Οι χαμένες ψυχές του «Arcadia» στην 74η Μπερλινάλε

Τα φαντάσματα του Arcadia στην 74η Berninale Facebook Twitter
Ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.
0


Ο ΓΙΑΝΝΗΣ (ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΟΥΡΙΚΗΣ) οδηγεί θολωμένος και, όταν κάνει επείγουσα στάση, η γυναίκα του Κατερίνα (Αγγελική Παπούλια) ξυπνά τρομαγμένη στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Όταν φτάνουν στον προορισμό τους, επιβεβαιώνεται η τραγική είδηση ενός θανάτου: δεν είναι το παιδί τους, όπως μπορεί κάποιος να υποθέσει, αλλά η (έκπληκτη) Κατερίνα. 

Ο Γιάννης ζητά από την ιδιοκτήτρια του εξοχικού να διανυκτερεύσει εκεί όπου έμεινε για τελευταία φορά η Κατερίνα, μαζί με τον επίσης νεκρό στο ίδιο αυτοκινητικό δυστύχημα εραστή της.

Το «Arcadia» συνδυάζει το ghost love story με ένα ψυχολογικό θρίλερ για τις ψυχές που αιωρούνται χαμηλά – γι’ αυτό και ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.

Ο επίσης πεθαμένος, όπως γρήγορα καταλαβαίνουμε, έφηβος γιος της ιδιοκτήτριας τής χτυπά το τζάμι, της εξηγεί τι περίπου συμβαίνει, την οδηγεί στην κοντινή ταβέρνα Αρκάντια του τίτλου, όπου νεκροί έρχονται σε σωματική επαφή, σαν μια νυχτερινή τελετή σεξουαλικής παραμυθίας, και ουσιαστικά τη μυεί στη νέα κατάσταση στην οποία βρίσκεται, μια φάση κατά την οποία πνεύματα έχουν μείνει πίσω, δεμένα με τους ανθρώπους που τα κουβαλούν σαν άλυτες ενοχές, μαράζι και βάρος μαζί – κοινό χαρακτηριστικό είναι πως κανείς τους δεν μπορεί, όσο κι αν προσπαθεί, να αποχωριστεί τα παπούτσια που φορούσε.

Τα φαντάσματα του Arcadia στην 74η Berninale Facebook Twitter
Τα πνεύματα έχουν μείνει πίσω, δεμένα με τους ανθρώπους που τα κουβαλούν σαν άλυτες ενοχές, μαράζι και βάρος μαζί.

Σύντομα αντιλαμβανόμαστε πως οι διάλογοι που ακούγονται στον ίδιο χωροχρόνο εφάπτονται, αλλά δεν τέμνονται. Η σχέση της Κατερίνας με τον Γιάννη δεν σταματά, όπως συμβαίνει με τον νεαρό και τη μητέρα που δεν παύει τον καλεί με τη ραγισμένη καρδιά της, με έναν άνδρα που μαχαίρωσε τον αδελφό ενός απαρηγόρητου συγχωριανού του, τον σκύλο που περιμένει πιστά τον αστυνομικό ο οποίος δεν γνωρίζει αν θα επιστρέψει και πάλι κοντά του ή με μια κόρη που δεν έχει συγχωρέσει τη μάνα που την εγκατέλειψε χωρίς να τη γνωρίσει.

Τα φαντάσματα που κατοικούν το «Arcadia» του Γιώργου Ζώη, σε σενάριο δικό του και της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, το οποίο έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα Encounters της 74ης Berlinale, υπνοβατούν με στιγματισμένη συνείδηση και πληρώνουν την αμαρτία της ζωής τους, ώσπου το εν ζωή θύμα τους να τους απαλλάξει από το άχθος και να προχωρήσει χωρίς αυτά στο επόμενο κεφάλαιο. Κι όλα αυτά αφομοιώνοντας οργανικά τις κινηματογραφικές του επιδράσεις και δημιουργώντας ένα περιβάλλον ρέουσας μετάβασης, ζοφερό αλλά και τρυφερό, σχεδόν εξομολογητικό.

Ειδικά στο πρώτο ημίωρο χτίζει σασπένς, εισάγοντας χαρακτήρες, ενώ αναπτύσσει έναν ιδιαίτερο δεσμό οικειότητας και εξάρτησης μεταξύ του πρωταγωνιστικού ζευγαριού, προσθέτοντας ένα ακόμη twist από το κοινό παρελθόν τους στην παράδοξη εκκρεμότητα που βιώνουν σε μια εναλλακτική ζώνη του λυκόφωτος. Κυρίως, ενορχηστρώνει το «ταυτόχρονα» και το «αλλού» με αφηγηματική αυτοπεποίθηση και κινηματογραφική νηφαλιότητα: το «Arcadia» συνδυάζει το ghost love story με ένα ψυχολογικό θρίλερ για τις ψυχές που αιωρούνται χαμηλά – γι’ αυτό και ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.

Και τα παπούτσια, από τα πρακτικά all star του νεαρού μέχρι τις άβολες γόβες της Κατερίνας, παρότι παραμένουν μια έξυπνη άγκυρα που δένει συμβολικά και κυριολεκτικά τους ετερόκλητους, ζωντανούς και μη χαρακτήρες στο συγχρονικό limbo, σαν τις αθόρυβες αλυσίδες των φυλακισμένων στοιχειών, δεν αρκούν για τη λύση του φινάλε.

«Arcadia» - Trailer (2024)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ