, του εκτεταμένου εγκλεισμού έφηβων κυρίως κοριτσιών που έμεναν ανεπιθύμητα έγκυες σε δομές υπό την επίβλεψη της Kαθολικής Eκκλησίας, το οποίο πίστευαν ακράδαντα πως άξιζε να ξαπαειπωθεί.

Όσο δόκιμες και ολόσωστες και αν είναι οι φωνητικές δυνατότητες του Κίλιαν Μέρφι, το βλέμμα του παραμένει τόσο ακαταμάχητο και μοναδικό, έτσι όπως ολοστρόγγυλο και παιδιάστικα αγνό καταβροχθίζει τις εικόνες που αντικρίζει, που γίνεται περισσότερο κατανοητή η λακωνική του παρουσία στη μεγαλύτερη διάρκεια του «Small Things Like These».

Πριν από 20 χρόνια, ο Πίτερ Μάλαν, αγαπημένος ηθοποιός του Κεν Λόουτς, είχε προκαλέσει μια σχετική αναστάτωση στη χώρα του, και ανατριχίλα στο κοινό, αποκαλύπτοντας –σε παγκόσμια πρεμιέρα και αποσπώντας βραβεία στο Φεστιβάλ Βενετίας– τις «Magdalene Sisters», τις εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσες κορασίδες της Ιρλανδίας, σε μια δραματική αναπαράσταση της φρίκης που βίωναν κορίτσια στο όνομα της Παναγίας, από μια Εκκλησία που, μετά το σκάνδαλο, δεν έσπευσε να ζητήσει «καθολικά» συγγνώμη. Εν μέρει, υπάρχει ένα δίκιο στην άρνηση αυτή: η ευθύνη που βάρυνε το θρησκευτικό σύστημα για τη διατήρηση των Πλυντηρίων της Μαγδαληνής επί ενάμιση αιώνα και κάτι ψιλά, από το 1820 ως το 1996, αθωώνει και βολεύει πολύ το πολιτικό κατεστημένο μιας υποκριτικής κοινωνίας, που γνώριζε τι γινόταν και προτιμούσε να αναλώνεται σε πιο τουριστικά κλισέ – το αλκοόλ για παράδειγμα. Τα κρυφά κάτεργα που διηύθηναν αδελφές του ελέους και φιλεύσπναχνες ηγούμενες, όπως εδώ η Έμιλι Γουότσον, η οποία γλιστράει μερικά χαρτονομίσματα στο γιορτινό φακελάκι για να χαρούν και να κλείσουν τα πικραμένα στόματα της οικογένειας του ποιμνίου της, ήταν κοινό μυστικό αλλά και σκληρό φορτίο για να ξεριζωθεί. 

Στο «Small Things Like These», ο Κίλιαν Μέρφι παίζει τον Μπιλ Φέρλονγκ, έναν προμηθευτή καυσόξυλων που ζει τίμια και ήσυχα σε μια εργατική κωμόπολη της Ιρλανδίας το 1985, όπως καταλαβαίνουμε ακούγοντας στο βάθος το εμβληματικό «Come on Eilleen» των Dexy’s Midnight Runner, με τις πέντε κόρες και τη σύζυγό του – είναι η Αϊλίν Γουόλς, που ενσάρκωσε κατά σύμπτωση μια από τις «Magdalene sisters». Περνάει μια απροσδόκητη κρίση, είναι ανήσυχος, όπως λέει, ή απλώς κουρασμένος, όπως του εξηγεί η πιο πρακτική γυναίκα του. Ανατρέχει στην παιδική του ηλικία, τότε που μεγάλωνε με τη βιολογική μητέρα του σε ένα ανάδοχο σπίτι, χωρίς πατέρα, και χωρίς το δώρο που περίμενε αδημονώντας εκείνα τα Χριστούγεννα της δεκαετίας του '50, ένα παζλ, τίποτε παραπάνω. Σκόρπιες λεπτομέρειες από τότε βγάζουν πλέον νόημα, ειδικά μετά από τις επαγγελματικές του επισκέψεις στις καλόγριες για να τους παραδώσει κάρβουνο και να πληρωθεί. Εκεί παρατηρεί πιο έντονα τα «πεσμένα κορίτσια», τις ανήλικες κοπέλες που εκδιώχθηκαν επειδή περιμένουν παιδί εκτός νυμφώνος, και περιμαζεύτηκαν από τις καλόγριες οι οποίες, ενώ δεν τις κλειδαμπάρωσαν στο άσυλο, τις έβαζαν να δουλεύουν νυχθημερόν και τις εκμεταλλεύτηκαν στεγνά, με αντάλλαγμα την «καριτά» και την επιβίωση. 

74th Berlinale: Small Things like these Facebook Twitter
Σκηνή από τα γυρίσματα της ταινίας.

Αντίθετα από το «Magdalene Sisters», η ταινία του Μιέλαντς ενδιαφέρεται για το εξωτερικό κάδρο, υπονοώντας τη βία που συμβαίνει μέσα στο «πλυντήριο», όπως το έλεγαν, όπως περίπου συλλέγει τα θραύσματα της ζωής του Μπιλ. Όσο δόκιμες και ολόσωστες και αν είναι οι φωνητικές δυνατότητες του Κίλιαν Μέρφι, το βλέμμα του παραμένει τόσο ακαταμάχητο και μοναδικό, έτσι όπως ολοστρόγγυλο και παιδιάστικα αγνό καταβροχθίζει τις εικόνες που αντικρίζει, που γίνεται περισσότερο κατανοητή η λακωνική του παρουσία στη μεγαλύτερη διάρκεια του «Small Things Like These». Άλλωστε, τα μικρά πράγματα συνθέτουν το μεγάλο κενό που νιώθει ο Μπιλ και επικοινωνεί γλαφυρά και με αξιοζήλευτη οικονομία ο Κίλιαν Μέρφι. Μεγαλώνοντας κορίτσια, από την εφηβεία που ετοιμάζεται να αποδράσει καλπάζοντας, μέχρι την τρυφερότητα που αφοπλίζει και γαληνεύει στο τέλος μιας μακριάς μέρας έναν πατέρα από τα άγχη του, ο καρβουνιάρης με τη «μαλακή καρδιά», όπως του επισημαίνει –όχι με θετικό πρόσημο– η γυναίκα του, βλέπει μια σαθρή πλευρά που συνεχίζεται, έχοντας ο ίδιος ένα τραύμα ακόμη ανοιχτό, όπως του υπενθυμίζουν τα δάκρυα που τρέχουν από τα μάτια του όταν συνειδητοποιεί από πού προέρχεται και κυρίως τι έχει παραλείψει. Εκτός από το συγκεκριμένο θέμα, που η Κίγκαν το έχει διαχειριστεί με ευαισθησία, με τη διεισδυτική της γραφή, και η ταινία το απέδωσε με αίσθηση κινηματογραφική, διακριτική και αποτελεσματική (ευτυχώς σε μια αναβάθμιση της οικονομικά και πολιτικά πάσχουσας φέτος Μπερλινάλε, που μας είχε συνηθίσει σε προβληματικές πρεμιέρες τα τελευταία χρόνια), το «Small Things Like These» μιλά με δύναμη μέσα από τα συμφραζόμενα για τη λανθασμένη τοποθέτηση των γυναικών σε μια εποχή που δεν είχαν καν χρόνο να σταθούν για να αναλογιστούν ποιες είναι και τι θέλουν, και μάλιστα με καταλύτη έναν άνδρα που δεν φέρει την κλισέ αύρα της αρρενωπότητας – η καριέρα του Κίλιαν Μέρφι οφείλει να μελετηθεί, εκτός από όλα τα άλλα, ειδικά για το γκρέμισμα του κλασικού machismo.

Small Things Like These (Cillian Murphy) Trailer | First Look (2024)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Oppenheimer: Κανείς δεν θα μπορούσε να αναδείξει μια βιογραφία όπως ο Νόλαν

Οθόνες / Oppenheimer: Κανείς δεν θα μπορούσε να αναδείξει μια βιογραφία όπως ο Νόλαν

Παρά μια πολυπρόσωπη, οπερατική διάθεση που επισκιάζει τις ανάσες που χρειάζεται, η προσήλωση και ο πλούτος της ταινίας σε επίπεδο τεχνικής και περιεχομένου αποζημιώνουν, ενώ η ερμηνεία του Κίλιαν Μέρφι είναι καθηλωτική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ