Ποιος χρειάζεται σήμερα την κριτική;

Ποιος χρειάζεται σήμερα την κριτική; Facebook Twitter
Φωτό: Ολυμπία Κρασαγάκη
0

Επί χρόνια συνεργάτης της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, παρουσιαστής της «Κινηματογραφικής Λέσχης» και ένας από τους γνωστότερους και πιο αναγνωρισμένους Έλληνες κριτικούς κινηματογράφου, ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος έχει αφήσει εποχή στον χώρο. Λίγο πριν σχεδιάσει το δικό του αφιέρωμα στις επερχόμενες Νύχτες Πρεμιέρας του Σεπτεμβρίου, μίλησε για όλα στον Ορέστη Ανδρεαδάκη.

[Αναδημοσίευση αποσπάσματος από τη μεγάλη συνέντευξη του Γιάννη Μπακογιαννόπουλου στο νέο τεύχος του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ, που κυκλοφορεί στα περίπτερα και σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία]:

Σε στενοχώρησε που έφυγες από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ;

Πάρα πολύ με στενοχώρησε. Επαγγελματικά, δεν είχα συμπληρώσει τα χρόνια της σύνταξης και μετά χρειάστηκε να τα εξαγοράσω, για να μπορέσω να τα συμπληρώσω. Κάτι άλλο που με στενοχώρησε είναι ότι όταν γράφεις σε μια εφημερίδα σχεδόν 30 χρόνια, φαντάζεσαι ότι έχεις δημιουργήσει μια ιδιαίτερη σχέση με τους αναγνώστες σου.

Ποιος χρειάζεται σήμερα την κριτική; Facebook Twitter
Ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη [Φωτό: Ολυμπία Κρασαγάκη]
Η αρνητική κριτική είναι άχαρη;

Ναι. Ούτως ή άλλως. Η κριτική είναι μια εργασία της αγάπης, ερμηνευτική και ολιστική. Ο κριτικός πρέπει να είναι «στρατευμένος» στην υπηρεσία του ωραίου. Να βαδίσει βαθμιαία, με σεβασμό, να ανιχνεύσει τα κρυφά σημάδια, να διατυπώσει και τότε μόνο να κρίνει. Αν το φιλμ είναι ασήμαντο ή κακό, το απορρίπτεις και φεύγεις. Δεν έχεις λόγο να ευτελίζεις το κείμενό σου για να του επιτεθείς.

Συμφωνείς ότι το ίντερνετ είναι η «απόλυτη δημοκρατία»;

[...] Για πρώτη φορά, ανεβαίνει η φωνή πολύ περισσότερων ανθρώπων και γίνεται ισότιμη με τη φωνή της λεγόμενης επίσημης κριτικής που είχε πριν την εξουσία στα media – ιδίως στην Αμερική ήταν πολύ δυνατή, η κριτική ανέβαζε και κατέβαζε ταινία μέσα σε μια εβδομάδα. Αυτό το πράγμα έχει ξεπεραστεί γιατί παίρνει κανείς πληροφορίες από παντού. Και ο διάσημος κριτικός έχει το blog του και απαντάει στους ανθρώπους που του γράφουν και δεν ντρέπεται να απαντήσει, δεν κάνει τον έξυπνο ότι μιλά από τον θώκο του. Σε όλα τα μεγάλα έντυπα έχουν δίπλα στις κριτικές και blogs (όπως οι New York Times), και οι κριτικοί έχουν τις ζωντανές συζητήσεις τους σε βίντεο.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ