Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Νομίζω πως κάνω αυτήν τη δουλειά για να τιμήσω τους συναδέλφους μου. Φωτ.: Getty Images/ ideal Image
0

Ο ΚΟΤΖΙ ΓΙΑΚΟΥΣΟ είναι ζωντανός μύθος της υποκριτικής, ο Τοσίρο Μιφούνε της γενιάς του, ένας ηθοποιός που έχει σπάσει ρεκόρ βραβείων, συγκεντρώνοντας πάνω από 20 υποψηφιότητες στα Όσκαρ της Ιαπωνίας, και έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της χώρας του, τον Κορεέντα, τον Μιίκε, τον Κιγιόσι Κουροσάβα, και τον δις βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα, Σοέι Ιμαμούρα.

Τον πρωτογνωρίσαμε στο «Χέλι», το 1997 στις Κάννες∙ εκείνη την εποχή είχε γίνει διάσημος εντός των συνόρων με το εμπορικό σουξέ «Shall We Dance».

Εργάστηκε πολύ στο σινεμά και την τηλεόραση, λίγο σε αγγλόφωνες παραγωγές υψηλού προφίλ, όπως στη «Βαβέλ» του Ινιάριτου και τις «Αναμνήσεις μιας γκέισας» του Μάρσαλ, αλλά το μεγάλο break, και ίσως η κορυφαία στιγμή μιας πλούσιας σε ποικιλία και διάρκεια καριέρας ήρθε πέρυσι, με τις «Υπέροχες Μέρες» («Perfect Days») του Βιμ Βέντερς, που του χάρισαν το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών για τον ρόλο του καθαριστή σε δημόσιες τουαλέτες, Χιραγιάμα, ενός μοναχικού άνδρα με τελετουργική καθημερινότητα και αναλογικές συνήθειες: να ακούει μουσική από τη συλλογή του από κασέτες, να διαβάζει τα βιβλία του μέσα στο μικρό του διαμέρισμα και κυρίως να φωτογραφίζει σε φιλμ το φως που ξεπροβάλλει ανάμεσα στα φύλλα των δένδρων του πάρκου, το περίφημο komorebi, όπως το αποκαλούν εκεί.

«Bγαίνοντας από την ταινία, θα επιθυμούσα οι θεατές να επισκεφθούν τις τουαλέτες για να γνωρίσουν από κοντά έναν Χιραγιάμα, τόσο αληθινή υπήρξε η εμπειρία για μένα!»

Οι «Υπέροχες Μέρες» είναι υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας και ο Γερμανός σκηνοθέτης δήλωσε πως η Ιαπωνία τού έκανε την τιμή να προτείνει τη δική του ταινία έναντι του Μιγιαζάκι ή του Χαμαγκούτσι, για παράδειγμα, επειδή αγαπούν ως ήρωα τον Κότζι και ήθελαν να τον προβάλλουν περισσότερο! Ο Κότζι Γιακούσο μάς παραχώρησε μια αποκλειστική για την Ελλάδα δεκάλεπτη συνέντευξη, όπου μιλά για τις αρχικές επιφυλάξεις του για τον Βέντερς, τον ρόλο ζωής, τα όνειρα και τον δικό του ορισμό για την τέλεια μέρα.

Koji Yakusho: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Σε ρεπό, σε διακοπές, όταν δεν δουλεύω, μου αρέσει να σηκώνομαι αργά από το κρεβάτι, να σκέφτομαι τι να κάνω και την επόμενη στιγμή να μου έρχεται στο μυαλό μια άλλη ιδέα για δραστηριότητα, ώσπου να σουρουπώσει και να συνειδητοποιήσω πως ακόμη φορώ τις πιτζάμες μου.

— Γνωρίζω πως ο Βιμ Βέντερς έγραψε τις «Υπέροχες Μέρες» έχοντας εσάς υπόψη του. Είχατε ωστόσο κάποιες αμφιβολίες για το κατά πόσο ένας Γερμανός σκηνοθέτης, όσο αναντίρρητης αξίας κι αν είναι, και όση αγάπη και γνώση κι αν έχει για τη χώρα, μπορεί να προσεγγίσει ορθά μια τόσο ιαπωνική ιστορία;
Η αλήθεια είναι πως ανησυχούσα, κυρίως στο επίπεδο της επικοινωνίας μεταξύ μας. Από την πρώτη κιόλας μέρα όλα κύλησαν ομαλά, χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα. Φυσικά γνώριζα ποιος είναι, έχω δει αρκετές ταινίες του.

— Τι σημαίνει για σας ο ρόλος του Χιραγιάμα και ποιο ειδικό βάρος έχουν οι καθαριστές τουαλέτας στο Τόκιο, που σ’ εμάς φαντάζει κάπως εξωτικό, αλλά είμαι σίγουρος πως δεν έχει την ίδια σημειολογία σε εσάς;
Η απαρχή αυτής της ταινίας ουσιαστικά είναι το Tokyo Toilet Project που χρηματοδοτείται από τον κύριο Κότζι Γιανάι. Η δική του επένδυση βοήθησε απόλυτα στην υλοποίηση της ταινίας μας. Δεν είμαι σίγουρος αν αυτό το project έχει άμεση σχέση με τους καθαριστές στο Τόκιο στο σύνολό τους, αλλά όσοι εργάζονται εκεί διακρίνονται για τον επαγγελματισμό τους, ίσως επειδή εκπαιδεύτηκαν σωστά, τότε, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων που τελέστηκαν το 2021.

Σχεδιάστηκαν να συμβολίζουν την ιαπωνική φιλοξενία. Οι δημόσιες τουαλέτες βέβαια λερώνονται πολύ και το θέμα είναι πώς θα πείσουμε αυτούς που δουλεύουν να τις κρατούν σταθερά καθαρές − αυτή ήταν η ιδέα που θέλαμε να θίξουμε στις «Υπέροχες Μέρες». Ο κύριος που με καθοδήγησε σε όλη την προετοιμασία και μου έδειξε πώς γίνεται όλο αυτό ήταν απλά φανταστικός. Ταυτόχρονα, με διαφώτισε ως προς τον ρόλο: βγαίνοντας από την ταινία, θα επιθυμούσα οι θεατές να επισκεφθούν τις τουαλέτες για να γνωρίσουν από κοντά έναν Χιραγιάμα, τόσο αληθινή υπήρξε η εμπειρία για μένα!

— Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για το παρελθόν του Χιραγιάμα. Ως ηθοποιό, σας ενοχλεί να μην έχετε το προφίλ του; Τι κάνετε σε τέτοιες περιπτώσεις;
Άλλοι σκηνοθέτες φτιάχνουν την ιστορία του χαρακτήρα και άλλοι όχι. Στη δεύτερη περίπτωση, δουλειά ενός ηθοποιού είναι να συμπληρώσει τα κενά, ιχνογραφώντας το παρελθόν όπως το φαντάζεται. Ο Βιμ Βέντερς δεν μου είχε δώσει σημειώσεις στο ξεκίνημα, οπότε σκέφτηκα εγώ κάποια πράγματα, ωστόσο κάποια στιγμή, προς το μέσον των γυρισμάτων, μου έδωσε ένα memo γεμάτο λεπτομέρειες. Κυρίως, ο χαρακτήρας έδειχνε να προκύπτει από την ανάγκη να αποτυπώσει το komorebi, πράγμα που με ικανοποίησε πολύ. Το memo του ήταν εξαιρετικά καλογραμμένο και βοήθησε καταλυτικά στα υπόλοιπα γυρίσματα.

— Για τον Χιραγιάμα, η υπέροχη μέρα έρχεται όταν ο ήλιος εμφανίζεται από τις φυλλωσιές των δένδρων και γαληνεύει αρμονικά με τη φύση. Για εσάς ποια είναι η «perfect day»;
Σε ρεπό, σε διακοπές, όταν δεν δουλεύω, μου αρέσει να σηκώνομαι αργά από το κρεβάτι, να σκέφτομαι τι να κάνω και την επόμενη στιγμή να μου έρχεται στο μυαλό μια άλλη ιδέα για δραστηριότητα, ώσπου να σουρουπώσει και να συνειδητοποιήσω πως ακόμη φορώ τις πιτζάμες μου. Αυτές είναι οι αγαπημένες μου μέρες.

— Οι Ιταλοί έχουν επινοήσει τη σωστή έκφραση, «dolce far niente» («γλυκό το χασομέρι»). Θα μου έκανε τρομερή εντύπωση αν σας άρεσε η τεχνολογία.
Δεν έχω ιδιαίτερη σχέση (χαμογελάει).

Koji Yakusho: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα» Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας έδειχνε να προκύπτει από την ανάγκη να αποτυπώσει το komorebi, πράγμα που με ικανοποίησε πολύ.

— Είστε ζωντανός θρύλος στη χώρα σας. Ποια ήταν τα όνειρά σας ξεκινώντας την υποκριτική; Τα έχετε εκπληρώσει;
Δεν ήξερα τι τομέα να ακολουθήσω, αλλά ανέκαθεν με μαγνήτιζαν οι ηθοποιοί στο θέατρο, πώς ίδρωναν στη σκηνή, τι πάθος εξέπεμπαν. Συνέχισα στο σινεμά και την τηλεόραση, αλλά ποτέ δεν ξέχασα εκείνες τις εικόνες, τη σωματική μεταδοτικότητα που συνόδευε τη μεταμόρφωση. Νομίζω πως κάνω αυτήν τη δουλειά για να τιμήσω τους συναδέλφους μου.

— Συγχαρητήρια για το βραβείο σας στις Κάννες, το αξίζατε.
Πολύ ευγενικό εκ μέρους σας.

— Τι σημαίνει για εσάς; Πέρυσι ρώτησα τον Μπενουά Μαζιμέλ, που είχε τιμηθεί παλιότερα για τη «Δασκάλα του πιάνου», και μου απάντησε πως οφείλεις να το απολαύσεις γιατί χάνεται γρήγορα, σαν να μη συνέβη ποτέ.
Οι Γάλλοι έχουν μια ποιητική διάθεση ακόμη και σε πράγματα που δεν περιμένεις. Για μένα αποτελεί διαβατήριο για το εξωτερικό, για να δουν περισσότεροι θεατές την ταινία, τουλάχιστον αυτό ελπίζω.

— Καλή επιτυχία και στα Όσκαρ. Ιδιαίτερη χρονιά για την Ιαπωνία η φετινή, με τις υποψηφιότητες της δικής σας ταινίας, του φιλμ «Το Αγόρι και ο Ερωδιός» στα κινούμενα σχέδια και τον «Godzilla Minus One», που έχει την 70ή του επέτειο, στα οπτικά εφέ…
Ναι, ενδιαφέρουσα βραδιά όντως. Σας ευχαριστώ!

Perfect Days Official Trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ