«The Pale Blue Eye» του Netflix: Στο μυαλό του Έντγκαρ Άλαν Πόε

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Στο «Pale Blue Eye» η υπερφορτωμένη ίντριγκα, που βάζει ακόμα και μαύρη μαγεία και φαντασματικές παρουσίες στη συνταγή, θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή που θέλει να παρακολουθήσει ένα αστυνομικό μυστήριο.
0

Το δικαίως ξεχασμένο «Raven» του Τζέιμς ΜακΤιγκ κυκλοφόρησε το 2012 και ήταν μια μυθοπλασία που ήθελε τον Έντγκαρ Άλαν Πόε, λίγο πριν από το τέλος της ζωής του, να σπεύδει να βοηθήσει έναν αστυνομικό στην επίλυση μιας σειράς από δολοφονίες, εμπνευσμένες από τις ιστορίες του. Δέκα χρόνια μετά, το «Pale Blue Eye» βάζει έναν νεαρό Έντγκαρ Άλαν Πόε να συνδράμει τις προσπάθειες ενός ντετέκτιβ να εξιχνιάσει μια δολοφονία σε ένα στρατόπεδο.

Για τους φαν του συγγραφέα και οι δύο ταινίες έχουν αρκετά easter eggs, όπως τα ονομάζουμε σήμερα. Επίσης, αν εκείνη του ΜακΤιγκ παρουσίαζε τον Πόε ως βυρωνική φιγούρα, ο Πόε της ταινίας του Σκοτ Κούπερ είναι ένας χαρισματικός νεαρός που θέλει να ταιριάξει, να αγαπήσει και να αγαπηθεί, μα εμπόδιο στις επιθυμίες του βάζουν η ιδιορρυθμία του χαρακτήρα του και η όψη του.

Στο πρόσωπο του λακωνικού ντετέκτιβ Αουγκούστους Λάντορ, που επιστρατεύεται από τον διοικητή της Στρατιωτικής Ακαδημίας των ΗΠΑ για να λύσει τον φόνο ενός οπλίτη, ο Πόε φαίνεται να βρίσκει έναν φίλο, κάποιον διανοητικά ισάξιό του, αν και όχι ποιητή, όπως αυτός. Ο Λάντορ βασανίζεται εμφανώς από την απώλεια της κόρης του, με την αφοσίωσή του στην επίλυση του μυστηρίου να μοιάζει με αντιπερισπασμό.

Για όσους θέλουν να εντάξουν το «Pale Blue Eye» στην ευρύτερη φιλμογραφία του, ακόμα και όταν αλλάζει αιώνες, όπως στο «Hostiles» και εδώ, ο Κούπερ αφηγείται ιστορίες της αμερικανικής ενδοχώρας, την οποία παρουσιάζει ως ένα πεδίο αφιλόξενο, εγκαταλελειμμένο από γονικές φιγούρες ανθρώπινες και θεϊκές.

Ο Πόε, με τη σειρά του, έχει χάσει τη μητέρα του, με το πνεύμα της οποίας ισχυρίζεται ότι επικοινωνεί, και βρίσκει τον έρωτα στο πρόσωπο της πανέμορφης Λέα, κόρης του γιατρού της Ακαδημίας.

Οι σκηνές που μοιράζονται οι δύο άνδρες είναι αναμφίβολα οι δυνατότερες της ταινίας, με τον Κρίστιαν Μπέιλ να συνεχίζει να δίνει τον καλύτερό του εαυτό όποτε συνεργάζεται με τον Κούπερ και τον ανερχόμενο Χάρι Μέλινγκ να εντοπίζει τις ερμηνευτικές ισορροπίες ανάμεσα στην εκκεντρικότητα και στην τραγικότητα και να κλέβει και πάλι την παράσταση, όπως στην «Μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς» των αδελφών Κοέν.

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Οι σκηνές που μοιράζονται οι δυο άνδρες, Κρίστιαν Μπέιλ και Χάρι Μέλινγκ είναι αναμφίβολα οι δυνατότερες της ταινίας.

Η υπερφορτωμένη ίντριγκα, που βάζει ακόμα και μαύρη μαγεία και φαντασματικές παρουσίες στη συνταγή, θα κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή που θέλει να παρακολουθήσει ένα αστυνομικό μυστήριο. Βοηθά και η ατμόσφαιρα, στη δημιουργία της οποίας συντελούν η παγωμένη, oμιχλώδης φωτογραφία του Μασανόμπου Τακαγιανάκι και το μουσικό score του Χάουαρντ Σορ, ο οποίος όχι τυχαία, μα, εκ του αποτελέσματος, αναίτια επικαλείται τον εαυτό του και τη δουλειά του στη «Σιωπή των Αμνών».

Πέραν του πρωταγωνιστικού διδύμου, αρκετά γνώριμα ονόματα και φάτσες, σε μικρότερους ή μεγαλύτερους ρόλους, δίνουν με την εμπειρία και το ταλέντο τους μια νοστιμιά παραπάνω, ακόμα και στις πιο διαδικαστικές σκηνές.

Πού είναι το πρόβλημα λοιπόν; Στο ότι ο Σκοτ Κούπερ, που, εκτός από τη σκηνοθεσία, ανέλαβε και τη σεναριακή διασκευή του βιβλίου του Λουίς Μπάγιαρντ, δεν μπόρεσε να τιθασεύσει το υλικό του, να εντοπίσει και να αναδείξει την κεντρική ιδέα που θα έκανε την ταινία του κάτι περισσότερο από μια απλή κινηματογραφική ανάγνωση λογοτεχνίας – «κλασικά εικονογραφημένα», όπως αποκαλούσαν αυτό το σινεμά οι παλιότεροι κριτικοί. Το μεταφυσικό και το ανθρώπινο στοιχείο, το πώς επηρεάζει τη συμπεριφορά μας η στάση μας απέναντι στο πρώτο και το κακό ως έργο ανθρώπων και όχι θεών είναι θεματικές που ασφυκτιούν κάτω από τα πολλαπλά ανοιχτά σεναριακά μέτωπα.

Ο τρόπος που ο Πόε αποκτά τις εμπειρίες που θα επηρεάσουν το έργο του και θα διαμορφώσουν τον χαρακτήρα του σχετίζεται με αυτές τις θεματικές και ο χρόνος που αφιερώνει ο ίδιος ο Κούπερ στον –ας τον πούμε έτσι– εκτεταμένο επίλογό του μαρτυρά ότι θα ήθελε να έχει κάνει αυτή την ταινία, μα εμφανώς του ξέφυγε.

Ο Κρίστιαν Μπέιλ λύνει μυστήρια στο βλοσυρό θρίλερ «The Pale Blue Eye» στο Netflix Facebook Twitter
Πέραν του πρωταγωνιστικού διδύμου, αρκετά γνώριμα ονόματα και φάτσες, σε μικρότερους ή μεγαλύτερους ρόλους, δίνουν με την εμπειρία και το ταλέντο τους μια νοστιμιά παραπάνω, ακόμα και στις πιο διαδικαστικές σκηνές.

Για όσους θέλουν να εντάξουν το «Pale Blue Eye» στην ευρύτερη φιλμογραφία του, ακόμα κι όταν αλλάζει αιώνες, όπως στο «Hostiles» και εδώ, ο Κούπερ αφηγείται ιστορίες της αμερικανικής ενδοχώρας, την οποία παρουσιάζει ως ένα πεδίο αφιλόξενο, εγκαταλελειμμένο από γονικές φιγούρες ανθρώπινες και θεϊκές.

Ακόμα δεν έχει καταφέρει να υπογράψει τη μεγάλη ταινία, ίσως να έφτασε λίγο πιο κοντά με τα «Out of the furnace» και «Hostiles», μα τελικά η μπάλα κατέληξε στο δοκάρι. Με τον καιρό αρχίζουμε να πιστεύουμε ότι αυτό δεν θα συμβεί ποτέ, κάτι λείπει εμφανώς, ίσως να είναι εκείνη η δυνατότητα ελέγχου πάνω στο υλικό και εμπλουτισμού του μέσω των αισθητικών επιλογών, που διακρίνει τους καλούς επαγγελματίες από τις σκηνοθετικές ιδιοφυΐες.

Αντιλαμβανόμαστε, όμως, ότι αυτά ελάχιστα αφορούν τον μέσο συνδρομητή του Netflix που θέλει απλώς να παρακολουθήσει ένα ψυχαγωγικό και δυνητικά ευρηματικό θρίλερ στο Netflix. To «Pale Blue Eye» είναι πιο καλοφτιαγμένο από τις περισσότερες original παραγωγές της πλατφόρμας και με το φινάλε του καταφέρνει να δώσει σε αυτόν τον θεατή εκείνο που έψαχνε, έστω και αν φτάνει εκεί μέσω Λαμίας.

The Pale Blue Eye - Επίσημο trailer Netflix 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Οθόνες / Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Για κάποιους το «Skinamarink» θα είναι ένα πείραμα ευγενές , για κάποιους ατυχές, ίσως και εξοργιστικό. Για άλλους θα καταστεί μια εμπειρία αγνού τρόμου που ενδέχεται να τους συνοδεύει για καιρό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η Φάλαινα»: Είναι χοντροφοβική τελικά η πολυσυζητημένη ταινία του Αρονόφσκι;

Οθόνες / «Η Φάλαινα»: Είναι χοντροφοβική τελικά η πολυσυζητημένη ταινία του Αρονόφσκι;

Στο σινεμά πολλοί αφήνουν ανέγγιχτα τα πατατάκια τους στις σκηνές βουλιμικής υπερφαγίας του ήρωα της ταινίας, ενώ κάποιοι αποστρέφουν ακόμα και το βλέμμα. Το παρακάνε, όντως, λοιπόν, ο σκηνοθέτης των εμμονών και της αλληγορίας;
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ