Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας

Kreuzweg και Tu dors Nicole στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
0

Πολύ σωστά ο Ορέστης Ανδρεαδάκης προλόγισε την ταινία του νεαρού Γερμανού σκηνοθέτη Ντίτριχ Μπρίγκεμαν ως την ''έκπληξη του τελευταίου φεστιβάλ Βερολίνου'' και ως ''μία ταινία που την παίρνεις μαζί σου για πολλές ώρες μετά την προβολή της''. Ο ίδιος ο Μπρίγκεμαν βρίσκεται στην Αθήνα και χθες συνομίλησε με το κοινό του κατάμεστου Ideal αμέσως μετά το τέλος της ταινίας του. Το μόνο που είχα να του πω μαζί με τα θερμά μου συγχαρητήρια ήταν πως πρόκειται για έναν άξιο επίγονο του μεγάλου Καρλ Ντράγιερ, μα δυστυχώς έπρεπε να αλλάξω κινηματογράφο για την επόμενη προβολή. Τι ήταν αυτό άραγε που θα με έκανε να ξεστομίσω τέτοια...βαριά κουβέντα για την περίπτωση του κυρίου Μπρίγκεμαν; Κατ' αρχάς το σεναριακό εύρημα του:

Ένα 14χρονο κορίτσι, η Μαρία, μεγαλώνει σ' ένα ασφυκτικά θρησκευόμενο περιβάλλον με μία μάνα στα πρόθυρα της υστερίας και έναν άβουλο πατέρα. Μοναδική παρηγοριά της η φιλία της με τη Μπερναντέτ, τη Γαλλίδα νταντά της, επίσης θρησκευόμενη, αλλά σίγουρα πιο χαλαρή από τους γονείς της. Η Μαρία έχει κι ένα 4χρονο αδερφάκι, άρρωστο από αυτισμό και ανίκανο να μιλήσει. Όλη της η έννοια είναι πως θα γίνει καλά ή, σωστότερα, πως θα το κάνει η ίδια καλά με τον δικό της ανορθόδοξο τρόπο. Διότι η Μαρία έχει βάλει σκοπό της ζωής της να θυσιάσει την ύπαρξη της στο Χριστό, ακολουθώντας το δρόμο του μαρτυρίου Του προς τον Σταυρό, για να θεραπευτεί ο μικρός αδερφός της. Σε ένα περιβάλλον που απαγορεύονται δια ροπάλου η ροκ μουσική ως σατανιστική και οι πιο αθώες σχέσεις με τα αγόρια, η φιλάσθενη Μαρία θα παραδώσει πνεύμα στον Κύριο μέσα σε νοσοκομείο, αρνούμενη για οποιαδήποτε σίτηση. Την ώρα που οι νοσοκόμοι θα προσπαθήσουν να την επαναφέρουν στη ζωή, ω! του θαύματος το μικρό αγόρι στα χέρια της μάνας τους θα πει τα πρώτα λόγια του. Το επόμενο θλιβερό στάδιο αυτής της μεταφυσικής τραγωδίας θα είναι η πρόταση για αγιοποίηση της από τη μάνα της στο τραπέζι του εργολάβου κηδειών...

Μία βασανιστική παραβολή, όλο υπαρξιακή αγωνία, χωρίς καμία προσπάθεια σκηνοθετικού εντυπωσιασμού. Αν και καμιά φορά ο εντυπωσιασμός επιτυγχάνεται με τα πιο λιτά μέσα! Ο Ντίτριχ Μπρίγκεμαν γύρισε όλη την ταινία σε 14 σκηνές - μονοπλάνα, καταργώντας στην ουσία το μοντάζ και την έννοια της δράσης. Το Kreuzweg (ελλ. τίτλος Οι σταθμοί του Σταυρού) βλέπεται σαν ένα κινηματογραφικό συγκινητικό δοκίμιο με τη χριστιανική πίστη στο μεταίχμιο του θρησκευτικού ψυχωτικού παραληρήματος και την εμφανέστατη πρόθεση του δημιουργού να αποδομήσει τον συντηρητισμό του καθολικισμού. Δεν είναι τυχαίο που μόλις τελείωσε η προβολή και πήρε το λόγο, ρώτησε αν υπάρχει κάποιος Καθολικός στο θρήσκευμα μεταξύ του κοινού!

Απ' ότι είδα στο πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας, δεν έχει προγραμματιστεί επαναληπτική προβολή. Σε λίγες εβδομάδες, όμως, βγαίνει κανονικά στις ελληνικές αίθουσες από τη SEVEN. Το Kreuzweg είναι ένα διαμάντι συμπαραγωγής Γερμανίας - Γαλλίας, που απέσπασε στη Μπερλινάλε το βραβείο σεναρίου και το βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής. Μην το χάσετε!

Από τον γαλλόφωνο Καναδά η επόμενη ταινία που συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κανών και που προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1. Μία ασπρόμαυρη νεανική κομεντί του Στεφάν Λαφλέρ, νωχελική μεσ' στη ραστώνη ενός φαινομενικά ξέγνοιαστου καλοκαιριού.

Ηρωίδα η νεαρή Νικόλ που αρνείται να μεγαλώσει και εγκαθίσταται στο εξοχικό σπίτι των γονιών της με τη Βερονίκ, την καλύτερη της φίλη. Τα δυο κορίτσια σχεδιάζουν να πάνε ταξίδι στην Ισλανδία μέχρι που στο σπίτι εγκαθίστανται επίσης ο μεγαλύτερος αδερφός της Νικόλ, που είναι μουσικός, μαζί με τη ροκ μπάντα του. Τότε οι ισορροπίες θα ανατραπούν. Η Βερονίκ θα τα φτιάξει με τον ντράμερ της μπάντας, τον οποίο ''ζαχάρωνε'' και η Νικόλ, αρνούμενη στη συνέχεια να ακολουθήσει τη φίλη της στην Ισλανδία. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη όταν η Νικόλ θα απολυθεί από τη δουλειά της σε μαγαζί με second hand ρούχα, κατηγορούμενη ότι έκλεψε εμπόρευμα. Στο τέλος, η Νικόλ μοιάζει να ξαναγίνεται παιδί και βρίσκει παρηγοριά στην επαφή της με έναν πιτσιρίκο που είναι ερωτευμένος μαζί της και που μιλάει με φωνή ώριμου άντρα - από τις πιο ξεκαρδιστικά αστείες παρουσίες στην ταινία αυτή του μικροκαμωμένου αγοριού με την αταίριαστη ''μεγαλίστικη'' φωνή! Παίρνει όμως και την εκδίκηση της από τους άλλους: Ρίχνει το ταμπούρο από τα ντραμς του νεαρού μουσικού στην πισίνα με φανερή ικανοποίηση! Στο τελευταίο πλάνο, μια και το ταξίδι στην Ισλανδία ματαιώθηκε, πηγαίνει η Ισλανδία στον Καναδά, αφού - ποιητική αδεία - το νερό της πισίνας γίνεται θερμοπίδακας Γκέιζερ και ξερνάει τη ντραμς στα ουράνια!

Το Tu dors Nicole (ελλ. τίτλος Ξύπνα με όταν μεγαλώσω) είναι ουσιαστικά μία ταινία για το Ωραίο και το Μεγάλο που βρίσκεται συχνά στα πιο απλά πράγματα της καθημερινότητας. Κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να είναι μισής και όχι μιάμισης ώρας διάρκειας, παρουσιάζοντας έτσι πιο συμπυκνωμένες τις προσωπικές εκρήξεις στο μικρόκοσμο των ηρώων της. Βλέπεται όμως ευχάριστα για το σπιρτόζικο χιούμορ της, τους εκκεντρικούς χαρακτήρες της και την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της που άνετα θα χαρακτηριζόταν hommage στο σινεμά του Φρανσουά Τριφό!

Η ταινία προβλήθηκε στο τμήμα Πανόραμα των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας και δεν υπάρχει προγραμματισμένη επαναληπτική προβολή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ