Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Ο πολυπράγμων Ιρανός καλλιτέχνης Αμπάς Κιαροστάμι.
0

Ο τίτλος που συνοδεύει το κείμενο δεν είναι υποτιμητικός. Είναι η φράση που χρησιμοποιεί για να περιγράψει τον εαυτό του ο ίδιος ο Κιαροστάμι στην εισαγωγή του βιβλίου που εξέδωσε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ως συνοδευτικό τις ρετροσπεκτίβας του κινηματογραφικού και φωτογραφικού του έργου, το 2004.

Προσπαθώντας να κατανοήσει και ο ίδιος τι ακριβώς είναι, αναφέρει μια σειρά από part-time ασχολίες που κάνει (συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές και του σκηνοθέτη, αφού όπως λέει κάνει ταινίες κάθε 2 χρόνια που τον απασχολούν για ένα εξάμηνο, οπότε μένει ένα μεγάλο κενό 1,5 χρόνου) με έμφαση όχι απαραίτητα στις πνευματικές, όπως την ποίηση, αλλά και στις τεχνικές, όντας μεταξύ άλλων ζωγράφος, εικονογράφος αλλά και σπουδαίος μαραγκός.

Ο Αμπάς Κιαροστάμι υπήρξε ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, δεν υπήρξε τόσο καθοριστικός στην ιστορία όλων των ενασχολήσεών του, αλλά τουλάχιστον σε αυτή του σινεμά πέτυχε πράγματα που τον τοποθετούν δικαίως σε σημαντική θέση της κινηματογραφικής ιστορίας. Υπάρχουν δύο σημαντικές στιγμές στην πορεία του ως σκηνοθέτης. Η πρώτη είναι η απόφαση που πήρε να παραμείνει στο Ιράν μετά την επανάσταση του 1979, σίγουρος πως το δέσιμό του με τον τόπο θα του παρείχε την έμπνευση η οποία θα ξεπερνούσε τις όποιες κυβερνητικές παρεμβάσεις.

Ο Αμπάς Κιαροστάμι υπήρξε ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, δεν υπήρξε τόσο καθοριστικός στην ιστορία όλων των ενασχολήσεών του, αλλά τουλάχιστον σε αυτή του σινεμά πέτυχε πράγματα που τον τοποθετούν δικαίως σε σημαντική θέση της κινηματογραφικής ιστορίας.

Φεύγοντας από το Ιράν πιθανά να έβρισκε περισσότερα χρήματα και μέσα για να απογειώσει την καριέρα του, αλλά δε θα έβρισκε ξανά τα τοπία και τους ανθρώπους που σημάδεψαν το περιεχόμενο των ταινιών του και του έδωσαν την ευκαιρία να εξελίξει την κινηματογραφική γλώσσα. Η δεύτερη στιγμή συμβαίνει το 1990, όπου κυκλοφορεί το Close-Up που του χαρίζει οριστικά το εισιτήριο για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές, τον εδραιώνει ως σημαντικό σκηνοθέτη και του δίνει την ευκαιρία να προωθήσει πολύ ευκολότερα το σινεμά της χώρας του.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Σκηνή από το Close-Up, μία σημαντική ταινία που του χαρίζει το εισιτήριο για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές.

Το Close-Up διηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που ξεγελά μια οικογένεια λέγοντάς της πως είναι ο γνωστός ιρανός σκηνοθέτης Μοσέν Μαχμαλμπάφ και ο Κιαροστάμι μπλέκει μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ, μπαίνει ο ίδιος μέσα στο φιλμ και ζητά από τους πρωταγωνιστές να αναπλάσουν την ιστορία, προσπαθώντας να εξερευνήσει τα κίνητρα του ήρωα και το αν όντως πρέπει να αντιμετωπιστεί ως απατεώνας ή όχι.

Η ταινία που συχνά σήμερα ψηφίζεται μέσα στις σημαντικότερες που έγιναν ποτέ, είναι η ιδανικότερη επίδειξη ενός είδους που θα περιγραφόταν ως μεταμοντέρνος νεορεαλισμός, αφού ο Κιαροστάμι δούλευε για χρόνια πάνω στη γλώσσα των Ιταλών αναμειγνύοντάς την με τη μελέτη του πάνω στη σχέση μέσου και θεατή που τον απασχολούσε από την αρχή της καριέρας του. Οι ιρανικές ταινίες είχαν αρχίσει ήδη να απασχολούν τους καλλιτεχνικούς διευθυντές ξένων φεστιβάλ, όμως το Close-Up έδωσε την οριστική ώθηση.

Μια σειρά από ανήσυχους προγραμματιστές έψαξε το παρελθόν του Κιαροστάμι και άλλων σκηνοθετών της γενιάς του, όπως και νεότερους (τον Τζαφάρ Παναχί για παράδειγμα) και έβαλε το Ιράν στον κινηματογραφικό χάρτη. Μέσα σ’ αυτούς, προεξέχων μάλιστα, ο Δημήτρης Εϊπίδης, ήδη από την πρώτη χρονιά της διεθνοποίησης του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το 1992, έφερνε ξεκίνησε μια διαρκή σχέση με τον Κιαροστάμι, που κορυφώθηκε 12 χρόνια αργότερα με ένα μεγάλο αφιέρωμα.

Μετά το Close-Up, ο διεθνούς κύρους πια Κιαροστάμι έκανε τις γνωστότερες ταινίες του, θήτευσε σε επιτροπές κορυφαίων φεστιβάλ και πήρε το Χρυσό Φοίνικα το 1997 με τη Γεύση του Κερασιού, ένα βραβείο που όπως συχνά συμβαίνει στις Κάννες, δεν πήρε γιατί έκανε τότε την καλύτερη δουλειά του, αλλά ως μια επισφράγιση του συνολικού έργου του.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Σκηνή από το Γνήσιο Αντίγραφο (2010) με τη Juliette Binoche και τον William Shimell.

Χωρίς να θέλω να μειώσω τις '90s πολυβραβευμένες ταινίες του (Και η Ζωή Συνεχίζεται, Μέσα στους Ελαιώνες, Γεύση του Κερασιού, Ο Άνεμος θα μας Πάρει), είναι περισσότερο μια επανεξέταση των θεματικών που δούλεψε εκτεταμένα σε μικρού, μεσαίου και μεγάλου  μήκους φιλμ, στα χρόνια πριν το 1990. Εκεί μέσα από πολύ απλές ανθρώπινες ιστορίες, εφηύρε τη γλώσσα του, αυτή που ονομάστηκε γενικώς και αορίστως «ποιητική» αργότερα. Η Εμπειρία (1973), ο Ταξιδιώτης (1974), η Αναφορά (1977) και το εξαιρετικό Πού Είναι το Σπίτι του Φίλου Μου; (1987) μοιάζουν σήμερα περισσότερο συναρπαστικά ως μια περιπέτεια σε αχαρτογράφητα κινηματογραφικά νερά.

Στον 21ο αιώνα ο Κιαροστάμι δεν κάθισε πάνω στην επιτυχία και συνέχισε τις εξερευνήσεις ενώ αποδείχθηκε πολύ ευέλικτος σε νέες τεχνικές. Πειραματίστηκε με παλαιότερες δουλείες του (κάτι που έκανε πάντα στην καριέρα του) και βοηθήθηκε από την ψηφιακή τεχνολογία για να φτιάξει μικρά μαθήματα κινηματογράφου, όπως τη χρήση του αυτοκινήτου στο σινεμά στο 10 on Ten, αλλά και τη μαγεία των τοπίων που επισκέφθηκε στην καριέρα του στο The Roads of Kiarostami. Παράλληλα, οι ταινίες μεγάλου μήκους του ήταν πλέον ταινίες όχι ενός Ιρανού αλλά ενός δημιουργού που είχε ξεπεράσει προ πολλού τα σύνορα μιας χώρας – το Γνήσιο Αντίγραφο (2010) ήταν συμπαραγωγή τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών και το Κάτι Σαν Έρωτας (2012) γυρίστηκε στην Ιαπωνία.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Στον 21ο αιώνα ο Κιαροστάμι δεν κάθισε πάνω στην επιτυχία και συνέχισε τις εξερευνήσεις ενώ αποδείχθηκε πολύ ευέλικτος σε νέες τεχνικές.

Πέθανε το 2016 στα 76 του, καθώς η υγεία του είχε επιδεινωθεί και βρισκόταν σε νοσοκομείο του Παρισιού δίνοντας μάχη με τον καρκίνο. Αφήνει πίσω του μια τεράστια παρακαταθήκη ταινιών, ποιημάτων, κατασκευών και φωτογραφιών, την σχεδόν σύσσωμη εκτίμηση του κινηματογραφικού κόσμου και κυρίως πολλών σκηνοθετών. Ένας από αυτούς, ο Νάνι Μορέτι, έκανε το 1996 την ιδιοσυγκρασιακή μικρού μήκους ταινία, Η Πρεμιέρα του Close-Up, όπου δίνει οδηγίες σε κινηματογράφο για το πώς ακριβώς πρέπει να είναι στημένα όλα για την πρεμιέρα ενός τόσο σημαντικού φιλμ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

Πολιτισμός / Λούκα Γκουαντανίνο: Ο σκηνοθέτης του Queer δηλώνει ότι θα αγωνιστεί να σταματήσει τη λογοκρισία της ταινίας του

«Ο χαρακτηρισμός της ταινίας ως "πολύ προκλητικής" από τις αρχές της Τουρκίας δεν είναι τίποτα περισσότερο από απροκάλυπτη ομοφοβία» τόνισε ο σκηνοθέτης του Queer
LIFO NEWSROOM
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ