ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
0
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Το ημι-επικό Έβερεστ δεν είναι κακό, αλλά δεν πλησιάζει το Gravity, ούτε προβλέπεται να αιφνιδιάσει οσκαρικά όπως το Birdman.

Για να πω την αλήθεια, περίμενα, ή μάλλον ευχόμουν, να τριτώσει το μεξικάνικο καλό με τις πρεμιέρες στο φεστιβάλ Βενετίας. Πρόπερσι, ο Αλφόνσο Κουαρόν είχε ξεκινήσει το επετειακό 70ο φεστιβάλ κινηματογράφου στη Γαληνοτάτη με το Gravity, και τα αποτελέσματα είναι πλέον γνωστά. Την προγούμενη χρονιά, ο Ινιάριτου ξεκίνησε την αναπάντεχη Οσκαρική του πορεία με το Birdman από εδώ. Φέτος, ιδανικό γούρι θα ήταν ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά ο Πορφυρός Λόφος δεν θα διανύσει φεστιβαλική τροχιά όπως φαίνεται-δεν θα δώσει το παρόν ούτε στο Τορόντο, αλλά θα το δώ μέσα στο μήνα στη Νέα Υόρκη και θα αναφέρω αμέσως εντυπώσεις.

Αντ' αυτού, μια υπερπεριπέτεια ξεκινάει την 72η Μόστρα, με φιλοδοξίες εμπορικές και καλλιτεχνικές. Το Έβερεστ μπορεί και να μην είχε συμπεριληφθεί, αν δεν το σκηνοθετούσε ένας Ισλανδός, ο Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, γνωστός και συμπαθής στο φεστιβαλικό κύκλωμα. Διότι, καλό το Χόλιγουντ, αλλά ακόμη καλύτερο, όταν εμπιστεύεται τα χρήματα του στη ματιά ενός εξωσυστημικού, σύμφωνα με την άτυπη θεωρία των εκλεκτόρων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κορμακούρ

Στην προκείμενη περίπτωση, ο Κορμακούρ, σκηνοθέτης ταινιών αγγλόφωνων, αλλά σαφώς μικρότερης κλίμακας, όπως το Two Guns και το Contraband, ισορροπεί με αργό και αγωνιώδες τέμπο το θέαμα και τους χαρακτήρες, διστάζοντας να πάρει θέση μεταξύ των δύο. Είνια σχεδόν σίγουρο πως η ομάδα των τεχνικών της ταινίας, από τον σχεδιασμό των απειλητικών ήχων, μέχρι το μοντάζ και την ρεγουλαρισμένη φωτογραφία (που δεν παρασύρεται από την μαγεία του φυσικού κολοσσού) θα φιγουράρει στις αντίστοιχες πεντάδες των Όσκαρ. Ωστόσο, η ταινία, που βασίζεται στην τραγωδία της αποστολής του 1996 στα Ιμαλάϊα, αν και δεν χρησιμοποιεί ευθέως τα βιβλία που έχουν γραφεί γύρω από αυτήν από τους εμπλεκόμενους που επέζησαν, δεν απογειώνεται, κυριολεκτικά, στο ύψος της περίστασης, ίσως διότι δεν εμπνέεται από τίποτε παραπάνω πλην των ίδιων των γεγονότων.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter
Ο Jake Gyllenhaal, ένας απ' τους πρωταγωνιστές του Έβερεστ

Αντίθετα με τις συμφορές βρίσκουν απίστευτα υπέροχους ή εντελώς πεζούς ανθρώπους, από τον Τιτανικό ως την οποιαδήποτε ταινία καταστροφής με μηχανικά λάθη και φυσικές καταστροφές, η αναρρίχηση σχεδόν ανειδίκευτων μόνο και μόνο για την δόξα και το σουβενίρ, αποτελεί μια πρόκληση στην τύχη, μασκαρεμένη ως δοκιμασία των ορίων του ανθρώπου. Για τους πιονιέρους, η γοητεία της ανακάλυψης και η περιέργεια της ανθρώπινης φύσης, παραμένει άριστη δικαιολογία. Για τους επόμενους και τους υπόλοιπους, πρόκειται για σκέτη αποστολή αυτοκτονίας-μια απερίσκεπτη, προσβλητική για τους οικείους τους, παραποίηση της έννοιας της ξεχωριστής εμπειρίας.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος είδε μόλις στη Βενετία το μεγαλεπίβολο Έβερεστ Facebook Twitter

Στο Έβερεστ, ο δημοσιογράφος Τζον Κρακάουερ, που κάλυπτε την αποστολή των πρωταγωνιστών, τους ρώτησε γιατί το κάνουν, κι εκείνοι δεν ήξεραν τι να πουν. Αποστολή της ταινίας είναι να δώσει κίνητρο ακόμη και σ' εκείνους που δεν έχουν απολύτως κανένα. Προσπαθεί, και ως ένα βαθμό, τα καταφέρνει, αντισταθμίζοντας την διαδικασία της δυσχερούς ανάβασης και της καταστροφικής κατάβασης, με τη γυναικεία ματιά της αναμονής και της αγωνίας, από τη σκοπιά της Έμιλι Γουότσον και της Κίρα Νάϊτλι, της υπεύθυνης του σταθμού συγκέντρωσης και της συζύγου του αρχηγού της αποστολής αντίστοιχα. Διακριτικά, Ο Κορμακούρ παίρνει θέση υπέρ των πραγματικών θυμάτων, αυτών που μένουν πίσω, έχοντας απρόθυμα αποδεχθεί μιά μπίζνα που στήθηκε στην παράτολμη κληρονομιά του Έντμοντ Χίλαρι και των συνοδοιπόρων του. Το Έβερεστ είναι ένα ακριβό δράμα καλής εκτέλεσης και προσεκτικού χειρισμού, χωρίς την έξαρση και την ανάταση που αναμενόταν από το θέμα και την πρόσφατη επικαιρότητα (δεκάδες άνθρωποι θάφτηκαν στα χιόνια του υψηλότερου όρους κατά την πρόσφατη διετία). Και το τρισδιάστατο δουλεύει θαυμάσια, καθώς πείθει με πραγματικά σκηνικά κι όχι εικονικά, με γυρίσματα στο Νεπάλ και τις Άλπεις, που ντουμπλάρουν τις αληθινές τοποθεσίες.

Όταν ο διευθυντής του φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα ρωτήθηκε, όπως συνηθίζεται, για το πνεύμα των επιλογών του φέτος, δεν έδωσε σαφή κατεύθυνση, ίσως γιατί δεν υπάρχει κάποιος εμφανής συνδετικός κρίκος πίσω από την ανομοιογενή "κολεξιόν" του, όπως ας πούμε η έντονη γυναικεία παρουσία στις πρόσφατες Κάννες. "Diversity", απάντησε, καθώς η ποικιλία καλύπτει τα πάντα, από το Έβερεστ της αρχής, τον Γιέρζι Σκολιμόφσκι και τον Αντρέϊ Σοκούροφ, τον Τομ Χούπερ με τον πρώτο διεμφυλικό στην ιστορία (οι αφίσες του Έντι Ρεντμέϊν μακιγιαρισμένο στην εντέλεια στο Danish Girl κατακλύζουν το Λίντο), ως τον Τσάρλι Κάουφμαν με την κινουμένων σχεδίων Anomalisa του.

Μετά το μεγαλεπήβολο Έβερεστ, η πρώτη ταινία που είδα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα ήταν το Beasts of No Nation του Αμερικανού Γκάρι Φουκουγιάμα, ένα πολεμικό δράμα που φωτογραφίζει τον εμφύλιο στη Γκάνα, με ήρωα έναν πιτσιρίκο (εκπληκτικός ο Άμπραχαμ Άτα) που χάνει την οικογένεια του και εκπαιδεύεται στο αντάρτικο από έναν οπορτουνιστή πολέμαρχο (Ίντρις Έλμπα). Πέρα από το υπολογισμένο σοκ που προκαλεί το θέαμα ενός μικρού παιδιού μπροστά σε μια σειρά από φρικαλεότητες, η ταινία έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον για λόγους που σχετίζονται με την κινηματογραφική αγορά. Πρόκειται για την πρώτη παραγωγή της τεράστιας ψηφιακής πλατφόρμας Netflix. Το αφεντικό της, ο κύριος Σαράντος, Αμερικανός με ελληνική καταγωγή, βρήκε αρνητική ανταπόκριση στο διεθνές βάπτισμα του στις Κάννες από τους Γάλλους δημοσιογράφους, οι οποίοι τον κατηγόρησαν πως μολύνει τα κινηματογραφικά ήθη με πρακτικές οικιακής κατανάλωσης των οπτικοακουστικών προϊόντων.

Ο Μπαρμπέρα διαφοροποιείται, θεωρώντας πως οι άνθρωποι του σινεμά, και των ταινιών που φτιάχνονται για να προβληθούν σε αίθουσες εν προκειμένω, οφείλουν να είναι ανοιχτόμυαλοι και να αποδεχθούν μια συμβιωτική πραγματικότητα, κι όχι να επιμένουν σε ρετρό ιδεοληψίες. Πάντως, η απόφαση του Netflix, που ακόμη παραμένει μια αμερικανική υπόθεση αλλά υπόσχεται να ανοιχτεί παγκοσμίως, να μπει στη μάχη, κάνοντας την αρχή στο αρχαιότερο φεστιβάλ του κόσμου, λογίζεται ως ειρωνικά ενδιαφέρουσα, και σίγουρα θα κριθεί από την επιτυχία της ταινίας με θέμα τα αδέσποτα παιδιά μιας απάτριδος κοινωνίας- επιτυχία που παίζεται προς το παρόν, καθώς πολλοί αμερικανοί αιθουσάρχες έκλεισαν την πόρτα της διανομής, αν ο Σαράντος θελήσει να κυκλοφορήσει το Beasts of No Nation ταυτόχρονα σε video on demand.

Το φεστιβάλ θα έχει και σημαντική ελληνική συμμετοχή στο διαγωνιστικό παράλληλο τμήμα Orizzonti , με το Interruption, με τον μέχρι πρότινος τίτλο Stage Fright, του βραβευμένου εδώ στη Βενετία με τη μικρού μήκους Casus Belli, σκηνοθέτη Γιώργου Ζώη. 

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ