Τι προσθέτει ένας βετεράνος του τρόμου στην πιο διαβόητη ιστορία ανθρωποφαγίας;

Τι προσθέτει ένας βετεράνος του τρόμου στην πιο διαβόητη ιστορία ανθρωποφαγίας; Facebook Twitter
Η κινηματογράφηση είναι στιλπνή, κόβοντας στρατηγικά από τα λίγα κλειστοφοβικά τετραγωνικά της ακάτου που απέμεινε στη λευκή κουβέρτα που τους περιέβαλλε.
0

Γνωρίζουμε τα γεγονότα του 1972, έχουμε δει («Alive») και διαβάσει πώς επέζησαν οι επιβάτες στις χιονισμένες Άνδεις, συνεπώς τι προσθέτει ένας βετεράνος του τρόμου στη μακάβρια και πιο διαβόητη ιστορία ανθρωποφαγίας;

Ο Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα έκανε το ντεμπούτο του με το ατμοσφαιρικό και φοβιστικό «Ορφανοτροφείο». Το Χόλιγουντ κατάλαβε πως η δράση του εκλύει τρόμο: στο «Impossible» διέκρινε τον ηρωισμό στον μικρόσωμο Τομ Χόλαντ μετά την εντυπωσιακή αρχική σεκάνς καταστροφής· στο «Βασίλειο Έπεσε» κράτησε στέρεα την πολύτιμη σειρά «Jurassic Park», διατηρώντας τα προσχήματα αγωνίας, πριν την αποχαιρετήσουμε άδοξα· για την «Κοινωνία του Χιονιού» επέστρεψε στις ισπανόφωνες ρίζες του. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στη Σιέρα Νεβάδα και στη Λατινική Αμερική, συμπεριλαμβανομένου και του τόπου του δυστυχήματος, όπου κατέπεσε το αεροπλάνο με τους παίκτες της ομάδας ράγκμπι Old Christians και κάποιους ακόμη. Όπως υποδηλώνει και το όνομα του συλλόγου, όλοι οι Ουρουγουανοί και Αργεντινοί επιβαίνοντες ήταν χριστιανοί καθολικοί, φανατικοί, σε μια εποχή στενότερης επαφής με τη θρησκεία.

Ο Μπαγιόνα δεν πιέζει το splatter, κρίνει σωστά τη δοσολογία και την αισθητική του λάθους, της πρόσκρουσης και του αποτελέσματος – βέβαια, κανείς δεν έχει ξεπεράσει ακόμα την επική απόπειρα του Ντενζέλ Γουόσινγκτον να κουμαντάρει μεθυσμένος το σκάφος του στο «Flight» του Ρόμπερτ Ζεμέκις.

Το ένστικτο επέβαλε την επιβίωση με κάθε δυνατό τρόπο – σε συνέντευξή του, ένας από τους δεκαέξι που βρέθηκαν ζωντανοί προτιμά τη λέξη «ανθρωποφαγία» από τον «κανιβαλισμό» που δηλώνει τη βίαιη αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής με σκοπό την τροφή από τη σάρκα του ίδιου είδους.

Το δίλημμα ήταν σαφές και προφανές: είναι αμαρτία ή όχι; Το σώμα και το αίμα του Χριστού, αυτήν τη φορά εκτός συμβολισμών και παραβολής. Δισταγμοί υπήρξαν, κάποιοι ανένδοτοι επίσης. Ότι έγινε, έγινε. Τρεις ανέλαβαν τη δύσκολη αποστολή και από ένα σημείο κι έπειτα τα ονόματα αποσυνδέθηκαν από τα πρόσωπα. Φρικιαστικό ως concept, πολύ περισσότερο ως προς το ηθικό μέρος.

Σημασία για την ταινία έχει η συλλογική απόφαση, η συναίνεση που προέκυψε από τη συνεχή και αγαστή επικοινωνία των έντρομων νεαρών στο σύνολό τους – μια σύμπνοια αμβλεία, αν μιλήσουμε για τη δραματική ποιότητα.

Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ Facebook Twitter
Μετά το δυστύχημα, τα κοντινά πλάνα στην απελπισία και τον πόνο κυριαρχούν.

Το ίδιο το δυστύχημα απεικονίζεται όσο πρέπει ανάγλυφα και περιγραφικά. Ο Μπαγιόνα δεν πιέζει το splatter, κρίνει σωστά τη δοσολογία και την αισθητική του λάθους, της πρόσκρουσης και του αποτελέσματος – βέβαια, κανείς δεν έχει ξεπεράσει ακόμα την επική απόπειρα του Ντενζέλ Γουόσινγκτον να κουμαντάρει μεθυσμένος το σκάφος του στο «Flight» του Ρόμπερτ Ζεμέκις. Η κινηματογράφηση είναι στιλπνή, κόβοντας στρατηγικά από τα λίγα κλειστοφοβικά τετραγωνικά της ακάτου που απέμεινε στη λευκή κουβέρτα που τους περιέβαλλε.

Μετά το δυστύχημα, τα κοντινά πλάνα στην απελπισία και τον πόνο κυριαρχούν. Έτσι ξαναγνωρίζουμε τους πρωταγωνιστές, με τους περισσότερους από τους οποίους είχαμε συστηθεί πριν από την πτήση. Παρά τη μεγάλη διάρκειά της, η ταινία έχει πολλά πρόσωπα γύρω από τα οποία κινείται και ενδιαφέρον point of view.

Ο Μπαγιόνα κρατά πάντα το τέμπο της αφήγησης ζωντανό και εκεί που νομίζουμε πως δεν υπάρχει κάτι άλλο να προστεθεί στα δεινά μιας «συντροφιάς» δεμένης και περιστασιακά χαρωπής, έρχεται η χιονοστιβάδα από την απρόβλεπτη οροσειρά (εκεί όπου κανείς δεν είχε επιζήσει στο παρελθόν) ως ταφόπλακα για τις αναθαρρεμένες ελπίδες.

Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ Facebook Twitter
Παρά τη μεγάλη διάρκειά της, η ταινία έχει πολλά πρόσωπα γύρω από τα οποία κινείται και ενδιαφέρον point of view.

Κι ενώ η «Κοινωνία του Χιονιού», που αποτελεί επίσημη υποβολή της Ισπανίας για τα διεθνή Όσκαρ και ένα από τα μεγάλα φαβορί, μαζί με τη γερμανόφωνη «Ζώνη Ενδιαφέροντος» του Γκλέιζερ και το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι από εκείνα τα καλοφτιαγμένα «δράματα δράσης» που λειτουργούν καθηλωτικά σε πρώτο επίπεδο, στις λεπτομέρειες και τους χαρακτήρες τους, η μεγάλη περιπέτεια στον πυρήνα της και το μακρόσυρτο κάλεσμα του θανάτου απουσιάζουν για χάρη της ευρύτερης ιδέας πως η φωτογενής πίστη καλύπτει την ασχήμια της βαθιάς μοναξιάς μπροστά στο τέλος. Ένα παγωμένο ικρίωμα, όπως θα έπρεπε να ήταν το κουφάρι σιδερικών με τα υποψήφια θύματα μέσα, και τα θαμμένα πτώματα στον χιονισμένο περίβολο μοιάζει με σκηνικό.

Η «Κοινωνία του Χιονιού» προβάλλεται στο Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ