Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ

Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ Facebook Twitter
O Τζαφάρ Παναχί παραλαμβάνει τον Χρυσό Φοίνικα από την Κέιτ Μπλάνσετ για την ταινία «Ένα Απλό Ατύχημα». Φωτογραφία: Pascal Le Segretain / Getty Images
0

ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ από μόνο του και σε μια κοινωνία κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στον κόσμο να σκέφτεται και να εκφράζεται όπως θέλει και να φοράει ότι επιθυμεί, μην το ξεχνάμε αυτό. Με την έκκληση για το αυτονόητο και θερμές ευχαριστίες σε όσους τον βοήθησαν σε μια ακόμη πραγματικά επικίνδυνη αποστολή παρέλαβε τον Χρυσό Φοίνικα ο Τζαφάρ Παναχί.

Μιλώντας φαρσί τη γλώσσα της ελευθερίας που το καθεστώς της χώρας του απειλεί εδώ και δεκαετίες να του στερήσει, αλλά εκείνος πάντα βρίσκει τον τρόπο να δραπετεύσει από τη λογοκρισία. Φέτος έφτασε ως την Κυανή Ακτή, ήδη με τον αέρα του νικητή από την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας του Ένα Απλό Ατύχημα, φαβορί από τη πρώτη στιγμή για ένα μεγάλο βραβείο, και γιατί το θέμα και η περίσταση του απαιτούσε, αλλά και διότι το νεορεαλιστικό δράμα που παρουσίασε έκρυβε μια αναπάντεχη τρυφερότητα στον αντίποδα της εκδίκησης των θυμάτων έναντι του δημίου τους.

Το τι θα γίνει άμα τη επιστροφή του Παναχί στην Τεχεράνη κανείς δεν το γνωρίζει. Θα συλληφθεί από το αεροδρόμιο, ή θα υπάρξει επιείκεια, έστω και για τα μάτια του καλλιτεχνικού κόσμου;

Στη 12η ταινία του (11 προσωπικές και μια συμμετοχή σε ανθολογία, για να είμαστε ακριβείς), ο 64χρονος σκηνοθέτης, που αποφυλακίστηκε πρόπερσι με ισχύ απαγόρευσης να γυρίζει ταινίες, έπρεπε να περιμένει 30 ακριβώς χρόνια μετά την πρώτη του βράβευση στις Κάννες, με τη Χρυσή Κάμερα για ντεμπούτο, με το Λευκό Μπαλόνι.

Μετά τον Αντονιόνι, τον Άλτμαν και τον Ανρί Ζορζ Κλουζό, γίνεται μόλις ο τέταρτος σκηνοθέτης που καταφέρνει να κερδίσει και τα τρία κορυφαία βραβεία στα ισάριθμα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, χαρίζοντας στο Ιράν (η συγκεκριμένη ταινία είναι μια συμπαραγωγή με Γαλλία και Λουξεμβούργο) τον πρώτο ολόκληρο Φοίνικα, μετά τον εξ ημισείας του Αμπάς Κιαροστάμι για τη Γεύση του Κερασιού στο επετειακό 50ο Φεστιβάλ, το 1997.

Η ανακοίνωση του ονόματός του σήκωσε θύελλα χειροκροτημάτων, κάτι σαν πανηγυρικό δεδικασμένο για μια πολιτική δήλωση μέσα από το σινεμά ενός δημιουργού, εγνωσμένης αξίας και περιπετειώδους πορείας.

Οι Κάννες δεν έχουν διστάσει να κάνουν παρόμοιο statement στο παρελθόν. Ο Δρόμος του Γιλμάζ Γκιουνέι βραβεύτηκε με τον σκηνοθέτη φυλακισμένο και την ταινία του παράνομα προβεβλημένη, με έντονες διαμαρτυρίες από την επίσημη αντιπροσωπεία της γείτονας χώρας.

Κάννες: Αυτοί είναι οι νικητές του φετινού φεστιβάλ Facebook Twitter
O Χοακίμ Τρίερ, νικητής του Μεγάλου Βραβείου της κριτικής επιτροπής με τους Ελ Φάνινγκ, Inga Ibsdotter Lilleaas, Renate Reinsve και Στέλαν Σκάρσγκαρντ. Φωτογραφία: Andreas Rentz/Getty Images

Το τι θα γίνει άμα τη επιστροφή του Παναχί στην Τεχεράνη κανείς δεν το γνωρίζει. Θα συλληφθεί από το αεροδρόμιο, ή θα υπάρξει επιείκεια, έστω και για τα μάτια του καλλιτεχνικού κόσμου; Πέρυσι, ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ κουράστηκε να το ρισκάρει, και ήρθε εδώ ως Γερμανός πολίτης με τον Σπόρο της Ιερής Συκιάς.

Η επιμονή του Παναχί να πολεμά εκ των έσω το καθεστώς με γυμνά χέρια είναι αξιοθαύμαστη, όπως και η προσήλωση του σε ένα είδος ανεπιτήδευτο, οικουμενικό, δυνατό και ασυμβίβαστο, μετατρέποντας ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών, προσωπικό αλλά και κινηματογραφικό, αφού αυτό είναι το θέμα της ταινίας, σε ένα γεμάτο νόημα διάλογο της συνείδησης με τη βία.

Αν υποθέσουμε πως ο Χρυσός Φοίνικας προκύπτει από ένα σκεπτικό πιο πολιτικοκοινωνικό, ανώτερου του αυστηρού προσωπικού γούστου και στο ύψος των ειδικών περιστάσεων, με εξαιρέσεις φυσικά (η Ανόρα πρέπει να ήταν απόφαση κεραυνοβόλου έρωτα από την Γκρέτα Γκέργουιγκ και την παρέα της πέρυσι), το Μεγάλο Βραβείο της κριτικής επιτροπής συνήθως φανερώνει μια πιο εγκάρδια, ακόμη και σινεφίλ απόφαση.

Νικητής ήταν ο Χοακίμ Τρίερ, ο οποίος ευχαριστώντας τους συντελεστές και την οικογένειά του, στάθηκε ιδιαίτερα στον παππού του, τον επίσης σκηνοθέτη Erik Løchen που είχε έρθει στο διαγωνιστικό των Καννών με το Κυνήγι το 1960, τη χρονιά της Περιπέτειας, του Ποτέ την Κυριακή και της νικήτριας Ντόλτσε Βίτα του Φελίνι.

Μετά το βραβείο της Ρενάτε Ρέϊνσβε για το Χειρότερο Άνθρωπο στον Κόσμο το 2021, ήρθε η σειρά του Νορβηγού σκηνοθέτη να σηκώσει το δεύτερο σε σπουδαιότητα τρόπαιο του Φεστιβάλ για τη Συναισθηματική Αξία, ένα μπεργκμανικό δράμα αντιπαράθεσης του εγωμανή σκηνοθέτη πατέρα με την αποξενωμένη ηθοποιό κόρη, με πρόφαση μια ταινία που εκείνος θέλει να γυρίσει με αυτήν στον πρώτο ρόλο, σκαλίζοντας τραύματα του παρελθόντος. Διασταυρώνοντας σχέσεις και αισθήματα και κινηματογραφώντας υπέροχα, ο Τρίερ προσπέρασε τον σκόπελο της φλυαρίας, ειδικά εκεί που η Ελ Φάνινγκ, μια άθελά της ανταγωνιστική Αμερικανίδα ηθοποιός έρχεται στο προσκήνιο, για να κορυφώσει την οικογενειακή αγωνία με ένα breathtaking φινάλε, που προκάλεσε το πιο παρατεταμένο φετινό χειροκρότημα στην αίθουσα Lumiere - 19 λεπτά, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ! Η Συναισθηματική Αξία έχει όλα τα φόντα να παίξει σε πολλά οσκαρικά ταμπλό, για το σενάριο, τις ερμηνείες, τη σκηνοθεσία και γιατί όχι την ταινία, εκτός βέβαια από τη διεθνή κατηγορία.

Τη χρονιά που το Τόνι Έρντμαν είχε σοκάρει με την απουσία του στα βραβεία, το μελαγχολικά ακαταμάχητο Aquarius του Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου είχε επίσης αδικηθεί, ειδικά για την ερμηνεία της Σόνια Μπράγκα. Μετά και την αφλογιστία του η ταινία του Βραζιλιάνου δημιουργού, Μυστικός Πράκτορας έφυγε με δυο βραβεία, για τη σκηνοθεσία της και για την αξέχαστη ερμηνεία του Βάγκνερ Μόρα, ο οποίος υποδύεται έναν καταζητούμενο από το παρακράτος του 1977.

Κι άλλη ταινία για τα βραζιλιάνικα διεφθαρμένα ’70ς, με το Είμαι Ακόμη Εδώ νωπό στη μνήμη και στα βραβεία της σεζόν που μόλις πέρασε, θα πείτε; Ναι, γιατί το σινεμά του Μεντόνσα δεν έχει καμία σχέση με εκείνο του Σάλλες. Είναι πιο φιλόδοξο αφηγηματικά, διαθέτει υφή, σωματικότητα, τραχύτητα, πυκνές λεπτομέρειες αλλά και αφαίρεση, πρόκληση στην πλοκή και τους χαρακτήρες, και αποπνέει απολαυστική κινηματογραφικότητα.

Η εμπειρία της αίθουσας και τα Σαγόνια του Καρχαρία παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στον Μυστικό Πράκτορα, ειδικά στην μνήμη του μικρού γιού του πρωταγωνιστή, ο οποίος συναντά επιτέλους τον κρυφής ταυτότητας πατέρα του, μετά τον πρόωρο θάνατο της μητέρας, και αδημονεί να περάσει τη ζωή του κοντά του.

Η σινεφιλία του Φίλιου μοιάζει με πταίσμα συγκρινόμενη με τον συχνά αδιαπέραστο, συνολικά συναρπαστικό λαβύρινθο των κινηματογραφικών αισθήσεων του Μπι Γκαν, στο Resurrection. Μέσα σε 6 εντελώς διαφορετικής μορφής και ατμόσφαιρας κεφάλαια, πέντε για τις ισάριθμες αισθήσεις και ένα για το μυαλό, ο 35χρονος Κινέζος δημιουργός του Μακρινού Ταξιδιού της Μέρας στη Νύχτα (είχε κάνει πρεμιέρα και πάλι στις Κάννες, με τη μια ώρα από τη συνολική διάρκειά του σε 3D, κατά τη διάρκεια της προβολής!) διασχίζει την ιστορία του σινεμά από την εποχη του βωβού ως το τελικό του παρατεταμένο μονοπλάνο-κατατεθέν, αλλά και τις κρυφές επιθυμίες της χώρας του, μέσα από την ιστορία ενός shapeshifting ονειροπόλου, του Fantasmer που αρνείται να συμβιβαστεί στο πεπερασμένο.

Πέραν του αντιαφηγηματικού πειραματισμού, ακόμη και της λιντσικής ονειρικής λογικής (αν και θα ενθουσίαζε τον εκλιπόντα με την τόλμη και τις επιλογές του), το έργο του Μπι Γκαν δεν περιγράφεται εύκολα, και σχεδιάστηκε ακριβώς για την παράδοση άνευ όρων και προκαταλήψεων του θεατή σε αυτό, μέσα στην αίθουσα φυσικά. Γι’ αυτό και η επιτροπή δεν είχε άλλη λύση παρά να το απονείμει ένα ειδικό, εκτός σειράς βραβείο, το πρώτο που ανακοίνωσε στην βραδιά της τελετής η Ζιλιέτ Μπινός.

Το βραβείο σεναρίου πήγε, για μια ακόμη φορά, στους αδελφούς Νταρντέν για τις Νεαρές Μητέρες, που είναι ακριβώς αυτό που λέει ο τίτλος. Μια καλογραμμένη, συνεκτική, λιτή ιστορία σύγχρονων ανήλικων μητέρων που παλεύουν η καθεμία με τις συνθήκες, τον ψυχισμό, τις σχέσεις και κυρίως την κρίσιμη απόφαση, αν δηλαδή θα αναλάβουν τον ρόλο που τους έτυχε ή θα δραπετεύουν επώδυνα της τεράστιας και δυσανάλογης ευθύνης.

Η νεόφυτη Νάντια Μελιτί, και ευτυχώς όχι η Τζένιφερ Λόρενς για την εντελώς άστοχη, ψευδο-οσκαρική της παράστασή στο εκνευριστικά κακό Die, My Love της Λιν Ράμσεϊ (ως και για Όσκαρ συζητιέται από τα βιαστικά αμερικανικά sites), απέσπασε το βραβείο ερμηνείας για τη Μικρή Αδελφή της Χάφσια Χερζί.

Το βραβείο της επιτροπής μοιράστηκε σε δυο ενδιαφέρουσες προτάσεις: την rave τραγωδία Sirat του Γαλλο-Ισπανού Όλιβερ Λαξ (φανταστείτε μια μεταποκαλυπτική περιπέτεια στην έρημο με τέκνο σάουντρακ και το αντίθετο της σκηνοθετικής υστερίας του Fury Road), και το Sound of Falling της Γερμανίδας Mascha Schilinski, ένα δράμα για το διαγενεακό τραύμα που αψηφά την γραμμική αφήγηση και απομονώνει οικογενειακά περιστατικά που εντυπώνονται επώδυνα στη μνήμη.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ