Τhe Mother: Γιορτή της Μητέρας με την J. Lo και τον αλγόριθμο του Netflix

«Τhe Mother»: Γιορτή της Μητέρας με τη J. Lo και τον αλγόριθμο του Netflix Facebook Twitter
Κρίμα για την Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία έχει εξελιχθεί ερμηνευτικά και αποδίδει με άνεση πεπειραμένης action σταρ τη σωματικότητα του ρόλου.
0

Μια φορά κι έναν καιρό, όχι πολύ παλιά, κάπου στα τέλη των ‘80s και περίπου μέχρι τα μέσα των ‘00s, τα μπλοκμπάστερ δράσης στηρίζονταν στα ονόματα στη μαρκίζα για να φέρουν τον κόσμο στην αίθουσα. Τα στούντιο έπαιρναν έναν σταρ και έστηναν γύρω του ένα κοκτέιλ ανθρωποκυνηγητού, πυροβολισμών και εκρήξεων, συνήθως με προσχηματική πλοκή, περιμένοντας από εκείνον (ή, πιο σωστά, από την περσόνα του) να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, αν και συχνά βρισκόταν κι ένα σενάριο της προκοπής ή αναλάμβανε κάποιος μερακλής τη σκηνοθεσία και προέκυπτε κάτι αξιόλογο.

Εκείνο που άλλαξε μέσα στα ‘00s είναι ότι ο σταρ έπαψε να είναι o βασικός πόλος έλξης για το κοινό, αντικαταστάθηκε από το όνομα του (υπερ)ήρωα, από το αναγνωρίσιμο franchise και από το concept.

Εγχειρήματα σαν αυτά του παρελθόντος συναντούσαν τις περισσότερες φορές την αδιαφορία του κοινού και αποτύγχαναν εισπρακτικά. Τα τελευταία χρόνια, όμως, με την άνοδο του streaming, πλατφόρμες όπως το Netflix παρατήρησαν ότι αυτές οι εισπρακτικές αποτυχίες αποκτούσαν δεύτερη ζωή στον κατάλογό τους και στοίχειωναν για εβδομάδες το top 10 με τις πιο προβεβλημένες ταινίες του καταλόγου τους.

Κάπως έτσι, οι πλατφόρμες άρχισαν να επενδύουν σε αυτήν τη συνταγή, αφού «αυτά ζητάει ο κόσμος» και γι' αυτό βλέπουμε να δαπανώνται μεγάλα ποσά σε ταινίες δράσης με μοναδικό ατού τα ονόματα των σταρ, όπως το «Red Notice», το «Extraction», το «Gray Man» ή το πρόσφατο «Ghosted» του Apple TV+ –θα επανέλθουμε σε αυτό–, να επενδύονται χρήματα τα οποία δεν θα έδινε κανένας υπεύθυνος παραδοσιακού κινηματογραφικού στούντιο που είναι καλά στα μυαλά του και θα ήθελε να κρατήσει τη δουλειά του.

Για εκείνον τον θεατή που αναζητά ένα κινηματογραφικό θέαμα και δεν συγχέει την κινηματογραφικότητα με το επίπεδο της παραγωγής, η ταινία με την οποία το Netflix εγκαινιάζει τη θερινή σεζόν μάλλον δεν πληροί τις προδιαγραφές – εκτός κι αν αυτές έχουν αλλοιωθεί ολοσχερώς δια του αλγορίθμου

Το «Mother», η πρώτη υψηλού προφίλ original πρεμιέρα του Netflix εδώ και μήνες –από το «Pale Blue Eye» του Ιανουαρίου, συγκεκριμένα– εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία.

Η Τζένιφερ Λόπεζ είναι μια sniper, που υπηρέτησε στο Αφγανιστάν και στη συνέχεια πρόσφερε τις υπηρεσίες της στον ιδιωτικό τομέα, μέχρι που έμεινε έγκυος και διαπίστωσε ότι συνεργαζόταν (και ερωτοτροπούσε) με εμπόρους παιδιών – ένας αδιάφορος Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ κι ένας Τζόζεφ Φάινς που ζήλεψε την απειλητικότητα της ασθενικής φωνής του αδερφού του ως Βόλντεμορτ. Για τον λόγο αυτό, η (αντι)ηρωίδα αποφάσισε να δώσει πληροφορίες για το κύκλωμα trafficking, μπήκε σε πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων και έδωσε το παιδί της σε άλλη οικογένεια για να το προφυλάξει, μέχρι που οι παλιοί της συνεργάτες –και πιθανοί πατέρες του– το βάζουν στο στόχαστρο και ξυπνούν το ένστικτο της μητρικής προστασίας.

«Τhe Mother»: Γιορτή της Μητέρας με τη J. Lo και τον αλγόριθμο του Netflix Facebook Twitter
Ο Τζόζεφ Φάινς σε αυτή την ταινία μοιάζει να ζήλεψε την απειλητικότητα της ασθενικής φωνής του αδερφού του ως Βόλντεμορτ.

Ο χαρακτήρας της J. Lo δεν έχει όνομα στο έργο, αποκαλείται απλά Μητέρα, υπογραμμίζοντας ότι, αν υπάρχει θέμα στην ταινία, αυτό είναι η μητρική αγάπη, την οποία η σκηνοθέτρια Νίκι Κάρο προσεγγίζει ως την πιο επίμονη δύναμη στη φύση – εμφανής ο παραλληλισμός με τη λύκαινα και τα μικρά λυκάκια της, που επανεμφανίζονται στο χιονισμένο τοπίο σε καίρια σημεία του έργου.

Σε μια διόλου τυχαία επιλογή των προγραμματιστών του Netflix, η ταινία προστέθηκε στον κατάλογο δυο μέρες πριν από τη Γιορτή της Μητέρας.

Φυσικά, η μητρότητα είναι απλά ένα πρόσχημα για ένα πρότζεκτ σαν εκείνα που αναφέραμε στην αρχή, η σύλληψη των οποίων είχε σίγουρα και μια δόση επιχειρηματικού κυνισμού. Μια και το θέαμα της ταινίας είναι τετριμμένο, εκτιμούμε ότι, στο πλαίσιο της κριτικής μας αποτίμησης, θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον να εξετάσουμε πώς μεταφράζεται αυτός ο κυνισμός στην εποχή του streaming. 

«Τhe Mother»: Γιορτή της Μητέρας με τη J. Lo και τον αλγόριθμο του Netflix Facebook Twitter
O Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ είναι αδιάφορος.

«Δεν μπορείς να γυρίσεις μια ταινία για μια πλατφόρμα με τον ίδιο τρόπο που την κάνεις για το σινεμά. Υπάρχουν διαφορετικοί αριθμοί και παράγοντες που εξετάζονται και άλλες προδιαγραφές. Στο αρχικό cut η ταινία μου ξεκινούσε με μια τρίλεπτη σεκάνς, όπου η Άνα ντε Άρμας απλά οδηγούσε στο βουνό και οι υπεύθυνοι της Apple μου είπαν ότι δεν μπορώ να τα κάνω αυτό, γιατί τα στατιστικά τους στοιχεία λένε ότι αν δεν συμβεί κάτι μέσα στα πρώτα λεπτά, οι συνδρομητές τους κλείνουν την ταινία. Συνεπώς, αν και στα μάτια μου η σεκάνς ήταν εξαιρετική και έχω διαφορετική άποψη για το τι σημαίνει κινηματογραφική εμπειρία, συμφώνησα να την αφαιρέσω για να ικανοποιήσω το κοινό μου».

Αυτό δήλωσε πρόσφατα ο σκηνοθέτης του «Ghosted» Ντέξτερ Φλέτσερ σε μια συνέντευξή του, η οποία πέρασε στα ψιλά. Ε, παρακολουθώντας το «Mother», ήδη από την εισαγωγή μπορείς να διαπιστώσεις την εφαρμογή αυτής της αρχής – σκέψου ότι η πρώτη έκρηξη έρχεται μέσα στο πεντάλεπτο.

Ακόμα και η αισθητική της ταινίας είναι διαφορετική κατά τα πρώτα σαράντα λεπτά, το μοντάζ είναι πιο γρήγορο και πιο αποσπασματικό. Μια απλή συζήτηση τριάντα δευτερολέπτων ανάμεσα σε δύο χαρακτήρες που κάθονται σε ένα τραπέζι τεμαχίζεται αδικαιολόγητα σε αναρίθμητα πλάνα, λες και παρακολουθείς αυτοκινητιστική καταδίωξη σε ταινία του Πολ Γκρίνγκρας.

Το σινεμά του τελευταίου ήταν εμφανώς το πρότυπο που ακολούθησε ο μοντέρ της ταινίας Ντείβιντ Κούλσον στις αρχικές σκηνές δράσης, αλλά εκεί, παρά την κουνημένη κάμερα και τη λιλιπούτεια διάρκεια κάθε πλάνου, υπάρχει μια χορογραφία, υπάρχει αιτιοκρατία στην εναλλαγή των πλάνων, το ένα οδηγεί στο άλλο, αντιλαμβάνεσαι τη γεωγραφία της δράσης, κάτι που απαιτεί άπειρες εργατοώρες στην (ψηφιακή) μονταζιέρα και ξεχωρίζει τις ταινίες του από εκείνες άλλων εραστών του «νευρωσικού» μοντάζ, οι οποίοι καλύπτουν την απουσία λεπτοδουλεμένης ενορχήστρωσης της δράσης, παραθέτοντας ασύνδετα πλάνα ατάκτως ερριμμένα – αισθητική που υποτίθεται πως μεταδίδει το «χάος» του πεδίου μάχης, αλλά στην πραγματικότητα αποτελεί φτηνή δικαιολογία για την οκνηρία (ή την ανεπάρκεια) των δημιουργών.

Ο Κούλσον μάλλον δεν είχε τον χρόνο (ή και το μεράκι) για να πετύχει αποτέλεσμα αντίστοιχο εκείνου των μοντέρ του Γκρίνγκρας. Η δουλειά του δεν έχει την αταξία των οπαδών του «χάους» μεν, αλλά τα κοψίματά του κάποιες φορές φλερτάρουν περισσότερο με… jump cuts. 

«Τhe Mother»: Γιορτή της Μητέρας με τη J. Lo και τον αλγόριθμο του Netflix Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας της J. Lo δεν έχει όνομα στο έργο, αποκαλείται απλά Μητέρα, υπογραμμίζοντας ότι, αν υπάρχει θέμα στην ταινία, αυτό είναι η μητρική αγάπη, την οποία η σκηνοθέτρια Νίκι Κάρο προσεγγίζει ως την πιο επίμονη δύναμη στη φύση.

Για να μη σας κουράζουμε με τα τεχν(οκρατ)ικά, αν θέλετε ένα σαφέστερο παράδειγμα της αλγοριθμικής αντίληψης της φιλμοκατασκευής, προσέξτε πώς, στη δεύτερη πράξη, όταν μάνα και κόρη μοιράζονται κάποιο διάστημα μαζί, συσφίγγουν τις σχέσεις τους και αναγκαστικά η δράση υποχωρεί, για να μη χαθεί το ενδιαφέρον θα τοποθετηθεί π.χ. ένα αχρείαστο τραγούδι  –κι ας εγκρίνεται μουσικολογικά– γιατί έτσι έχουν συνηθίσει οι συνδρομητές από τις σειρές που παρακολουθούν στην πλατφόρμα ή θα επιταχυνθεί άτσαλα η αφήγηση στο επόμενο «αξιοσημείωτο» περιστατικό, το οποίο θα προκαλέσει άμεση άνοδο της «καμπύλης ενδιαφέροντος».

Ο κινηματογραφικός εννοούμενος εξωτερικός ρυθμός, το momentum της αφήγησης, οι απαιτούμενες ανάσες, η εσωτερικότητα του έργου, ακόμα και η φύση του χαρακτήρα –είναι sniper η «Μητέρα», όχι πράκτορας του πεδίου, είναι πιο αργός ο ρυθμός που δρα και άλλος ο κώδικάς της– καταστρατηγούνται από τις επιταγές του αλγορίθμου. Αυτό μάλλον δεν απασχολεί εκείνον τον συνδρομητή που θέλει απλά να χαζέψει (#diplhs) στην οθόνη του κάτι αβαρές και μάλλον διαβάζει αυτές τις γραμμές και αναρωτιέται τι καθόμαστε και γράφουμε εμείς οι μυστήριοι.

Για εκείνον τον θεατή, όμως, που αναζητά ένα κινηματογραφικό θέαμα και δεν συγχέει την κινηματογραφικότητα με το επίπεδο της παραγωγής, η ταινία με την οποία το Netflix εγκαινιάζει τη θερινή σεζόν μάλλον δεν πληροί τις προδιαγραφές – εκτός κι αν αυτές έχουν αλλοιωθεί ολοσχερώς δια του αλγορίθμου.

Κρίμα, πάντως, για την Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία έχει εξελιχθεί ερμηνευτικά και αποδίδει με άνεση πεπειραμένης action σταρ τη σωματικότητα του ρόλου. Θα μπορούσε κάλλιστα να αναπτύξει μια τέτοια περσόνα στο μέλλον, αρκεί να κάνει και καλύτερες επιλογές.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ