Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ

Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ Facebook Twitter
O Τζαφάρ Παναχί παραλαμβάνει τον Χρυσό Φοίνικα από την Κέιτ Μπλάνσετ για την ταινία «Ένα Απλό Ατύχημα». Φωτογραφία: Pascal Le Segretain / Getty Images
0

ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ από μόνο του και σε μια κοινωνία κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στον κόσμο να σκέφτεται και να εκφράζεται όπως θέλει και να φοράει ότι επιθυμεί, μην το ξεχνάμε αυτό. Με την έκκληση για το αυτονόητο και θερμές ευχαριστίες σε όσους τον βοήθησαν σε μια ακόμη πραγματικά επικίνδυνη αποστολή παρέλαβε τον Χρυσό Φοίνικα ο Τζαφάρ Παναχί.

Μιλώντας φαρσί τη γλώσσα της ελευθερίας που το καθεστώς της χώρας του απειλεί εδώ και δεκαετίες να του στερήσει, αλλά εκείνος πάντα βρίσκει τον τρόπο να δραπετεύσει από τη λογοκρισία. Φέτος έφτασε ως την Κυανή Ακτή, ήδη με τον αέρα του νικητή από την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας του Ένα Απλό Ατύχημα, φαβορί από τη πρώτη στιγμή για ένα μεγάλο βραβείο, και γιατί το θέμα και η περίσταση του απαιτούσε, αλλά και διότι το νεορεαλιστικό δράμα που παρουσίασε έκρυβε μια αναπάντεχη τρυφερότητα στον αντίποδα της εκδίκησης των θυμάτων έναντι του δημίου τους.

Το τι θα γίνει άμα τη επιστροφή του Παναχί στην Τεχεράνη κανείς δεν το γνωρίζει. Θα συλληφθεί από το αεροδρόμιο, ή θα υπάρξει επιείκεια, έστω και για τα μάτια του καλλιτεχνικού κόσμου;

Στη 12η ταινία του (11 προσωπικές και μια συμμετοχή σε ανθολογία, για να είμαστε ακριβείς), ο 64χρονος σκηνοθέτης, που αποφυλακίστηκε πρόπερσι με ισχύ απαγόρευσης να γυρίζει ταινίες, έπρεπε να περιμένει 30 ακριβώς χρόνια μετά την πρώτη του βράβευση στις Κάννες, με τη Χρυσή Κάμερα για ντεμπούτο, με το Λευκό Μπαλόνι.

Μετά τον Αντονιόνι, τον Άλτμαν και τον Ανρί Ζορζ Κλουζό, γίνεται μόλις ο τέταρτος σκηνοθέτης που καταφέρνει να κερδίσει και τα τρία κορυφαία βραβεία στα ισάριθμα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, χαρίζοντας στο Ιράν (η συγκεκριμένη ταινία είναι μια συμπαραγωγή με Γαλλία και Λουξεμβούργο) τον πρώτο ολόκληρο Φοίνικα, μετά τον εξ ημισείας του Αμπάς Κιαροστάμι για τη Γεύση του Κερασιού στο επετειακό 50ο Φεστιβάλ, το 1997.

Η ανακοίνωση του ονόματός του σήκωσε θύελλα χειροκροτημάτων, κάτι σαν πανηγυρικό δεδικασμένο για μια πολιτική δήλωση μέσα από το σινεμά ενός δημιουργού, εγνωσμένης αξίας και περιπετειώδους πορείας.

Οι Κάννες δεν έχουν διστάσει να κάνουν παρόμοιο statement στο παρελθόν. Ο Δρόμος του Γιλμάζ Γκιουνέι βραβεύτηκε με τον σκηνοθέτη φυλακισμένο και την ταινία του παράνομα προβεβλημένη, με έντονες διαμαρτυρίες από την επίσημη αντιπροσωπεία της γείτονας χώρας.

Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ Facebook Twitter
O Χοακίμ Τρίερ, νικητής του Μεγάλου Βραβείου της κριτικής επιτροπής με τους Ελ Φάνινγκ, Inga Ibsdotter Lilleaas, Renate Reinsve και Στέλαν Σκάρσγκαρντ. Φωτογραφία: Andreas Rentz/Getty Images

Το τι θα γίνει άμα τη επιστροφή του Παναχί στην Τεχεράνη κανείς δεν το γνωρίζει. Θα συλληφθεί από το αεροδρόμιο, ή θα υπάρξει επιείκεια, έστω και για τα μάτια του καλλιτεχνικού κόσμου; Πέρυσι, ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ κουράστηκε να το ρισκάρει, και ήρθε εδώ ως Γερμανός πολίτης με τον Σπόρο της Ιερής Συκιάς.

Η επιμονή του Παναχί να πολεμά εκ των έσω το καθεστώς με γυμνά χέρια είναι αξιοθαύμαστη, όπως και η προσήλωση του σε ένα είδος ανεπιτήδευτο, οικουμενικό, δυνατό και ασυμβίβαστο, μετατρέποντας ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών, προσωπικό αλλά και κινηματογραφικό, αφού αυτό είναι το θέμα της ταινίας, σε ένα γεμάτο νόημα διάλογο της συνείδησης με τη βία.

Αν υποθέσουμε πως ο Χρυσός Φοίνικας προκύπτει από ένα σκεπτικό πιο πολιτικοκοινωνικό, ανώτερου του αυστηρού προσωπικού γούστου και στο ύψος των ειδικών περιστάσεων, με εξαιρέσεις φυσικά (η Ανόρα πρέπει να ήταν απόφαση κεραυνοβόλου έρωτα από την Γκρέτα Γκέργουιγκ και την παρέα της πέρυσι), το Μεγάλο Βραβείο της κριτικής επιτροπής συνήθως φανερώνει μια πιο εγκάρδια, ακόμη και σινεφίλ απόφαση.

Νικητής ήταν ο Χοακίμ Τρίερ, ο οποίος ευχαριστώντας τους συντελεστές και την οικογένειά του, στάθηκε ιδιαίτερα στον παππού του, τον επίσης σκηνοθέτη Erik Løchen που είχε έρθει στο διαγωνιστικό των Καννών με το Κυνήγι το 1960, τη χρονιά της Περιπέτειας, του Ποτέ την Κυριακή και της νικήτριας Ντόλτσε Βίτα του Φελίνι.

Μετά το βραβείο της Ρενάτε Ρέϊνσβε για το Χειρότερο Άνθρωπο στον Κόσμο το 2021, ήρθε η σειρά του Νορβηγού σκηνοθέτη να σηκώσει το δεύτερο σε σπουδαιότητα τρόπαιο του Φεστιβάλ για τη Συναισθηματική Αξία, ένα μπεργκμανικό δράμα αντιπαράθεσης του εγωμανή σκηνοθέτη πατέρα με την αποξενωμένη ηθοποιό κόρη, με πρόφαση μια ταινία που εκείνος θέλει να γυρίσει με αυτήν στον πρώτο ρόλο, σκαλίζοντας τραύματα του παρελθόντος. Διασταυρώνοντας σχέσεις και αισθήματα και κινηματογραφώντας υπέροχα, ο Τρίερ προσπέρασε τον σκόπελο της φλυαρίας, ειδικά εκεί που η Ελ Φάνινγκ, μια άθελά της ανταγωνιστική Αμερικανίδα ηθοποιός έρχεται στο προσκήνιο, για να κορυφώσει την οικογενειακή αγωνία με ένα breathtaking φινάλε, που προκάλεσε το πιο παρατεταμένο φετινό χειροκρότημα στην αίθουσα Lumiere - 19 λεπτά, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ! Η Συναισθηματική Αξία έχει όλα τα φόντα να παίξει σε πολλά οσκαρικά ταμπλό, για το σενάριο, τις ερμηνείες, τη σκηνοθεσία και γιατί όχι την ταινία, εκτός βέβαια από τη διεθνή κατηγορία.

Τη χρονιά που το Τόνι Έρντμαν είχε σοκάρει με την απουσία του στα βραβεία, το μελαγχολικά ακαταμάχητο Aquarius του Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου είχε επίσης αδικηθεί, ειδικά για την ερμηνεία της Σόνια Μπράγκα. Μετά και την αφλογιστία του η ταινία του Βραζιλιάνου δημιουργού, Μυστικός Πράκτορας έφυγε με δυο βραβεία, για τη σκηνοθεσία της και για την αξέχαστη ερμηνεία του Βάγκνερ Μόρα, ο οποίος υποδύεται έναν καταζητούμενο από το παρακράτος του 1977.

Κι άλλη ταινία για τα βραζιλιάνικα διεφθαρμένα ’70ς, με το Είμαι Ακόμη Εδώ νωπό στη μνήμη και στα βραβεία της σεζόν που μόλις πέρασε, θα πείτε; Ναι, γιατί το σινεμά του Μεντόνσα δεν έχει καμία σχέση με εκείνο του Σάλλες. Είναι πιο φιλόδοξο αφηγηματικά, διαθέτει υφή, σωματικότητα, τραχύτητα, πυκνές λεπτομέρειες αλλά και αφαίρεση, πρόκληση στην πλοκή και τους χαρακτήρες, και αποπνέει απολαυστική κινηματογραφικότητα.

Η εμπειρία της αίθουσας και τα Σαγόνια του Καρχαρία παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στον Μυστικό Πράκτορα, ειδικά στην μνήμη του μικρού γιού του πρωταγωνιστή, ο οποίος συναντά επιτέλους τον κρυφής ταυτότητας πατέρα του, μετά τον πρόωρο θάνατο της μητέρας, και αδημονεί να περάσει τη ζωή του κοντά του.

Η σινεφιλία του Φίλιου μοιάζει με πταίσμα συγκρινόμενη με τον συχνά αδιαπέραστο, συνολικά συναρπαστικό λαβύρινθο των κινηματογραφικών αισθήσεων του Μπι Γκαν, στο Resurrection. Μέσα σε 6 εντελώς διαφορετικής μορφής και ατμόσφαιρας κεφάλαια, πέντε για τις ισάριθμες αισθήσεις και ένα για το μυαλό, ο 35χρονος Κινέζος δημιουργός του Μακρινού Ταξιδιού της Μέρας στη Νύχτα (είχε κάνει πρεμιέρα και πάλι στις Κάννες, με τη μια ώρα από τη συνολική διάρκειά του σε 3D, κατά τη διάρκεια της προβολής!) διασχίζει την ιστορία του σινεμά από την εποχη του βωβού ως το τελικό του παρατεταμένο μονοπλάνο-κατατεθέν, αλλά και τις κρυφές επιθυμίες της χώρας του, μέσα από την ιστορία ενός shapeshifting ονειροπόλου, του Fantasmer που αρνείται να συμβιβαστεί στο πεπερασμένο.

Πέραν του αντιαφηγηματικού πειραματισμού, ακόμη και της λιντσικής ονειρικής λογικής (αν και θα ενθουσίαζε τον εκλιπόντα με την τόλμη και τις επιλογές του), το έργο του Μπι Γκαν δεν περιγράφεται εύκολα, και σχεδιάστηκε ακριβώς για την παράδοση άνευ όρων και προκαταλήψεων του θεατή σε αυτό, μέσα στην αίθουσα φυσικά. Γι’ αυτό και η επιτροπή δεν είχε άλλη λύση παρά να το απονείμει ένα ειδικό, εκτός σειράς βραβείο, το πρώτο που ανακοίνωσε στην βραδιά της τελετής η Ζιλιέτ Μπινός.

Το βραβείο σεναρίου πήγε, για μια ακόμη φορά, στους αδελφούς Νταρντέν για τις Νεαρές Μητέρες, που είναι ακριβώς αυτό που λέει ο τίτλος. Μια καλογραμμένη, συνεκτική, λιτή ιστορία σύγχρονων ανήλικων μητέρων που παλεύουν η καθεμία με τις συνθήκες, τον ψυχισμό, τις σχέσεις και κυρίως την κρίσιμη απόφαση, αν δηλαδή θα αναλάβουν τον ρόλο που τους έτυχε ή θα δραπετεύουν επώδυνα της τεράστιας και δυσανάλογης ευθύνης.

Η νεόφυτη Νάντια Μελιτί, και ευτυχώς όχι η Τζένιφερ Λόρενς για την εντελώς άστοχη, ψευδο-οσκαρική της παράστασή στο εκνευριστικά κακό Die, My Love της Λιν Ράμσεϊ (ως και για Όσκαρ συζητιέται από τα βιαστικά αμερικανικά sites), απέσπασε το βραβείο ερμηνείας για τη Μικρή Αδελφή της Χάφσια Χερζί.

Το βραβείο της επιτροπής μοιράστηκε σε δυο ενδιαφέρουσες προτάσεις: την rave τραγωδία Sirat του Γαλλο-Ισπανού Όλιβερ Λαξ (φανταστείτε μια μεταποκαλυπτική περιπέτεια στην έρημο με τέκνο σάουντρακ και το αντίθετο της σκηνοθετικής υστερίας του Fury Road), και το Sound of Falling της Γερμανίδας Mascha Schilinski, ένα δράμα για το διαγενεακό τραύμα που αψηφά την γραμμική αφήγηση και απομονώνει οικογενειακά περιστατικά που εντυπώνονται επώδυνα στη μνήμη.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ