Φωτιά τώρα στου Ρέντη

Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80

Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80 Facebook Twitter
Ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ στο "FUBAR"
0

ΑΠΕΙΛΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΣΧΑ. Αχαλίνωτος πληθωρισμός. Ένας θανατηφόρος ιός. Ο Σβαρτσενέγκερ. Ο Σταλόνε… Κοιτάζοντας τις ειδήσεις των τελευταίων ετών, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι έχουμε εκτοξευτεί πίσω στη δεκαετία του 1980, απλά με λιγότερο νέον και λιγότερους κύβους του Ρούμπικ. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, και όχι μόνο μέσω της κατακερματισμένης πολιτικής κατάστασης και της απειλής ενός νέου Ψυχρού Πολέμου.

Στη δεκαετία του '80 οι σούπερ σταρ της δράσης εισέβαλαν στις κινηματογραφικές αίθουσες, απονέμοντας δικαιοσύνη και εξοντώνοντας τους κακούς – και όλους τους πραγματικούς φόβους που αυτοί οι κακοί αντιπροσώπευαν.

Πριν από σαράντα χρόνια, όποιος ένιωθε φόβο και αβεβαιότητα μπορούσε να αναζητήσει παρηγοριά στα παχιά μυώδη χέρια των αστέρων των ταινιών δράσης, των οποίων οι χαρακτήρες εκπλήρωναν φαντασιώσεις ενδυνάμωσης, αντιμετωπίζοντας τις αντιξοότητες με ένα ειρωνικό μειδίαμα και ένα γεμάτο πολυβόλο.

Η φιλοσοφία αυτών των ταινιών που μπορεί να συνοψιστεί στο δόγμα «εμείς είμαστε οι καλοί, εσείς είστε οι κακοί» μας έχει επηρεάσει με τρόπους που μπορεί να μην είχαμε αναγνωρίσει όταν πρωτοβγήκαν. Το αίσθημα «είτε είσαι μαζί μας είτε εναντίον μας» που γέμιζε την οθόνη διαπερνά τον σημερινό πολιτικό διάλογο.

Το φετινό καλοκαίρι, αυτοί οι ήρωες επιστρέφουν. Ο Σβαρτσενέγκερ και ο Σταλόνε, και οι δύο βαθιά στην όγδοη δεκαετία τους, θερίζουν τώρα τους κακούς στις πρώτες τους τηλεοπτικές σειρές, "FUBAR" και "Tulsa King" αντίστοιχα. Οι σειρές αυτές ακολουθούν τα ρετρό βήματα του περσινού "Top Gun: Maverick", το οποίο έφτασε στην κορυφή του box office –και μπήκε στα ψηφοδέλτια των Όσκαρ– αποδεικνύοντας ότι το κοινό είναι πανέτοιμο για λίγη νοσταλγία με μπόλικη τεστοστερόνη.

Στη δεκαετία του 1980 αυτές οι ταινίες ήταν μια ευκαιρία για να επευφημήσει το κοινό κάποιον που μπορούσε πραγματικά να κάνει κάτι για τις απειλές που επηρέαζαν τις ζωές μας. Για περισσότερο από μια δεκαετία, τα στούντιο δημιούργησαν μια φαινομενικά ατελείωτη σειρά υπερ-ηρώων. Ωστόσο, εξακολουθούν να μας ελκύουν τα μπλοκμπάστερ τύπου '80s που διαδραματίζονται πλέον σε έναν κόσμο που μοιάζει με τον δικό μας, προσφέροντάς μας μια δόση αδρεναλίνης χωρίς ενοχές, σε σκοτεινούς καιρούς.

Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80 Facebook Twitter
Ο Σιλβέστερ Σταλόνε στο "Tulsa King"

Όμως, αυτές οι ταινίες δράσης έχουν ένα κόστος. Τείνουν να προσφέρουν απλοϊκές και βίαιες λύσεις σε πολύπλοκα προβλήματα – όπως ακριβώς κάνουν οι ισχυροί πολιτικοί άνδρες που προσπαθούν να προσελκύσουν απελπισμένους πολίτες. Χωρίς αμφιβολία, η πρώτη γενιά ταινιών δράσης της δεκαετίας του '80, καθώς και μερικές από τις πρόσφατες, είναι συχνά μισογυνικές ενώ επίσης περιλαμβάνουν άσχημες ρατσιστικές και ξενοφοβικές πτυχές.

Και αυτά τα ελαττώματα δεν μπορούν να αποδοθούν μόνο στο γεγονός ότι οι ταινίες αυτές ήταν προϊόντα της εποχής τους. Το "Rambo: Last Blood", η πιο πρόσφατη ταινία του franchise, βγήκε το 2019 και είδε τον ήρωά του να τα βάζει με δαιμονικά κακούς Μεξικανούς, σαν να είχε συγχωνευτεί μια προεκλογική ομιλία του Τραμπ με ένα χολιγουντιανό πλάνο.

Οι επιφανείς ακροδεξιοί ηγέτες έχουν αγκαλιάσει τους αστέρες της δράσης εκείνης της εποχής. Ο Στίβεν Σιγκάλ αποθεώθηκε φέτος για άλλη μια φορά από τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν. Το "Bloodsport" του Ζαν-Κλοντ Βαν Νταμ λέγεται ότι είναι μια από τις αγαπημένες ταινίες του πρώην προέδρου Τραμπ.

Η φιλοσοφία αυτών των ταινιών που μπορεί να συνοψιστεί στο δόγμα «εμείς είμαστε οι καλοί, εσείς είστε οι κακοί» μας έχει επηρεάσει με τρόπους που μπορεί να μην είχαμε αναγνωρίσει όταν πρωτοβγήκαν. Το αίσθημα «είτε είσαι μαζί μας είτε εναντίον μας» που γέμιζε την οθόνη διαπερνά τον σημερινό πολιτικό διάλογο. Η εξιδανίκευση των όπλων στις ταινίες βοήθησε σίγουρα να φουντώσει η φλόγα της αμερικανικής λατρείας των όπλων. Όσο εξωφρενικά διασκεδαστικό κι αν είναι το "Commando" του Σβαρτσενέγκερ, ο σκηνοθέτης του παραδέχεται με λύπη ότι η ταινία χρησιμοποιήθηκε για να «πορώνει» παιδιά-στρατιώτες στην Αφρική πριν υποχρεωθούν να ριχτούν στη μάχη.  

Πώς πρέπει λοιπόν να διαχειριστούμε τη νοσταλγία μας για αυτούς τους ήρωες; Ίσως το κόλπο είναι να τους προσεγγίσουμε με ένα είδος αποστασιοποίησης που πολύ συχνά λείπει στις μέρες μας. Μπορούμε να εκτιμήσουμε το πνεύμα τους και τον ενθουσιασμό που προκαλούν, ενώ παράλληλα να αναγνωρίσουμε τους κινδύνους τους και να σκεφτούμε πώς θα μπορούσαν να ταιριάξουν στον 21ο αιώνα. Βραχυπρόθεσμα, ανακουφίζουν το κουρασμένο μυαλό μας και μας υπενθυμίζουν ότι στην πραγματική ζωή δεν πρέπει να περιμένουμε κάποιον άλλον για να μας σώσει.

Mε στοιχεία από την Los Angeles Times

Οθόνες
0

Φωτιά τώρα στου Ρέντη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ