Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Το πορτραίτο του πρώην προέδρου του σωματείου ηθοποιών Ρόναλντ Ρέιγκαν στα κεντρικά γραφεία του SAG-AFTRA. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΗΤΑΝ ΤΟ 1959
και οι συνομιλίες μεταξύ του σωματείου των ηθοποιών (SAG) και των κινηματογραφικών στούντιο είχαν βαλτώσει. Οι ηθοποιοί ζητούσαν αναδρομικές πληρωμές από τα τηλεοπτικά κανάλια που επαναλάμβαναν ταινίες στις οποίες είχαν εργαστεί. Οι παραγωγοί, επιδιώκοντας υψηλότερα κέρδη από τα νέα μέσα, αρνιόντουσαν έστω και να διαπραγματευτούν. Έτσι, το σωματείο αποφάσισε να καλέσει κάποιον που είχε αποσυρθεί από την ηγεσία του συνδικάτου αλλά διατηρούσε τις διασυνδέσεις του στο σύστημα: Τον Ρόναλντ Ρέιγκαν.

Ο Ρέιγκαν, ο οποίος δήλωνε Δημοκρατικός εκείνη την εποχή, είχε υπηρετήσει ως πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών από το 1947 έως το 1952, κερδίζοντας για τους ηθοποιούς της τηλεόρασης τις αναδρομικές πληρωμές που ζητούσαν οι ηθοποιοί του κινηματογράφου, βοηθώντας συγχρόνως να εδραιωθεί το Χόλιγουντ ως η νέα πρωτεύουσα της τηλεοπτικής παραγωγής.

Αφού συμφώνησε να επιστρέψει στην προεδρία του SAG το 1959, θα ηγείτο μιας απεργίας πέντε εβδομάδων που είχε ως αποτέλεσμα την δικαίωση των περισσότερων αιτημάτων των ηθοποιών της μεγάλης οθόνης. Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ πραγματοποίησαν επίσης απεργία τότε ζητώντας κι εκείνοι να αμειφθούν για τις ταινίες που προβάλλονταν στην τηλεόραση –  η δική τους απεργία διήρκεσε 21 εβδομάδες.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη.

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων, προκαλώντας παράλυση στο Χόλιγουντ. Και ο Ρέιγκαν ήταν μεταξύ εκείνων που τις τερμάτισαν.

«[Η συμφωνία] εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία από τα μέλη», δηλώνει σήμερα στην Washington Post ο Γιούαν Μόργκαν, συγγραφέας του βιβλίου "Reagan: American Icon". «Ο Ρέιγκαν ήταν πολύ καλός διαπραγματευτής, δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό. Αργότερα θα αστειευόταν ότι οι διαπραγματεύσεις με τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ για τη μείωση των εξοπλισμών δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες με τους επικεφαλής των μεγάλων στούντιο».

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Λήξη διαπραγματεύσεων: Εκπρόσωποι των παραγωγών δίνουν τα χέρια στους ηθοποιούς Ρόναλντ Ρέιγκαν και Τσάρλτον Ίστον.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη - ένας εκρηκτικός συνδυασμός που οδήγησε σε άλλη μια διπλή απεργία, όταν την περασμένη Πέμπτη τα σωματεία SAG και AFTRA (η Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών συγχωνεύτηκε με το σωματείο των ηθοποιών πριν από μια δεκαετία) ευθυγραμμίστηκαν με την απεργία της σεναριογράφων που είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο.   

Όταν ο Ρέιγκαν ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις, τα κινηματογραφικά στούντιο είχαν αρνηθεί ακόμα και να συζητήσουν για τα αιτήματα των ηθοποιών. Οι παραγωγοί υποστήριζαν τότε ότι οι ηθοποιοί είχαν πληρωθεί άπαξ για τη δουλειά τους και δεν θα έπρεπε να παίρνουν χρήματα ξανά και ξανά για την ίδια δουλειά. Μετά από ένα μήνα άκαρπων διαπραγματεύσεων, ο Ρίγκαν προκήρυξε ψηφοφορία για την έγκριση της απεργίας τον Φεβρουάριο του 1960. Τα μέλη της SAG αποχώρησαν από τα πλατό ένα μήνα αργότερα, στις 7 Μαρτίου.

Ο Ρέιγκαν επωφελήθηκε από τις μακροχρόνιες σχέσεις που διατηρούσε στη βιομηχανία - μεταξύ άλλων και με τον μέλλοντα επικεφαλής των Universal Studios, Λιου Γουόσερμαν, ο οποίος ήταν ο ατζέντης του. «Κανονικά ο Ρέιγκαν το 1960 δεν θα έπρεπε με τίποτα να είναι επικεφαλής των διαπραγματεύσεων εκ μέρους του SAG, διότι δεν ήταν μόνο ηθοποιός, αλλά και παραγωγός εκείνη την εποχή», λέει ο Μόργκαν. «Αυτό έγινε γνωστό μόνο εκ των υστέρων».

Κριτική ασκήθηκε επίσης από τον συνάδελφό του και επίσης αξιωματούχο της SAG, τον γνωστό ηθοποιό Τζέιμς Γκάρνερ. «Ήμουν αντιπρόεδρος του σωματείου όταν ο Ρέιγκαν ήταν πρόεδρός», θα έγραφε ο Γκάρνερ στα απομνημονεύματά του. «Τα καθήκοντά μου συνίσταντο στη συμμετοχή στις συνεδριάσεις και στην ψηφοφορία. Το μόνο πράγμα που θυμάμαι είναι ότι ο ‘Ρόνι’ δεν είχε ποτέ μια πρωτότυπη σκέψη και ότι έπρεπε να του λέμε τι να πει. Αυτός δεν είναι τρόπος να διοικείς ένα σωματείο, πόσο μάλλον μια πολιτεία ή μια χώρα».

Οι ηθοποιοί και τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία μετά από πέντε εβδομάδες διαπραγματεύσεων. Οι ηθοποιοί θα αμείβονταν για ταινίες που παρήχθησαν μόνο από το 1960 και μετά. «Υπήρχε η αίσθηση ότι ο Ρέιγκαν είχε υποχωρήσει -και πάλι- υπό την πίεση της MCA [της εταιρείας που τον εκπροσωπούσε], επειδή η MCA ήθελε απεγνωσμένα να τερματίσει την απεργία», λέει ο Μόργκαν. «Υπήρχε η αίσθηση από ορισμένους από τους παλιούς αστέρες ότι όφειλε να είχε πιέσει περισσότερο».

Την ίδια περίοδο ο Ρόναλντ Ρέιγκαν απομακρύνθηκε από τις Δημοκρατικές του ρίζες και στήριξε στις προεδρικές εκλογές του 1960 τον Ρίτσαρντ Νίξον. Αμέσως μετά, έγινε και επίσημα μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ