Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Το πορτραίτο του πρώην προέδρου του σωματείου ηθοποιών Ρόναλντ Ρέιγκαν στα κεντρικά γραφεία του SAG-AFTRA. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΗΤΑΝ ΤΟ 1959
και οι συνομιλίες μεταξύ του σωματείου των ηθοποιών (SAG) και των κινηματογραφικών στούντιο είχαν βαλτώσει. Οι ηθοποιοί ζητούσαν αναδρομικές πληρωμές από τα τηλεοπτικά κανάλια που επαναλάμβαναν ταινίες στις οποίες είχαν εργαστεί. Οι παραγωγοί, επιδιώκοντας υψηλότερα κέρδη από τα νέα μέσα, αρνιόντουσαν έστω και να διαπραγματευτούν. Έτσι, το σωματείο αποφάσισε να καλέσει κάποιον που είχε αποσυρθεί από την ηγεσία του συνδικάτου αλλά διατηρούσε τις διασυνδέσεις του στο σύστημα: Τον Ρόναλντ Ρέιγκαν.

Ο Ρέιγκαν, ο οποίος δήλωνε Δημοκρατικός εκείνη την εποχή, είχε υπηρετήσει ως πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών από το 1947 έως το 1952, κερδίζοντας για τους ηθοποιούς της τηλεόρασης τις αναδρομικές πληρωμές που ζητούσαν οι ηθοποιοί του κινηματογράφου, βοηθώντας συγχρόνως να εδραιωθεί το Χόλιγουντ ως η νέα πρωτεύουσα της τηλεοπτικής παραγωγής.

Αφού συμφώνησε να επιστρέψει στην προεδρία του SAG το 1959, θα ηγείτο μιας απεργίας πέντε εβδομάδων που είχε ως αποτέλεσμα την δικαίωση των περισσότερων αιτημάτων των ηθοποιών της μεγάλης οθόνης. Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ πραγματοποίησαν επίσης απεργία τότε ζητώντας κι εκείνοι να αμειφθούν για τις ταινίες που προβάλλονταν στην τηλεόραση –  η δική τους απεργία διήρκεσε 21 εβδομάδες.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη.

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων, προκαλώντας παράλυση στο Χόλιγουντ. Και ο Ρέιγκαν ήταν μεταξύ εκείνων που τις τερμάτισαν.

«[Η συμφωνία] εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία από τα μέλη», δηλώνει σήμερα στην Washington Post ο Γιούαν Μόργκαν, συγγραφέας του βιβλίου "Reagan: American Icon". «Ο Ρέιγκαν ήταν πολύ καλός διαπραγματευτής, δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό. Αργότερα θα αστειευόταν ότι οι διαπραγματεύσεις με τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ για τη μείωση των εξοπλισμών δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες με τους επικεφαλής των μεγάλων στούντιο».

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Λήξη διαπραγματεύσεων: Εκπρόσωποι των παραγωγών δίνουν τα χέρια στους ηθοποιούς Ρόναλντ Ρέιγκαν και Τσάρλτον Ίστον.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη - ένας εκρηκτικός συνδυασμός που οδήγησε σε άλλη μια διπλή απεργία, όταν την περασμένη Πέμπτη τα σωματεία SAG και AFTRA (η Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών συγχωνεύτηκε με το σωματείο των ηθοποιών πριν από μια δεκαετία) ευθυγραμμίστηκαν με την απεργία της σεναριογράφων που είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο.   

Όταν ο Ρέιγκαν ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις, τα κινηματογραφικά στούντιο είχαν αρνηθεί ακόμα και να συζητήσουν για τα αιτήματα των ηθοποιών. Οι παραγωγοί υποστήριζαν τότε ότι οι ηθοποιοί είχαν πληρωθεί άπαξ για τη δουλειά τους και δεν θα έπρεπε να παίρνουν χρήματα ξανά και ξανά για την ίδια δουλειά. Μετά από ένα μήνα άκαρπων διαπραγματεύσεων, ο Ρίγκαν προκήρυξε ψηφοφορία για την έγκριση της απεργίας τον Φεβρουάριο του 1960. Τα μέλη της SAG αποχώρησαν από τα πλατό ένα μήνα αργότερα, στις 7 Μαρτίου.

Ο Ρέιγκαν επωφελήθηκε από τις μακροχρόνιες σχέσεις που διατηρούσε στη βιομηχανία - μεταξύ άλλων και με τον μέλλοντα επικεφαλής των Universal Studios, Λιου Γουόσερμαν, ο οποίος ήταν ο ατζέντης του. «Κανονικά ο Ρέιγκαν το 1960 δεν θα έπρεπε με τίποτα να είναι επικεφαλής των διαπραγματεύσεων εκ μέρους του SAG, διότι δεν ήταν μόνο ηθοποιός, αλλά και παραγωγός εκείνη την εποχή», λέει ο Μόργκαν. «Αυτό έγινε γνωστό μόνο εκ των υστέρων».

Κριτική ασκήθηκε επίσης από τον συνάδελφό του και επίσης αξιωματούχο της SAG, τον γνωστό ηθοποιό Τζέιμς Γκάρνερ. «Ήμουν αντιπρόεδρος του σωματείου όταν ο Ρέιγκαν ήταν πρόεδρός», θα έγραφε ο Γκάρνερ στα απομνημονεύματά του. «Τα καθήκοντά μου συνίσταντο στη συμμετοχή στις συνεδριάσεις και στην ψηφοφορία. Το μόνο πράγμα που θυμάμαι είναι ότι ο ‘Ρόνι’ δεν είχε ποτέ μια πρωτότυπη σκέψη και ότι έπρεπε να του λέμε τι να πει. Αυτός δεν είναι τρόπος να διοικείς ένα σωματείο, πόσο μάλλον μια πολιτεία ή μια χώρα».

Οι ηθοποιοί και τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία μετά από πέντε εβδομάδες διαπραγματεύσεων. Οι ηθοποιοί θα αμείβονταν για ταινίες που παρήχθησαν μόνο από το 1960 και μετά. «Υπήρχε η αίσθηση ότι ο Ρέιγκαν είχε υποχωρήσει -και πάλι- υπό την πίεση της MCA [της εταιρείας που τον εκπροσωπούσε], επειδή η MCA ήθελε απεγνωσμένα να τερματίσει την απεργία», λέει ο Μόργκαν. «Υπήρχε η αίσθηση από ορισμένους από τους παλιούς αστέρες ότι όφειλε να είχε πιέσει περισσότερο».

Την ίδια περίοδο ο Ρόναλντ Ρέιγκαν απομακρύνθηκε από τις Δημοκρατικές του ρίζες και στήριξε στις προεδρικές εκλογές του 1960 τον Ρίτσαρντ Νίξον. Αμέσως μετά, έγινε και επίσημα μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ