Οι χαμένες ψυχές του «Arcadia» στην 74η Μπερλινάλε

Τα φαντάσματα του Arcadia στην 74η Berninale Facebook Twitter
Ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.
0


Ο ΓΙΑΝΝΗΣ (ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΟΥΡΙΚΗΣ) οδηγεί θολωμένος και, όταν κάνει επείγουσα στάση, η γυναίκα του Κατερίνα (Αγγελική Παπούλια) ξυπνά τρομαγμένη στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Όταν φτάνουν στον προορισμό τους, επιβεβαιώνεται η τραγική είδηση ενός θανάτου: δεν είναι το παιδί τους, όπως μπορεί κάποιος να υποθέσει, αλλά η (έκπληκτη) Κατερίνα. 

Ο Γιάννης ζητά από την ιδιοκτήτρια του εξοχικού να διανυκτερεύσει εκεί όπου έμεινε για τελευταία φορά η Κατερίνα, μαζί με τον επίσης νεκρό στο ίδιο αυτοκινητικό δυστύχημα εραστή της.

Το «Arcadia» συνδυάζει το ghost love story με ένα ψυχολογικό θρίλερ για τις ψυχές που αιωρούνται χαμηλά – γι’ αυτό και ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.

Ο επίσης πεθαμένος, όπως γρήγορα καταλαβαίνουμε, έφηβος γιος της ιδιοκτήτριας τής χτυπά το τζάμι, της εξηγεί τι περίπου συμβαίνει, την οδηγεί στην κοντινή ταβέρνα Αρκάντια του τίτλου, όπου νεκροί έρχονται σε σωματική επαφή, σαν μια νυχτερινή τελετή σεξουαλικής παραμυθίας, και ουσιαστικά τη μυεί στη νέα κατάσταση στην οποία βρίσκεται, μια φάση κατά την οποία πνεύματα έχουν μείνει πίσω, δεμένα με τους ανθρώπους που τα κουβαλούν σαν άλυτες ενοχές, μαράζι και βάρος μαζί – κοινό χαρακτηριστικό είναι πως κανείς τους δεν μπορεί, όσο κι αν προσπαθεί, να αποχωριστεί τα παπούτσια που φορούσε.

Τα φαντάσματα του Arcadia στην 74η Berninale Facebook Twitter
Τα πνεύματα έχουν μείνει πίσω, δεμένα με τους ανθρώπους που τα κουβαλούν σαν άλυτες ενοχές, μαράζι και βάρος μαζί.

Σύντομα αντιλαμβανόμαστε πως οι διάλογοι που ακούγονται στον ίδιο χωροχρόνο εφάπτονται, αλλά δεν τέμνονται. Η σχέση της Κατερίνας με τον Γιάννη δεν σταματά, όπως συμβαίνει με τον νεαρό και τη μητέρα που δεν παύει τον καλεί με τη ραγισμένη καρδιά της, με έναν άνδρα που μαχαίρωσε τον αδελφό ενός απαρηγόρητου συγχωριανού του, τον σκύλο που περιμένει πιστά τον αστυνομικό ο οποίος δεν γνωρίζει αν θα επιστρέψει και πάλι κοντά του ή με μια κόρη που δεν έχει συγχωρέσει τη μάνα που την εγκατέλειψε χωρίς να τη γνωρίσει.

Τα φαντάσματα που κατοικούν το «Arcadia» του Γιώργου Ζώη, σε σενάριο δικό του και της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη, το οποίο έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα Encounters της 74ης Berlinale, υπνοβατούν με στιγματισμένη συνείδηση και πληρώνουν την αμαρτία της ζωής τους, ώσπου το εν ζωή θύμα τους να τους απαλλάξει από το άχθος και να προχωρήσει χωρίς αυτά στο επόμενο κεφάλαιο. Κι όλα αυτά αφομοιώνοντας οργανικά τις κινηματογραφικές του επιδράσεις και δημιουργώντας ένα περιβάλλον ρέουσας μετάβασης, ζοφερό αλλά και τρυφερό, σχεδόν εξομολογητικό.

Ειδικά στο πρώτο ημίωρο χτίζει σασπένς, εισάγοντας χαρακτήρες, ενώ αναπτύσσει έναν ιδιαίτερο δεσμό οικειότητας και εξάρτησης μεταξύ του πρωταγωνιστικού ζευγαριού, προσθέτοντας ένα ακόμη twist από το κοινό παρελθόν τους στην παράδοξη εκκρεμότητα που βιώνουν σε μια εναλλακτική ζώνη του λυκόφωτος. Κυρίως, ενορχηστρώνει το «ταυτόχρονα» και το «αλλού» με αφηγηματική αυτοπεποίθηση και κινηματογραφική νηφαλιότητα: το «Arcadia» συνδυάζει το ghost love story με ένα ψυχολογικό θρίλερ για τις ψυχές που αιωρούνται χαμηλά – γι’ αυτό και ο συνδυασμός στο κάστινγκ της αιθέριας, ανήσυχης Παπούλια με τον γήινο, απογοητευμένο Γιάννη του Βαγγέλη Μουρίκη είναι ιδανικός.

Και τα παπούτσια, από τα πρακτικά all star του νεαρού μέχρι τις άβολες γόβες της Κατερίνας, παρότι παραμένουν μια έξυπνη άγκυρα που δένει συμβολικά και κυριολεκτικά τους ετερόκλητους, ζωντανούς και μη χαρακτήρες στο συγχρονικό limbo, σαν τις αθόρυβες αλυσίδες των φυλακισμένων στοιχειών, δεν αρκούν για τη λύση του φινάλε.

«Arcadia» - Trailer (2024)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM